MXR M-87 BASS COMPRESSOR!!
- Hågge
- Medlem++
MXR M-87 BASS COMPRESSOR!!
Äntligen!
Jag har för min egen del alltid tyckt att en compressor måste man ju ha. Jag har ägt en mängd olika compressorer inklusive, i stärken, inbyggda sådana. Dessa har ofta låtit bra hemma eller när jag spelar själv. Men i band sammanhang, tyngre rock för min del, har jag utan undantag tyckt att compressorn bara sabbar ljudet totalt. jag har sedan sålt grejorna snabbt som ögat och lovat mig själv att aldrig köpa en eller snöa in på en sådan igen. detta kunde jag ju självklart inte hålla och slog till på ovannämnda pedal. och den låter grymt bra eller rättare sagt den har inget eget ljud i sig, utan gör bara det ljud jag väljer att ratta in lite bättre och mer "lättspelat". Den här behåller jag med glädje, och rekommenderar starkt tilla alla andra som undrat: Vad är det för fel på mig som tycker compressorer suger.
Jag har för min egen del alltid tyckt att en compressor måste man ju ha. Jag har ägt en mängd olika compressorer inklusive, i stärken, inbyggda sådana. Dessa har ofta låtit bra hemma eller när jag spelar själv. Men i band sammanhang, tyngre rock för min del, har jag utan undantag tyckt att compressorn bara sabbar ljudet totalt. jag har sedan sålt grejorna snabbt som ögat och lovat mig själv att aldrig köpa en eller snöa in på en sådan igen. detta kunde jag ju självklart inte hålla och slog till på ovannämnda pedal. och den låter grymt bra eller rättare sagt den har inget eget ljud i sig, utan gör bara det ljud jag väljer att ratta in lite bättre och mer "lättspelat". Den här behåller jag med glädje, och rekommenderar starkt tilla alla andra som undrat: Vad är det för fel på mig som tycker compressorer suger.
- brempa
- Medlem+
Re: MXR M-87 BASS COMPRESSOR!!
Jag har testat, rattat men inte riktigt fattat: vad är grejen med en kompressor? Vad gör den? Vad skall man ha den till?
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
- BBQV
- Forumvärd
En compressor dämpar transienter (volympeakar) vilket skyddar högtalare, och öron, från överbelastning (slapping och popping kan skapa diskantspikar som gör ont att lyssna på). Det medför att man kan dra på mer volym och få totalvolymen att bli högre och jämnare. Rörstärkare gör detta automatiskt när de pressas, det är förstadiet till dist.
Nackdelen är att man kan skruva bort sig och sabba attacken i ljudet vilket gör att man hörs sämre.
Nackdelen är att man kan skruva bort sig och sabba attacken i ljudet vilket gör att man hörs sämre.
- Bassplaya
- VIP medlem
Använder bara kompressor på basen i studiosammanhang. Aldrig live eller i repan. Givetvis beror det på vilken typ av musik man spelar. Men om man som jag spelar hårdrock med bara en gitarr så tycker jag det låter bättre utan.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Använder i stort sett min kompressor för att justera mitt anslag.
Spelar gärna hårdare och hårdare, men har kompressorn inställd så det inte blir högre för det, så när jag ser att den lyser kommer jag på att "javisstja, jag kan lika gärna ta i lite lagom".
Funkar faktiskt rätt bra - har ändrat spelstil sedan jag började med det.
Spelar gärna hårdare och hårdare, men har kompressorn inställd så det inte blir högre för det, så när jag ser att den lyser kommer jag på att "javisstja, jag kan lika gärna ta i lite lagom".
Funkar faktiskt rätt bra - har ändrat spelstil sedan jag började med det.
Medlem i PB50+
- Geddan
- VIP medlem
Har skaffat en sådan:

Grejen med en kompressor, tycker jag, är att kunna styra den fullt ut vilket jag kan med denna.
Problemet är bara att det krävs ganska olika inställningar för att få olika basar att låta bra.
Men visst kan man lyfta ljudet och precis som BBQ säger, få det att låta mer rörlikt.
Problemet är nog att less-is-more och man rattar ofta för mycket för att få en större skillnad på on/off.

Grejen med en kompressor, tycker jag, är att kunna styra den fullt ut vilket jag kan med denna.
Problemet är bara att det krävs ganska olika inställningar för att få olika basar att låta bra.
Men visst kan man lyfta ljudet och precis som BBQ säger, få det att låta mer rörlikt.
Problemet är nog att less-is-more och man rattar ofta för mycket för att få en större skillnad på on/off.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- JazzBassillen
- Medlem+
Less-is-more i all ära, men lagom-är-bäst.Geddan skrev:Har skaffat en sådan:
Alla rattarna på 0, som du har, är väl more-or-less useless?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- Hågge
- Medlem++
Ungefär så har jag också resonerat/ undrat, och mitt "dilemma" har varit att i studion är ju kompressorn, tycker jag, en självklarhet och en förbättring, i de flesta fall. Men i live o repsammanhang har jag mest tyckt att kompressorns bästa effekt på ljudet har varit när jag stängt av den, å vad bra det blev när jag stängde av den liksom.brempa skrev:Jag har testat, rattat men inte riktigt fattat: vad är grejen med en kompressor? Vad gör den? Vad skall man ha den till?
Inte för att MXR M-87an har frälst mig på något sätt, men när jag ställde in den efter manualen och körde på, så lyfte el tajtade den till ljudet, hur man nu ska beskriva effekten av en kompressor bäst? komprimerade kanske? Detta gjorde den utan att ta bort något. Min förra kompressor jag försökte med, och som fick gå, var en ebs multicomp, men den älskas av många andra och det är ju i slutändan väldigt subjektivt. Geddans" Mark bass compressore" har jag inte testat men den verkar ju intressant. Men måste också tillägga att det är lite tråkigt att lägga 2000:- på en box som knappt märks när man trycker in den, men som i bästa fall saknas när man trycker av den.
- Bassplaya
- VIP medlem
Det är precis så en kompressor ska vara enligt mig.Hågge skrev: ...som knappt märks när man trycker in den, men som i bästa fall saknas när man trycker av den.
Så då återstår frågan om det är värt att lägga flera tusen på att få det så.
Jag tycker inte det och därför nöjer jag mig med att ha kompressor (som garanterat finns på plats om det är en seriös studio) när jag spelar in.
- blackparkas
- Medlem++++
Frågan är VART du har kompressorn i signalkedjan.... 

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Taurus
- Medlem++
Kul att du hittat hemHågge skrev: Min förra kompressor jag försökte med, och som fick gå, var en ebs multicomp, men den älskas av många andra och det är ju i slutändan väldigt subjektivt.

Angående kompressor för att putsa anslaget så vete tusan...finns den kompressor som kan hyfsa anslaget för oss åldrande coverbasister när vi försöker showa loss gubbkroppen med blandad framgång och måste parera ryggskott och ond höft, eller när vi harvar igenom extranummerlistan för åttamiljonte gången och med liret på halvkackig autopilot istället förlorar oss i den rafflande historien som utspelar sig längst bak i haket om huruvida den lokala grogghaggan ska lyckas få in en sista Jäger från den sure bartendern när klockan är 01.53?

- matt_deluxe
- Medlem+
Köpte nyss en M87 och den är helt underbar. INGET fulkomprimerande som alla andra jag testat. Det är ju en studiokompressor i pedalform. Helt klart värd pengarna.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410