Vad för slags bas använder jag?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Re: Vad för slags bas använder jag?

Inlägg av peter_s »

inber skrev:Bra musik! Men orka bry sig om vilken bas som använts... :wink:
Jag är inne på samma spår, men det är trots allt kul att få facit. Och föga förvånande att basmartin lyckades träffa så mitt i prick. :) I övrigt, bra låt och grymt lirat Grafen!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem

Inlägg av Anders »

Grafen skrev:Kom en skiva för några dagar sedan som jag spelar på, skulle vara kul med lite kvalificerade gissningar angående vad för slags bas jag använder. Vad tycker ni att det låter som?

Den behöver inte vara från min personliga samling så uteslutningsmetoden är inte nödvändigtvis helt lyckad.

https://soundcloud.com/susannarisberg/bliss" onclick="window.open(this.href);return false;
Gissar på Warrwick streamer med mec mickar.
Edit: Skitbra spelat förresten!

Äh,mitt pucko!
Svaret fanns ju.Missade det. :oops:
Senast redigerad av Anders den tis 26 feb 2013, 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Fender American Standard Precision V
Orange AD200MK3,Fender Bassman 100T
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

bootsy skrev:
bassace skrev:Kan ju bli en kul lek detta.
Vad är det för bas jag spelar på i denna låten?

[spotify]spotify:track:6jwaALcJ7tc9lsOv4B3iJU[/spotify]
Ingen aning, men det lät grymt!

P-bas med lönnhals?
joachime skrev:
bassace skrev:Vad är det för bas jag spelar på i denna låten?
Grym låt! Tror också på p.
Det är faktiskt en Aria Pro II SB-R80 (med enbart halsmicken om jag minns rätt) genom en Peavey 400 Mk IV, inspelat 1982.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bassace skrev:
bootsy skrev:
bassace skrev:Kan ju bli en kul lek detta.
Vad är det för bas jag spelar på i denna låten?

[spotify]spotify:track:6jwaALcJ7tc9lsOv4B3iJU[/spotify]
Ingen aning, men det lät grymt!

P-bas med lönnhals?
joachime skrev:
bassace skrev:Vad är det för bas jag spelar på i denna låten?
Grym låt! Tror också på p.
Det är faktiskt en Aria Pro II SB-R80 (med enbart halsmicken om jag minns rätt) genom en Peavey 400 Mk IV, inspelat 1982.
Very Tony Thorén!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Satan vad jag hoppades på att det var yxbasen!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Grafen skrev:
basmartin skrev:Gött lirat! Bra band också, Susanna är grym! Basen ja, svårt att höra exakt, men låter som en modern bas, minst 5-strängar och aktiv. Två mickar, stallmicken sitter rätt nära stallet men ljudet kanske är fokuserat en aning mot halsmicken. 50/50 på balansratten gissar jag på trots detta. Jag får upp i skallen att du lirar på din 7-strängade Ibanez, men tänker att den är lite väl krånglig att lira på en sådan här låt där inte de höga tonerna används. Säkert en Duke med nya strängar.
Haha, du har helt rubbade öron! Visst är det min aktiva sjua med Bartolinihumbuckers och visst har den en viss bias mot halsmiken, cirka 60/40. Spelas genom en Björn Juhl Blueberry för lite rost i botten.

Kul att såpass många ganska fort rörde sig i rätt domäner.
Hehe, sedär! Lät fint tyckte jag, finns en del info kring 100 hZ vilket räddar situationen lite, moderna basar med aktiv elektronik kan lätt få ett lite väl påträngande ljud i sådana här musiksammanhang, men här passar det fint.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar