Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Jag håller helt med om Gypsy-woman. Undrar om det är lite av samma fenomen som det sägs att reklambolagen använder: för att nå fram i det extrema flödet av reklam som sköljer över konsumenterna så kör man gärna t.ex. den vansinnigt påfrestande jätteglada tjej-rösten. När jag då blir skitirriterad så har jag ju reagerat - och därmed noterat produkten de vill kränga.
Just det som jag fetmarkerade är nog en av dom största problemen idag vad det gäller att få ut sin musik. Folk är hyffsat rejält avtrubbade och reagerar inte på så mycket nu för tiden. Elvis vickade på höfterna och det räckte för att man inte skulle filma honom under midjan i tv. Men man skrev om honom pga detta så bra reklam var det bevisligen. I Beatles fall räckte det med att håret gick ner några centimeter över örat för att det skulle bli ramaski. Sex Pistols manager Malcolm McLaren hyrde en pråm, ställde dit en ljudanläggning och fick Sex Pistols att göra ett gig mitt på Themsen och det räckte för att samtliga av Englands nyhetshelikoptrar tog sig dit och filmade sen var dom med i vartenda nyhetssändning under flera dagars tid och det gjorde att dom fick ett skivkontrakt och ett förskott på en halv miljon pund. Om ett punkband skulle försöka sig på något liknande idag skulle inte en käft bry sig. Det här är egentligen en av dom mer intressanta frågorna vad det gäller musik nu för tiden. HUR sticker man ut ur mängden? Det räcker definitivt inte alltid med att enbart göra bra musik nu för tiden. Och, ja, även negativ reklam är bra reklam. Framförallt jämfört med ingen reklam över huvudet taget, vilket ofta verkar vara alternativet........
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Taurus skrev: Så länge vi inte har tokriktad reklam i nån slags storebrors-TV så kommer det antagligen att finnas gazillioner framtida reklamspottar som kommer att få den där ådern i pannan att bulta oroväckande, and that's the beauty of konsumtionssamhället sir ;-)
Om det är priset som jag ska betala för ett konsumtionssamhälle så är det ytterst överkomligt.
Ni andra, som tycker att det hade varit bra med bara ett telefonbolag och ett elbolag och ett bilmärke kan säkert flytta till dåtiden...var den nu ligger....Belarus?

Jag frågar mej dock om det är NÅGON som väljer Telenor PGA reklamen och hur man isf är funtad.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

f-bass skrev:
Taurus skrev: Så länge vi inte har tokriktad reklam i nån slags storebrors-TV så kommer det antagligen att finnas gazillioner framtida reklamspottar som kommer att få den där ådern i pannan att bulta oroväckande, and that's the beauty of konsumtionssamhället sir ;-)
Om det är priset som jag ska betala för ett konsumtionssamhälle så är det ytterst överkomligt.
Ni andra, som tycker att det hade varit bra med bara ett telefonbolag och ett elbolag och ett bilmärke kan säkert flytta till dåtiden...var den nu ligger....Belarus?

Jag frågar mej dock om det är NÅGON som väljer Telenor PGA reklamen och hur man isf är funtad.
Jag tror svaret är "ja", men inte för att de tycker att reklamen är så himla bra utan för att Telenor känns så bekant då de skall välja bolag, och ett bekant alternativ oftast känns säkrare/bättre än ett obekant.

Samma sak med "Jag är inte bara mamma..." Skitjobbig, men märket liger i reptilminnet så handen söker sig till det paketet på ICA.

Eller varför inte de som har dålig dubbning... Dubbningen gör att man hajar till för att det ser fel ut, och så har produkten fastnat i minnet, så den känns bekant nästa gång man är i affären.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:
f-bass skrev:

Jag tror svaret är "ja", men inte för att de tycker att reklamen är så himla bra utan för att Telenor känns så bekant då de skall välja bolag, och ett bekant alternativ oftast känns säkrare/bättre än ett obekant.
Jag har svårt att tänka mej att jag väljer ett märke som jag känner väl igen pga deras otroligt osmakliga reklam framför något annat. Jag väljer aktivt bort det märket. Det är inget jag bara tror. Det är så. Jag har gjort det så många gånger så...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

f-bass skrev:
fieldflower skrev:
f-bass skrev:

Jag har svårt att tänka mej att jag väljer ett märke som jag känner väl igen pga deras otroligt osmakliga reklam framför något annat. Jag väljer aktivt bort det märket. Det är inget jag bara tror. Det är så. Jag har gjort det så många gånger så...
Ja, absolut. Har man retat sig och bliviy anti så har man.
Men det finns ju andra som inte retat sig.
Och det finns troligen en del reklam för andra märken ellr varor du inte retat dig på...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har inget emot reklam som företeelse. Är mycket tacksam över tex det reklamblad jag fik en söndag då det visade sej att elgiganten reade tv'n jag valt ut (efter ett frustrerande år av testande och vrida de i tusen butiker) för 9900 istället för 17 lök....
Reklam har fått upp lgonen på mej för en massa saker jag haft och har glädje av MEN när teklamen verkar vilja få mej att höhöhö-garva igenkännande åt en idiot så undrar jag var dom människorna som gillar den reklamen finns.... Jag vill inte dela planet med dom... Dom måste vara otäcka.... Måste vara samma personer som ringer in till Radio 1...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Har folk koll på radio ett fö? Kanalen som så sent som idag stärkte min känsla för att vi ABSOLUT INTE ska få rösta lm president i det hör landet. //Plötslig superroyalist
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

f-bass skrev:Jag har inget emot reklam som företeelse. Är mycket tacksam över tex det reklamblad jag fik en söndag då det visade sej att elgiganten reade tv'n jag valt ut (efter ett frustrerande år av testande och vrida de i tusen butiker) för 9900 istället för 17 lök....
Reklam har fått upp lgonen på mej för en massa saker jag haft och har glädje av MEN när teklamen verkar vilja få mej att höhöhö-garva igenkännande åt en idiot så undrar jag var dom människorna som gillar den reklamen finns.... Jag vill inte dela planet med dom... Dom måste vara otäcka.... Måste vara samma personer som ringer in till Radio 1...
Jag tror snarare syftet med Telenor-reklamen är att skapa känslan "Vad ska dåren göra den här gången?" under tiden som varumärket sköljer över en. Skapa lite intresse och nyfikenhet. Det går dock även mig helt förbi då även jag enbart tycker den är jobbig och byter kanal om jag kan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
f-bass skrev:Jag har inget emot reklam som företeelse. Är mycket tacksam över tex det reklamblad jag fik en söndag då det visade sej att elgiganten reade tv'n jag valt ut (efter ett frustrerande år av testande och vrida de i tusen butiker) för 9900 istället för 17 lök....
Jag tror snarare syftet med Telenor-reklamen är att skapa känslan "Vad ska dåren göra den här gången?" under tiden som varumärket sköljer över en. Skapa lite intresse och nyfikenhet. Det går dock även mig helt förbi då även jag enbart tycker den är jobbig och byter kanal om jag kan.
Bild

Man får ju huvudvärk för mindre......
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 03 feb 2013, 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Aaaaaaaaaaaaaaaaargh, Ipren-mannen - ta bort honom!!!!!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Aaaaaaaaaaaaaaaaargh, Ipren-mannen - ta bort honom!!!!!
Fixat..... :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Irbit skrev:
hitman skrev:Aaaaaaaaaaaaaaaaargh, Ipren-mannen - ta bort honom!!!!!
Fixat..... :)
:tummenupp: Räddad!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5432213

Youtube vägrar betala för upphovsrättsskyddat material som de tjänar pengar på. Nu sätter GEMA, Tysklands STIM, hårt mot hårt.
Snara börjar dras åt kring halsen på de som profiterar på andras jobb.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5432213

Youtube vägrar betala för upphovsrättsskyddat material som de tjänar pengar på. Nu sätter GEMA, Tysklands STIM, hårt mot hårt.
Kör inte YT med "Säg till så plockar vi bort"-metoden istf ersättning?

På pappret en OK metod, men iom att ingen kan övervaka samtliga videor som läggs upp finns allt tillgängligt iallafall vid varje givet ögonblick...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:

På pappret en OK metod, men iom att ingen kan övervaka samtliga videor som läggs upp finns allt tillgängligt iallafall vid varje givet ögonblick...
Det hade kanske varit bättre om dom kört med "Lägger du upp skyddat material som du inte äger rättigheterna till så ligger du risigt till"-metoden.....
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Det hade kanske varit bättre om dom kört med "Lägger du upp skyddat material som du inte äger rättigheterna till så ligger du risigt till"-metoden.....
Med tanke på hur svårt det är att övervaka varje enskilt klipp och hur många som tillkommer per timme skulle det inte vara särskilt effektivt och troligen inte ha någon större effekt.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Vore inte det allra enklaste om de betalar ersättning till upphovsmännen bakom de klipp de tjänar pengar på?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Irbit skrev:
fieldflower skrev:

Det hade kanske varit bättre om dom kört med "Lägger du upp skyddat material som du inte äger rättigheterna till så ligger du risigt till"-metoden.....
Gör de inte det?
"Får inte lägga upp upphovsrässkyddat material" står det väl då man lägger upp nåt?

Det var ett tag sedan jag lade upp nåt nu så jag minns inte exakt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
Irbit skrev:
fieldflower skrev:

Gör de inte det?
"Får inte lägga upp upphovsrässkyddat material" står det väl då man lägger upp nåt?

Jo så är det ju men det hjälper ju inte riktigt.

Personligen har jag länge varit trött på att svenska STIM är så jävla mesiga. Danska och tyska motsvarigheten, och ja nästan alla andra länders upphovsrättssällskap, är mycket tuffare än STIM inte bara mot Spotify utan även mot YouTube och andra aktörer. Och lika som F-bass nämnde tidigare vad det gäller ncb. Jag har skrivit om ncb tidigare och VAD håller dom på med där egentligen? Helt otroligt konstigt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.dn.se/ekonomi/natdebattor-fe ... atiskultur

VARFÖR får Piratpartister så mycket utrymme i media egentligen?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a ... 6187856.ab

The Hives får 16 mille av sina tillgångar frysta. The Hives verkar samtidigt stämma sin revisor på 192 miljoner om jag förstår det hela rätt.....
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 05 feb 2013, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Irbit skrev:
fieldflower skrev:
Irbit skrev:
fieldflower skrev:

Gör de inte det?

Jo så är det ju men det hjälper ju inte riktigt.

Personligen har jag länge varit trött på att svenska STIM är så jävla mesiga. Danska och tyska motsvarigheten, och ja nästan alla andra länders upphovsrättssällskap, är mycket tuffare än STIM inte bara mot Spotify utan även mot YouTube och andra aktörer. Och lika som F-bass nämnde tidigare vad det gäller ncb. Jag har skrivit om ncb tidigare och VAD håller dom på med där egentligen? Helt otroligt konstigt.
Jag tror alternativet vore att ha granskning innan uppläggning, och det vore ytterst kostsamt och ligger väl inte egentligen i deras intresse...
Å andra sidan tjänar de som sagt enormt mycket på att köra den passiva stilen eftersom YT används väldigt mycket till musiklyssning.
Jag som inte har Spotify i jobbdator (som numera är enda datorn) hittar alla nya covers till bandet genom YT.

Lagligt klarar de sig på varningen och att beredvilligt plocka bort efter påpekande.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Och, jo visst har väl STIM lagt sig platt på rygg i detta..?

Antingen har man förutspått streaming inihelvete fel eller så har nån intressen bakom ryggen.
Kan inte finnas någon annan förklaring.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Youtube söker aktivt efter upphovsrättsintrång idag.
Det finns en funktion som identifierar musik i ljudet på videos och jämför det med en databas. Jag råkade ut för det när jag använde youtube för att dela ett tv-framträdande med de inblandade (som inte kunde se det live). Efter ett par veckor kom ett mejl om att dom identifierat innehållet och därför spärrat det och meddelat den som innehar rättigheterna (TV4).
Jag uppmanades bekräfta om deras identifikation av materialet stämde och ge en förklaring på varför jag lagt upp det. Jag angav det motiv jag hade och därefter öppnades klippet upp igen. Sedan dess har jag inte hört något mera.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

joachime skrev:Youtube söker aktivt efter upphovsrättsintrång idag.
Det finns en funktion som identifierar musik i ljudet på videos och jämför det med en databas. Jag råkade ut för det när jag använde youtube för att dela ett tv-framträdande med de inblandade (som inte kunde se det live). Efter ett par veckor kom ett mejl om att dom identifierat innehållet och därför spärrat det och meddelat den som innehar rättigheterna (TV4).
Jag uppmanades bekräfta om deras identifikation av materialet stämde och ge en förklaring på varför jag lagt upp det. Jag angav det motiv jag hade och därefter öppnades klippet upp igen. Sedan dess har jag inte hört något mera.
Sedär... Då har de väl tvingats till något slags aktiv roll också.
Å andra sidan kan funktionen inte vara särskilt effektiv mtp hur mycket musik som finns tillgänglig.
T.o.m. Metallica har ju altid gått att hitta (varför man nu skulle vilja...)
Medlem i PB50+
Skriv svar