Skatt o sånt på shipping from US?
- vallebas
- Medlem
Skatt o sånt på shipping from US?
Ja, har nån av er erfarenhet av hitskickade grejer (i detta fall en bas) från US?
Kan man få en liten överraskning i form av skatt el dyl?
Kan man få en liten överraskning i form av skatt el dyl?
Börjar bli lite trött på Fenders deadspots.
- bootsy
- Medlem+++
Re: Skatt o sånt på shipping from US?
Tull och moms ska betalas. Sök på forumet, ämnet är omskrivet i runda slängar 894 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Tompa
- Medlem+
Multiplicera priset med 1,3 så är du i ungefärligt härad.
Tompa
- Danne
- VIP medlem
Bara ett förtydligande. Dvs priset på både varan och frakten eftersom man får tulla och momsa även på frakten.Tompa skrev:Multiplicera priset med 1,3 så är du i ungefärligt härad.
- vallebas
- Medlem
Oj fan! Det var många gånger. Dålig på att söka...bootsy skrev:Tull och moms ska betalas. Sök på forumet, ämnet är omskrivet i runda slängar 894 gånger.
Tack för snabb respons

- vallebas
- Medlem
Ok. Men hur vet dom vad priset på varan är?Danne skrev:Bara ett förtydligande. Dvs priset på både varan och frakten eftersom man får tulla och momsa även på frakten.Tompa skrev:Multiplicera priset med 1,3 så är du i ungefärligt härad.
Jag kanske köpt en (tung) ukulelle packad i STOOOR kartong...
Det är alltså en polare som ombesörjer köpet och skickar över den.
- bootsy
- Medlem+++
I så fall så ska han skicka den som gåva och då blir det ingen (eller liten) moms.vallebas skrev:Ok. Men hur vet dom vad priset på varan är?Danne skrev:Bara ett förtydligande. Dvs priset på både varan och frakten eftersom man får tulla och momsa även på frakten.Tompa skrev:Multiplicera priset med 1,3 så är du i ungefärligt härad.
-
- Medlem+
Köper du något tillräckligt dyrt så lönar det sig att åka över med en billig rusta-bas i handbagaget som du sedan byter ut till hemresan. 

- bootsy
- Medlem+++
Du behöver inte ha med dig någon bas dit för den delen.shadowskimmer skrev:Köper du något tillräckligt dyrt så lönar det sig att åka över med en billig rusta-bas i handbagaget som du sedan byter ut till hemresan.
- eeakga
- VIP medlem
En nackdel med att skriva ner värdet på försändelsen är, om jag har förstått det rätt, att ersättningen från försäkringen blir därefter om det skulle hända något under transporten. Så köper du en bas värd 10.000 kr och skriver att den är värd 1.000 kr på paketet, så får du bara ersättning för 1.000 kr om den kommer fram som träflis.
Någon får gärna rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte helkoll på detta.
Någon får gärna rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte helkoll på detta.
-
- Medlem+++
1,28 är närmare sanningen, och kan göra ganska stor skillnad beroende på hur stor summan i dollar är.Tompa skrev:Multiplicera priset med 1,3 så är du i ungefärligt härad.

- Mr Spock
- Medlem++
Vill man göra det någorlunda enkelt (men inte exakt) för sig, kan man vid USA-beställningar, e-bayköp etc räkna med 1 dollar = 10 spänn, så landar man in tillräckligt nära sanningen för att slippa obehagliga överraskningar. Gäller bara att klura ut vad frakten går lös på, sålunda.Mr Praline skrev:1,28 är närmare sanningen, och kan göra ganska stor skillnad beroende på hur stor summan i dollar är.Tompa skrev:Multiplicera priset med 1,3 så är du i ungefärligt härad.
Lite kuriosa i sammanhanget:
Gitarr-Peter i bandet beställde häromåret en Gibson-replica från Kina. Snygg och bra gura, schysst pris, billig frakt och blixtsnabb transport. MEN...i den svenska tullen tog det roliga slut: exakt vad som hände är omöjligt att reda ut, men en dag hade Peter en inbetalningstalong till Tullen - på ett belopp högre än summan av pris+frakt för guran...!

Det tog GANSKA lång tid att terminera det kravet, kan jag säga...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- mikkejohansson
- Medlem++
Risken är att en bas är för stor för att räknas som gåva (till värdet, och en så stor försändelse kan nog väcka uppmärksamhet), och att de räknar det som privat import. Risken DÅ är att man även åker på nåt slags straffavgift, även om jag aldrig hört talas om det i praktiken...bootsy skrev:I så fall så ska han skicka den som gåva och då blir det ingen (eller liten) moms.vallebas skrev:Ok. Men hur vet dom vad priset på varan är?Danne skrev:Bara ett förtydligande. Dvs priset på både varan och frakten eftersom man får tulla och momsa även på frakten.Tompa skrev:Multiplicera priset med 1,3 så är du i ungefärligt härad.
+ att man måste ange ett värde för att eventuella försäkringar ska gälla, som nämnts ovan.
EDIT: http://www.tullverket.se/innehallao/g/g ... 05731.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender - Pedaler - GK - TKS
- BB3000S
- VIP medlem
Även om man spelar med öppna kort brukar det bli märkbart mkt billigare att handla från USA, och då har man inget att oroa sig för. Jag brukar föredra att skicka med USPS, då hamnar frakten oftast på $120-130, medan DHL, UPS, FedEx osv brukar vilja ha $300-500.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
Kan bara tacka för den här tråden, hade samma fundering men "vågade" inte fråga eftersom jag ju vet att det har behandlats ett otal ggr. Nu har jag skickat min första beställning from U of SA och det var gött att få en uppdatering här om vad som gäller.
- lowfreq
- Medlem++
Det finns handlare i USA som skriver ner värdet till deras inköpspris, alltid nåt.
Finns andra knep också.. men det är alltid ett risktagande att handla från US.
Jag köpte min US Lakland av Basscentral i Florida, dom är bra att ha och göra med, dom hajjar att man vill att köpet ska bli så billigt som möjligt, om man säger så.
Finns andra knep också.. men det är alltid ett risktagande att handla från US.
Jag köpte min US Lakland av Basscentral i Florida, dom är bra att ha och göra med, dom hajjar att man vill att köpet ska bli så billigt som möjligt, om man säger så.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Fick hem en G&L Legacy Deluxe idag. Gitarrens pris + usps-frakt gick på 8238. Tull och moms + postens avgift gick på 1286. Flång ny G&L för 9524, helt ok tycker jag och lite billigare än jag räknat med. Eller kan det komma fler otrevliga krav senare? 1.156 x pris/frakt blev det i mitt fall.
- BB3000S
- VIP medlem
Då gissar jag att säljaren "råkat" ange ett för lågt pris, typ drygt 3k. Tull + moms brukar bli ca 30% av värdet, och eg ska även frakten momsas o tullas men det är det lite si och så med. Det kommer knappast fler krav, men du kanske borde ringa och uppmärksamma tullen/posten på misstaget.Janne skrev:Fick hem en G&L Legacy Deluxe idag. Gitarrens pris + usps-frakt gick på 8238. Tull och moms + postens avgift gick på 1286. Flång ny G&L för 9524, helt ok tycker jag och lite billigare än jag räknat med. Eller kan det komma fler otrevliga krav senare? 1.156 x pris/frakt blev det i mitt fall.

| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
- Mungi
- VIP medlem
Ibland så slinker försändelser igenom tullen utan att man behöver betala något alls. För mig har allt från mickar, stämmisar till nu senast en hel bas slunkit igenom. Men det hör förstås till undantagen.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick