Ska stå på ett skrivbord och mest hantera Logic, foton och en del rätt basic videoredigering.
Sant, men ändå svårt då jag inte har nån erfarenhet av större skärmar. Har kört på 11" och 13" de sista 8 åren, både privat o i jobbet. Har nu en 21.5 hemma på prov och den känns bra men lite mindre än jag trodde, även om den är stor jmf med den gamla 13" laptopen. Tänkte att 27" skulle vara alldeles för stort för att kunna ha på ett "normalstort" skrivbord, men det kanske funkar... Är halvvägs inne på att det kanske borde bli det större alternativet. Ångest!bootsy skrev:Helt upp till dig, hur du jobbar, hur stort ditt skrivbord är och hur nära skärmen du sitter.
Jag föredrar för egen del att jobba på två skärmar, vilket gör storleken mindre viktig.
Om du känner så låter det ju som att du ska ha 27"BB3000S skrev:Sant, men ändå svårt då jag inte har nån erfarenhet av större skärmar. Har kört på 11" och 13" de sista 8 åren, både privat o i jobbet. Har nu en 21.5 hemma på prov och den känns bra men lite mindre än jag trodde, även om den är stor jmf med den gamla 13" laptopen. Tänkte att 27" skulle vara alldeles för stort för att kunna ha på ett "normalstort" skrivbord, men det kanske funkar... Är halvvägs inne på att det kanske borde bli det större alternativet. Ångest!bootsy skrev:Helt upp till dig, hur du jobbar, hur stort ditt skrivbord är och hur nära skärmen du sitter.
Jag föredrar för egen del att jobba på två skärmar, vilket gör storleken mindre viktig.
Ja, det känns lite så kanske. Ångest var ordet, ska känna efter lite mer ikväll.bootsy skrev:Om du känner så låter det ju som att du ska ha 27"BB3000S skrev:Sant, men ändå svårt då jag inte har nån erfarenhet av större skärmar. Har kört på 11" och 13" de sista 8 åren, både privat o i jobbet. Har nu en 21.5 hemma på prov och den känns bra men lite mindre än jag trodde, även om den är stor jmf med den gamla 13" laptopen. Tänkte att 27" skulle vara alldeles för stort för att kunna ha på ett "normalstort" skrivbord, men det kanske funkar... Är halvvägs inne på att det kanske borde bli det större alternativet. Ångest!bootsy skrev:Helt upp till dig, hur du jobbar, hur stort ditt skrivbord är och hur nära skärmen du sitter.
Haha, 40" och en mac mini kanske?HirYoshima skrev:Oavsett hur stort du köper kommer den inte kännas föör storMan anpassar sig rätt bra. Skulle nog bli billigare att köpa en bra 40" TV och hänga upp på väggen eller så och den skulle kännas lagom efter ett par veckor
Tack Seb, mycket värdefull input!macahan skrev:27-tummaren är inte så stor. Inte jämfört med den gamla 30"-displayen som dom hade. Den får varje skrivbord att se ut som en pygmé.
Jag har arbetat på 20/24/27/30 tum de senaste åren och 27 är väl helt ok i storlek men känns ihoptryckt i direkt jämförelse med 30"-aren. Poängen är att man snabbt blir bortskämd med större skärm. Det här med att arbeta på 2 skärmar fungerar ju för många men för mig är det ingen hit. Jag behöver arbetsytan, inte tillgången till flera fönster samtidigt.
MEN på mitt gamla minimala sekelskiftesskrivbord så ser allt som är större än en 15" laptop malplacerat ut.
Precis, du arbetar ju med grejer där du behöver yta. Jag arbetar så att jag gärna vill ha ett eller ett par fönster med research öppna samtidigt som jag skriver i MINST ett dokument. Då är två skärmar skönast IMHO.macahan skrev:27-tummaren är inte så stor. Inte jämfört med den gamla 30"-displayen som dom hade. Den får varje skrivbord att se ut som en pygmé.
Jag har arbetat på 20/24/27/30 tum de senaste åren och 27 är väl helt ok i storlek men känns ihoptryckt i direkt jämförelse med 30"-aren. Poängen är att man snabbt blir bortskämd med större skärm. Det här med att arbeta på 2 skärmar fungerar ju för många men för mig är det ingen hit. Jag behöver arbetsytan, inte tillgången till flera fönster samtidigt.
MEN på mitt gamla minimala sekelskiftesskrivbord så ser allt som är större än en 15" laptop malplacerat ut.
Jag kör 52" + mini.BB3000S skrev:HirYoshima skrev: Haha, 40" och en mac mini kanske?![]()
Hmm, blir inte knappar o detaljer större på 27" alltså, utan mindre? Fattar inte det där med 2st 21 vs en 27...Simon Andersson skrev:gick från 21" till 27". för- och nackdelar.
vet inte hur det är nu för tiden, men när jag skaffade min i somras så var det stor skillnad i prestanda mellan 27" och 21" och behövde helt enkelt det krut och de utgångar osv som fanns på 27". för det jag använder (rätt mycket pro tools) så finns det saker som är fixed size och inte går att zooma in/ut. jag sitter en halvmeter ifrån och ibland måste jag fram med huvet och kolla i pluggar/reglar/osv för att det blir för smått på långt håll. i det här fallet skulle egentligen två 21" vara snällare mot ögonen. två 27" skulle vara helt grymt på lite längre avstånd, men problemet med små rutor och grejer kvarstår.
en grej att ha i åtanke, kanske.
Det där sista får du gärna förklara så man förstår.macahan skrev:Nämnde jag att jag just nu jobbar på 27 tummaren utan inbyggda datorn, dvs samma skärm som sitter i imacen. 30"tummaren går inte ens koppla in i min jobbdator utan en adapter för 2 lök.
Nu är ju pixeltätheten högre i 27tummaren än vad det är i min 30" så det blir ofta så att man sitter ganska nära. Men jämförelsevis så håller jag på att bli tokig på att höjden bara är 1440 pixlar när jag är vad 1700. Det låter banalt men det är unggefär som att sakna en sträng på basen när man jobbar med det jag gör.
Pixeltätheten gör samtidigt att skärmen är mindre än man tror.
BB3000S skrev:Det där sista får du gärna förklara så man förstår.macahan skrev:Nämnde jag att jag just nu jobbar på 27 tummaren utan inbyggda datorn, dvs samma skärm som sitter i imacen. 30"tummaren går inte ens koppla in i min jobbdator utan en adapter för 2 lök.
Nu är ju pixeltätheten högre i 27tummaren än vad det är i min 30" så det blir ofta så att man sitter ganska nära. Men jämförelsevis så håller jag på att bli tokig på att höjden bara är 1440 pixlar när jag är vad 1700. Det låter banalt men det är unggefär som att sakna en sträng på basen när man jobbar med det jag gör.
Pixeltätheten gör samtidigt att skärmen är mindre än man tror.![]()