Jämföra en shortscale med långa strängar och en long scale med korta strängar?TDHP skrev:Vilken som är längst menar du?Smygbas skrev:Jämför shortscale och vanlig! Blir kul, med massor av prestige.

Jämföra en shortscale med långa strängar och en long scale med korta strängar?TDHP skrev:Vilken som är längst menar du?Smygbas skrev:Jämför shortscale och vanlig! Blir kul, med massor av prestige.
Om jag tar med en Yamaha och en Greco kan du ta med en Aria?Geddan skrev:Vore kul att ha med ngn Grecco, Tokai, Aria eller annan Japansk Fenderkopia från 70-80 talet
och jämföra med Fender från samma tid, i någon form av test.
Du får peka ut och fråga en dålig basist om den vill spela.TDHP skrev:Vi skulle ju kunna låta en väldigt medioker och en fruktansvärt duktig basist spela samma enkla slinga för att se om det verkligen sitter i fingrarna!
Jag tror vi får kolla om det finns nån frivillig på den!Geddan skrev:Du får peka ut och fråga en dålig basist om den vill spela.TDHP skrev:Vi skulle ju kunna låta en väldigt medioker och en fruktansvärt duktig basist spela samma enkla slinga för att se om det verkligen sitter i fingrarna!
Får man vara full och i så fall hur full?TDHP skrev:Jag tror vi får kolla om det finns nån frivillig på den!Geddan skrev:Du får peka ut och fråga en dålig basist om den vill spela.TDHP skrev:Vi skulle ju kunna låta en väldigt medioker och en fruktansvärt duktig basist spela samma enkla slinga för att se om det verkligen sitter i fingrarna!
Full eller medioker på att spela (nykter)?Ente skrev:Hade jag kommit i år så hade DEN biten löst sig
Ente skrev:urkass nykter, efter några pilsner tycker iaf JAG att jag spelar jättebra
I så fall ska man väl inte tvinga den stackars basisten att spela exakt samma riff7line/lick på alla basarna?joachime skrev:Gillar Smygbas idé. Bygger vidare på den.
Välj ut några bra basar ur typiska kategorier som t ex Precision, Jazz, Rickenbacker, Warwick (med aktiva mickar), en shortscale och en halvakustisk. Låt en och samma basist spela på alla basarna utom synhåll för åhörarna och låt dom sedan avgöra vilken bas som var vilken.
Du har en poäng.dereborn skrev:Om jag får en jazzbas med tunna, spänstiga zinggiga rounds i näven vill ju hela jag lira helt andra saker än om jag har en P-bas med C-hals och feteflats. Och självklart likadant om man hamnar med en warwick eller rick etc etc.
joachime skrev:Du har en poäng.dereborn skrev:Om jag får en jazzbas med tunna, spänstiga zinggiga rounds i näven vill ju hela jag lira helt andra saker än om jag har en P-bas med C-hals och feteflats. Och självklart likadant om man hamnar med en warwick eller rick etc etc.
Man kan dela upp testet i två delar så att man spelar en skriven slinga (anpassad till att fungera med alla typer av basar) och en fri improvisation på varje bas.
Ja, det är en bra fråga. Kanske har glidit ifrån ämnet lite.dereborn skrev:Alltså, vilken myt ska bustas?
TDHP skrev:Jag tror vi får kolla om det finns nån frivillig på den!Geddan skrev:Du får peka ut och fråga en dålig basist om den vill spela.TDHP skrev:Vi skulle ju kunna låta en väldigt medioker och en fruktansvärt duktig basist spela samma enkla slinga för att se om det verkligen sitter i fingrarna!
Bra karl reder sig själv?dereborn skrev:
- och syftet med detta skulle vara att...? Alltså, vilken myt ska bustas?
Men spela någonting som är spelbart på precis vilken bas som helst då. SÅ svårt är det ju faktiskt inte. När man provar viner brukar man använda samma typ av glas till alla viner för att få så lika referenspunkter som möjligt.dereborn skrev:joachime skrev:Du har en poäng.dereborn skrev:Om jag får en jazzbas med tunna, spänstiga zinggiga rounds i näven vill ju hela jag lira helt andra saker än om jag har en P-bas med C-hals och feteflats. Och självklart likadant om man hamnar med en warwick eller rick etc etc.
Man kan dela upp testet i två delar så att man spelar en skriven slinga (anpassad till att fungera med alla typer av basar) och en fri improvisation på varje bas.
- och syftet med detta skulle vara att...? Alltså, vilken myt ska bustas?
Jag är nybörjare igen, så jag är nog som bäst medioker!fieldflower skrev:TDHP skrev:Jag tror vi får kolla om det finns nån frivillig på den!Geddan skrev:Du får peka ut och fråga en dålig basist om den vill spela.TDHP skrev:Vi skulle ju kunna låta en väldigt medioker och en fruktansvärt duktig basist spela samma enkla slinga för att se om det verkligen sitter i fingrarna!
Jag är rätt kass...
Nä, det vet jag inte.bjelkeman skrev:Jag är nybörjare igen, så jag är nog som bäst medioker!fieldflower skrev:TDHP skrev:Jag tror vi får kolla om det finns nån frivillig på den!Geddan skrev:Du får peka ut och fråga en dålig basist om den vill spela.TDHP skrev:Vi skulle ju kunna låta en väldigt medioker och en fruktansvärt duktig basist spela samma enkla slinga för att se om det verkligen sitter i fingrarna!
Jag är rätt kass...
Men frågan är om vi tar hand om någon myt med det.
TDHP skrev: - Vi kom nog inte riktigt överens om hjul/inte hjul påverkade botten, jag tror scenen sabbade det lite.
Bättre aller sämre för basisten med hjul på lådan?blackparkas skrev:Vill minnas att vi kom fram till att det gjorde stor skillnad för den som spelade, uppe på scenen.TDHP skrev: - Vi kom nog inte riktigt överens om hjul/inte hjul påverkade botten, jag tror scenen sabbade det lite.
Men ingen nämnvärd skillnad för åhörarna.