Som sagt - times change. Du måste fatta att det inte är ok. Sen kan du säga det med hur mycket kärlek som helst. Fine. Men det uppfattas inte så av alla - det kan jag lova dig!Geddy_Lee skrev:Som det står så använde alla det fram till 70-talet.Diesel skrev:Jag använder det utan att det känns/menas som något rasistiskt.
Sen helt plötsligt så har ngn bestämt att det är nedlåtande.
Får lite "Life of Brian"-vibbar av det.
Radiokanaler - vad lyssnar ni på?
- Kim S
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
Jag vet att det är provocerande för vissa människor.Kim S skrev:Som sagt - times change. Du måste fatta att det inte är ok. Sen kan du säga det med hur mycket kärlek som helst. Fine. Men det uppfattas inte så av alla - det kan jag lova dig!Geddy_Lee skrev:Som det står så använde alla det fram till 70-talet.Diesel skrev:Jag använder det utan att det känns/menas som något rasistiskt.
Men jag kan garantera dig att jag inte har något emot färgade människor,
om det kan lindra något.
Däremot provoceras jag av hiphop-människor som flaxar med armarna...
oavsett vilken färg de har.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- hosse
- Medlem+++
jag blir provocerad av dålig musik 

www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Diesel
- Medlem++
- Kim S
- Medlem++
Jag är helt säker på att du inte har något emot svarta. Det är inte det det gäller. Det ÄR provocerande, så varför provocera? Det handlar om respekt inför historien och inför medmänniskor som fortfarande idag diskrimineras och känner att det är nedlåtande med fraser som hör till en synnerligen dyster och fruktansvärt inhuman era. Det är så onödigt att använda ord som reflekterar det.Geddy_Lee skrev:Jag vet att det är provocerande för vissa människor.Kim S skrev:Som sagt - times change. Du måste fatta att det inte är ok. Sen kan du säga det med hur mycket kärlek som helst. Fine. Men det uppfattas inte så av alla - det kan jag lova dig!Geddy_Lee skrev:Som det står så använde alla det fram till 70-talet.Diesel skrev:Jag använder det utan att det känns/menas som något rasistiskt.
Men jag kan garantera dig att jag inte har något emot färgade människor,
om det kan lindra något.
Däremot provoceras jag av hiphop-människor som flaxar med armarna...
oavsett vilken färg de har.
Sen får man naturligtvis tycka vad man vill om olika konstformer. Men att uttrycka det med ett, ja, förnedrande ord, det är fel. Ungefär som om jag inte skulle gilla film från balkan och säga "nej usch, jag står verkligen inte ut med såna där blattefilmer". Jävligt onödigt att uttrycka det så, inte sant?
- Geddan
- VIP medlem
Fast det är en jäkla skilnad på de 2 benämningarna!Kim S skrev:
Sen får man naturligtvis tycka vad man vill om olika konstformer. Men att uttrycka det med ett, ja, förnedrande ord, det är fel. Ungefär som om jag inte skulle gilla film från balkan och säga "nej usch, jag står verkligen inte ut med såna där blattefilmer". Jävligt onödigt att uttrycka det så, inte sant?
Inte tar jag illa upp om nån kallar mig svenne eller vit.
Bög och lesbian kommer säkert också att bli opassande att säga snart,
för att folk missbrukar uttrycken.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- hosse
- Medlem+++
haha nej, verkligen inte.Geddy_Lee skrev:"Dålig" är ju inte direkt objektivt?!hosse skrev:jag blir provocerad av dålig musik
www.chucknorrisfacts.com
- Kim S
- Medlem++
Ok att du inte vill ta en längre diskussion, jag kan förstå att du inte menade något illa. Men neger och blatte har båda använts med en negativ innebörd. Sen är det klart att du inte tar illa upp av svenne, du har aldrig varit förtryckt eller systematiskt diskriminerad. Det är inte meningen att gå hårt på dig personligen, men jag måste reagera, för det finns nämligen en likgiltighet inför detta, och det är många i detta land som inte har fattat hur allvarligt det är. Man måste göra sig själv medveten om det även om vi bor i en ankdamm som inte har samma typ av historiska konflikter mellan folkgrupper.Geddy_Lee skrev:Fast det är en jäkla skilnad på de 2 benämningarna!Kim S skrev:
Så - nu har jag sagt mitt. Hoppas ni alla förstår varför jag reagerar.
- hosse
- Medlem+++
det får bli ett +1 på det inlägget!Kim S skrev:Ok att du inte vill ta en längre diskussion, jag kan förstå att du inte menade något illa. Men neger och blatte har båda använts med en negativ innebörd. Sen är det klart att du inte tar illa upp av svenne, du har aldrig varit förtryckt eller systematiskt diskriminerad. Det är inte meningen att gå hårt på dig personligen, men jag måste reagera, för det finns nämligen en likgiltighet inför detta, och det är många i detta land som inte har fattat hur allvarligt det är. Man måste göra sig själv medveten om det även om vi bor i en ankdamm som inte har samma typ av historiska konflikter mellan folkgrupper.Geddy_Lee skrev:Fast det är en jäkla skilnad på de 2 benämningarna!Kim S skrev:
Så - nu har jag sagt mitt. Hoppas ni alla förstår varför jag reagerar.

www.chucknorrisfacts.com
- Diesel
- Medlem++
- macahan
- Medlem+++
Dra inte in mina negerbollar i det här hörnini! Den är inte värre att säga än finsk pinne.. Tycker man annorlunda är man nog en av dom som reagerade på nogger black trots att vanliga nogger faktiskt är...tja, brun.
Och nä, jag bryr mig inte om hudfärg eller etniskt härkomst, men det här är sånt skitsnack..
Och nä, jag bryr mig inte om hudfärg eller etniskt härkomst, men det här är sånt skitsnack..
- Noelredding
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
Jag går inte in i den diskussionen igen, men det finns ngt annat som jagmacahan skrev:Dra inte in mina negerbollar i det här hörnini! Den är inte värre att säga än finsk pinne.. Tycker man annorlunda är man nog en av dom som reagerade på nogger black trots att vanliga nogger faktiskt är...tja, brun.
gärna kan diskutera som jag stör mig nå´t grymt på;
det är alla förbannade humanister som ska tala om för invandrare att
det är horibelt att skolan ska ha skolavslutning och adventsgudtjänst i kyrkan.
Jag vet flera exelmpel på ställen där de går till kyrkan med hela skolan,
trots att de har 60% invandrarbarn och ingen säger ett knyst om det.
Det där är ett problem som vi svenskar skapat, i mångt och mycket.
De tycker att det är märkligt att vi inte håller på våra traditioner och seder.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- basmartin
- Medlem+++
Lyssnar aldrig på radio. Gillar tystnad. Oftast.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- fredrikr
- Medlem+
- Kontakt:
Här kan ju jag glida in och rekommendera P3 Dokumentär. Toppenbra att ladda ner och ha i mp3-spelaren på promenader och resor.
Förrut när jag hade bil lyssnade jag mest på p3 faktiskt, jag brinner på reklamradio.
Förrut när jag hade bil lyssnade jag mest på p3 faktiskt, jag brinner på reklamradio.
- Kim S
- Medlem++
Finsk - inte förnedrandemacahan skrev:Dra inte in mina negerbollar i det här hörnini! Den är inte värre att säga än finsk pinne.. Tycker man annorlunda är man nog en av dom som reagerade på nogger black trots att vanliga nogger faktiskt är...tja, brun.
Pinne - inte förnedrande
Neger - förnedrande
Boll - inte förnedrande
Ganska lätt, eller hur? Det är lite typiskt att få en kommentar på precis det exemplet jag tog upp. "Varför skulle inte jag få...". Det är nämligen inte upp till dig att avgöra vad som är förnedrande och inte. Så vitt jag förstår så tar inte människor från Finland illa upp av att bli kallade finskar. Det är det korrekta ordet. Lika lite som jag tar illa upp av att se att de i t.ex. USA kallar köttbullar för "Swedish Meatballs", eller malacofiskar för "Swedish Fish". Däremot så ÄR det så att svarta tar illa upp av termen neger, kanske inte alla individer bryr sig, men i ett större perspektiv. Så - har man respekt och empati för sina medmänniskor så är det en smal sak att ändra på sitt språkbruk.
- Svensson
- Forumvärd
Har det inte med att göra att "neger" inte är afrikanernas egen benämning utan en benämning de fått av andra (amerikaner). Alla andra människor benämns väl utifrån vilket land/världsdel man kommer ifrån. Lite samma grej att det inte är korrekt att idag kalla samer för lappar. Det är väl också tveksamt att prata om "färgade" människor, då utgår man ju liksom från att "ofärgade" (vita) är normen, det neutrala på nåt vis.
Det är ju en liten uppoffring att lära om och börja säga Chokladboll istället för negerboll, världen faller ju inte samman för det!
Det är ju en liten uppoffring att lära om och börja säga Chokladboll istället för negerboll, världen faller ju inte samman för det!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- macahan
- Medlem+++
Det är ju egentligen inte det som det handlar om. Personligen tycker jag nog att mongo och cp och bög är saker som behöver åtgärdas före en namnändring av ett bakverk som numer kanske borde benämnas "boll med utländsk härkomst."
Vem gnäller om den här då? det är också ett vedertaget skälsord+en bokstav. Definitivt ett fall för diskussion..

Vem gnäller om den här då? det är också ett vedertaget skälsord+en bokstav. Definitivt ett fall för diskussion..

- TDHP
- Forumvärd
- Svensson
- Forumvärd
Är väl skillnad på Svenne och svenne.macahan skrev:Det är ju egentligen inte det som det handlar om. Personligen tycker jag nog att mongo och cp och bög är saker som behöver åtgärdas före en namnändring av ett bakverk som numer kanske borde benämnas "boll med utländsk härkomst."
Poängen är bara att det är den som blir utsatt som avgör huruvida det är kränkande eller inte. Om du kallar mig för bonnläpp eller lappjävel så är det ju jag som avgör om det är nedsättande och inte du t.ex.
Jag tror att det är för mycket gammal smygrasism kopplat till ordet neger som gör det ordet laddat, på tvättmedelsreklam på -50 talet kunde man t.ex. läsa att "till och med en neger blir vit".
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- TDHP
- Forumvärd
Äh, du blev bara upprörd för att du heter Svensson!Svensson skrev:Är väl skillnad på Svenne och svenne.macahan skrev:Det är ju egentligen inte det som det handlar om. Personligen tycker jag nog att mongo och cp och bög är saker som behöver åtgärdas före en namnändring av ett bakverk som numer kanske borde benämnas "boll med utländsk härkomst."
Poängen är bara att det är den som blir utsatt som avgör huruvida det är kränkande eller inte. Om du kallar mig för bonnläpp eller lappjävel så är det ju jag som avgör om det är nedsättande och inte du t.ex.
Jag tror att det är för mycket gammal smygrasism kopplat till ordet neger som gör det ordet laddat, på tvättmedelsreklam på -50 talet kunde man t.ex. läsa att "till och med en neger blir vit".
(Skojar!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP