Svensson skrev:på tvättmedelsreklam på -50 talet kunde man t.ex. läsa att "till och med en neger blir vit".
Om ni kommer över ett exemplar av Nordisk Familjebok i upplaga från 1896,
kan jag rekomendera att gå in och läsa hu de beskriver en "Neger".
Vi hade den i vårat skolbibliotek på gymnasiet.
En neger beskrivs vara en apliknande varelse som tycker om att äta banan
och spela trumma. Armar som räcker ner till knäna och tårna formade som gripklor.
En negers skallben är mycket tjockare och tål därför slag som skulle krossa en Europés huvud.
Det är ändå bara drygt 100 år sedan. Skrämmande!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Svensson skrev:på tvättmedelsreklam på -50 talet kunde man t.ex. läsa att "till och med en neger blir vit".
Om ni kommer över ett exemplar av Nordisk Familjebok i upplaga från 1896,
kan jag rekomendera att gå in och läsa hu de beskriver en "Neger".
Vi hade den i vårat skolbibliotek på gymnasiet.
En neger beskrivs vara en apliknande varelse som tycker om att äta banan
och spela trumma. Armar som räcker ner till knäna och tårna formade som gripklor.
En negers skallben är mycket tjockare och tål därför slag som skulle krossa en Europés huvud.
Det är ändå bara drygt 100 år sedan. Skrämmande!
Det är skrämmande och samerna beskrivs på exakt samma nedlåtande sätt! Och jag tror att det är de här människorna som gör dessa beskrivningar som också "döpt" dessa folkslag därav denna laddning i ordet!
Rätt kul med dom här trådarna, var inne i början av tråden och skrev nåt om radioprogram. Nån dag senare ser man att tråden om RADIOPROGRAM har blivit 5 sidor lång! Då kan man nästa ana att något har hänt i den!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Svensson skrev:
Poängen är bara att det är den som blir utsatt som avgör huruvida det är kränkande eller inte.
JO, det fattar väl vem som helst. Men man kan inte anse att vad som helst är kränkande, det här bara skriker vilja att vara politiskt korrekt..
Rent teoretiskt skulle man kunna säga att dressman är kränkande för mig som person. Jag är man och jag ser inte ut som dom på bilderna eller bär sådana kläder och vill därför inte att dom ska kalla sig dressman, dom får byta namn till dressperson.
Men man skulle inte direkt få något större medhåll.
Smygrasism har det definitvt varit i och kring ordet FÖRR, men idag är det trots allt bara ett ord. Vi lever idag i en värld/ett land där många olika etniska och religösa härkomster lever tillsammans. (f-låt FÖRSÖKER leva tillsammans).
I framför allt USA använder bla polisen ofta uttrycket "kaukasier" om vita personer, vilket då borde vara lika kränkande som "neger" och det borde ju även gälla tex "asiat". Eller? Är det bara det att ordet "neger" liksom tex ordet "bög" har blivit missbrukat till den grad att de som faktiskt använder dem i kränkande syfte helt enkelt har "stulit" ordet och gjort det tabu?
Svensson skrev:
Poängen är bara att det är den som blir utsatt som avgör huruvida det är kränkande eller inte.
JO, det fattar väl vem som helst. Men man kan inte anse att vad som helst är kränkande, det här bara skriker vilja att vara politiskt korrekt..
Rent teoretiskt skulle man kunna säga att dressman är kränkande för mig som person. Jag är man och jag ser inte ut som dom på bilderna eller bär sådana kläder och vill därför inte att dom ska kalla sig dressman, dom får byta namn till dressperson.
Men man skulle inte direkt få något större medhåll.
Smygrasism har det definitvt varit i och kring ordet FÖRR, men idag är det trots allt bara ett ord. Vi lever idag i en värld/ett land där många olika etniska och religösa härkomster lever tillsammans. (f-låt FÖRSÖKER leva tillsammans).
Jo, det är möjligt att viljan att vara politisk korrekt är stark, men ändå säger du lapp eller same?
TDHP skrev:I framför allt USA använder bla polisen ofta uttrycket "kaukasier" om vita personer, vilket då borde vara lika kränkande som "neger" och det borde ju även gälla tex "asiat". Eller? Är det bara det att ordet "neger" liksom tex ordet "bög" har blivit missbrukat till den grad att de som faktiskt använder dem i kränkande syfte helt enkelt har "stulit" ordet och gjort det tabu?
Men asiat är ju i så fall att jämställa med afrikan eller europe, finns väl inget Negerland?
Senast redigerad av Svensson den tis 15 jan 2008, 09:50, redigerad totalt 1 gånger.
Svensson skrev:
Jo, det är möjligt att viljan att vara politisk korrekt är stark, men ändå säger du lapp eller same?
vet inte, beror på.. lapp tror jag bara jag relaterar till den där låten om renar.. same säger jag när jag ser någon i samekläder.. men mest är det nog norrlänning..
TDHP skrev:I framför allt USA använder bla polisen ofta uttrycket "kaukasier" om vita personer, vilket då borde vara lika kränkande som "neger" och det borde ju även gälla tex "asiat". Eller? Är det bara det att ordet "neger" liksom tex ordet "bög" har blivit missbrukat till den grad att de som faktiskt använder dem i kränkande syfte helt enkelt har "stulit" ordet och gjort det tabu?
Men asiat är ju i så fall att jämställa med afrikan, finns väl inget Negerland?
Jodå, det ligger strax väster om Asiatien!
För övrigt finns det väl vita afrikaner?
Jag hade en kamrat som var halvsvart, svensk mamma pappan av okänd svart härkomst.
Vi stod i en kö till en kaffeteria och tjejen före i kön beställde en negerboll varpå han tittade ner på henne och sa: Kannibal
Det här hände 1984
ferm skrev:Jag hade en kamrat som var halvsvart, svensk mamma pappan av okänd svart härkomst.
Vi stod i en kö till en kaffeteria och tjejen före i kön beställde en negerboll varpå han tittade ner på henne och sa: Kannibal
Det här hände 1984
Hahahahaha!
Åsså nr 3! Vilken morgon! Rena skrattfesten!
Har för övrigt ett par polare som är mer eller mindre svarta och dom har aldrig haft några problem med att vi relaterat till dem som neger eftersom vi gjort det på ett kärleksfullt sätt!
Anekdot:
Jag och en av dem satt och tog en öl när ett av Norrtäljes stolpskott kom framragglande och undrade "hur i helvete jag kunde sitta ihop med den där negerjäveln?". Den Iraniske vakten berättade att han aldrig njutit så av att missa en orolighet i lokalen som när jag lyfte upp idioten och KASTADE ut honom på gatan... Man blir stark när man blir tillräckligt arg!
ferm skrev:Jag hade en kamrat som var halvsvart, svensk mamma pappan av okänd svart härkomst.
Det här hände 1984
HAHAHAHAHAAAA..
jag har en bekant vars pappa skulle vara lite rolig på ett fik.. och beställde en negerboll och en kaffe blatte.. uj, vad tyst det måste varit efter han sa det...
Diesel skrev:Makten: 90% av musiken är inte hiphop i P3.. det är ganska mycke svensk populärmusik
Skit som skit.
Angående förnedringssnacket så är det ganska komiskt att de "artister" vi talar om kallar sig själva och sina polare för "niggah", samtidigt som folk borta i Sverige tycker att det är förnedrande att kalla dem "neger". De ber ju för fan om det. Det är DE som anspelar på etnicitet, inte vi.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Diesel skrev:Makten: 90% av musiken är inte hiphop i P3.. det är ganska mycke svensk populärmusik
Skit som skit.
Angående förnedringssnacket så är det ganska komiskt att de "artister" vi talar om kallar sig själva och sina polare för "niggah", samtidigt som folk borta i Sverige tycker att det är förnedrande att kalla dem "neger". De ber ju för fan om det. Det är DE som anspelar på etnicitet, inte vi.
Jo men du vet, det är bara niggahz som får kalla andra nigghaz för nigghaz!
Skit som skit.
Men DE artisterna representerar ju inte en hel folkgrupp. Man kan inte klumpa ihop människor på det viset.
Svensson skrev:Men DE artisterna representerar ju inte en hel folkgrupp. Man kan inte klumpa ihop människor på det viset.
Nä, men det är väl ingen som kallat hela folkgruppen för "negrer" här? Det som nämndes var "hiphop-negrer", vilket ju är just den specifika grupp som kallar sig själva för "niggah". För övrigt är det ju knappast så att alla mörkhyade tillhör samma folkgrupp.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.