Garageband - kul i längden?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Garageband - kul i längden?
Tjo!
Inte för att finanserna skulle tycka om att köpa en padda nu, men ni som lajjar med garageband på iPad - är det kul i längden?
Eller är det nyhetens behag och sen blir man trött på begränsningarna och så använder man den inte?
Tycker det verkar vara ett kul koncept för att sitta i vardagsrummet (eller på resa) och musicera...
Inte för att finanserna skulle tycka om att köpa en padda nu, men ni som lajjar med garageband på iPad - är det kul i längden?
Eller är det nyhetens behag och sen blir man trött på begränsningarna och så använder man den inte?
Tycker det verkar vara ett kul koncept för att sitta i vardagsrummet (eller på resa) och musicera...
Medlem i PB50+
- TDHP
- Forumvärd
Re: Garageband - kul i längden?
Då kan man lika gärna köra ett gratis Cubase LE i en laptop. Om man nu har en sån.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
-
- Medlem++
Eller Reaper.. billigt och bra.. och fullversion.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- joachime
- Medlem++
Jag har inte använt Garageband i en padda men däremot på dartan. Det är ett kul sätt att musicera själv, göra skisser och som tidsfördriv. Så länge man inte misstar det för ett professionellt produktionsredskap (och med menar jag inte att det inte skulle gå att göra produktioner i garageband) tycker jag det definitivt är värt pengarna (38 kr).
Bra ljud (effekter, stärkarsimulator, synthar) och lättrattat.
Om jag skulle skaffa det till paddan skulle jag se mig runt efter ett kompatibelt ljudkort för att på ett smidigt sätt kunna spela in sång, gitarr etc.
Om jag skulle skaffa det till paddan skulle jag se mig runt efter ett kompatibelt ljudkort för att på ett smidigt sätt kunna spela in sång, gitarr etc.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
- fieldflower
- Hedersmedlem
Men... Cubase har väl inte alls möjligheterna att "spela" trummor eller blås eller strings eller vad-man-nu-vill..?TDHP skrev:Då kan man lika gärna köra ett gratis Cubase LE i en laptop. Om man nu har en sån.
Välja mellan förprogrammerade trumtracks kan jag tänka mig finns, och flytta runt i korvarna med musen, men liksom inte "spela"...?
Att man kan spela in på Cubase och få upp korvarna förstår jag, men jag lockas delvis av möjligheten att kunna "spela" även instrument jag faktiskt inte kan spela (tillsammans med riktiga instrument) till kreationer som är helt och hållet mina.
Samma sak med Reaper - det är inte bara hemmastudio-grejen som lockar.
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag tänkte mig just som skissblock, eller för att spela in grunder som jag kan lägga in i portan eller nåt och fortsätta på mitt vanliga sätt med övriga (riktiga) instrument och sång och sånt.joachime skrev:Jag har inte använt Garageband i en padda men däremot på dartan. Det är ett kul sätt att musicera själv, göra skisser och som tidsfördriv. Så länge man inte misstar det för ett professionellt produktionsredskap (och med menar jag inte att det inte skulle gå att göra produktioner i garageband) tycker jag det definitivt är värt pengarna (38 kr).
Medlem i PB50+
- TDHP
- Forumvärd
Aha!fieldflower skrev:Men... Cubase har väl inte alls möjligheterna att "spela" trummor eller blås eller strings eller vad-man-nu-vill..?TDHP skrev:Då kan man lika gärna köra ett gratis Cubase LE i en laptop. Om man nu har en sån.
Välja mellan förprogrammerade trumtracks kan jag tänka mig finns, och flytta runt i korvarna med musen, men liksom inte "spela"...?
Att man kan spela in på Cubase och få upp korvarna förstår jag, men jag lockas delvis av möjligheten att kunna "spela" även instrument jag faktiskt inte kan spela (tillsammans med riktiga instrument) till kreationer som är helt och hållet mina.
Samma sak med Reaper - det är inte bara hemmastudio-grejen som lockar.
Nä, det finns ju inte förstås.
Tänkte du skulle ha det till samma sak som portan ungefär.
Å andra sidan är ett "riktigt" studioprogram ett bra sätt att komma vidare!
Jag var väldigt "pro porta" i många år och tyckte att studioprogram och datorer bara var jobbiga, men när man har kommit in i det öppnas en helt ny värld!

TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Fast är det värt att köpa en padda för runt 3 papp för om man inte redan har en?joachime skrev:Jag har inte använt Garageband i en padda men däremot på dartan. Det är ett kul sätt att musicera själv, göra skisser och som tidsfördriv. Så länge man inte misstar det för ett professionellt produktionsredskap (och med menar jag inte att det inte skulle gå att göra produktioner i garageband) tycker jag det definitivt är värt pengarna (38 kr).
TDHP

TDHP
- fieldflower
- Hedersmedlem
Paddan skulle väl inte direkt ligga i vägen hemma...TDHP skrev:Fast är det värt att köpa en padda för runt 3 papp för om man inte redan har en?joachime skrev:Jag har inte använt Garageband i en padda men däremot på dartan. Det är ett kul sätt att musicera själv, göra skisser och som tidsfördriv. Så länge man inte misstar det för ett professionellt produktionsredskap (och med menar jag inte att det inte skulle gå att göra produktioner i garageband) tycker jag det definitivt är värt pengarna (38 kr).

Men Garageband skulle vara mitt främsta användningsområde.
Medlem i PB50+
- joachime
- Medlem++
Det är så klart svårt att svara på.TDHP skrev:Fast är det värt att köpa en padda för runt 3 papp för om man inte redan har en?
Vill man utnyttja Garagebands möjligheter till fullo behöver man dessutom skaffa ett externt ljudkort för att kunna spela in mikrofoner andra signaler utifrån. Dessutom är det ofta smidigare att spela på en midiklaviatur än på pekskärm, tycker jag.
En bärbar är ju ett annat alternativ. Varken Reaper eller instegsmodellen av Cubase har dock samma funktioner som Garageband, även om det är bra program på sitt sätt. Kommer man över det något udda gränssnittet skulle jag i så fall tipsa om Reason som just nu säljs för ett bra pris i paket tillsammans med ljudkortet Balance. Frågan är om det blir billigare i slutändan.

Jobbar på Reason Studios
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Tror du ja. Sen får ungarna tag på den och då ser du den aldrig igen. Been there. Alltså, köp 2 paddor direkt.fieldflower skrev:Paddan skulle väl inte direkt ligga i vägen hemma...TDHP skrev:Fast är det värt att köpa en padda för runt 3 papp för om man inte redan har en?joachime skrev:Jag har inte använt Garageband i en padda men däremot på dartan. Det är ett kul sätt att musicera själv, göra skisser och som tidsfördriv. Så länge man inte misstar det för ett professionellt produktionsredskap (och med menar jag inte att det inte skulle gå att göra produktioner i garageband) tycker jag det definitivt är värt pengarna (38 kr).
Men Garageband skulle vara mitt främsta användningsområde.
Vi har kört padda med Garageband live flera gånger, som ljudbank. USB-klav och sen nåt fint orgelljud. Funkar faktiskt suveränt. Från och med nu så använder vi padden som mixer (http://www.mackie.com/products/dlseries/" onclick="window.open(this.href);return false;) och ljus-bord (DMX över WiFi).
Det är bara din fantasi som sätter gränserna. Klart du ska ha en padda.
- TDHP
- Forumvärd
Och plånboken.Rix skrev:Det är bara din fantasi som sätter gränserna. Klart du ska ha en padda.

TDHP

TDHP
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Småpengar i förhållande till en vettig laptop.TDHP skrev:Och plånboken.Rix skrev:Det är bara din fantasi som sätter gränserna. Klart du ska ha en padda.

- TDHP
- Forumvärd
Mjo, fast nu var jag väl mer inne på Mackien och övriga saker min fantasi kan tycka vore roliga att ha!Rix skrev:Småpengar i förhållande till en vettig laptop.TDHP skrev:Och plånboken.Rix skrev:Det är bara din fantasi som sätter gränserna. Klart du ska ha en padda.

TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Finns det för övrigt nån billigare 10" padda som är nåt att ha?
TDHP

TDHP
- xfredrikx
- Medlem+
TDHP skrev:Finns det för övrigt nån billigare 10" padda som är nåt att ha?
Tveksamt.
Problemet med de flesta andra paddor än iPad är att det är en rätt extrem fördröjningstid mellan anslag och utslag. Alltså om man skulle spela trummor på en Samsung tab skulle trummorna lagga efter såpass mycket att det gör det ospelbart.
Iofs kanske det har kommit ut någon icke-apple padda som har bättre anslagstid, så bra koll har jag inte.
- TDHP
- Forumvärd
Ja, nu är det iof en androidpadda jag ska ha.xfredrikx skrev:TDHP skrev:Finns det för övrigt nån billigare 10" padda som är nåt att ha?
Tveksamt.
Problemet med de flesta andra paddor än iPad är att det är en rätt extrem fördröjningstid mellan anslag och utslag. Alltså om man skulle spela trummor på en Samsung tab skulle trummorna lagga efter såpass mycket att det gör det ospelbart.
Iofs kanske det har kommit ut någon icke-apple padda som har bättre anslagstid, så bra koll har jag inte.
Inte i första hand till att spela in musik på, men det gör ju inget om det går.
Men är Samsungen så slö? Har testat den nån gång och jag tyckte den funkade bra...
TDHP

TDHP
- xfredrikx
- Medlem+
TDHP skrev:Men är Samsungen så slö? Har testat den nån gång och jag tyckte den funkade bra...
Vet inte. Läste att det var för Androidtelefoner och androidpaddor generellt.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Om en iPad och GarageBand är rätt för dig är förstås svårt att svara på, men ... enligt min ärfarenhet så är en padda så otroligt användbar för så mycket, att jag inte tycker man skall berättiga kostnaden bara på ett program, m.a.o GarageBand. Då tror ja man blir besviken. Jag tycker GarageBand är förvånansvärt bra för vad man betalar, men man måste ju ha en en iPad först.
Sen finns det ett totalt överflöd av appar som är användbara inom musiken och utanför. Exemplen som Rix gav är bra och det finns mycket mer. (Troligen värt en egen tråd som jag skapar härnäst.). jag skulle personligen inte vara utan min iPad.
Redigerat: Haha. Paddans rättstavning svårt till igen.
Sen finns det ett totalt överflöd av appar som är användbara inom musiken och utanför. Exemplen som Rix gav är bra och det finns mycket mer. (Troligen värt en egen tråd som jag skapar härnäst.). jag skulle personligen inte vara utan min iPad.
Redigerat: Haha. Paddans rättstavning svårt till igen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- joachime
- Medlem++
Androidtelefoner och plattor lider än så länge av den höga fördröjningen av ljudet. Dock kan dom vara snabba på annat.TDHP skrev:Men är Samsungen så slö? Har testat den nån gång och jag tyckte den funkade bra...
Jobbar på Reason Studios
- TDHP
- Forumvärd
Ah, ok!joachime skrev:Androidtelefoner och plattor lider än så länge av den höga fördröjningen av ljudet. Dock kan dom vara snabba på annat.TDHP skrev:Men är Samsungen så slö? Har testat den nån gång och jag tyckte den funkade bra...
Därför det inte finns så många ljud-appar då!
TDHP

TDHP
- cub
- Medlem++
En kompis kör iPad och iPhone med garageband som skissblock och är väldigt nöjd. Så nöjd att han övertalade mig att köpa appen till iPhone varpå jag har dragit på strängarna på en gitarr och en bas kanske tre gånger totalt och sen aldrig öppnat appen igen.