"Myth-busters" Glanshammar 2013?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: "Myth-busters" Glanshammar 2013?

Inlägg av TDHP »

Jaha, har vi några konkreta och seriösa förslag på vad vi ska testa för prylar eller?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag hade ett förslag på sida ett, som fick noll kommentarer, men jag tycker fortfarande att det skulle vara intressant :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

@Indigo +1

Blind test på strängar? Vore intresserad att få höra Cobalt Slinkys och känna om det är så mycket bättre. Kanske lite svårt att få ordning på då man vill ha resten likvärdigt (bas, mickar etc).
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

joachime skrev:Gillar Smygbas idé. Bygger vidare på den.
Välj ut några bra basar ur typiska kategorier som t ex Precision, Jazz, Rickenbacker, Warwick (med aktiva mickar), en shortscale och en halvakustisk. Låt en och samma basist spela på alla basarna utom synhåll för åhörarna och låt dom sedan avgöra vilken bas som var vilken.
+1
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re:

Inlägg av bjelkeman »

inber skrev:
joachime skrev:Gillar Smygbas idé. Bygger vidare på den.
Välj ut några bra basar ur typiska kategorier som t ex Precision, Jazz, Rickenbacker, Warwick (med aktiva mickar), en shortscale och en halvakustisk. Låt en och samma basist spela på alla basarna utom synhåll för åhörarna och låt dom sedan avgöra vilken bas som var vilken.
+1
+1
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Låter som en enkel och genomförbar idé!

1. Blindtest ljudskillnad basfabrikat. Tex Precision, Jazz, Rickenbacker, Warwick (med aktiva mickar), en shortscale och en halvakustisk.
2.
3.
4.
5.
TDHP
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Blindtest på rör/transistordist.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Smygbas skrev:Blindtest på rör/transistordist.
Hurdå menar du?
Pedaler eller överstyrda stärkare?
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Blindtest rörtopp mot modeling pedal som modellerar samma förstärkare
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

joachime skrev:Kul!
  • Det var ju en diskussion om nätkablar för ett tag sedan. Alltså den man pluggar i vägguttaget och toppen. Jämföra en helt vanlig mot en attans dyr (hur man nu får tag i en sådan).
  • Skillnad på olika signalkablar. Jämför en instrumentkabel för 150 spänn med en attans dyr.
  • Jämför karaktäristisk rörtopp med lättviktstransistortopp med rörkaraktär. Låt panelen gissa vilken som är rörtoppen.
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Indigo skrev:Det vore kul att blindtesta några basar i olika prisklasser. Kanske att man får gå in en och en och testa tre olika basar som är i alla fall hyfsat likadant inställda med stränghöjd och sådant, men tre helt olika prisklasser, säg en gammal 50-tals Fender, en riktigt billig och någon mittemellan. Det finns säkert någon som är riktigt grym på setup som kan fixa till basarna så lika som det går, som även kan vara hjälpreda inne i testrummet, replokalen i källaren till exempel. Sedan kan man ju få betygsätta basarna om man vill i olika kriterier, typ spelbarhet, ljud, mojo etc. =)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Kom med fler förslag!
Det bör ju vara fysiska prylar som är enkla att A/B-testa för att det gå fort och smidigt och bör ju vara någotsånär underhållande för alla också. Sen är det ju egentligen MYTER vi ska slå hål på eller ej, så lite förslag på såna vore bra!
TDHP
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Känner man skillnad på kopia och original. Tre basister med ögonbindel får spela på typ fender på och hpd eller Rick och Kasuga.

Det är ett jävla snack om att flytta luft. Vilka stärkare kan flytta luft? En lätt rökpuff framför monsterriggar och kan man se den röra sig om man kranar på? Eller kanske en liten hög mjöl på en stol en meter från högtalaren.

Är basister med rörtopp bättre på armbrytning än tjejer med transistortopp?
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Dyra och billiga strängar skulle vara kul men kräver ju att strängarna är lika gamla och två identiska basar.

Jag har inte haft något sug efter en sån där lättviktstopp men det vore ändå intressant att köra en blinddemo av några lättviktstoppar samt som referens också spela lite på en kraftig transistortopp respektive rörtopp. Var är det som det knakar i fogarna och lättviktstopparna leder till att man måste kompromissa.

Stämmer fina och bra instrument ur sig mindre än billiga? Stäm fem basar av olika slag, lägg dem i hardcasear och låt dem stå på gården i två timmar. Plocka in dem och se hur mycket de stämt ur sig.

Känner man skillnad på en P-bas som väger 3,8 kg och en såm väger 4,1 kg när den väl hänger över axeln?

Är det skillnad på pre och post CBS? Eftersom det ibland är diskussioner om en viss bas är post eller pre så tycker jag inte att det verkar märkas så mycket på instrumentet och då är en eventuell prisskillnad löjlig.

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Heyman skrev: Jag har inte haft något sug efter en sån där lättviktstopp men det vore ändå intressant att köra en blinddemo av några lättviktstoppar samt som referens också spela lite på en kraftig transistortopp respektive rörtopp. Var är det som det knakar i fogarna och lättviktstopparna leder till att man måste kompromissa.
Jag har med mig en Ibanez Promethean 500 w lättviktare. Behöver nog ett par till om det ska bli ett meningsfull test.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Heyman skrev:Känner man skillnad på kopia och original. Tre basister med ögonbindel får spela på typ fender på och hpd eller Rick och Kasuga.

Det är ett jävla snack om att flytta luft. Vilka stärkare kan flytta luft? En lätt rökpuff framför monsterriggar och kan man se den röra sig om man kranar på? Eller kanske en liten hög mjöl på en stol en meter från högtalaren.

Är basister med rörtopp bättre på armbrytning än tjejer med transistortopp?
Dom första två är ju genomförbara och rätt kul att titta på!
Den tredje får vi väl diskutera på plats. ;)
TDHP
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Ni som sett mig vet ju vilka stålbalkar till överarmar jag har, rörtoppen till tack.

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Sticker in med lite info:

Betalningsinfo har nu mailats till samma mailadress som du anmälde dig på.

39 mail har gått ut, vilket betyder att 10 st har inte skickat anmälningsmail till mig.
Gör det, är ni snälla. Min mail står i första posten i anmälningstråden.

Man kan fortfarande anmäla sig, så snabba på! :tummenupp:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

bjelkeman skrev:
Heyman skrev: Jag har inte haft något sug efter en sån där lättviktstopp men det vore ändå intressant att köra en blinddemo av några lättviktstoppar samt som referens också spela lite på en kraftig transistortopp respektive rörtopp. Var är det som det knakar i fogarna och lättviktstopparna leder till att man måste kompromissa.
Jag har med mig en Ibanez Promethean 500 w lättviktare. Behöver nog ett par till om det ska bli ett meningsfull test.
Jag tar med en Ampeg SVP CL + 2 x 400w klass D-steg. Kan ta med en 250 w lättvikts-Harley Benton också, om det ska jämföras med något riktigt billigt.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag tar med en Ampeg SVP CL + 2 x 400w klass D-steg. Kan ta med en 250 w lättvikts-Harley Benton också, om det ska jämföras med något riktigt billigt.
Toppen! ;)

Ja, ta med Harley-Benton toppen. Jätte nyfiken på skillnaden mellan den och Prometean, som ska vara så lika byggda (om det nu är den som nästan är en kopia).
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

bjelkeman skrev:Ja, ta med Harley-Benton toppen. Jätte nyfiken på skillnaden mellan den och Prometean, som ska vara så lika byggda (om det nu är den som nästan är en kopia).
Jo, det lär vara "förlagan", fast det här är den lilla modellen.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Vi måste ha fler testförslag, myth busters förra året var asbra!

Vi vet ju att det är skillnad på watt och watt fast ändå samma :) Olika kondingar laddar kan ge en viss spänning under en viss tid osv osv. Kan vi inte få till det slutliga beviset på rörwatt resp transistorwatt på något kul sätt? Hur många transistorwatt krävs för att motsvara 200 rörwatt? Spelar det kanske roll när man kör någon segform av musik med noll sustain (strängdämpare) så att kondingarna hinner ladda upp mellan anslagen jämfört med något malande deathmetal-tugg där strängarna knappast får vila? Bara ett förslag....

Vi gjorde en liten mythbuster i repan för några år sedan. Vi AB-jämförde Boss HM2 från Japan VS. Taiwan eftersom det skiljer flera hundra spänn i pris och alla säger att man måste ha Japan eftersom då låter SÅÅÅÅ mycket bättre. Finns det något motsvarande i basvärlden?

Folk snackar ju ofta om ett visst basljud som en viss artist har på en viss skiva och hur de ska uppnå det ljudet. Min erfarenhet är att man ofta landar med helt andra setups i studio än vad man kör med vanligtvis och att sanningen bakom ett basljud kan vara sjukt långt från vad ryktena säger. Kan vi åstadkomma någon sådan test?

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Testa trådlöst vs sladd kanske?
TDHP
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

TDHP skrev:Testa trådlöst vs sladd kanske?
Och om man hör skillnad på olika trådlösa system också kanske.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Trådlöst VS. sladd tycker jag låter bra.
Dels med enbart bas där jag gissar att man hör skillnad men också med typ en bergsprängare som står och stör med musik. Är skillnaden hörbar tillsammans med andra instrument?

Skriv svar