On/off knappar som låter... vad göra?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

On/off knappar som låter... vad göra?

Inlägg av Tellus »

Hallå.

Bandet har en jäkla massa pedaler. Pedalbord används med olika powersupplyes.
Vissa av pedalernasmäller och låter fan när dom ska på/av.

Vad beror det på?

För mycket elgrejor? dåliga knappar?

Lite tips på åtgärder vore fint...
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Re: On/off knappar som låter... vad göra?

Inlägg av xfredrikx »

Boss NS-2 fixar biffen.

Tror jag.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Ni har antagligen en massa pedaler med True bypass. Det är ju så bra, sägs det... :roll:

Såvida det inte är switcharna i sig som är gamla och söndertrampade, så beror oväsendet på att alla pedaler har en utgångskondensator för att hindra likström (9V) att ta sig ut ur pedalen. När pedalen kopplas ur så laddar den långsamt ur sig och sen när pedalen kopplas in senare så blir det en spänningsskillnad mellan kondensatorns spänning och den spänning som den "möter". Kondingen kommer alltså laddas upp igen på några millisekunder, och det är vad som hörs i högtalarna också.

Lösningen är enkel. Löd in motstånd på 1 Mohm mellan signal och jord på sladdarna som förbinder pedalerna med varandra. Det behövs ett motstånd per sladd och det sätts in inne i kontakten. Man skruvar bara av hylsan och löder på motståndet. Ganska lätt, även för den som aldrig har lött tidigare. (Öva på en trasig sladd du inte är rädd om först).

Lite mer teknisk info finns här:

http://www.geofex.com/Article_Folders/box_pop.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

inber skrev:Ni har antagligen en massa pedaler med True bypass. Det är ju så bra, sägs det... :roll:

Såvida det inte är switcharna i sig som är gamla och söndertrampade, så beror oväsendet på att alla pedaler har en utgångskondensator för att hindra likström (9V) att ta sig ut ur pedalen. När pedalen kopplas ur så laddar den långsamt ur sig och sen när pedalen kopplas in senare så blir det en spänningsskillnad mellan kondensatorns spänning och den spänning som den "möter". Kondingen kommer alltså laddas upp igen på några millisekunder, och det är vad som hörs i högtalarna också.

Lösningen är enkel. Löd in motstånd på 1 Mohm mellan signal och jord på sladdarna som förbinder pedalerna med varandra. Det behövs ett motstånd per sladd och det sätts in inne i kontakten. Man skruvar bara av hylsan och löder på motståndet. Ganska lätt, även för den som aldrig har lött tidigare. (Öva på en trasig sladd du inte är rädd om först).

Lite mer teknisk info finns här:

http://www.geofex.com/Article_Folders/box_pop.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för svaret!

Men kan dom vara "söndertrampade" rent fysiskt? alltså att dom blivit trötta rent mekansikt o därför låter illa?

Ska läsa lite om det med kablarna!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Nja, det troligaste är att switcharna mår bra. Att jag nämner det är för att det kan vara så, men det troligaste är det andra problemet - att utgångskondensatorna laddas upp.

Men tyvärr inser jag att jag tänkt fel, motstånden kan inte sitta i sladden utan måste in i pedalen, där utgången är kopplad till switchen. Då blir det lite svårare för en glad amatör att göra det själv.

Är det en pedal eller många som smäller och lever om?

Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

inber skrev:Nja, det troligaste är att switcharna mår bra. Att jag nämner det är för att det kan vara så, men det troligaste är det andra problemet - att utgångskondensatorna laddas upp.

Men tyvärr inser jag att jag tänkt fel, motstånden kan inte sitta i sladden utan måste in i pedalen, där utgången är kopplad till switchen. Då blir det lite svårare för en glad amatör att göra det själv.

Är det en pedal eller många som smäller och lever om?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hmm... Det är nog flera. Jag har det hyfsat lugnt med mina pedaler. Gitarristen som har kanske 8 har det värre. Samtidigt har jag pedaler som låter satan för sig själva iofs. Jag har upplevt att det är som att knappens ljud förstärks på något sätt i vissa pedaler och det är alltid sådana som inte har "Boss varianten".

Jag kör med en Cioks medans gitarristen kör med en Harley benton eller va dom heter. Då kan man ju alltid säga att "byt strömförsörjning" men jag upplever att vissa knappar låter fan ändå :)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Tellus skrev: Hmm... Det är nog flera. Jag har det hyfsat lugnt med mina pedaler. Gitarristen som har kanske 8 har det värre. Samtidigt har jag pedaler som låter satan för sig själva iofs. Jag har upplevt att det är som att knappens ljud förstärks på något sätt i vissa pedaler och det är alltid sådana som inte har "Boss varianten".

Jag kör med en Cioks medans gitarristen kör med en Harley benton eller va dom heter. Då kan man ju alltid säga att "byt strömförsörjning" men jag upplever att vissa knappar låter fan ändå :)
Det har ingenting med strömförsörjningen att göra. Du kommer att få ett popp i högtalaren även om du kör på batteri. Prova att byta aggregat med gitarristen så ska du se att det fortfarande är samma problem.

Det är ett - antagligen högst medvetet - konstruktionsfel som tillverkarna har lagt in eftersom alla musiker är så kåta på ABSOLUTELY PURE 100 % TRUE BYPASS...

Boss har, som jag minns det, lite mer verklighetsförankrade konstruktionslösningar, men för puristerna så har de antagligen inte 100 % True Bypass utan bara 99 %. Men vem fan har nytta av True Bypass om konerna kommer flygande ur lådorna varje gång man trycker till på en pedal?
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: On/off knappar som låter... vad göra?

Inlägg av RolleHarris »

Jag hatar true bypass. Klickety klick liksom. BOSS is the way to go liksom. Sålde min Poly Tuner illa kvick och böt tillbaka till min TU-2:a.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

RolleHarris skrev:Jag hatar true bypass. Klickety klick liksom. BOSS is the way to go liksom. Sålde min Poly Tuner illa kvick och böt tillbaka till min TU-2:a.
Stackars sate. Det blir inte nådigt när True Bypass-talibanerna tar dig under behandling. För det kan ju ALDRIG, under några som helst omständigheter, vara något fel med en konstruktion där signalen tillåts gå rakt igenom helt oförfalskad...

Lite oväsen från switchen kan väl för fan trummisen maskera med ett läckert fill eller kantslag när du närmar dig trampan.

Seså, ut med Bossen nu. :wink:

EDIT: Att löda in ett motstånd i de pedaler som väsnas kostar ungefär en krona och tar kanske 5 min om man gör det själv, plus 30 min att kolla att man är på rätt ställe inne i pedalen. Men det krävs ju lite ork och att man sätter sig in i hur switchen (dvs en vanlig mekanisk strömbrytare) funkar. Egentligen inte svårare än att byta olja på bilen eller att sätta på vinterdäcken.
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: On/off knappar som låter... vad göra?

Inlägg av RolleHarris »

inber skrev:
RolleHarris skrev:Jag hatar true bypass. Klickety klick liksom. BOSS is the way to go liksom. Sålde min Poly Tuner illa kvick och böt tillbaka till min TU-2:a.
Stackars sate. Det blir inte nådigt när True Bypass-talibanerna tar dig under behandling. För det kan ju ALDRIG, under några som helst omständigheter, vara något fel med en konstruktion där signalen tillåts gå rakt igenom helt oförfalskad...

Lite oväsen från switchen kan väl för fan trummisen maskera med ett läckert fill eller kantslag när du närmar dig trampan.

Seså, ut med Bossen nu. :wink:

EDIT: Att löda in ett motstånd i de pedaler som väsnas kostar ungefär en krona och tar kanske 5 min om man gör det själv, plus 30 min att kolla att man är på rätt ställe inne i pedalen. Men det krävs ju lite ork och att man sätter sig in i hur switchen (dvs en vanlig mekanisk strömbrytare) funkar. Egentligen inte svårare än att byta olja på bilen eller att sätta på vinterdäcken.
:-P
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

löda två 220k motstånd över switchen så att lite signal alltid "läcker" genom kretsen, precis som inber säger. True bypass är en av de myter som blivit sanning- det finns en anledning att utvecklingen gav FET-switchning. Ungefär som PIO-kondingar på tonkontrollen. Kondingen läcker signal till jord- alltså den del som INTE når stärkaren. Känns ungefär som att kranvattnet skulle smaka godare om man bygger om avloppet!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

Tack för svaren!
Skriv svar