Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Youtube plockade bort några klipp med oss när vi leker ZZ-top på Nalen pga "copyright infringements" för ett par år sen!
Vi tog det som en komplimang då det måste ha varit väldigt likt! :)

Den här bla!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oaoC1vmQaQ0[/youtube]
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Men nu är den uppe igen!?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

joachime skrev:Men nu är den uppe igen!?
Ja, jag testade att lägga upp den från ett annat Youtubekonto och då var det inga problem.
Goes to show att det är ren tur/otur om nån råkar snubbla över nåt dom ser som övertramp...
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.dn.se/kultur-noje/artisterna ... ingsratten

Hur många jobb tror ni att Bruno Tillander får i musiksvängen när han kommer ut igen om 1 år och 9 månader?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

http://www.svd.se/kultur/konst/rop-pa-l ... 893056.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Intressant perspektiv, men jag tycker att han snubblar ganska rejält när han tycker att fotografen som fick sina bilder snodda av AFP får skylla sig själv. Att någon annan ska tjäna pengar på dina verk men inte du är ett grundläggande brott mot upphovsrätten och allt som rimligen kan anses moraliskt försvarbart.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:

Intressant perspektiv, men jag tycker att han snubblar ganska rejält när han tycker att fotografen som fick sina bilder snodda av AFP får skylla sig själv. Att någon annan ska tjäna pengar på dina verk men inte du är ett grundläggande brott mot upphovsrätten och allt som rimligen kan anses moraliskt försvarbart.
+9
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag lägger som vanligt ingen personlig åsikt bakom mina länkar, det brukar bara vara en hel del intressanta artiklar i SvD! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

fieldflower skrev:
joachime skrev:Youtube söker aktivt efter upphovsrättsintrång idag.
Det finns en funktion som identifierar musik i ljudet på videos och jämför det med en databas. Jag råkade ut för det när jag använde youtube för att dela ett tv-framträdande med de inblandade (som inte kunde se det live). Efter ett par veckor kom ett mejl om att dom identifierat innehållet och därför spärrat det och meddelat den som innehar rättigheterna (TV4).
Jag uppmanades bekräfta om deras identifikation av materialet stämde och ge en förklaring på varför jag lagt upp det. Jag angav det motiv jag hade och därefter öppnades klippet upp igen. Sedan dess har jag inte hört något mera.
Sedär... Då har de väl tvingats till något slags aktiv roll också.
Å andra sidan kan funktionen inte vara särskilt effektiv mtp hur mycket musik som finns tillgänglig.
T.o.m. Metallica har ju altid gått att hitta (varför man nu skulle vilja...)
Den enda som verkar ligga i tillräckligt mycket för att hindra all gratisreklam för sig själv på YT är Prince/Symbolen. Där hittar man bara covers - och prinsen har i alla fall förr om åren jagat även dom.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.musikerforbundet.se/index.ph ... Itemid=388

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5435513

Det här ska bli lite intressant att följa. Synd bara att det tagit nästan 7 år innan man ens bestämt att det ska upp i rätten. Tyvärr är det ju inte bara VD´n som bör åtalas i detta. Det fanns en hel styrelse bakom som bara satt där och rullade tummarna i en hel dröse med år utan att göra ett skvatt. En styrelses främsta roll är att granska VD´s arbete och att tillsätta samt avsätta VD´n. Den granskande rollen av verksamheten i stort och VD´s arbete framförallt ignorerades fullständigt. SAMI´s styrelse under dom här åren kan man nu hyffsat lätt kunna kvala in bland Sveriges minst kompetenta styrelse. Någonsin. En styrelse som så fullständigt ignorerat sin egen uppgift under så lång tid bör man faktiskt också hålla ansvarig. Och det gäller FRAMFÖRALLT styrelsens ordförande.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

hitman skrev:
fieldflower skrev:
Det finns en funktion som identifierar musik i ljudet på videos och jämför det med en databas. Jag råkade ut för det när jag använde youtube för att dela ett tv-framträdande med de inblandade (som inte kunde se det live). Efter ett par veckor kom ett mejl om att dom identifierat innehållet och därför spärrat det och meddelat den som innehar rättigheterna (TV4).
Jag uppmanades bekräfta om deras identifikation av materialet stämde och ge en förklaring på varför jag lagt upp det. Jag angav det motiv jag hade och därefter öppnades klippet upp igen. Sedan dess har jag inte hört något mera.
Å andra sidan kan funktionen inte vara särskilt effektiv mtp hur mycket musik som finns tillgänglig.
Den enda som verkar ligga i tillräckligt mycket för att hindra all gratisreklam för sig själv på YT är Prince/Symbolen. Där hittar man bara covers - och prinsen har i alla fall förr om åren jagat även dom.
Provade nu på YT, och det är sida upp och sida ned med privata uppladdningar av Princelåtar och -videos.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
hitman skrev:
fieldflower skrev:
Provade nu på YT, och det är sida upp och sida ned med privata uppladdningar av Princelåtar och -videos.
YT betalar ju nu för tiden till många länders upphovsmän (förutom Sverige av vad jag förstått) så det är nog många som fallit till föga efter det. I stort handlar det ju om betalningsrutiner och att ingen ska ha rätt att profitera på någon annans arbete utan att betala för sig. Vilket YT lite smått börjat göra nu.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

http://www.svd.se/kultur/fran-hackarfes ... 895622.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

*Raderat inlägg. Jag glömde själv bort i min egen tråd att jag själv skrev i första inlägget att detta inte är en fildelningstråd och att detta ämne bör avhandlas i andra trådar. Det var slarvigt gjort av mig. Ska försöka undvika att göra om det misstaget.*
Senast redigerad av Jan Hellman den lör 09 feb 2013, 06:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

Irbit skrev:
Jag hörde för ett tag sedan att filmen var på gång och att filmaren försökte ge en rättvis bild av verkligheten, vilket han ju verkar ha lyckats med. Jag ska försöka se filmen så snart jag kan. Känns som att den är viktig i debatten. Mer viktig än mycket annat av vad jag kan tycka. För den visar snubbarna som dom är och den kommer finnas kvar ett tag så när dom som stod bakom TPB när detta utspelade sig blivit några år äldre har dom möjlighet att se hela den här perioden i backspegeln och få en lite mindre glorifierad bild av detta än vad dom hade när dom var yngre. Tiden brukar ge sanningen. Oftast i alla fall. Men inte alltid. Det är alltid segraren som skriver historien men i det här fallet visste ju varje vettig människa med lite koll vem som skulle vinna rättegången. Och det var inte TPB. ;)
Nej, det förstod nog alla att det var avgjort på förhand. Money talks... :roll:

Närmare porträtt av Peter Sunde:
http://www.svd.se/kultur/piratkrigets-f ... 897468.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

TDHP
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Oj, en upphovsrätts"kramare" som INTE ropar på skärpta lagar och ökad övervakning - det händer inte så ofta.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Tror tvärtom det är rätt vanligt.
Bara att det inte hörs lika tydligt när man inte ropar.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
Oj, en upphovsrätts"kramare" som INTE ropar på skärpta lagar och ökad övervakning - det händer inte så ofta.
Skärpta lagar behövs inte. Men som hon skriver så måste lagen som finns tillämpas.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Är inte det här ett märkligt inlägg på en musiksite? http://www.alltformusik.se/artiklar/30" onclick="window.open(this.href);return false;
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

BB3000S skrev:Är inte det här ett märkligt inlägg på en musiksite? http://www.alltformusik.se/artiklar/30" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo det är det.

Kanske boka en annan domän för en sidan: http://www.alltformusikmenemotmusiker.se" onclick="window.open(this.href);return false;?
Eller kanske http://www.kackaiegetbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
BB3000S skrev:Är inte det här ett märkligt inlägg på en musiksite? http://www.alltformusik.se/artiklar/30" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo det är det.

Kanske boka en annan domän för en sidan: http://www.alltformusikmenemotmusiker.se" onclick="window.open(this.href);return false;?
Eller kanske http://www.kackaiegetbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;?

Det där med
AV MUSIKER, FÖR MUSIKER!
är bevisligen en sanning med modifikation. Eller ja...... Det finns bevisligen "musiker" som skiter fullständigt i upphovsrätten då den i sig inte berör en själv annat än indirekt. Men
AV UPPHOVSMÄN, FÖR MUSIKER!
stämmer ju definitivt inte i alla fall. Jag känner inte en enda upphovsman som försöker livnära sig på det hen gör som skulle ställa sig bakom att TPB skulle få någon form av utmärkelse.

*Edit* HJÄLP!! Jag börjar använda ordet "hen" utan att tänka mig för! :shock: Först gjorde jag det för att ironisera och vara rolig men nu börjar det ske av sig själv..... :? Jag har blivit indoktrinerad!! :shock: :lol: *Slut edit*
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Irbit skrev:Jag känner inte en enda upphovsman som försöker livnära sig på det hen gör som skulle ställa sig bakom att TPB skulle få någon form av utmärkelse.
Fast hur många upphovshens av TPB-generationen känner du? :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:
Irbit skrev:Jag känner inte en enda upphovsman som försöker livnära sig på det hen gör som skulle ställa sig bakom att TPB skulle få någon form av utmärkelse.
Fast hur många upphovshens av TPB-generationen känner du? :wink:
Menar du unga upphovsmän? :lol: :lol:

En hel del faktiskt. Visst, jag spelade in ett gäng 80-åringar härom veckan och hade en helt fantastiskt trevlig dag men jobbar med en del yngre förmågor också. ;) Och ärligt talat så känns det som att yngre musiker har mycket BÄTTRE koll på saker och ting än vad folk hade för 20 - 30 år sedan. Finns fler skolor och även internet hjälper till att sprida info vad det gäller detta.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Det finns ju även bland musiker och upphovsmän delade meningar om fildelning och TPB, vilket även tidigare diskussioner i ämnet här visat. Men i likhet med bloggaren ni talar om så tror jag att vi inte kommer längre där.

Frågan om TPB borde ha kulturpris får hänföras till fildelningsdiskussionen som vi är överens om att vi inte tar på detta forum.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar