Har precis fått min nya bas, Schecter Ultra VI (Silver burst)
Kör en "rullande" recension. Plåtar ner intryck medan jag bekantar mig med basen. Vill du ha en komplett recension så återkom om en vecka så bör det vara komplett.

Ultra VI är den i mitten om någon undrar.
http://www.schecterguitars.com/Products ... ra-VI.aspx
kortfattat om basen:
-Shortscale 30"
-6 string E-E
-Set Neck
-Mahogny/rosewood
-3 mini humbuckers, (on/off/tap)
-22 frets
-Vol/tone
Basen är tung (paketet ink packning var ca 6-7 kg). Betydligt tyngre än min gitarr och kortskaliga bas.
Basen känns lång, inte direkt "shortscale vibe". Något med kropp osv gör att 1a bandet är svårare att nå än på min silverstone kortskaliga bas.
Helt underbar ljus,luftig ton när man spelar på den utan förstärkare. Dadario strängarna ger ifrån sig en trevlig klang. Dock återstår se hur "basig" den låter via stärkare. Känns ganska så "obasig" vid akustiskt spelande.
Halsen är smal och perfekt för plektrum spelande. Ganska smalt om du vill spela med fingrar. Kan inte minnas om jag tycker Ultra VI är bredare eller smalare i halsväg gentemot Fender Bass VI.
Lack/finish/bygge känns mer än okej för 6500kr
Upd:
Det finns definitivt bas! Inte mörkaste doom basen men helt normalt och bör gå ratta hyfsat efter tycke.
Tonkontrollen gör något men var inte så jag hoppa till av glädje.
Mick switcharna är tröga och jag vet inte om jag gillar ha off i mittenläget. Känns lite udda. Att splita mickarna sänker i princip mest signalen och känns mest nödvändig om man växlar mellan spelar "bas" eller ackord. Lite besviken, hade hoppats på samma känsla som det ger dela min gitarrs seymour duncan mickar. Får se om jag hittar hur man ställer in dessa mini-humbuckers så kanske det går fixa iordning ljudet lite iaf.
Basen kom inställd med låg stränghöjd (lite för låg i mitt tycke) men ska låta basen stå och vänja sig vid klimatet och se hur mycket som behövs ändras.
upd2
Den håller stämningen bra hittills.
Den låter trevligt vid spelande med polare på gitarr (jag använde den då som bas).
Ljudet är väldigt knorrigt oavsett mick och vill man ha ett mjukare ljud får man spela nära halsen med plektrumet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JRJPNSPPeKY[/youtube]
Lite väl distat blev ljudet. En aning bakfull så orkar inte göra om det. Lyssnade inte på ljudet förns efteråt. I klippet spelar jag ej som renodlad basist. Tanken är att senare göra en längre video visa lite variationer osv.
upd3
Basen är framtung. Inget som stör mig.
Halsen är ca 42mm bred
Efter höjningen av strängarna så känns det som allt annat på basen är väldigt bra inställt. Helt klart det bäst inställda instrumentet jag köpt. Nästan så jag blir ledsen

Basen upplevs bra skärmad från brus. Dock blir den lite känsligare i splitat läge men det är ju normalt med single coil brus och lite av charmen i mitt tycke.
upd 4
Bilder, var dock svårt få till bra bilder. Får se om jag försöker en annan dag ordna bättre.

Väldigt fin bas. Tjock lack med en trevlig silverburst på hela basen ink baksidan. 3 lagers plektrumskydd. Matchande huvud med fin schecter loga. Rejäla stämskruvar, lite tröga men känns bra då basen håller sin stämning stabilt.
upd 5
Basen erbjuder bra "sustain" och det är inga problem hålla ut toner.
Jag har börjat hitta mer nytta för mickarna i splittat läge. Tex om du vill ha stallmick i humbucker men vill "feta" till ljudet men inte vill ha så mycket som det ger att slänga in en mick till i humbuckersläge, bara köra en i splitat läge istället. Har även haft lite svårt med volym, då det upplevs att visa kombinationer ger lägre ljud (om vi bortser från humbucker/splitat läge). Ska kolla nivåerna och lyssna närmare innan video uppdateringen och se om jag behöver ändra någon av mickarna höjd.
Upd 6
Att köra i humbucker(s) ger en konstant signalnivå oavsett antal mickar men om du kastar in en mick i delat läge kommer signalen sänkas lite. Om detta är normalt eller ej vet jag inte. Vet bara att efter sökande att det är normalt att en delad mini-humbucker tappar volym.
Upd 7
Video där jag går igenom mickarnas olika ljud. Det blev plektrum lir...hade en fin video med fingerspel osv som jag klanta bort.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Uek9HMaaTCA[/youtube]