tunggungseffekt!
- BluesLee
- Medlem
tunggungseffekt!
Hej.
Undrar om någon vet om det finns någonslags effekt som får en snäll passivt mickad bas att i vissa låtar låta mer tunggung. Spelar i ett bluesband. Min bas passar fint till de vackra låtar vi kör men på de mer ösiga/krämiga boogielåtarna vill jag få en annan karraktär. Om detta skulle kunna fixas med en pryl på golvet, så varför inte.
Tacksam för råd.
BluesLee.
Undrar om någon vet om det finns någonslags effekt som får en snäll passivt mickad bas att i vissa låtar låta mer tunggung. Spelar i ett bluesband. Min bas passar fint till de vackra låtar vi kör men på de mer ösiga/krämiga boogielåtarna vill jag få en annan karraktär. Om detta skulle kunna fixas med en pryl på golvet, så varför inte.
Tacksam för råd.
BluesLee.
-
- Medlem+++
Re: tunggungseffekt!
Du får nog beskriva mer detaljerat vad exakt du är ute efter. Fetare ton? Skitigare? Overdrive, distortion eller rumseffekter? Alla på en gång? 
Har du något exempel på ljud (låt/basist) du vill låta som?

- BluesLee
- Medlem
Hallå.Mr Praline skrev:Du får nog beskriva mer detaljerat vad exakt du är ute efter. Fetare ton? Skitigare? Overdrive, distortion eller rumseffekter? Alla på en gång?
Nä, men ditt svar hjälper mig gott. Då tar jag bara med mig min bas till någon butik och botaniserar.
Tack.
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Med risk för att låta tjatig så säger jag VT Bass... Tjockar till och fixar till ett mysigt, varmt, morrande ljud. Min är inställd så att jag får en rätt så profillös ampeg-kombo att låta som en hederlig 70tals-topp,
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- inber
- VIP medlem
+1Tarzan08 skrev:Med risk för att låta tjatig så säger jag VT Bass... Tjockar till och fixar till ett mysigt, varmt, morrande ljud. Min är inställd så att jag får en rätt så profillös ampeg-kombo att låta som en hederlig 70tals-topp,
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Poester
- VIP medlem
Ebs valvedrive är inte dum heller tycker jag. Mullrar till på ett gött men lagom sätt.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- Hatt_Johan
- Medlem+
Den är magisk!Poester skrev:Ebs valvedrive är inte dum heller tycker jag. Mullrar till på ett gött men lagom sätt.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
- strummer
- VIP medlem
- slarvid
- Medlem+
- BluesLee
- Medlem
Jag har en GK 2x10. Jag är nöjd med den, i kombination med hur lätt den är. Det är nog mer min bas som ger ett skönt men ibland för ödmjukt/mjukjazzigt sound. Basen är en enkel passiv P-bas. Jag vill köpa ny bas också.slarvid skrev:Va har du för förstärkare?
BluesLee.
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Vad är det för bas?
Om du gillar hur den känns, hur den ser ut och allt det där så ser jag egentligen ingen anledning att leta fel på basen. Ta med den till lokala effekt-nasaren och känn på några boxar. De kan göra underverk med ett trist originalljud. Vi föreslår boxar som grötar till, tjockar ihop och grynar ljudet. Det kanske inte alls är vad du är ute efter.
En annan idé är ju att helt enkelt byta mick, eller låta någon (evilbiker) linda om den, till din belåtenhet.
Vad tänker du dig för ljudförebilder?
Om du gillar hur den känns, hur den ser ut och allt det där så ser jag egentligen ingen anledning att leta fel på basen. Ta med den till lokala effekt-nasaren och känn på några boxar. De kan göra underverk med ett trist originalljud. Vi föreslår boxar som grötar till, tjockar ihop och grynar ljudet. Det kanske inte alls är vad du är ute efter.
En annan idé är ju att helt enkelt byta mick, eller låta någon (evilbiker) linda om den, till din belåtenhet.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- B-Å Åhs
- Medlem++
Kanske som dusty hill som i en artikel beskrev sitt basljud som "like farting in a trash can"
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- slarvid
- Medlem+
En kompressor som inte är neutral kanske? Hade en Marshall som gjorde så det blev mer tryck i ljudet. Den va till gitarr men funkade till bas. Stinkfont hade även en mod till den
Starkare: ardbeg, springbank
- slarvid
- Medlem+
Kan tillägga att när jag hade min ampeg svt4pro så saknade jag det där tunga trycket trots 1600watt. Gick över till 100watt helrör och hittade hem!
- drop A
- Medlem
Catalinbread SFT
- BluesLee
- Medlem
Hej.Tarzan08 skrev:Vad är det för bas?
Jag spelar idag på en enkel Samic- bas. Tonen blir fin i den, men där finns inte mycket till tryck. Jag tycker om det mjuka basljudet som låter något åt kontra. Men, börjar tänka om det skulle kunna gå att göra ljudet tyngre i vissa låtar. Jag tycker ljudet passar fint till visa/jazz/soul, men inte till tunggung. Därför började jag tänka på effekter. När jag Läser i denna tråd och går in och lyssnar på effekter, så tror jag att EBS.en har det som jag är ute efter. Jag vill köpa en semi-akustisk bas, för att komma åt ett varmt gott ljud, men inser att jag även där kan komma att få samma problem, att jag ibland önskar mer tryck. Detta börjar jag förstå att jag kan komma åt genom effekter. Eller så blir jag tvungen att ha två basar, vilket inte är så farligt. Jag är egentligen en stor fan av kontra, jag får se om jag väljer att försöka börja spela det instrumentet också, men det känns som ett större projekt.
Mvh BluesLee.
- slarvid
- Medlem+
Mickar kanske blir stor skillnad! Bytte i min förra bas. En shortscale. Va som natt och dag
- kmo
- Medlem++
Du behöver en snällt ställd od. Jag rekomenderar Xotic RC Bass Booster. Eg. en booster, men så mycket mer. Den har separat bas och diskant och gain. Högt ställd gain ger fiiin lätt od, anslagskänslig och musikalisk. En padda som gör underverk med trötta, lite platta mickar(läs, Samick!).
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.