sansamp/d.i/fråga

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

sansamp/d.i/fråga

Inlägg av slarvid »

Ni som kör med sansamp programmable, eller typ liknande (ehx bass metaphors, mxr d.i 80)
Det är väl ursprungligen en preamp man använder när man kör basen rätt in i PA eller om man så vill ett slutsteg, sen baslåda.
Men ganska många här inne verkar äga en sådan. mao använder ni den alltså som vanlig tramp mellan bas och rigg?
Lite sugen på att spara ihop till en sansamp prog. Finns 3 kanaler man kan ratta in olika ljud på (om ja inte är ute och seglar). Vore gött med ett ljud för släpiga ballader, och ett annat för lite upptempolåtar och ett 3e för lite solo eller mjuka intron eller så.
Står mest i repan och lirar dock.
är det fortfarande en okej grej att köpa för ändamålet eller slänger ja stålarna i sjön?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: sansamp/d.i/fråga

Inlägg av BBQV »

Jag har haft ett gäng SansAmpar genom åren(GT2, BDDI, VT, BDDI Programmable och nu en VT Deluxe). Alla har funkat kanon både som effektpedal och preamp. GT2:an och VT:n var lite begränsade som DI-boxar eftersomde saknar XLR-utgång men funkade ändå bra lajnade rakt in i mixerbordet.

Jag har använt dem mellan bas och stärkare, vid inspelning, som DI-box, tillsammans med slutsteg och rakt in i PA:t och aldrig haft problem med att få ett bra ljud. Rekommenderas å det varmaste!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

oki.
Är liksom nöjd med ljudet som det är just nu, men Ampeg v4bh +115+410. Men skulle va gött ändra karaktär utan att ratta om toppen. Driven kommer jag nog inte använda i countryn...
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

När jag hade en Sansamp prog så var det så jag gjorde. Tre olika ljud för olika slags låtar. En sladd till förstärkaren så visste jag att alltid skulle kunna få ett bra ljud oavsett vad för förstärkare som erbjöds, samt en DI ut till PA med mina ljud. Men sen märkte jag att jag ändå bara använde ett ljud 95% av tiden så jag sålde den och köpte en DHA preamp med rör istället.
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Hmm!
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Den där line utgången kan man skicka den in i stämmaren?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

På BDDI och Deluxmodellerna finns det en XLR- samt en färgad och en ren teleutgång. Det är sällan man behöver alla tre, så den rena signalen kan användas till stämpedalen även om det betyder att man inte stämmer ljudlöst. Deluxarna har även en effektloop där man kan stoppa in stämpaddan.

Presentation
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Om man nu inte signerar typ 3e kanalen som en mute! Men då har man ju bara 2 kvar om man inte har en deluxe alltså!
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Du har en delux va? Är det stor skillnad på vt och vanlig? Eller, hur bra är karaktärknappen?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Characterratten gör en väldig skillnad, den går från mulligt till morrande och ger verkligen stor bredd på ljudpaletten. VT:n har ett mycket bredare användningsområde än den vanliga BDDI:n, men å andra sidan så är det oändligt mycket lättare att ratta bort sig. Rattarna är väldigt känsliga, jag skulle inte vilja använda en vanlig VT live eftersom minsta lilla justering ger stor skillnad på ljudet. Med Deluxen kan man ju alltid gå tillbaka till de förprogrammerade ljuden med ett knapptryck...

Presentation
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

hmm... svåra val. Vt verkar bäst, den är även lite dyrare.
Har inte helt slängt bort tankarna på en microbass heller..
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Inlägg av Zoufbass »

slarvid skrev:hmm... svåra val. Vt verkar bäst, den är även lite dyrare.
Har inte helt slängt bort tankarna på en microbass heller..
Du vet säkert det redan men du har sett att det kommer en VT Bass DI inom en snar framtid va? :)

Mvh
Soffe
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

alltså, behöve igentligen inget. Spelar country, kör Pbass i ampeg helrör, så redan där är man ju hemma. Dist vill jag inte åt. Det jag vill åt är att kunna ändra ljudkaraktär på basen i repan utan att ratta om toppen. Vi kör visssa låtar som är lite mer old school och vissa lite modernare. Sen har jag 2 basar med väldigt olika output i.
Sen har jag även ett trubadurband, och om jag läste rätt så har sansamp en föreslagen inställning för akk-gura, så det vore kanon med en delux då, ha bas och gura inkopplat samtidigt, sen byta med foten bara. Samtidigt som jag line:ar in den och sparar då en kanal, plus att jag kan fixa guraljudet lättare då oxå!

Sen har jag ju sålt av skräp för 1500 typ, och då kliar det ju efter nya prylar...
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

slarvid skrev:Sen har jag även ett trubadurband, och om jag läste rätt så har sansamp en föreslagen inställning för akk-gura, så det vore kanon med en delux då, ha bas och gura inkopplat samtidigt, sen byta med foten bara. Samtidigt som jag line:ar in den och sparar då en kanal, plus att jag kan fixa guraljudet lättare då oxå!
Japp, jag använde min så också vid några tillfällen.
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har en sansamp deluxe. Om du känner för det kan du ta en tur till Lidköping och testa nån kväll.

Edit: Den är inte till salu alltså, bara för provkörning.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

BBQV skrev:Jag har haft ett gäng SansAmpar genom åren(GT2, BDDI, VT, BDDI Programmable och nu en VT Deluxe). Alla har funkat kanon både som effektpedal och preamp. GT2:an och VT:n var lite begränsade som DI-boxar eftersomde saknar XLR-utgång men funkade ändå bra lajnade rakt in i mixerbordet.

Jag har använt dem mellan bas och stärkare, vid inspelning, som DI-box, tillsammans med slutsteg och rakt in i PA:t och aldrig haft problem med att få ett bra ljud. Rekommenderas å det varmaste!
BBQV upplevde du någon skillnad i ljud på BDDI och BDDI Programmable?
Vissa påstår det...
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Jag känner nog exakt som bbqv angående BDDI. Har haft den programerbara tillsammans med en V4BH och störde mej på att all mid försvann. Bara bas o diskant kvar i ljudet. Men om du tänkt ha den för att ställa nivåer mellan olika basar går det givetvis att lösa med den. Det går ju som sagt att ställa blend på pedalen så att så lite som möjligt av pedalen hörs.
Jag använde den som en vanlig pedal för att färga ljudet lite, funkade sådär. Prövade den rakt in i slutsteget och det lät bara fullständigt katastrofalt. Plus att jag tyckte att andra pedaler lät skit tillsammans med den. Det blev för vasst helt enkelt.
Jag har ju trots det hört många andra basister få bra ljud ur sina BDDI, men jag kom då verkligen inte överens med den.
Om du bara vill ställa nivåer vette fan om det inte kunnat fungera med en EQ-pedal till den andra basen?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Hågge skrev:
BBQV skrev:Jag har haft ett gäng SansAmpar genom åren(GT2, BDDI, VT, BDDI Programmable och nu en VT Deluxe). Alla har funkat kanon både som effektpedal och preamp. GT2:an och VT:n var lite begränsade som DI-boxar eftersomde saknar XLR-utgång men funkade ändå bra lajnade rakt in i mixerbordet.

BBQV upplevde du någon skillnad i ljud på BDDI och BDDI Programmable?
Vissa påstår det...
Nä, de lät likadant tycker jag. Jag bytte dock BDDI mot Programmable så jag har inte A/B-testat dem.

Presentation
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Jo, fast kag vill mer kunna byta karaktär på ljudet! Ska låna en programable (ej deluxe) av en på forat här och testa ett par rep i lokalen!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Har en programmable hemma nu o testar, måste säga att det är lite som att komma hem. Har kört vt ett par år, som är grym, men körde sansamp hela nittiotalet typ, och den programerbara är ju faktiskt väldigt användbar, känns det som i skrivandets stund.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Efter att ha läst vad du skriver, slarvid, så tror jag att en BDDI skulle passa dig utmärkt! Antingen Programmable med tre presets, eller Deluxe med sex stycken.

Jag har haft ett ett gäng både BDDI och VT, och de är fantastiskt bra. Ett tag var en BD Deluxe allt jag hade med mig på gig, rakt in i PA:t bara, och grymt ljud både ut och i monitor. Stämapparaten kopplade jag alltid innan så att även utsignalen mutades när jag stämde. Jag kommer ihåg flera mycket tacksamma ljudtekniker som gillade min lösning också :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Angående mellanregistret på BDDI, så har den lite speciell EQ. Vet inte vad det heter eller exakt hur det fungerar, men när man drar upp bas- eller diskantratten så boostar det inte bara det registret utan kapar även mellanregistret. Så man får experimentera lite med att dra ner de rattarna lite för att få fram mellanregistret. Sen ska jag väl inte förneka att grundkaraktären på BDDI är lite scoopad, men det går i alla fall att ratta fram lite mellanregister om man kommer på hur :)
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: sansamp/d.i/fråga

Inlägg av RolleHarris »

Indigo skrev:Angående mellanregistret på BDDI, så har den lite speciell EQ. Vet inte vad det heter eller exakt hur det fungerar, men när man drar upp bas- eller diskantratten så boostar det inte bara det registret utan kapar även mellanregistret. Så man får experimentera lite med att dra ner de rattarna lite för att få fram mellanregistret. Sen ska jag väl inte förneka att grundkaraktären på BDDI är lite scoopad, men det går i alla fall att ratta fram lite mellanregister om man kommer på hur :)
Det är också jätteviktigt att ha blendratten på ca kl12. Har du mer än så så försvinner du lätt i ett bands ljudbild
Indigo
Medlem++

Re: Sv: sansamp/d.i/fråga

Inlägg av Indigo »

RolleHarris skrev:
Indigo skrev:Angående mellanregistret på BDDI, så har den lite speciell EQ. Vet inte vad det heter eller exakt hur det fungerar, men när man drar upp bas- eller diskantratten så boostar det inte bara det registret utan kapar även mellanregistret. Så man får experimentera lite med att dra ner de rattarna lite för att få fram mellanregistret. Sen ska jag väl inte förneka att grundkaraktären på BDDI är lite scoopad, men det går i alla fall att ratta fram lite mellanregister om man kommer på hur :)
Det är också jätteviktigt att ha blendratten på ca kl12. Har du mer än så så försvinner du lätt i ett bands ljudbild
Jag har alltid haft den på fullt och det har fungerat utmärkt för mig :)
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Hur är kvaliteten och hållbarhet på sansamp? Någon som haft problem med dom? Tänkte om man skulle köpa ebay ifall något strular.
Skriv svar