Hur många här lever på musiken?
- hitman
- Medlem++
Re: Hur många här lever på musiken?
Nog för att musikbranschen krisar (som vanligt?) men är det bara Dereborn här som har mer substansiella musikintäkter? Figge har väl i alla fall inget day-job, så då är det två.
Själv spelar jag bara musik jag själv gillar nuförtiden, och med min musiksmak får jag vara glad om jag får ihop till ett set strängar då och då...
Själv spelar jag bara musik jag själv gillar nuförtiden, och med min musiksmak får jag vara glad om jag får ihop till ett set strängar då och då...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!

-
- Nykomling
Har gjort, men det var längesedan.
- TDHP
- Forumvärd
Som sagt, det man drar in extra på musiken utgör väl ungefär mellanskillnaden på en riktig lön och bidraget arbetsgivaren sätter in en gång i månaden...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- fieldflower
- Hedersmedlem
Samma här...TDHP skrev:Som sagt, det man drar in extra på musiken utgör väl ungefär mellanskillnaden på en riktig lön och bidraget arbetsgivaren sätter in en gång i månaden...

Medlem i PB50+
- Per
- Medlem++
Jag är musiklärare, så jag lever på andras musik. Min egen får jag ha som hobby.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
- pnts
- Medlem
Det är tidsmässigt en hobby där jag försöker spela genrer som jag gillar. Emellanåt bidrar det till mer prylar. Jag tror inte jag skulle uppskatta det lika mycket om jag for runt och försökte vara så "i branschen" eller hora i genrer jag inte känner lika mycket för. Några år med coverkuskande i början på 90-talet tog nog udden ur det.
- Tripod
- Medlem++
Jag är med i nollklubben. Det är mer än tre år sedan jag tjänade någonting alls på musik.
Men under sent 80-tal gigade jag antingen som musiker eller ljudtekniker 1-2-3 gånger i veckan och tjänade något mer än vad uppbyggnaden av ljudanläggningen kostade. Men det mesta gick alltså in i anläggningen. När jag sedan sålde prylarna i början av 2000-talet hade allt sånt blivit så mycket billigare att jag fick ut högst 10% av vad jag givit.
Så det visade sig vara en inte så framgångsrik väg till förmögenhet. Men kul var det. Och när jag gigade som mest var det nog faktiskt en hyfsat stor del av min samlade inkomst under några år. I alla fall om man räknar det som jag investerade i anläggningen som inkomst.
Men under sent 80-tal gigade jag antingen som musiker eller ljudtekniker 1-2-3 gånger i veckan och tjänade något mer än vad uppbyggnaden av ljudanläggningen kostade. Men det mesta gick alltså in i anläggningen. När jag sedan sålde prylarna i början av 2000-talet hade allt sånt blivit så mycket billigare att jag fick ut högst 10% av vad jag givit.
Så det visade sig vara en inte så framgångsrik väg till förmögenhet. Men kul var det. Och när jag gigade som mest var det nog faktiskt en hyfsat stor del av min samlade inkomst under några år. I alla fall om man räknar det som jag investerade i anläggningen som inkomst.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
-
- Nykomling
Lyckades livnära mig på att turnera med div svenska artister bl a i folkparkerna mellan 1984 och 1991. Före dess var jag nog lite naiv och trodde de flesta "studiomusiker" hade det gott ställt ekonomiskt...

- strummer
- VIP medlem
Re: Sv: Hur många här lever på musiken?
Nollklubben här, mitt jobb finansierar mitt spelande.
Kompressor, det är livet!
- Basmagnus
- Medlem++
Skulle nog klara mig på att spela men för att fylla ut kassa och tid kör jag även frilans som A/V-tekniker.
Kassan mår bättre, spelsuget blir större och det medför att jag oftast slipper paniken att vända på slantarna vilket ofta, iaf för min del, sätter sig på det musikaliska.
Mår man bra så spelar man bättre.
Kassan mår bättre, spelsuget blir större och det medför att jag oftast slipper paniken att vända på slantarna vilket ofta, iaf för min del, sätter sig på det musikaliska.
Mår man bra så spelar man bättre.
- umax
- VIP medlem
Går minus på musiken nuförtiden, men tack vare musiken har jag universitetsutbildning utan att ha studielån.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112
Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112
Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
-
- Medlem++
Det är ju jäkligt fint!umax skrev:Går minus på musiken nuförtiden, men tack vare musiken har jag universitetsutbildning utan att ha studielån.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Poester
- VIP medlem
Har aldrig kunnat leva på musiken, men musiken har hållt mig vid liv vid tillfällen när det varit som värst. Gills det? 

Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- Basmagnus
- Medlem++
Verkligen!Poester skrev:Har aldrig kunnat leva på musiken, men musiken har hållt mig vid liv vid tillfällen när det varit som värst. Gills det?
- Svensson
- Forumvärd
Kanske fler som dött pga musiken än som lever på den? 

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- B-Å Åhs
- Medlem++
Mitt jobb försörjer mina musikaliska aktiviteter
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Poester
- VIP medlem
Så är det nog för dom flesta, så det tål att upprepas!B-Å Åhs skrev:Mitt jobb försörjer mina musikaliska aktiviteter

Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det är väldigt svårt att få dem att svara på enkäten dock..Svensson skrev:Kanske fler som dött pga musiken än som lever på den?

Medlem i PB50+
- Musikanten
- Medlem+
Att leva på musiken eller att leva för den, är en jäkla skillnad...

- Ingvar -
- mågis
- Medlem+
Totalt har jag nog fått in kanske 5-6 tusen spänn på musik under ca 20 år. Utgifterna vill jag veta...
Det handlar ju snudd på om PPM av inkomsterna under den tidsperioden.
Det handlar ju snudd på om PPM av inkomsterna under den tidsperioden.
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
- Mungi
- VIP medlem
Så sant! Musiken berikar mig, men jag blir inte rik på den.Musikanten skrev:Att leva på musiken eller att leva för den, är en jäkla skillnad...
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- Håcke
- Medlem++
Jag har en släkting som lever på musiken som fick det här beskedet i det orangea kuvertet:
Men å andra sidan så kanske inte typ Gessle bryr sig så mycket om vad det står i hans orangea kuvert.
Så för min del så tror jag inte att det är bara fördelar...Men å andra sidan så kanske inte typ Gessle bryr sig så mycket om vad det står i hans orangea kuvert.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
-
- Nykomling
Vi är fyra golfare från Gävle med olika musikbakgrund, dansband och rockband. Vi fyra spelar ihop en veckas golfspel i södra europa varje år på inspelade musikpengar, rätt coolt tycker jag!
-
- Medlem+
Som musiklärare tjänar jag mitt levebröd. Nuförtiden är det inte så mycket inkomster av att vara ute och spela. Har varit betydligt av den varan för 15-25 år sedan. Men det är helt OK att ha musiken som enbart passion. Jobbade en gång med en grym Banjospelare som sa: Musiker är de som spelar för att leva. ( tjäna pengar) Vi som lever för att spela är musikanter. I så fall är jag musikant!
- gabrieldahl
- Medlem+
- Kontakt:
jag spelar in en viss procent av min inkomst. men min inkomst är däremot ganska låg...
EDIT: en ganska liten procent. men hjälper till att leva!
EDIT: en ganska liten procent. men hjälper till att leva!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw