Basvantar + Custom Shop 59 !?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Basvantar + Custom Shop 59 !?

Inlägg av DoggyD »

Vad i hela världen är det där med vantarna för något, någon som vet ?
Mycket märkligt, men snubben lirar ju som en gud, så va fan dårå.
Och så det där soundet dårå, det absolut vassaste, i alla fall i min enkla Nalle Puh-värld.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eoVfamlcbYo[/youtube]
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Re: Basvantar + Custom Shop 59 !?

Inlägg av JazzBassillen »

Vem skulle inte vilja lägga vantarna på en Custom Shop 59 !?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Langestrom
Medlem

Inlägg av Langestrom »

Enligt honom själv har han Focal Dystonia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Focal_dystonia" onclick="window.open(this.href);return false;

Grym är han iaf.
Senast redigerad av Langestrom den ons 13 mar 2013, 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

JazzBassillen skrev:Vem skulle inte vilja lägga vantarna på en Custom Shop 59 !?
Möjligen om man ser allt i svart eller vits. Jag kommer bara att tänka på knullgummin och kolapapper.
Som sagt, den där snubben äger.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Langestrom
Medlem

Inlägg av Langestrom »

"I used to wear really thin silk gloves but they only lasted a few gigs and cost around $15-20 a pair. I then started using super thin woolen gloves that I get from my local camping shop... $5 a pair and last around 20 gigs!!!

There's also a great french bass player called Etienne Mbappe who uses gloves as his sweat is super acidic and rots his strings.

Easy,

Scott."
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Langestrom skrev:Enligt honom själv har han Focal Dystonia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Focal_dystonia" onclick="window.open(this.href);return false;

Grym är han iaf.
...och han berättar själv hela storyn här: http://scottsbasslessons.com/odds-and-sods/the-gloves
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

Nästan genant att jag inte fattat hur man får en P-bas att låta bra, dvs rulla av tonkontrollen helt o hållet. Har alltså gillat det jag hört när andra spelat, men aldrig fått till ljudet själv. Efter att slumpmässigt fått se denna video, så lyste lampan.
Gigar ikväll för första gången med en P-bas....

edit: Andra gången eftersom jag inte hade en backup bas på ett gig 1987 o det enda som fanns till låns var en P-bas
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

mojo skrev:Nästan genant att jag inte fattat hur man får en P-bas att låta bra, dvs rulla av tonkontrollen helt o hållet. Har alltså gillat det jag hört när andra spelat, men aldrig fått till ljudet själv. Efter att slumpmässigt fått se denna video, så lyste lampan.
Gigar ikväll för första gången med en P-bas....

edit: Andra gången eftersom jag inte hade en backup bas på ett gig 1987 o det enda som fanns till låns var en P-bas
Ajaj, nära på att bli stämplad lögnare där ;)

Jag har också upptäckt det här, rulla av tone-kontrollen och på med flats (vanligtvis i omvänd ordning).
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Langestrom skrev:"I used to wear really thin silk gloves but they only lasted a few gigs and cost around $15-20 a pair. I then started using super thin woolen gloves that I get from my local camping shop... $5 a pair and last around 20 gigs!!!

There's also a great french bass player called Etienne Mbappe who uses gloves as his sweat is super acidic and rots his strings.

Easy,

Scott."
Etienne Mbappe är från Kamerun. Såg honom med Salif Keita för en massa år sedan. Bra som satan är han!
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

han är kung!!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
shadowskimmer
Medlem+

Inlägg av shadowskimmer »

Det är konstigt att handskarna dämpar hans symptom men en jäkla tur. :)
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

DoggyD skrev: Och så det där soundet dårå, det absolut vassaste, i alla fall i min enkla Nalle Puh-värld.
Japp, tokgillar hans sound
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

mojo skrev:Nästan genant att jag inte fattat hur man får en P-bas att låta bra, dvs rulla av tonkontrollen helt o hållet.
Mja, alltså.. det är väl en sak att sitta i en studio och få till det bra med totalt avrullan tonkontroll. Det är desto mindre roligt i ett Live-sammanhang eller i en bumlig replokal att rulla av tonkontrollen helt med Flats på, DET kan bli en MUDD-fest utan dess like. -- Jag har heller aldrig kört med totalt avrullad tonkontroll. Tror att dom flesta faktiskt kör med tonkontrollen max öppen. IMO.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Skönt sound och bra lir. Påminner mycket om hur Pino brukar låta med P-bas.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

lowfreq skrev:
mojo skrev:Nästan genant att jag inte fattat hur man får en P-bas att låta bra, dvs rulla av tonkontrollen helt o hållet.
Mja, alltså.. det är väl en sak att sitta i en studio och få till det bra med totalt avrullan tonkontroll. Det är desto mindre roligt i ett Live-sammanhang eller i en bumlig replokal att rulla av tonkontrollen helt med Flats på, DET kan bli en MUDD-fest utan dess like. -- Jag har heller aldrig kört med totalt avrullad tonkontroll. Tror att dom flesta faktiskt kör med tonkontrollen max öppen. IMO.
Jepp, live och studio är oliiiika!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

BB3000S skrev:
lowfreq skrev:
Jepp, live och studio är oliiiika!
Är så sällan i studiomiljö att jag inte kan relatera till den ev. stora skillnaden. Funkade dock bra förra veckan i skarpt läge, i en gammal bryggerilokal (Wasabryggeriet), med fullt band. Har faktiskt ett oförskämt bra ljud i grejorna, med avrullad tonkontroll
Skriv svar