Stora besserwisser-tråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:
fieldflower skrev:
Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:Folk som inte skiljer på "de" och "dem". Givetvis är det inte personerna jag stör mej på, men det rycker till någonstans när jag läser sådana felskrivningar.

Och nej, Klopper, INTE där!
dom!

fattar inte varför man inte får använda det? Mycket enklare ju.
"Dom" är endast talspråk, men det är bättre att skriva "dom" än att konstant missa på "de/dem".
..och skrivspråket är ett verktyg att få ner det talade språket på papper...
Men har förfinats en del sedan det skapades...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

fieldflower skrev:
Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:Folk som inte skiljer på "de" och "dem". Givetvis är det inte personerna jag stör mej på, men det rycker till någonstans när jag läser sådana felskrivningar.

dom!

"Dom" är endast talspråk, men det är bättre att skriva "dom" än att konstant missa på "de/dem".
Jo, jag vet det. Men verkar ju bara så onödigt att ha de/dem när man bara kan byta ut det med dom. Hade ju gjort det enklare för många personer.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Noelredding skrev:
fieldflower skrev:
Noelredding skrev:

dom!

Jo, jag vet det. Men verkar ju bara så onödigt att ha de/dem när man bara kan byta ut det med dom. Hade ju gjort det enklare för många personer.
Mja, kanske...

Vet inte varför men det faller sig alltid naturligt för mig vad det skall vara liksom... Har aldrig kunnat nån grammatik så det är inte därför...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

fieldflower skrev:
Noelredding skrev:
fieldflower skrev:
Noelredding skrev:

dom!

Mja, kanske...

Vet inte varför men det faller sig alltid naturligt för mig vad det skall vara liksom... Har aldrig kunnat nån grammatik så det är inte därför...
Internet tycker jag inte det spelar så stor roll hur ens grammatik är(förutom de/dem) och tycker att man gott o väl kan skriva "dom", det tror jaag faktiskt jag sjäöv brukar göra. Och jag vet inte heller nån grammatik för det där, det känns liksom bara självklart... :roll:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:
fieldflower skrev:
Noelredding skrev:

dom!

..och skrivspråket är ett verktyg att få ner det talade språket på papper...
Men har förfinats en del sedan det skapades...
Förfinats men framförallt förenklats tack och lov...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Noelredding skrev:dom!

Det får man, tycker jag. Men man ska vara medveten om att man går miste om en viktig nyans i språket. Kan man inte skilja på objekts- och subjektsform så BÖR man skriva "dom". Jag blir skogstokig när någon skriver "dem" överallt. Det är helt åt helvete fel, eftersom det varken är talspråk eller rätt skriftspråk. Bara fel, fel, fel.

"Dem går och handlar" är lika fel som "mig går och handlar".
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Janne

Inlägg av Janne »

Retar mig väl inte på nåt särskilt men kanske ändå kan komma med lite besserwisser-kommentarer;
Beror inte särskrivning till stor del på att folk skriver som det vore ett sms? När man skriver sms och har autofunktionen på så måste man ju särskriva orden, om man inte vill gå in och skriva dom manuellt.
Dom är talspråk ja. Min svenskalärare på högstadiet förklarade att det finns en viss fördröjning när det gäller det talade och skrivna språket. "När du blir lika gammal som jag så kommer ordet dom att vara accepterat skriftspråk". Nu är jag lika gammal som hon var, hon ljög! :wink:
Makten: Det är tydligen en etablerad sanning att skolan bara blir sämre och sämre. Jag som jobbar i den, eller åtminstonde nära den, kan inte se det. Även ur föräldraperspektiv så kan jag konstatera att skolan blivit bra mycket bättre än på min tid som elev. Jag upplever att skolans personal blir proffsigare för var år som går fast självklart finns det mycket kvar som kan bli bättre.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Jan Brodin skrev:Retar mig väl inte på nåt särskilt men kanske ändå kan komma med lite besserwisser-kommentarer;
Beror inte särskrivning till stor del på att folk skriver som det vore ett sms? När man skriver sms och har autofunktionen på så måste man ju särskriva orden, om man inte vill gå in och skriva dom manuellt.
Dom är talspråk ja. Min svenskalärare på högstadiet förklarade att det finns en viss fördröjning när det gäller det talade och skrivna språket. "När du blir lika gammal som jag så kommer ordet dom att vara accepterat skriftspråk". Nu är jag lika gammal som hon var, hon ljög! :wink:
Makten: Det är tydligen en etablerad sanning att skolan bara blir sämre och sämre. Jag som jobbar i den, eller åtminstonde nära den, kan inte se det. Även ur föräldraperspektiv så kan jag konstatera att skolan blivit bra mycket bättre än på min tid som elev. Jag upplever att skolans personal blir proffsigare för var år som går fast självklart finns det mycket kvar som kan bli bättre.
Jag retar mig på oskicket att inte använda basen av orden när man skriver ihop. Det heter svensklärare.

Du skriver att skolan blivit bättre, på vad? Inte på att förmedla mätbara kunskaper i alla fall. Och finns det någon annan bransch där personalen förbehåller sig rätten att utvärdera sig själva
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jan Brodin skrev:Beror inte särskrivning till stor del på att folk skriver som det vore ett sms? När man skriver sms och har autofunktionen på så måste man ju särskriva orden, om man inte vill gå in och skriva dom manuellt.
+1 på den!
Jag är så glad när jag nu fått telefon som inte kör T9 utan jag har fullt tangentbord så jag får skriva vilka ord jag vill!!! Det är en befrielse!
Medlem i PB50+
Janne

Inlägg av Janne »

Jag retar mig på oskicket att börja en ny mening med "och" ;)

Skämtar bara, vill inte göra det här till paj kastnings tråd, jag vet att min svenska är kass.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jan Brodin skrev:Jag retar mig på oskicket att börja en ny mening med "och" ;)

Skämtar bara, vill inte göra det här till paj kastnings tråd, jag vet att min svenska är kass.
Klock (medvetet mellanrum) rent! :lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Det är inget oskick. Jag råkade lyssna på radioprogrammet Språket på P1 där de har en professor i svenska som svarar på frågor, och han sa att anledningen till att man i skolan hävdar att man inte ska börja meningar med och var för att inte alla meningar skulle börja så. Efter att hört det programmet så tycker jag att det kan vara ok ibland
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Idag är det accepterat att skriva "dom" istället för "de" och "dem" i skolan. Ba så ni vet.

Men särskrivningar får mig att gnissla tänder. Det hjälps inte. Jag försöker vara överseende, men när det konsekvent skrivs isär så kan jag nästan inte läsa. =)
Janne

Inlägg av Janne »

Inte på alla skolor Hellish. T ex inte på mina ungars skola.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Sedär. Då finns det fortfarande hopp. =) Tycker att "dom" ser slarvigt ut på nåt sätt. Hehe... Tur att jag inte blev svenskalärare ändå. Jäklar vad ungarna skulle hata mig. =D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jan Brodin skrev:När man skriver sms och har autofunktionen på så måste man ju särskriva orden, om man inte vill gå in och skriva dom manuellt.
Det måste man inte alls. Man kan skriva det ena ordet, backa ett steg så att mellanslaget försvinner, och sedan skriva påhängsordet. Det går också bra att utöka telefonens ordlista med sammanskrivna ord. Men ja, det är mycket möjligt att det är därifrån skiten kommer. Folk är ju rätt lata.
Kanske det, men det är förstås ingen garanti för att det gäller generellt. För mig räcker det att konstatera att många undomar verkar helt rökta i pallet när det gäller den mest elementära kunskap. Visserligen är jag en sån som lägger "allt" på minnet, men inte är mina jämnåriga kamrater lika okunniga som den moderna ungdomen heller. Det tycks ha skett en oerhört attitydförändring under de senaste tio åren. "Orka"-attityden. Om man inte ens orkar stava, hur ska det då gå med allt annat som är jobbigt på riktigt?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Hellish skrev:Sedär. Då finns det fortfarande hopp. =) Tycker att "dom" ser slarvigt ut på nåt sätt. Hehe... Tur att jag inte blev svenskalärare ändå. Jäklar vad ungarna skulle hata mig. =D
Svensklärare
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

ferm skrev:Svensklärare
Har under alla mina skolår aldrig sett det där måste jag säga. Det har alltid stått svenskalärare, engelskalärare o.s.v.

Svensklärare låter... fel i mina öron. Ungefär som "svenskläraret" =)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev: Jag är så glad när jag nu fått telefon som inte kör T9 utan jag har fullt tangentbord så jag får skriva vilka ord jag vill!!! Det är en befrielse!
Då blir det svårt att sms:a under stadskörning?! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Hellish skrev:Har under alla mina skolår aldrig sett det där måste jag säga. Det har alltid stått svenskalärare, engelskalärare o.s.v.

Svensklärare låter... fel i mina öron. Ungefär som "svenskläraret" =)
Just dessa ord är lite speciella, eftersom svenska är "fel" redan från början. Jämför med de övriga nordiska språken; där säger man "svensk", "norsk" och "dansk" om språken. A:et ställer alltså till trubbel med logiken vid sammanskrivning. Jag tycker också att "svensklärare" låter helt absurt, då det borde avse en lärare i ämnet "att vara svensk".

Tillägg: "Svensk" är ju alltså ett adjektiv också, inte bara en substantivstam. "Panna" blir ju inte ett adjektiv om man tar bort a:et, för jämförelsens skull.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev: Jag är så glad när jag nu fått telefon som inte kör T9 utan jag har fullt tangentbord så jag får skriva vilka ord jag vill!!! Det är en befrielse!
Då blir det svårt att sms:a under stadskörning?! :?
Jag har fulländat konsten att styra med knät så jag kan tom köra dubbelhandsfattning på telefonen.
Eller äta en hamburgare med ena handen och smsa med andra...

Om jag bara haft automat så hade jag inte behöft växla heller...

Var det förresten nån som ville åka med ner på Örebro-träffen? :twisted:
Vi stannar för burgare i Enköping - drive-in... :twisted: :twisted: :twisted:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
Tillägg: "Svensk" är ju alltså ett adjektiv också, inte bara en substantivstam. "Panna" blir ju inte ett adjektiv om man tar bort a:et, för jämförelsens skull.
Kan du förklara på ett annat sätt så jag förstår vad du menar.
Jag råkade på det här nån gång i början av nittiotalet först gången när jag pratade med infödda stockholmsungar som sa tyskalärare eller vad det nu var. Mina öron krullar sig fortfarande när jag hör sånt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Kan du förklara på ett annat sätt så jag förstår vad du menar.
Jag råkade på det här nån gång i början av nittiotalet först gången när jag pratade med infödda stockholmsungar som sa tyskalärare eller vad det nu var. Mina öron krullar sig fortfarande när jag hör sånt.
Svenska - ett språk, och således ett substantiv. Stammen i detta ord är "svensk".

Svensk - en inföding i Sverige, ännu ett substantiv.

Svensk - en egenskap som den som bor i Sverige har, alltså ett adjektiv.

Panna - en sån man steker i, eller en sån man har i ansiktet, således båda substantiv.

Pann - ett nonsensord som inte existerar. Däremot är "pann" stammen i ovanstående substantiv, och kan därför sammansättas till "pannkaka", "pannknack" eller dylikt.

Om adjektivet "svensk" och substantivet "svensk" inte hade funnits så hade det varit helt naturligt att bara använda stammen i substantivet "svenska" när man bildar nya ord, såsom "svensklärare". Men nu betyder ju "svensk" också något helt annat, så det blir knas. Denna dubbeltydighet finns inte i särskilt många andra ord vad jag vet.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
ferm skrev:Kan du förklara på ett annat sätt så jag förstår vad du menar.
Svenska - ett språk, och således ett substantiv. Stammen i detta ord är "svensk".

Svensk - en inföding i Sverige, ännu ett substantiv.

Svensk - en egenskap som den som bor i Sverige har, alltså ett adjektiv.

Panna - en sån man steker i, eller en sån man har i ansiktet, således båda substantiv.

Pann - ett nonsensord som inte existerar. Däremot är "pann" stammen i ovanstående substantiv, och kan därför sammansättas till "pannkaka", "pannknack" eller dylikt.

Om adjektivet "svensk" och substantivet "svensk" inte hade funnits så hade det varit helt naturligt att bara använda stammen i substantivet "svenska" när man bildar nya ord, såsom "svensklärare". Men nu betyder ju "svensk" också något helt annat, så det blir knas. Denna dubbeltydighet finns inte i särskilt många andra ord vad jag vet.
Ok jag tror jag förstår, tack
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

ferm skrev:

Det är inget oskick. Jag råkade lyssna på radioprogrammet Språket på P1 där de har en professor i svenska som svarar på frågor, och han sa att anledningen till att man i skolan hävdar att man inte ska börja meningar med och var för att inte alla meningar skulle börja så. Efter att hört det programmet så tycker jag att det kan vara ok ibland
Hjalmar Söderberg, författaren bakom ett par av de bästa svenska romanerna genom tiderna började ofta sina meningar med "och"

"Och så kom vintern." är en typisk söderbergsk mening.

Mucka med honom den som vågar.
Skriv svar