Har alltid haft svårt att få till köttet som jag vill ha det i mina visioner...
(Till er med grillpassion... glöm inte att ta ut köttbiten ur plastpåsen innan ni dunkar den på grillen!)

Har du testat Tjälknöl? 10-12 timmar i ugn ca 80 grader för 1,5kg fryst kött.midlifecrisis skrev:Stäämer men än viktigare är hur mört det blir. Man omvandlar kollagenet till gelatin. En seg viltstek kan tydligen bli som smör. Grönsaker funkar det tydligen också på men det skiter jag i. Jag vill ha mört kött!!!inber skrev:Det coola är väl, om jag förstått rätt, att man kan tillaga på låg värme under lång tid, och inneslutet, vilket innebär att man bevarar saftigheten i råvarorna.
Pratabasarna får nu en ny kryptisk term att lära sig, vid sidan av alla MIM, MIJ och annat fikonsnack.
Genomrosa och omänskligt saftigt utan att köttsaften rinner ur.anli skrev:men den blir genomkokt... inte blodig?
Det är samma princip. Vid en sådan temp omvandlas kollagenmolekylerna (som orsakar seghet) till gelatin och allt blir så lättuggat!christian veltman skrev:Har du testat Tjälknöl? 10-12 timmar i ugn ca 80 grader för 1,5kg fryst kött.midlifecrisis skrev:Stäämer men än viktigare är hur mört det blir. Man omvandlar kollagenet till gelatin. En seg viltstek kan tydligen bli som smör. Grönsaker funkar det tydligen också på men det skiter jag i. Jag vill ha mört kött!!!inber skrev:Det coola är väl, om jag förstått rätt, att man kan tillaga på låg värme under lång tid, och inneslutet, vilket innebär att man bevarar saftigheten i råvarorna.
Pratabasarna får nu en ny kryptisk term att lära sig, vid sidan av alla MIM, MIJ och annat fikonsnack.
Sa jag oxå innan jag upptäckte Big Green Egganli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
Spännande! Med tanke på att priset är ungefär 1/30 av vad jag trodde det skulle vara, så har jag blivit klart intresserad. Ska börja snegla på vad de kostar här hemma i gamla Svedala.midlifecrisis skrev:O fyfan, o fyfan! Det blev rent magiskt gott. En o halv timma, 56.5 grader. Vissa bitr brände vi med en gasbrännare för maillarders skull, andra snabbstekta i het panna. Jag har aldrig ätit mörare kött.
midlifecrisis skrev:O fyfan, o fyfan! Det blev rent magiskt gott. En o halv timma, 56.5 grader. Vissa bitr brände vi med en gasbrännare för maillarders skull, andra snabbstekta i het panna. Jag har aldrig ätit mörare kött.
Den här maskinen får helt klrt högsta betyg. Nu blir det spareribs tillhelgeninber skrev:Spännande! Med tanke på att priset är ungefär 1/30 av vad jag trodde det skulle vara, så har jag blivit klart intresserad. Ska börja snegla på vad de kostar här hemma i gamla Svedala.midlifecrisis skrev:O fyfan, o fyfan! Det blev rent magiskt gott. En o halv timma, 56.5 grader. Vissa bitr brände vi med en gasbrännare för maillarders skull, andra snabbstekta i het panna. Jag har aldrig ätit mörare kött.
(Hoppas de unga tu sköter sig, med tanke på vad du generöst nog tagit på dig och att Ellen löpande låter sina nya kunskaper materialiseras på tallrikarna).
Sent from my iPad using Tapatalk
Spännande! Måste medge att jag blir oerhört nyfiken på en sous vide-maskin...midlifecrisis skrev:Min svärdotter (som föv pluggar för sin Bachelor i Fine Arts cuisine) gjorde i ordning en ribsås som hon har sous vidat spareribs med sedan igår morse. Har provsmakat dem. Köttet är det saftigaste jag har ätit! Det faller av benen så vi törs inte köra dem i BEGen utan det får bli i ugnen. Ni som gillar att äta men inte har någon maskin, ni vet inte vad ni går miste om!
Big Green Egg är faktiskt på listan som nästa uppgradering. Men av princip kör jag slut på grejerna innan jag byter. En Weber brukar hålla minst 10 år hos mig. Så... om 4-5 år kanske.midlifecrisis skrev:Sa jag oxå innan jag upptäckte Big Green Egganli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
Vad gör en Big Green Egg som inte en vanlig grill med lock gör? Jag har såklart kollat in filmen på deras hemsida, nyfiken som man är, men jag begrep inte. Upplys en fåkunnig grillare vad som är så märkvärdigt och speciellt.midlifecrisis skrev:Sa jag oxå innan jag upptäckte Big Green Egganli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
Den håller temperaturen oerhört mycket bättre. Dessutom är den skitdyr så Webergänget blir avis. Men, har man en Sous vide behövs inget ägginber skrev:Vad gör en Big Green Egg som inte en vanlig grill med lock gör? Jag har såklart kollat in filmen på deras hemsida, nyfiken som man är, men jag begrep inte. Upplys en fåkunnig grillare vad som är så märkvärdigt och speciellt.midlifecrisis skrev:Sa jag oxå innan jag upptäckte Big Green Egganli skrev:Rör inte min Weber!!
Grill is the shit
Sent from my iPad using Tapatalk
Kul att du också gillar det! Faktum är att revben (gris) är mitt favoritkött och i sous viden blir det perfekt. Berätta vad du tyckte om revbenen när du testatanli skrev:Jaha, då har man kört med en "sous vide" apparat sedan i höstas. Var ju tvungen att haka på racet, trots inledande undanflykter.
En jäkla enkel smidig grunka helt enkelt. Många gäster och servera perfekta ankbröst går som en dans! Behändigt att slänga in lite biffar och när det är dags så är det bara att fräsa på i pannan. Pulled pork funkade fint. Kycklingbröst blir äntligen inte torra! En pryl som gör vintern enklare att genomlida
Men ersätter inte grillning. Köttet blir lite mer spännande och varierat i kolgrillen trots allt
Dock ser jag fram mot att köra revbensspjäll!!
Hur länge körde du spjällen? Tjocka tunna? Marinerade?midlifecrisis skrev:Kul att du också gillar det! Faktum är att revben (gris) är mitt favoritkött och i sous viden blir det perfekt. Berätta vad du tyckte om revbenen när du testatanli skrev:Jaha, då har man kört med en "sous vide" apparat sedan i höstas. Var ju tvungen att haka på racet, trots inledande undanflykter.
En jäkla enkel smidig grunka helt enkelt. Många gäster och servera perfekta ankbröst går som en dans! Behändigt att slänga in lite biffar och när det är dags så är det bara att fräsa på i pannan. Pulled pork funkade fint. Kycklingbröst blir äntligen inte torra! En pryl som gör vintern enklare att genomlida
Men ersätter inte grillning. Köttet blir lite mer spännande och varierat i kolgrillen trots allt
Vi körde länge. Över 30 timmar. Det var tunna spjäll och marinaden fick följa med i vacuumpåsen.anli skrev:Hur länge körde du spjällen? Tjocka tunna? Marinerade?midlifecrisis skrev:Kul att du också gillar det! Faktum är att revben (gris) är mitt favoritkött och i sous viden blir det perfekt. Berätta vad du tyckte om revbenen när du testatanli skrev:Jaha, då har man kört med en "sous vide" apparat sedan i höstas. Var ju tvungen att haka på racet, trots inledande undanflykter.
Kul!anli skrev:Revbenspällen blev kanon... det råkade bli typ 40 timmar. God smak och de ramlade i sär fint. Nästa gång skall jag köra dem i kolgrillen efteråt med rökflis.
Misslyckades dock en dag senare med högreven... körde bara 7-8 tim 56 grader. Minst 24 timmar skulle man kört (det var inga hängmörade dyrgripar direkt). Smaken var det dock inget fel på, mums!