Skrapig elektronik på gammal Fender P '67

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Skrapig elektronik på gammal Fender P '67

Inlägg av jisac »

Finns det något att göra åt en gammal bas när den svischar i mickarna (eller vad det är någonstans) och skrapar i potarna. Elektroniksmörj fick bort en del skrap men det kommer ju tillbaka efter ett tag igen.

Är det bara att vänja sig? Ska man byta ut något? Eller är det att häda? Eller finns det något annat att göra för att förbättra?

Den börjar ju bli lite till åren så det kanske inte är annat än att köra eländet i sop-pressen på jobbet ;)
Senast redigerad av jisac den lör 04 maj 2013, 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Re: Skrapig elektronik på gammal Fender P '67

Inlägg av eeakga »

Ja, en sån gammal rishög är ju ingen ide att lägga nåt jobb på. Bättre att kasta den och köpa en ny.

;)
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

eeakga skrev:Ja, en sån gammal rishög är ju ingen ide att lägga nåt jobb på. Bättre att kasta den och köpa en ny.

;)
Ja, det verkar att vara det enda...hehe.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Byta potar kommer ju garanterat hjälpa, men som sagt så är det ju lite känsligt med såna grejer på en gammal fender. Fast jag hade nog gjort det ändå, hellre en gammal fin bas som är trevlig att spela på än en som bara är just gammal.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Bara byta potar. Bra instrument skall kunna användas och potar är slitdelar. Man pensionerar ju tex inte en gammal bil med förtorkade diagonaldäck bara för att värdet kan minska. På ett muséum spelar ju inte potskrap någon roll däremot. Det finns ju de som har meckat isär och bytt invärtes komponenter för att kunna behålla originalhuset med korrekta potkoder. Jag skulle bara byta och behålla de gamla så man kan skicka med dem vid en ev försäljning (kan väl ge viss cred vid ev försäljning).
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Nu ska vi ta det lilla lugna här.
Är lödningarna original och obrutna? Då ska du absolut inte ta bort dem.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

bootsy skrev:Nu ska vi ta det lilla lugna här.
Är lödningarna original och obrutna? Då ska du absolut inte ta bort dem.
Jag tror inte någon varit och pillat i inredning på den basen.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Tror jag såg nånstans att man gjorde rent och fint i dom gamla potarna utan att bryta lödningarna.....så funkade dom som nya igen! :D
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jisses. Tur att man är vaccinerad mot att köpa gammalt jox från 50- och 60-talet... :roll:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

inber skrev:Jisses. Tur att man är vaccinerad mot att köpa gammalt jox från 50- och 60-talet... :roll:
Gäller det även om joxet senast köptes på 60-talet? ;)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Basen skall väl inte behöva minska i värde för att man byter ut pot:ar som har tjänat ut?
Naturligtvis skall arbetet göras enligt konstens alla regler och med bra kvalitet på både material och arbete.
Ingen använder väl ännu originalsträngar på sin 60-tals bas ? :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Musikanten skrev:Basen skall väl inte behöva minska i värde för att man byter ut pot:ar som har tjänat ut?
Naturligtvis skall arbetet göras enligt konstens alla regler och med bra kvalitet på både material och arbete.

Skillnad på strängar och pot:ar..
Ett byte av potar sänker garanterat värdet med nå´n tusing.

En 67:a är väl dessutom rätt ovanligt vill jag minnas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Låt bli att pilla på dem är mitt tips.

Min volympot är utbytt på 65:an och tonratten sprakar lite.

Min är ju dessutom omlackad så egentligen gör ju inte tonpoten vare sig till eller från, mer än att det känns kul att den är original.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Musikanten skrev:Basen skall väl inte behöva minska i värde för att man byter ut pot:ar som har tjänat ut?
Det kan man tycka, men så ligger det till. Orörda grejer är värda mer än modifierade. Anledningen är att det finns enormt många ihopplockade vintagefenders därute, ett original är helt enkelt ovanligare, jämför med veteranbilar, där ett "matching numbers"-exemplar kan vara värt flera gånger mer än en aldrig så välrenoverad ihopplockad bil.

Strängar är som Parkas säger en annan sak.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Om man har en så gammal, orörd bas MED strängarna som satt på från fabrik/butik så är det ju ännu coolare. Klokt är väl då att tjacka nya, fräscha strängar, men ha kvar de gamla i caset eller så. Mest för att man kan.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Tarzan08 skrev:Om man har en så gammal, orörd bas MED strängarna som satt på från fabrik/butik så är det ju ännu coolare. Klokt är väl då att tjacka nya, fräscha strängar, men ha kvar de gamla i caset eller så. Mest för att man kan.
Den fick faktiskt nya strängar för några år sedan. De gamla som satt på var absolut inte från detta århundradet. Dessutom vidriga, stenhårda och slipade. Vet faktiskt inte var de gamla strängarna blev av men basen blev i vilket spelbar med de nya :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Bass Mayhem skrev:Ni vet vad jag kommer att säga, så fram med tjäran och fjädrarna!
Ett instrument ska spelas på, inte tuppruskas till. Punkt. Funkar inte originalpoten med den ack så originella lödningen av en numera avliden fabriksarbetare, så är det ju synd och skam om även instrumentet ska få avlida långsamt genom att tyna bort till mantrat men den är ju original, men den är ju original, men den är ju original...
Ingen tjära och fjädrar, men det kan väl vara bra att vara medveten om hur det hela kan komma att påverka värdet på instrumentet?

Min 63:a är omlackad och omlödd så det räcker redan, det är bara skönt att slippa bry sig om sådana saker, men det är ju bra om man kan göra ett val baserat på alla fakta, inte sant?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Byt ut hela elektroniken och lägg undan den gamla. Om du vill sälja så sätter du bara tillbaka den. Då kan du både ha kakan och äta den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Sa han som aldrig får i sig den sista tårtbiten....

Men han har rätt som vanligt!
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

BBQV skrev:Byt ut hela elektroniken och lägg undan den gamla. Om du vill sälja så sätter du bara tillbaka den. Då kan du både ha kakan och äta den.
Precis, lyft ut med plektrumskydd och fadderullan och ersätt allt med andra grejor så har du en originaluppsättning och en player-uppsättning.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

HirYoshima skrev:
BBQV skrev:Byt ut hela elektroniken och lägg undan den gamla. Om du vill sälja så sätter du bara tillbaka den. Då kan du både ha kakan och äta den.
Precis, lyft ut med plektrumskydd och fadderullan och ersätt allt med andra grejor så har du en originaluppsättning och en player-uppsättning.
Låter som en bra idé.

Bas-elektronik har jag inte sysslat med så vad letar jag i så fall efter för ersättningsprylar som låter så likt original som möjligt?
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

jisac skrev:
HirYoshima skrev:
Låter som en bra idé.

Bas-elektronik har jag inte sysslat med så vad letar jag i så fall efter för ersättningsprylar som låter så likt original som möjligt?
CTS-potar och ett Switchcraftjack, sen är du hemma. Vissa kan höra skillnad på olika kondningar i tonkontrollen men jag är inte en av dem...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar