Bandrasselfrekvens

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Bandrasselfrekvens

Inlägg av GandhiMK2 »

Basmagnus skrev:
f-bass skrev:
Basmagnus skrev:
f-bass skrev:Magnus....inte fega ur! TESTA! ;-)
Living on the edge. Helt jääla totaalcrazy, killen har bra grejer men ändå går han å testar nytt. Heeeelt sjuukt.
Får se om jag vågar. Jag är rädd :lol:
Släpp sargen! Det är fake'ad tweed på utsidan av låda. meget glädjerikt!..,-)
Kanon, då kan man gnugga kinden mot den ifall man är på otrygg mark.
Nänä....bara själva looken är tweed...inte texturen...solly...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

f-bass skrev:
Basmagnus skrev:
f-bass skrev:
Basmagnus skrev:
f-bass skrev:Magnus....inte fega ur! TESTA! ;-)
Living on the edge. Helt jääla totaalcrazy, killen har bra grejer men ändå går han å testar nytt. Heeeelt sjuukt.
Får se om jag vågar. Jag är rädd :lol:
Släpp sargen! Det är fake'ad tweed på utsidan av låda. meget glädjerikt!..,-)
Kanon, då kan man gnugga kinden mot den ifall man är på otrygg mark.
Nänä....bara själva looken är tweed...inte texturen...solly...;-)
Usch, vidrigt när de spelar på ens känslor. Man tror man ska få trygghet men möts av en kall, hård yta.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Gjorde mitt första gig med VT deluxe igår och jag fattar inte hur jag stått ut med andra lösningar tidigare. Grym!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Grafen skrev:Gjorde mitt första gig med VT deluxe igår och jag fattar inte hur jag stått ut med andra lösningar tidigare. Grym!
Jotack. Min basrigg under höstens turne bestod av VT+ Mxr 10-bands grafisk eq och 2 st monitorer....Visst, det bräcker inte när jag for runt med min Marshall 800 vatts dbs-top med 2 st 2x15-lådor men please....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

f-bass skrev:
Grafen skrev:Gjorde mitt första gig med VT deluxe igår och jag fattar inte hur jag stått ut med andra lösningar tidigare. Grym!
Jotack. Min basrigg under höstens turne bestod av VT+ Mxr 10-bands grafisk eq och 2 st monitorer....Visst, det bräcker inte när jag for runt med min Marshall 800 vatts dbs-top med 2 st 2x15-lådor men please....;-)
Är du nöjd med mxr eqn? Funderar på att skaffa mig en bra grafisk eq.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Irbit skrev:Dom gånger det varit för mycket fnisslig topp i monitorn och det inte funnits tid att fixa det med hjälp av ljudteknikern under soundcheck har jag lagt jackan över monitorns skrika eller elementet om det varit en coax så har det oftast löst eller åtminstone minimerat problemet. En eq behöver inte bestå av elektronik.
:tummenupp:
Dun eller quiltat.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Nick... Det enda negativa jag.kan komma på med mx-eq'n är att det händer FÖr mycket...
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

För mej är det obegripligt att någon skaffar pedaler,basförstärkare och prylar för att sedan lina ut basen före alltihop.....Det bästa skulle väl vara om man slapp spela genom något pa alls men det funkar ju inte alltid....
Annars är det bara att låta ljudteknikern få signal så lik det ljud man har i förstärkaren som möjligt och få han att fatta att det SKA låta så.
Trycker jag ner en pedal som t.ex tar bort botten vill jag att det ska vara så ,annars skulle jag inte göra det.
Har ljudteknikern problem med sånt får man försöka förklara.
Fast den här tråden skulle ju handla om bandrassel,och då tycker jag det finns olika typer av det ljudet.Dels det hårda otroligt otäcka smällandet och så finns det fränt rassel som ligger mycket högre i frekvens typ Dough Pinnik King`X.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Upplever ni någon skillnad mellan version 1 och version 2 av VT Bass? Det är väl högtalarsimulatorn man kan slå av, men hur mycket påverkar den?
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

jannej skrev:Finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Upplever ni någon skillnad mellan version 1 och version 2 av VT Bass? Det är väl högtalarsimulatorn man kan slå av, men hur mycket påverkar den?
När jag körde på Vt-n så hade jag alltid högtalarsimulatorn urkopplad, tyckte alltid det lät bättre, både vid inspelning och live.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

bassicfun skrev:För mej är det obegripligt att någon skaffar pedaler,basförstärkare och prylar för att sedan lina ut basen före alltihop.....Det bästa skulle väl vara om man slapp spela genom något pa alls men det funkar ju inte alltid....
Annars är det bara att låta ljudteknikern få signal så lik det ljud man har i förstärkaren som möjligt och få han att fatta att det SKA låta så.
Trycker jag ner en pedal som t.ex tar bort botten vill jag att det ska vara så ,annars skulle jag inte göra det.
Har ljudteknikern problem med sånt får man försöka förklara.
Fast den här tråden skulle ju handla om bandrassel,och då tycker jag det finns olika typer av det ljudet.Dels det hårda otroligt otäcka smällandet och så finns det fränt rassel som ligger mycket högre i frekvens typ Dough Pinnik King`X.
Försöler att nollställa slutsteg och preamp så jag får ungefär samma ljud som jag har från pedalbordet. Då är det helt ok att linea basen innan preamp med linebox om teknikern tycker det är enda sättet. Vad jag sedan får ut i PA är en annan historia.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

bassicfun skrev:För mej är det obegripligt att någon skaffar pedaler,basförstärkare och prylar för att sedan lina ut basen före alltihop.
Vem gör det? har man pedaler så lägger man väl dom före lineboxen, huh?
I mitt fall så hade jag ju BARA pedaler så...
Dock så splittade jag efter vt'n så att jag fick en signal till foh och monitor som alla andra i bandet fick lyssna på och sen en annan signal till mej efter vt'n OCH eq'n så att jag kunde eq'a och kompensera för rummet utan att det påverkade folks in ear eller utljudet.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Nytt från glanshammar:
The frekvensgång of the Vt Bass Deluxe.

Här är characterratten, mest hängmatta föga förvånande med ratten ställd helt motols, och så till slut lite mellanregisterpuckel med ratten fullt medsols. Och ja, kl 12 på ratten är rakt.

Bild

Sen min/max på alla eq-rattar, och värt att notera är att det alltså inte kommer mycket över 4 kHz ur trampan hur man än gör.
Bild

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

strummer skrev:Nytt från glanshammar:
The frekvensgång of the Vt Bass Deluxe.

Här är characterratten, mest hängmatta föga förvånande med ratten ställd helt motols, och så till slut lite mellanregisterpuckel med ratten fullt medsols. Och ja, kl 12 på ratten är rakt.

Bild

Sen min/max på alla eq-rattar, och värt att notera är att det alltså inte kommer mycket över 4 kHz ur trampan hur man än gör.
Bild

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Det finns en jäkligt märkligt grej med den här kurvan, som alla VT Bass-ägare kan fundera över.

Character-ratten påverkar ljudet något alldeles oerhört, och verkar vara en mellanregisterkontroll före dist-steget. Den skär/höjer vid 850 Hz ungefär. Titta själv i den övre kurvan.

Det skumma är att MID-kontrollen, som ligger efter dist, verkar påverka samma frekvens. Jämför själv med den undre kurvan.

Intrycket jag får är dock INTE att det är två rattar som vrider på samma frekvens, före och efter gain-steget, utan Character-ratten påverkar ljudet mycket mer.

Jag fattar ingenting.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Jag tycker det "bästa" med VT bass är att lågpassfiltret skär 24 dB/oktav vid 4 kHz, vem faan vill ha diskant liksom:)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

strummer skrev:Jag tycker det "bästa" med VT bass är att lågpassfiltret skär 24 dB/oktav vid 4 kHz, vem faan vill ha diskant liksom:)
Äh. Du är bara tyken för att du själv inte har någon... :wink:

EDIT: Du mätte ju medan jag var ute och grillade biffarna, så jag kollade inte din uppkoppling... Vilken utgång har du mätt på? XLR-utgången har nog högtalarsimuleringen påslagen jämt, vilket kan förklara droppet vid 4 kHz.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Re: Sv: Bandrasselfrekvens

Inlägg av strummer »

inber skrev:
strummer skrev:Jag tycker det "bästa" med VT bass är att lågpassfiltret skär 24 dB/oktav vid 4 kHz, vem faan vill ha diskant liksom:)
Äh. Du är bara tyken för att du själv inte har någon... :wink:

EDIT: Du mätte ju medan jag var ute och grillade biffarna, så jag kollade inte din uppkoppling... Vilken utgång har du mätt på? XLR-utgången har nog högtalarsimuleringen påslagen jämt, vilket kan förklara droppet vid 4 kHz.
Så gjorde jag, och alltså får vi göra om.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Tror att högtalarsimulatorn är på i både XLR- och Teleutgångarna på Deluxen. Därav VTBass v2 och nya VTBass DI där du kan stänga av simuleringen.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

gage är en myt
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar