Nu du, Praline, och ni andra med eventuella funderingar rörande det upprörande/deprimerande/inte-bra-ande över att man inte i alla låtar i den moderna musiken kan urskilja om det är en mögelbas, en P, en Jazz, en Pedula, en fontanella eller en EGMOND (som jag äger och som vi tror är byggd av en holländsk slöjdlärare med mycket besynnerlig uppfattning om hur banden ska förhålla sej till varandra. Tex inte helt viktigt att avstånden blir mindre och mindre ju längre upp på halsen man kommer, plötsligt lite längre avstånd går också¨bra....tyckte egmond...)...
Detta är helt objektiva sanningar och alltså inget att vare sej ifrågasätta eller på annat sätt jiddra om. Capisce?
Bas=Ägg. Varken mer eller mindre.
Ibland är ett äggs kvalite av stor betydelse och har en framträdande roll i maträtten (Som i eggs benedict eller inte minst favoriträtten "kokt ägg") och ibland spelar det mer eller mindre ingen roll om det är ett skit-ägg (som i Thai Flied Lice så ägget a:utgör en relativt liten del av rätten rent volymmässigt och b:är dränkt i currypasta, fisksås och den allra viktigaste (hett tips till er som varit i thailand, ätit flied lice och älskat det, försöker laga hemma men det blir inte riiiiiktigt rätt) golden-mountain-sås och man därmed inte kan urskilja äggets egentliga smak utan den enda påverkan äggen har på helhetsupplevesen är av konsistensmässig art.Utan ägg blir det dock tråååkigt att äta flied lice... )
Ibland kanske ett mög-ägg är av godo (här gissar jag bara hej vilt och känner att det är högst osannolikt men jämförelsen kommer att bli klockren !

) som ett omega-3-ägg (Who the FUCK kom på den beteckningen på ett ägg som inte smakar ägg utan FISK pga att kycklingen bara ätit torkad jävla fisk??)....Kanske ...i en fiskgratäng...? Högst osannolikt men ändå...for arguments sake...
Vi basister är äggfetischister....eller Äggbönder...eller vad är vi? Ägg-grossister kanske...hur som så gillar vi ägg och hanterar ägg. Vad vi , konstigt nog , gör är att gnissla och verkligen ÖVERVÄRDERA ägg på alla sätt och vis. Inte minst äggs vardagliga betydelse för maträtter.
Som sagt, ibland är ägg viktiga, som det råa i en Carbonara. Det MÅSTE vara GOTT. Lite som basen i en funklåt.Dock ....för att sitta och känna efter , eller kanske till och med AVGÖRA, om det är ett majskycklingägg eller kanske ett ägg ifrån en höna som bot på södersluttning så måste man fan vara Marcus Miller...eller snarare Victor Wooten för Marcus är så mycket mer about music , tror jag utifrån hur mycket musik kontra onani han ändå bedrivit, framför allt förr...
Alltså...så hög nivå att det blivit ointressant för alla som inte är ägg-savanter.
För oss som inte får gåshud av Metallica så är det ju basen ungefär så viktig som äggen i en vickningspytt på ett bröllop...(Faktum är att det samma verkar gälla för killarna i Metallica...Dom föredrar att sitt ägg kan gå lustigt på scén och ha flätor!!?)....klart det måste finnas ägg men det spelar väl ingen jätteroll om det är en p-bas , eller en Ibanez och om det är stekt i en teflonpanna eller på en häll....det finns ägg och så länge äggen inte är borta så spelar det liksom inte så stor roll.
Sen kan någon säkert tycka att det är skitviktigt med basljud i Metallica men ni har objektivt sett helt fel.
Det viktiga med äggen är "vad dom gör" i låten och inte att framhäva just ÄGGENS egenskaper...Bryr vi oss jättemycket om vilka ägg vi slänger ned i vår flapjacks-smet? Så länge dom inte smakar fisk...
I ett fåtal låtar/musikstilar är basspelet och basens sound och karaktär viktigt och kanske ibland av styrande art för resten av bandet men let's not fool ourselves, det är inte någon majoritet av musiken, huh?
Förvånansvärt många musiker verkar spela sina instrument för att få synas, märkas, vara någon och blir frustrerade ibland av känslan att man INTE får stå med på affischen eller att alla kommer och snackar med gitarristen om hans solo osv...Det är olika....
Vi är alla beståndsdelar i ett sammanhang och om man inte kan förstå sin roll där så får man väl antingen bli så nerdbra att man får vara i täten i sitt sammanhang eller arbeta på sin självkänsla lite så att man lär sej njuta av utmaningen i varje ny låt. Att hitta sin roll. Att vara en av dom som bidrar till att det svänger. Att vara en som bidrar till ebn bra micx genom att vara lyhörd för när det är läge att ta plats respektive hålla sej undan men ändå bidra med fundamentet.
Basen är superviktig men på det sättet att det är superkass när den är borta. Så länge den är där så tänker man oftast inte på den och det "är så det ska vara". Basen är som föräldrar för en tonåring. Sålänge allt är ok så tänker man inte på dom men jävlar vad man saknar dom om dom försvinner.
Jag tycker snarare att detta borde handla om "är det trött att så mycket modern musik är så sjukt trist" och svaret på den frågan är natirligtvis ett rungande : JA! Och detta trots att jag är en ytterst aktiv del av den...
Skulle jag hellre se Donny Hathaway än Nicki Minaj live på globen? JA
Skulle jag hellre se Earth wind and fire än Lady GAGA? JAAAA!
Skulle jag hellre se eppelin än Takida? JA....
Fan vilken slösare av tid jag är. Måste jobba.
Men nu vet ni alla hur det ligger till!
Bas=Ägg. Tänk på det sättet så är er roll i musiken säkrad. ;-D