Plektrum?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Plektrum?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
Bägge är Clayton-plektrum.

De vita är 0,8 mm Delrin.
Tror inte jag har några såna kvar, men kan kolla.

GH-plektrumen är 1,0 mm Colored Pearl.
Såna har jag kvar nåt hundratal men tänkte hålla fast vid att de endast säljs på plats i Glanshammar.
Så det kommer ett utmärkt tillfälle att köpa på sig såna i början av Maj (och så får man träffa en massa trevliga basister också.;))
Ash... Typiskt att jag inte har vägarna förbi GH just då. Jag är nog en drygt en månad tidig förbi GH. Men jag har ju ett sånt plektrum och får hålla hårt i det. ;-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Janne skrev:Ja, ursäkta, inte är du okunnig för att du inte förstår min Chicmodd. Basisten i bandet Chic gillade inte att spela med plektrum, ändå låter det som att han använder plektrum på en del ställen. Tydligen så använde han pekfingret som plektrum vilket ger ganska gött sound då det blir sån skillnad i ned/uppanslag pga av nageln. Det är det jag provat att härma med ett plektrum med påklistrad läderbit på ena sidan. Ger lite samma sound, plektrumen kommer nog ändå inte att gå i serietillverkning ;)
Intressant tanke!:)
För min del gör jag raka motsatsen dvs övar järnet för att både uppslag och nerslag ska låta så lika som möjligt:)
Använder Dunlop GatorGrip 1.5 eller Dunlop JazzIII XL beroende på vad som ska spelas....
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Aslan skrev:
Janne skrev:Ja, ursäkta, inte är du okunnig för att du inte förstår min Chicmodd. Basisten i bandet Chic gillade inte att spela med plektrum, ändå låter det som att han använder plektrum på en del ställen. Tydligen så använde han pekfingret som plektrum vilket ger ganska gött sound då det blir sån skillnad i ned/uppanslag pga av nageln. Det är det jag provat att härma med ett plektrum med påklistrad läderbit på ena sidan. Ger lite samma sound, plektrumen kommer nog ändå inte att gå i serietillverkning ;)
För min del gör jag raka motsatsen dvs övar järnet för att både uppslag och nerslag ska låta så lika som möjligt:)
Använder Dunlop GatorGrip 1.5 eller Dunlop JazzIII XL beroende på vad som ska spelas....
Det finns många som har den där alternerande tonen som ett ljudideal. Speciellt i funkigare sammanhang. Bobby vega visade det där en gång med plektrum så att man slår an med sidan av tummen(tror jag det var) få upstrokes. finns någon jåtoobvideo på det.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

macahan skrev:
Aslan skrev:
Det finns många som har den där alternerande tonen som ett ljudideal. Speciellt i funkigare sammanhang. Bobby vega visade det där en gång med plektrum så att man slår an med sidan av tummen(tror jag det var) få upstrokes. finns någon jåtoobvideo på det.
Aldrig hört talas om:) Så bra! Då var inte den här dagen bortkastad heller då man lär sig nåt nytt:D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Aslan skrev:
macahan skrev:
Aslan skrev:
Aldrig hört talas om:) Så bra! Då var inte den här dagen bortkastad heller då man lär sig nåt nytt:D
Jag har inget ljud på datorn här, men här är ett exempel där jag tror han visar det jag beskrev ovan.
http://www.youtube.com/watch?v=ksT3CY_wlbk" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Har fått lite kontakt med en tjeckisk kille via min basnördblogg. Han hade fått höra en intressant aspekt på det här med att välja plektrumtjocklek:
Nummer av strängars set x 2. Dvs. om man har strängar "45" (G sträng = 0.045") så ett lämpligt plektrum är 0,88 mm. Annars är det från 0,60 till en 3-milimeters timmerstock som man använder... mest 0,88 - 1,2.
Kanske något svår matte att följa, men trots någon språklig miss har jag förstått det lite så här:

Tunnaste strängtjocklek i tum*10 * 2 så får man en ungefärlig minsta plektrumtjocklek i mm. Kanske är detta lite för mycket metamatte, men som tumregel tycker jag att det var lysande. Alltså en 0.045" g-sträng skulle således ge att ett 0.9 mm plektrum som rekommendation (minsta tjocklek). Alltså kan ett 0.88 mm vara lämpligt. Givetvis får man här inte glömma känsloaspekten....

/MrBaloo
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

Geddan skrev:Spelar väldigt hårt och alla tunna plektrum böjer sig.
Spelar med Brain 0,88. De slits väldigt lite, går inte av och sitter fast i näven.
Tillverkas 1mm av dem också, men tyvärr verkar de inte finnas att få tag på.
Skulle nog vara änu bättre för mig.

Bild

Vart finns Brain plektrum att köpa på nätet? De är slut hos min lokala handlare och han kommer inte få hem fler :-/
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

ventus skrev:Vart finns Brain plektrum att köpa på nätet? De är slut hos min lokala handlare och han kommer inte få hem fler :-/

Jag beställde en hel bunt Brain från intomusic för att kolla vilken tjocklek jag gillar egentligen. Resultatet blir för övrigt 0.73 och 0.60 tror jag, dvs rätt fladdriga saker. Blir liksom lite inbyggd kompresssion med tunnare plektrum, lättare att spela jämt. För mig iaf.

http://www.intomusic.se/gitarrer/tillbe ... picks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

flagg skrev:
ventus skrev:Vart finns Brain plektrum att köpa på nätet? De är slut hos min lokala handlare och han kommer inte få hem fler :-/

Jag beställde en hel bunt Brain från intomusic för att kolla vilken tjocklek jag gillar egentligen. Resultatet blir för övrigt 0.73 och 0.60 tror jag, dvs rätt fladdriga saker. Blir liksom lite inbyggd kompresssion med tunnare plektrum, lättare att spela jämt. För mig iaf.

http://www.intomusic.se/gitarrer/tillbe ... picks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Perfekt...tack! :)
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Efter mycket testande hit och dit så har jag hittat Plektrumet med stort P för min del. Ibanez Medium. Storleken, tjockleken och den extra greppytan gör att det passar mig helt perfekt!

Bild
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Efter att ha testat allt från 0.6mm-3mm så har jag till slut fastnat för Dunlop Maxgrip 1mm.
Jämförde dessa med Brain som jag gillade, men Dunlop "sitter" bättre i handen och låter bättre i mina öron.
Skriv svar