Planen var att beställa en flång ny bas från Tysken - antingen en Squier Jaguar Special SS 30" eller en Fender Modern Player Jaguar Bass 34". Blocket kom emellan, och det blev en av varje sort...

Först ut är lill-jaggan:
De här kortskaliga basarna har fått genomgående goda recensioner sedan introduktionen. En återkommande kommentar rör den något ojämna matchvikten - med sina 3,3 kg misstänker jag att mitt exemplar tillhör kategorin lättviktare, och mycket riktigt finns de omvittnade tendenserna till neckdive. De är marginella, men de finns där.
Squier och jag är inga såta vänner historiskt, men detaljarbetet på det här instrumentet överraskar och övertygar. Jag har faktiskt ingenting substantiellt att anmärka på...visst kan det anas att detta är en billighetsmodell, särskilt om man jämför hårdvara och lack med den kinesiska storebrodern Jaguar Modern Player. Ändå måste man säga att indoneserna gjort det mesta utifrån förutsättningarna. Modellen erbjuder god spelkänsla och är ordentligt ihopskruvad av schyssta bitar.
Halsen har den bleksiktiga "satin finish" som är vanlig på så många Squiermodeller. Jag hatar verkligen den lacklösningen; dessutom är skunkstripen gjord av ett grovporigt träslag (sannolikt samma som i greppbrädan) som skänker halsens baksida en ojämn känsla. Jag är extremt "picky" vad gäller jämna halsar, så detta stör enormt.
I övrigt är halsen smalare än det mesta faktiskt (jazzhals i miniformat, typ) - detta går dock fort att vänja sig vid, och blir snabbt en av Jaggans absoluta fördelar.
I stärkare låter den finfint, även om jazzmicken i stallposition (precis som förvarnat) gör mindre väsen av sig än man skulle önskat. Fabrikssträngarna är heller inget att skriva hem om.

För mig är Jaguar Fenders "bling-blingmodell": det känns därför lite trist att såväl Squierjaguarerna som Modern Playern strippats ifrån alla balla kromade kontrollplattor, när de å andra sidan utrustats med en mångsidig P/J-konfiguration som torde attrahera många (personligen har jag ingen referensmässig relation till originaljaguarens ljudbild, så jag sörjer inte mickbytet). I tillägg saknar jag pearlblockinlägg á la originaljaguarerna.
Så:
vad gör man med en härlig kortskalig bas - med rätt grundutseende och alla förutsättningar - tyvärr byggd utifrån en nischad varumärkesstrategi som inte medgett en killerbas?
Man kontaktar BBQV.
Otaliga är de basar byggda av oraklet från Grillby som jag dreglat över genom åren. Pers faiblesse för long scales och baseballhasar har dock gjort att jag sansat mig var gång plånboken åkt fram. Men att låta Per trolla med lilljaggan vore ju en fantastisk lösning:
HALS
Byte till Hipshot Lollipop tuners.
Montering av pearl blockinlägg i greppbrädan.
Lackering av baksida av hals/huvud m cellulosa.
MICKAR
Byte till Fender P-mick.
Byte till Urban Pickups J-mick.
ELEKTRONIK
Byte till CTS-pottar.
Byte till Switchcraft jack.
Byte till nya kablar.
PLEKTRUMSKYDD
Tillverkning/montering av nytt plektrumskydd.
HÅRDVARA
Montering av String-thru-stall.
Montering av Marvel straplocks.
Montering av Jaguar kontrollplattor.
ÖVRIGT
Byte till halssadel i ben.
To be continued...

Kitty, kitty!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k6zstmlOjLs[/youtube]