Vem är han/hon??

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Re: Vem är han/hon??

Inlägg av Grafen »

magnusb skrev:hemma säger man "höcken ääre", det är både könsneutralt och oladdat ut ett genusperpektiv.
Fast höcken/hocken/håkken etc betyder ju "vem/vilken".
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

magnusb skrev:hemma säger man "höcken ääre", det är både könsneutralt och oladdat ut ett genusperpektiv.
Var är hemma?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Grafen skrev:
ja, fast funkar i exemplet ovan då. Hocken äre som lirar bas på...
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Svensson skrev:
Var är hemma?
Sörberge!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

magnusb skrev:
Grafen skrev:
Jag är puckad, det var förstås "ääre" som du syftade på...
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:
magnusb skrev:
Grafen skrev:
Jag är puckad, det var förstås "ääre" som du syftade på...
Äre Hocken som spelar bas på....? Jag trodde att det var Pino. Det står på min platta i alla fall. ;)

Ursäkta OT än en gång.... ;)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Bild
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Cuba skrev:Bild
Jag känner igen flera ord, men vad tusan är en hemmasvensk?

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem

Inlägg av Ekis »

alexon skrev:
Det är motsatsen till en utlandssvensk.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Re: Sv: Vem är han/hon??

Inlägg av klasextas »

Ekis skrev:
alexon skrev:
Det är motsatsen till en utlandssvensk.
Eller nån som tofflar runt i mysdress.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

magnusb skrev:
Svensson skrev:
Var är hemma?
Sörberge!
Ok, gissade på Hälsingland, jag var inte så långt ifrån då..!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

alexon skrev:
fieldflower skrev:
alexon skrev:
fieldflower skrev:
Janne skrev:
ferm skrev:
Geddan skrev:
BBQV skrev:Jag tycker att Dennys första inlägg, förutom rubriken, var ett klockrent bevis på att hen är ett litet skitord som inte behövs! :wink:
+1
Ja, inte kommer jag att använda det under min livstid iaf!
+mer
Jag kommer inte heller använda det efter min livstid.
Jag kommer minsann använda det massvis av gånger!
Har dessutom använt det massvis av gånger redan.
Började använda det redan innan det blev ett modeord.

(Men såklart bara då jag talar engelska och samtalsämnet är hönor. En ny könsneutral omskrivning behövs inte.)
En könsneutral omskrivning kan behövas om man inte vet hönans kön.
Om man vet att det är en höna är det således ingen tupp, och därmed är ett behov av könsneutral omskrivning att betrakta som överspelat.
Om man däremot inte vet om det är en höna eller en tupp kan användandet av engelskans "hen" inte sägas vara 100% deskriptivt till det djur man åsyftar.
Frågor på det?

;)
Om man inte vet om det är en höna eller tupp, så är det troligen en kyckling. Istället för hen, så kanske det är bättre att använda chicken som könsneutralt pronomen.
Om det inte är en tjej förstås för då funkar "Chick!" mycket bättre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Vi kan således komma överens om att hen är en brynsten, tillika ett könsneutralt pronomen.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Cuba skrev:

Vi kan således komma överens om att hen är en brynsten, tillika ett könsneutralt pronomen.
Jag är inte överens om att det är ett könsneutralt pronomen. Jag kan möjligen sträcka mig till att det är en könsneutral brynsten.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Cuba skrev:Vi kan således komma överens om att hen är en brynsten, tillika ett könsneutralt pronomen.
Stavas lika men uttalas olika. Brynsten uttalas med lång vokal. Heen.... Att bryna = heena. Och det könsneutrala pronomen uttalas med kort vokal på samma sätt som i "han" och "hon". Fast med ett e istället. Henn, ska man nog egentligen stava det med ett kort e..... Kanske. Men det hade gjort uttalet lite lättare att förstå på stavningen i alla fall. Fast då måste man ju ändra stavningen på han och hon också. Hann. Honn. Och då blir det kanske lite konstigt..... För "hann" finns ju redan med en helt annan betydelse..... :lol:

Hur som så uttalas brynsten och könsneutralt pronomen olika fast stavas lika......
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem

Inlägg av Ekis »

Irbit skrev:
Cuba skrev:Vi kan således komma överens om att hen är en brynsten, tillika ett könsneutralt pronomen.
Stavas lika men uttalas olika. Brynsten uttalas med lång vokal. Heen.... Att bryna = heena. Och det könsneutrala pronomen uttalas med kort vokal på samma sätt som i "han" och "hon". Fast med ett e istället. Henn, ska man nog egentligen stava det med ett kort e..... Kanske. Men det hade gjort uttalet lite lättare att förstå på stavningen i alla fall. Fast då måste man ju ändra stavningen på han och hon också. Hann. Honn. Och då blir det kanske lite konstigt..... För "hann" finns ju redan med en helt annan betydelse..... :lol:

Hur som så uttalas brynsten och könsneutralt pronomen olika fast stavas lika......
Jaså ? Jag har aldrig hört någon uttala det på annat sätt än med lång vokal, dvs heen. Nu känner jag iofs inte så många som känner sig tvungna att använda denna språkliga styggelse så jag hör det sällan, men ändå.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ekis skrev:
Irbit skrev:

Jaså ? Jag har aldrig hört någon uttala det på annat sätt än med lång vokal, dvs heen. Nu känner jag iofs inte så många som känner sig tvungna att använda denna språkliga styggelse så jag hör det sällan, men ändå.
Pratar du om det könsneutrala pronomen nu? Alla som jag känner som faktiskt uttalar det ordet i den betydelsen ibland (mest för att reta gallfeber på folk verkar det som..... :lol: ) uttalar det med kort vokal. Ska söka lite.....

*Edit*

http://www.familjeliv.se/Forum-26-109/m21920035.html

Hittade fler sidor som sa samma sak. Ingen fonetisk skrift skrift vare sig på NE eller på Wikipedia men jag tror faktiskt att det är tänkt att det ska uttalas med kort vokal på samma sätt som han och hon......

*Slut Edit*
Skriv svar