Fernan, du får hemskt gärna förklara nätaggregatet till Alembics konstruktion. Jag fattar inte schemat. Dels är det inte helvågslikriktare - varför, är det för att spara tre kronor i komponentkostnad för tre ytterligare dioder? Sen är högvoltsspänningen kopplad via en kondensator. Det ser helt felritat ut IMHO, men jag är ju ingen rörgubbe. Jag är van vid att grejor drivs på 5V, 12V eller 2 x 15 V. Inte trehundra.Fernan skrev:Bra dokument om likriktning i powersupply...
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Du ska bygga en "Full Wave Bridge Capacitor Input load", sätt ex 4x 1N4007 i bryggan o 50-100uF filtrering efter den. De flesta försteg i basriggar har inte mer än 20-40 uF, men upp emot 200 uF till slutrören.
Diskussion kring bygge av rörpreamp
- inber
- VIP medlem
Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Fredde79
- Medlem+
Här är ett schema med en något kryptiskt ritad PSU. Siffrorna 4,5,9 anger alltså 6,3V för glödtråden (se pinout nedan).
Om man inte hittar en trafo som ger rätt spänning för glödtråden så skulle åtminstone inte jag tveka att använda en IC-regulator (LM317).
EDIT: Jag förstår inte heller varför den inte är fullvågslikriktad. Själv har jag (i solid state-aplikationer) allltid smällt in en diodlikriktare.

Om man inte hittar en trafo som ger rätt spänning för glödtråden så skulle åtminstone inte jag tveka att använda en IC-regulator (LM317).
EDIT: Jag förstår inte heller varför den inte är fullvågslikriktad. Själv har jag (i solid state-aplikationer) allltid smällt in en diodlikriktare.

/Fredde
Spela och tabba på VirtualBass!
- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
- Fender Jazz 1973
- Fredde79
- Medlem+
Den här ser lite mera ut som jag hade tänkt mig:

/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Ser ok ut !Fredde79 skrev:Den här ser lite mera ut som jag hade tänkt mig:
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Det ser ut som det är två trafos, T1 o T2. Från T1 likriktar du 12VAC till 16VDC och sen är det en voltregulator inblandad. De verkar köra DC och inte AC till rörens glöd.inber skrev:Fernan, du får hemskt gärna förklara nätaggregatet till Alembics konstruktion. Jag fattar inte schemat. Dels är det inte helvågslikriktare - varför, är det för att spara tre kronor i komponentkostnad för tre ytterligare dioder? Sen är högvoltsspänningen kopplad via en kondensator. Det ser helt felritat ut IMHO, men jag är ju ingen rörgubbe. Jag är van vid att grejor drivs på 5V, 12V eller 2 x 15 V. Inte trehundra.Fernan skrev:Bra dokument om likriktning i powersupply...
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Du ska bygga en "Full Wave Bridge Capacitor Input load", sätt ex 4x 1N4007 i bryggan o 50-100uF filtrering efter den. De flesta försteg i basriggar har inte mer än 20-40 uF, men upp emot 200 uF till slutrören.
T2 i sin tur transformerar upp 12VAC till 230VAC som sen likriktas till 317 VDC..Några R-C filter senare är spänningen 314VDC
sorry, nu kollade jag på :
http://moosapotamus.net/images/AlembicF2B_PSU.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Alembics likriktare är en sk "Voltage Doubler", jag kör en sån som bias-krets i Hiwatten, får 100V från en 50VAC-lindning...
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler" onclick="window.open(this.href);return false;
Kretsen ger alltså högre likriktad spänning än fullvågsbryggan..men man får filtrera rejält eftersom kondingarna måste hålla spänningen uppe.
- strummer
- VIP medlem
Aaah, ok, jag mitt dumma nöt fick för mig att man skulle likrikta före trafon:SFernan skrev:Ser ok ut !Fredde79 skrev:Den här ser lite mera ut som jag hade tänkt mig:
Är det "bara" två spänningar vi behöver? Passar den trafo du länkade till tidigare till denna applikation?
Kompressor, det är livet!
- Fredde79
- Medlem+
En anna fråga (Fernan?): Om man skulle köra med Alembic F-2B-konceptet och ha två preamp-steg i serie, och använda det ena steget bara för att få mera gain till det andra, i vilket steg är det bäst att ha tonestacken, det första eller det andra?
(I F-2B har ju båda stegen full tonestack och så kan man seriekoppla dem om man vill)
(I F-2B har ju båda stegen full tonestack och så kan man seriekoppla dem om man vill)
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- strummer
- VIP medlem
Varför sitter det en pytteliten (100 nF) bipolär konding parallellt med de två stora?
- Fredde79
- Medlem+
Filtrerar höga frekvenser bättre.strummer skrev:Varför sitter det en pytteliten (100 nF) bipolär konding parallellt med de två stora?
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- Musikanten
- Medlem+
För att förhindra oscillering i regulatorn IC3.strummer skrev:Varför sitter det en pytteliten (100 nF) bipolär konding parallellt med de två stora?
- Ingvar -
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Jag har inte länkat till nån trafo, men för ett traditionellt försteg så behöver man normalt 6.3 VAC till glöden och en B+ likspänning. Ett 12AX7 vill ha 12Volt men det får det genom att man kopplar pin 4-5 till ena "glödtappen" och pin 9 till den andra. Alembic har då valt 12 VDC till glöden, det har jag ingen erfarenhet av men det ska bli lite mindre brum.strummer skrev:
Aaah, ok, jag mitt dumma nöt fick för mig att man skulle likrikta före trafon:S
Är det "bara" två spänningar vi behöver? Passar den trafo du länkade till tidigare till denna applikation?
Men trafon som det länkades till skulle funka. Använd antingen 6.3V (1.5A) eller 10V (0.7A) till glöden och 240V-sekundären till B+.
- Fredde79
- Medlem+
Svarar för min del, jo vi behöver typ 250-300V för B+ och 12V (eller 6V om man använder glödtrådens center tap) för glödtråden.strummer skrev: Är det "bara" två spänningar vi behöver? Passar den trafo du länkade till tidigare till denna applikation?
Om jag förstår specifikationen korrekt så skulle denna http://www.tme.eu/se/katalog/?art=TSTLA20%2F001 ge 200VAC samt 9VAC vilket efter likriktning skulle bli ungefär 280V/12V, alltså perfekt (den ska ge 0,5A på 9VAC vilket torde räcka för två 12AX7). Vet dock inget om det här "TSTLA"-märket, har beställt en Talema från TME tidigare, och den var mycket prisvärd.
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Du bör alltid ha ett steg efter tonstack för du tappar en del av signalen i tonstacken. Alltså i det första.Fredde79 skrev:En anna fråga (Fernan?): Om man skulle köra med Alembic F-2B-konceptet och ha två preamp-steg i serie, och använda det ena steget bara för att få mera gain till det andra, i vilket steg är det bäst att ha tonestacken, det första eller det andra?
Det schemat som tråden inleddes med har 2 steg, men steg 2 är en katodföljare (signalen plockas ut från katoden). I det steget får man inte nån direkt förstärkning, men man får en utsignal med låg impedans istället..
I princip kan du ju bygga en preamp från vilken klassisk rörhäck som helst, det du behöver tänka på är att få en vettig utsignal med lämplig nivå (bal el. obal).
- Fredde79
- Medlem+
Jag utttyckte mig kanske slarvigt menade inte "steg" som stegen i den diskuterade kretsen, utan att Alembic F-2B har två kompletta preamp-kretsar som är identiska, alltså med tonstack i båda. Detta är för att man ska kunna använda dem separat, men också, som Alembic säger i produktpresentationen:Fernan skrev:Du bör alltid ha ett steg efter tonstack för du tappar en del av signalen i tonstacken. Alltså i det första.Fredde79 skrev:En anna fråga (Fernan?): Om man skulle köra med Alembic F-2B-konceptet och ha två preamp-steg i serie, och använda det ena steget bara för att få mera gain till det andra, i vilket steg är det bäst att ha tonestacken, det första eller det andra?
Det schemat som tråden inleddes med har 2 steg, men steg 2 är en katodföljare (signalen plockas ut från katoden). I det steget får man inte nån direkt förstärkning, men man får en utsignal med låg impedans istället..
I princip kan du ju bygga en preamp från vilken klassisk rörhäck som helst, det du behöver tänka på är att få en vettig utsignal med lämplig nivå (bal el. obal).
"[One] application is to connect the two channels in cascade, by a cable from the Channel A output jack on the rear to the Channel B input jack on the front. [...] The signal from Channel A is high enough to drive the first stage of Channel B into distortion."

Så frågan kvarstår, om man tänker sig samma idé, men man skulle bygga den ena "modulen" med och den andra utan tonestack, i vilken ordning skulle man lägga dem?
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Jag skulle haft tonstacken i första preampen och sen kunna koppla in ett extra gainsteg efter... med en tidigt placerad tonstack så kan man EQ:a signalen som ska dista...med en sent placerad tonstack så ställer man ju bara en EQ av nåt som redan är distat. Alltså , vill man dista vissa frekvenser som man lyft fram med EQ:n eller vill man dista allt och sen påverka slutmixen ?
- Fredde79
- Medlem+
Låter nog rätt, man kan ju tänka det andra steget som ett slags slutsteg. Gjorde en sådan här liten skiss att jobba vidare på:Fernan skrev:Jag skulle haft tonstacken i första preampen och sen kunna koppla in ett extra gainsteg efter... med en tidigt placerad tonstack så kan man EQ:a signalen som ska dista...med en sent placerad tonstack så ställer man ju bara en EQ av nåt som redan är distat. Alltså , vill man dista vissa frekvenser som man lyft fram med EQ:n eller vill man dista allt och sen påverka slutmixen ?

/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- inber
- VIP medlem
Aha!Fernan skrev: Alembics likriktare är en sk "Voltage Doubler", jag kör en sån som bias-krets i Hiwatten, får 100V från en 50VAC-lindning...
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler" onclick="window.open(this.href);return false;
Kretsen ger alltså högre likriktad spänning än fullvågsbryggan..men man får filtrera rejält eftersom kondingarna måste hålla spänningen uppe.

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- strummer
- VIP medlem
Fett, nu börjar till och med jag begripa hur det ska bli:)Fredde79 skrev:Låter nog rätt, man kan ju tänka det andra steget som ett slags slutsteg. Gjorde en sådan här liten skiss att jobba vidare på:Fernan skrev:Jag skulle haft tonstacken i första preampen och sen kunna koppla in ett extra gainsteg efter... med en tidigt placerad tonstack så kan man EQ:a signalen som ska dista...med en sent placerad tonstack så ställer man ju bara en EQ av nåt som redan är distat. Alltså , vill man dista vissa frekvenser som man lyft fram med EQ:n eller vill man dista allt och sen påverka slutmixen ?
Men jag har ingen aning om effekttåligheten och typen på motstånd och kondingar och så, vad kör vi med och var är listan?

Och så tänker jag att, som inber skrev tidigare, det kanske finns någon vits med att (åtminstone på experimentstadiet) ha vissa av motstånden variabla?
Edit: Och en annan grej, finns det någon möjlighet att se till att det finns "boost" på midden också? Jag menar, i en alembic-pre är det ju bara "cut" på midden, vore såå cool om man kunde ha lite mer "flat" med de tre tonpottarna i mitten.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Väldigt rörig sajt, men bra priser:
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fredde79
- Medlem+
Det här är bara en skiss än så länge, värdena kommer nog i sinom tidstrummer skrev:Fett, nu börjar till och med jag begripa hur det ska bli:)Fredde79 skrev:Låter nog rätt, man kan ju tänka det andra steget som ett slags slutsteg. Gjorde en sådan här liten skiss att jobba vidare på:Fernan skrev:Jag skulle haft tonstacken i första preampen och sen kunna koppla in ett extra gainsteg efter... med en tidigt placerad tonstack så kan man EQ:a signalen som ska dista...med en sent placerad tonstack så ställer man ju bara en EQ av nåt som redan är distat. Alltså , vill man dista vissa frekvenser som man lyft fram med EQ:n eller vill man dista allt och sen påverka slutmixen ?
Men jag har ingen aning om effekttåligheten och typen på motstånd och kondingar och så, vad kör vi med och var är listan?
Och så tänker jag att, som inber skrev tidigare, det kanske finns någon vits med att (åtminstone på experimentstadiet) ha vissa av motstånden variabla?

Ang trimpottar så tänker jag som så, att när det gäller en monoapplikation som denna så är det inte så viktigt att bias är på millimetern rätt eftersom det inte finns någonting att jämföra med, snackar vi stereo så är det ju en annan femma. Kan hända att jag är ute och cyklar på den här punkten (detta är mitt första rörprojekt), men jag har märkt att så fort man ska göra någonting i stereo så sitter man där och mäter motstånd och har sig för att allt ska matcha.
Info om bias och sånt: http://www.sound.westhost.com/valves/bias-gain.html#s3 Jag antar att man kunde ersätta RK (R3,10,14,17 i min skiss) med trimpottar om man vill?
Däremot funderar jag på att lägga en trimpot före V2a (alltså istf R12) så att man kan grovjustera hur lätt preampen börjar dista.
Det här är en s.k. Fender-tonstack, och den är en besvärlig jävel tycker jag. Enkel att bygga, svår att få att bete sig som man vill. Mid-boost i ordets rätta bemärkelse kan man nog bara glömma har jag för mig. Det bästa är kanske att experimentera lite med kondingarna (C2,C3,C4). En annan (bättre) möjlighet skulle vara en trebands-baxandall, men jag vet inte på rak arm hur man skulle implementera den i rörsammanhang. Den ökar också antalet komponenter rätt kraftigt.strummer skrev: Edit: Och en annan grej, finns det någon möjlighet att se till att det finns "boost" på midden också? Jag menar, i en alembic-pre är det ju bara "cut" på midden, vore såå cool om man kunde ha lite mer "flat" med de tre tonpottarna i mitten.
Här är opamp-versionen av 3 band baxandall: http://subsite.tilaa.eu/share/3-way-tonestack.png. Jag använder en sån i min 110-combo (och den funkar kanon även om jag skulle vilja ändra lite på boost-frekvenserna så att den skulle vara bättre för bas).
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- Fredde79
- Medlem+
Ännu angående tonstack: Det bästa i mitt tycke skulle vara en trebands-EQ med justerbar centerfrekvens för Mid, men jag vet inte hur man fixar en sån.
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- inber
- VIP medlem
Alla de där kontrollerna har du bara behov av om du ansluter preampen direkt till ett slutsteg. Du kan ju ansluta den till någon annan förstärkare du redan har, och låta dess tonkontroller forma soundet.Fredde79 skrev:Ännu angående tonstack: Det bästa i mitt tycke skulle vara en trebands-EQ med justerbar centerfrekvens för Mid, men jag vet inte hur man fixar en sån.
Eller så lägger man på ett OP-amp-steg, t ex det trebands Baxandall som nämndes tidigare:
http://subsite.tilaa.eu/share/3-way-tonestack.png
I princip borde man väl kunna lämna den första OP-ampen, dvs steget till vänster, och låta rör-preampen driva EQ-kretsen direkt istället. (OP-ampar har låg utimpedans och rör har hög, jag kanske tänker fel här.)
- Fredde79
- Medlem+
Jo, så är det nog, och jag brukar ivfsh köra en VT-Bass på pedalbordet, och fendertonstacken har ju folk använt och varit tillfreds med i alla tider. Men det skulle vara nice att få det exakt som man vill ha det när man nu en gång bygger!inber skrev:Alla de där kontrollerna har du bara behov av om du ansluter preampen direkt till ett slutsteg. Du kan ju ansluta den till någon annan förstärkare du redan har, och låta dess tonkontroller forma soundet.Fredde79 skrev:Ännu angående tonstack: Det bästa i mitt tycke skulle vara en trebands-EQ med justerbar centerfrekvens för Mid, men jag vet inte hur man fixar en sån.
Eller så lägger man på ett OP-amp-steg, t ex det trebands Baxandall som nämndes tidigare:
http://subsite.tilaa.eu/share/3-way-tonestack.png
Tycker dessutom att det är lite jobbigt att ha Sansampen på pedalbordet; den är alltid på, och jag ändrar sällan inställningarna (förutom vol) under gigget (om inte gitarristen har sparkat till den och ruckat på inställningarna, vilket inte skulle kunna ske om man har dem på förstärkaren...)
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- xfredrikx
- Medlem+
Jag älskar denna tråd, fast jag förstår knappt hälften av alla diagram och scheman hit och dit.
- inber
- VIP medlem
Bas-elektronik for Dummies:xfredrikx skrev:Jag älskar denna tråd, fast jag förstår knappt hälften av alla diagram och scheman hit och dit.
Det är egentligen ganska lätt att läsa scheman. I 99 % av alla fall så ser det ut så här (jag generaliserar grovt såklart):
1. Ljudet kommer alltid in till vänster i schemat och flödar genom schemat i mitten. Annars är det slarvigt ritat.

2. Längst ner har du jord och högst upp matningsspänningen. Skit i det.
3. Motstånd påverkar inte soundet, utan i huvudsak förstärkningen. Skit i det också.
4. Om förstärkningen är så kraftig att den ger dist så gäller såklart inte 3
5. Kondensatorer påverkar halten av diskant och bas i ljudet. Kondensatorer leder diskant bättre än bas. Så alla kondensatorer som sitter i konstruktionen påverkar tonen.
6. På ingången och utgången sitter det också kondensatorer, liksom i nätaggregatet. De har en annan funktion än (5)
7. Transistorer, rör och OP-förstärkare är ungefär samma (på Dummies-nivå). Det kommer in en svag signal till vänster och det kommer ut en starkare signal till höger. Piece of cake.
OK?

EDIT: Rättade ett litet skrivfel. Och ett till.
Senast redigerad av inber den lör 09 feb 2013, 01:59, redigerad totalt 2 gång.