Stora besserwisser-tråden
Ett annat irriterande fenomen är uttryck av typen: "Det kommer bli jättekul", eller "vi lyssnade på massa musik"
Det heter väl "Det kommer ATT bli jättekul", eller "vi lyssnade på EN massa musik"!?
Minns inte vad det kallas för rent grammatiskt, men det blir vanligare och vanligare o det gillar inte besserwissern i mej!
Det heter väl "Det kommer ATT bli jättekul", eller "vi lyssnade på EN massa musik"!?
Minns inte vad det kallas för rent grammatiskt, men det blir vanligare och vanligare o det gillar inte besserwissern i mej!
- Geddan
- VIP medlem
Jag håller med om att särskrivningar och talsvenska i viss omfattning även stör mig.
Men skulle ni läsa en uppsats av en högstadeielev idag, får ni en chock.
Skiljetecken, stor bokstav i början av meningar, osv existerar inte.
Vi lärde oss om skiljetecken i andra och tredje klass.
Vad de gör i lågstadiet nuförtiden kan jag bara spekulera i.
Men skulle ni läsa en uppsats av en högstadeielev idag, får ni en chock.
Skiljetecken, stor bokstav i början av meningar, osv existerar inte.
Vi lärde oss om skiljetecken i andra och tredje klass.
Vad de gör i lågstadiet nuförtiden kan jag bara spekulera i.

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
- Svensson
- Forumvärd
Och sitter på Internet forum...Geddy_Lee skrev:Sant! Med den tittar man på videoklipp, surfar på nätet och fotar lärare imacahan skrev:nä, sms:a man använder väl inte en telefon till att ringa med eller(?)
pinsamma situationer, som man se´n lägger ut på youtube.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- 200071
- Hedersmedlem
Kan det vara så illa??Svensson skrev:Och sitter på Internet forum...Geddy_Lee skrev:Sant! Med den tittar man på videoklipp, surfar på nätet och fotar lärare imacahan skrev:nä, sms:a man använder väl inte en telefon till att ringa med eller(?)
pinsamma situationer, som man se´n lägger ut på youtube.
- Svensson
- Forumvärd
Språket utvecklas ju hela tiden så ett visst mått av acceptans får man nog ha. Jag tycker det är slående om man ser TV inslag från 60 talet hur annorlunda man pratade då! Det skrivna språket måste på nåt sätt synka med det talade. Läs något som är skrivet för 50 år sedan och för hundra år sedan, hade inte velat att språket konserverades då!
Sedan känner jag inte igen mig i skräckscenariot ni målar upp om skolan. Jag har barn i skolan och nog f-n kan de hantera både punkt och stor bokstav! När dom chattar på MSN däremot så fattar man knappt med alla förkortningar...
Min poäng är att språket förändras så ett visst mått av acceptans får man nog ha, en människa som levde på 1800 talet skulle förmodligen förfasas om han läst en text från idag om han alls skulle ha begripit den!
Sedan känner jag inte igen mig i skräckscenariot ni målar upp om skolan. Jag har barn i skolan och nog f-n kan de hantera både punkt och stor bokstav! När dom chattar på MSN däremot så fattar man knappt med alla förkortningar...
Min poäng är att språket förändras så ett visst mått av acceptans får man nog ha, en människa som levde på 1800 talet skulle förmodligen förfasas om han läst en text från idag om han alls skulle ha begripit den!
- Svensson
- Forumvärd
Finns andra exempel i "nysvenskan", "öppna upp" t.ex. rätt säker på att det uttrycket kommer från engelskans "Open up". Jag störde mig en del på det men nu tänker jag inte ens på det. "Knappast inte" är väl inte heller helt korrekt. CD-skiva blir ju kompakt skiv-skiva
- Klopper
- Hedersmedlem
+ på det.Svensson skrev: Min poäng är att språket förändras så ett visst mått av acceptans får man nog ha, en människa som levde på 1800 talet skulle förmodligen förfasas om han läst en text från idag om han alls skulle ha begripit den!
Tror dock inte att man behöver gå så långt tillbaka som till 1800-talet!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Diesel
- Medlem++
- Klopper
- Hedersmedlem
- Makten
- Medlem++
Jag vet inte vad det heter, men de utelämnade orden är underförstådda. De finns där grammatiskt, men man skiter helt enkelt i att ha med dem för att de inte behövs för förståelsen. Sånt finns i meningar där man inte ens tänker på det.dereborn skrev:Ett annat irriterande fenomen är uttryck av typen: "Det kommer bli jättekul", eller "vi lyssnade på massa musik"
"Jag går och handlar"
Helt åt helvete fel om man tänker på vad det betyder egentligen. Man går ju inte omkring och handlar, utan går iväg för att handla. Ordet "och" har fått en utökad betydelse som gör att man kan plocka bort massa jox som bara tar tid och inte tillför något.

Javisst, men rena fel finns ju ingen anledning att acceptera, såsom att använda "dem" hela tiden. "Dom" däremot är en förenkling, och borde vara helt okej. Att särskriva är endast en försämring av språket som inte tillför ett jota. Ingen tjänar något på det.Svensson skrev:Min poäng är att språket förändras så ett visst mått av acceptans får man nog ha, en människa som levde på 1800 talet skulle förmodligen förfasas om han läst en text från idag om han alls skulle ha begripit den!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Svarte_Jack
- Medlem++
Det heter SQUIER
INTE Squire...
INTE Squire...
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- Diesel
- Medlem++
- bootsy
- Medlem+++
- Noelredding
- Medlem++
nä menn liksm ba för at man ente stavar lika bra o sont så e man juh ente dumm för debootsy skrev:Du använder inte stor bokstav i början och punkt i slutet av en mening, så din åsikt räknas definitivt inte.Diesel skrev:din avatar har hockeyfrilla så jag vet inte om din åsikt räknasSvarte_Jack skrev:Det heter SQUIER
INTE Squire...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Diesel
- Medlem++
Det är inte en bok jag skriver utan en mening. Då försvinner betydelsen av stora och små bokstäver i början samt punkt i slutet.bootsy skrev:Du använder inte stor bokstav i början och punkt i slutet av en mening, så din åsikt räknas definitivt inte.Diesel skrev:din avatar har hockeyfrilla så jag vet inte om din åsikt räknasSvarte_Jack skrev:Det heter SQUIER
INTE Squire...
- bootsy
- Medlem+++
Har du lagt märke till vilken tråd du skriver i? Bra.Diesel skrev:Det är inte en bok jag skriver utan en mening. Då försvinner betydelsen av stora och små bokstäver i början samt punkt i slutet.bootsy skrev:Du använder inte stor bokstav i början och punkt i slutet av en mening, så din åsikt räknas definitivt inte.Diesel skrev:din avatar har hockeyfrilla så jag vet inte om din åsikt räknasSvarte_Jack skrev:Det heter SQUIER
INTE Squire...
Det är inte att betrakta som en mening om den inte har en början och ett slut. Alltså; stor bokstav i början, punkt i slutet.
Och om jag hade använt mig av smileys skulle jag sätta en stor, fet här.
- Makten
- Medlem++
Det var en märklig inställning. Både böcker och inlägg på internetforum skrivs för att någon ska läsa dem, och då är det klart vettigt att försöka skriva ordentligt. Det är inte direkt jobbigt att sträcka ut ett finger till shift-tangenten eller punkt-tangenten då och då.Diesel skrev:Det är inte en bok jag skriver utan en mening. Då försvinner betydelsen av stora och små bokstäver i början samt punkt i slutet.

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Diesel
- Medlem++
Jo men grejen är att stor bokstav och punkt i slutet är ju mer till för att man ska kunna hänga med i en flytande text.Makten skrev:Det var en märklig inställning. Både böcker och inlägg på internetforum skrivs för att någon ska läsa dem, och då är det klart vettigt att försöka skriva ordentligt. Det är inte direkt jobbigt att sträcka ut ett finger till shift-tangenten eller punkt-tangenten då och då.Diesel skrev:Det är inte en bok jag skriver utan en mening. Då försvinner betydelsen av stora och små bokstäver i början samt punkt i slutet.
om jag skriver en mening här mitt ute i ingenstans, så är det ganska uppenbart vart den börjar och slutar
- Geddan
- VIP medlem
Anarkist!!Diesel skrev:
Jo men grejen är att stor bokstav och punkt i slutet är ju mer till för att man ska kunna hänga med i en flytande text.
om jag skriver en mening här mitt ute i ingenstans, så är det ganska uppenbart vart den börjar och slutar

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Diesel
- Medlem++
Ja, men ahr jag inte till viss del rätt..Geddy_Lee skrev:Anarkist!!Diesel skrev:
Jo men grejen är att stor bokstav och punkt i slutet är ju mer till för att man ska kunna hänga med i en flytande text.
varför använda det där det egentligen saknar syfte?