Bygga sig ett pedalbord - 20 frågor...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Bygga sig ett pedalbord - 20 frågor...

Inlägg av fieldflower »

Tjosan!

Har skrapat ihop en bunt pedaler som verkar komma till avändning med viss regelbundenhet, så jag tänkte klappa ihop ett pedalbord.

Då de köpbara borden känns lite för enkla i förhållande till prislappen och man skall ha något att göra under sommaren tänkte jag kombinera några brädlappar med några spikar/skruvar för själva bordet.
Blev med en powerplant från TDHP i GH, så den skall gömmas i konstruktionen.

Är lite skissartad i vilka effekter jag skall kombinera då pedalbordet troligen kommer tjänstgöra både till basandet i bandet och till gitarrkliandet hemma, men de pedaler jag har är:
SD-1 med basmod
Hjärt Muller
Crybaby bass wha
EBS Unichorus
Boss RT-20 (Leslie-simulator)
Digitech baskompressor

Skall köpas till:
Octaver av något slag
Förmodligen något slags tremolo/eko/reverb, främst till guraniet.

(Sedan har jag en GE-7 specifikt till elkontran (så den går inte i vanliga kedjan).
A/B-box för att switcha mellan instrument.
Och sedan har jag min TC Harmony-G till sjungeriet, som kanske skall få plats den också, men inte inkopplad i nåt annat.)

Hur hade ni kopplat? Grejerna går ju oftast en och en, men ifall man skulle vilja kombinera nåt är det ju kul om det finns en tanke bakom...

Och vilken typ av patchsladd? Dubbeldildo (hittade the sssnake på tysken) eller vinklade sladdar (och vilken sort isf?).
Platen Waves hade nån George L-variant - nån som provat? Bra skit eller bara skit?

Lay it on me!!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Re: Bygga sig ett pedalbord - 20 frågor...

Inlägg av slarvid »

Sitter i lite samma sits. Är dock inte färdig med alla pedalinköp än, men jag kommer göra ett i aluminium. Typ som ebs demo-bord. Två våningar med plats för ström under. Sen borra hål vid varje pedal för att ha kablar under.
På den lokala plåtfirman skulle de typ ha 100kr för en sån bit sen skulle de väl bocka den för en kaffepeng typ. Ska lacka den sen och tänkt gå till reklamfirma som fixa klisterlogga att sätta i fram! Typ 300kr för rubbet.
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Slarvid... det är ju något sånt jag har tänkt mig. Jag vill "bygga upp" boxarna någon cm, med borrade kabelhål och skruvade boxar. Jag byter ju inte så ofta, jag jag kan tänka mig att det skulle funka perfekt. Vill kunna gömma strömmen och det fula under plåten.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Med risk för att låta som Arga Snickaren, men är du säker på att du kommer billigare undan med att göra det själv? Räkna med tid och frustration gentemot att köpa t ex ett Pedaltrain...?

Annars tror jag på varianten som flera byggt på Talkbass, sidostycken som "lutar" och så en platta eller ribbor på ovansidan...

Bild
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Fast min aluminiumidé är ju billig, man gör den inte själv, samt den blir enligt mina spec!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Ja, har man bra kontakter kan det ju bli enklare (även om jag riktade mig mest till Fieldflower :) ) - om ni tänker på storleken kan man också se till att det finns passande väskor från t ex Thomann att transportera dem i.

Eller, ja ni vet....köpa ett nytt bord. Med väska som passar ;)
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Ja, eller begagnat för skit och inget! Jag är så sällan ute oki spelar så jag struntar i roddNingsfaktor!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Inte helt enkelt. Hjärt Müller är väl en sån fuzz face-klon som låter apa om den inte matas direkt från en passiv bas (läs: matas med något som har hög inimpedans). Den måste alltså ligga först. Samtidigt skulle jag vilja ha kompressorn före disten.

Hm.

Jag skulle koppla så här:

HjärtMüller -> Digitech Kompressor -> Boss-dist SD1 -> wah-wah -> Chorus och liknande jox

Kopplar man så här så får HjärtMüllern den inimpedans den vill ha, samtidigt som du kan köra kompressorn före Boss-disten. Jag tänker att wah-wah kör man knappast ihop med Chorus, därför är den inbördes ordningen på Chorus/Wah-wah mindre viktig. Båda sk vara sist.
Senast redigerad av inber den sön 12 maj 2013, 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

inber skrev:Inte helt enkelt. Hjärt Müller är väl en sån fuzz face-klon som låter apa om den inte matas direkt från en passiv bas (läs: matas med något som har hög inimpedans). Den måste alltså ligga först. Samtidigt skulle jag vilja ha kompressorn före disten.

Hm.

Jag skulle koppla så här:

HjärtMüller -> Kompressor -> Boss-dist SD1 -> wah-wah -> Chorus och liknande jox
Jag skulle sätta också SD-1 före kompressorn, körde alltid med kompressor före dist förut men har blivit frälst på att ha det tvärt om:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

strummer skrev:
Jag skulle sätta också SD-1 före kompressorn, körde alltid med kompressor före dist förut men har blivit frälst på att ha det tvärt om:)
Men de flesta distar trycker ju ihop dynamiken till nästan noll. Blir det någon nivåskillnad kvar att komprimera då...?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

inber skrev:
strummer skrev:
Men de flesta distar trycker ju ihop dynamiken till nästan noll. Blir det någon nivåskillnad kvar att komprimera då...?
Nja, det balla med att ha dem innan kompressorn är att man kan styra mycket mer effektivt med volymen på basen och attacken tycker jag, samt att man kan ta i som fan och få mer dist:)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

mikkejohansson skrev:Med risk för att låta som Arga Snickaren, men är du säker på att du kommer billigare undan med att göra det själv? Räkna med tid och frustration gentemot att köpa t ex ett Pedaltrain...?

Annars tror jag på varianten som flera byggt på Talkbass, sidostycken som "lutar" och så en platta eller ribbor på ovansidan...

Bild
Mja, virke, skruv och spik finns. Verktyg finns.
Tiden kallas "semesterprojekt".

Men med min talang för byggande är det väl risk att jag sätter upp en köpes-annons efter sommaren...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

strummer skrev:
inber skrev:
strummer skrev:
Nja, det balla med att ha dem innan kompressorn är att man kan styra mycket mer effektivt med volymen på basen och attacken tycker jag, samt att man kan ta i som fan och få mer dist:)
Jag gillar bägge tankarna, men kör jag hjärten före och SDn efter kompressorn borde jag ha alla möjligheter...
Å andra sidan är den kompressorn rätt kass till bas, så det är till gitarr den förmodligen kommer användas mest.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

fieldflower skrev:
strummer skrev:
inber skrev:
strummer skrev:
Jag gillar bägge tankarna, men kör jag hjärten före och SDn efter kompressorn borde jag ha alla möjligheter...
Å andra sidan är den kompressorn rätt kass till bas, så det är till gitarr den förmodligen kommer användas mest.
Hehe jag snodde den iden, en dist före och en efter kompressorn, perfekt:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Määääääh!

Faktiskt.
Jag blir lätt irriterad av folk som ska bygga pedalbord själv... :D

Visst, har man en cool idé som innefattar något som gör att bordet har jätteballa features som inte finns, som Sunkens t.ex.
Men..
Pedaltrain t.ex. är så bra och billiga så det finns ingen anledning..
Lätta dessutom, och tro mig, du kommer uppskatta att ha ett pedalbord som väger 1-2kg istället för 6-7 kg och sedan ska pedalerna på...

Håll inte på!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

blackparkas skrev: Pedaltrain t.ex. är så bra och billiga så det finns ingen anledning.
Eftersom flera här skrivit så gott om Pedaltrain så kollade jag upp dem och tittade på produktbilderna. Ni som har sådana, var lägger ni strömförsörjningen? Det verkar ju inte finnas plats under, där jag helst skulle ha den.
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Folk kanske pysslar med egna bord som du kul projekt. Typ som att bygga egna pedaler när det finns färdiga
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

blackparkas skrev: Pedaltrain t.ex. är så bra och billiga så det finns ingen anledning..
Har man dåligt med deg kan ju också billigt vara för dyrt, och dessutom finns det i månmga fall en alldeles speciell tillfredställelse i att göra något själv, något eget. Lite som att stoppa in egna låtar även om man lirar coverband;-)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

inber skrev:
blackparkas skrev: Pedaltrain t.ex. är så bra och billiga så det finns ingen anledning.
Eftersom flera här skrivit så gott om Pedaltrain så kollade jag upp dem och tittade på produktbilderna. Ni som har sådana, var lägger ni strömförsörjningen? Det verkar ju inte finnas plats under, där jag helst skulle ha den.
Det finns plats under till de flesta Powersupplys.
Kanske inte på minsta modellen, men från strl Jr och upp finns det gott om plats för strömdosa.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Bassplaya skrev:
inber skrev:
Det finns plats under till de flesta Powersupplys.
Kanske inte på minsta modellen, men från strl Jr och upp finns det gott om plats för strömdosa.

T o m så att det följer med enkoma "brackets"/hållare för Voodoo Labs strömdosor (vanligaste märket i USA). Kanonbrädor...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Määääääh!

Faktiskt.
Jag blir lätt irriterad av folk som ska bygga pedalbord själv... :D

Visst, har man en cool idé som innefattar något som gör att bordet har jätteballa features som inte finns, som Sunkens t.ex.
Men..
Pedaltrain t.ex. är så bra och billiga så det finns ingen anledning..
Lätta dessutom, och tro mig, du kommer uppskatta att ha ett pedalbord som väger 1-2kg istället för 6-7 kg och sedan ska pedalerna på...

Håll inte på!!
Så så så, det är ju främst ett kul projekt att bygga.
Varför ska man köra/mecka jänkebil när en Volvo V70 egentligen är mycket bättre?

Men jag ser det som ett gott tecken att du inte har bättre saker att irritera dig på...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

NÄ, kom inte och jämför skruva jänk med att bygga pedalbord.
Att bygga pedalbord är som att konstruera en helt ny kaross fastän det finns färdiga plåtar för hela bilar nuförtiden...

Pedaltrains bord från JR och uppåt är som sagt lutande och det finns gott om utrymme under för powersupp.
Nano/Mini är ju små bord, 3-5 pedaler och där använder man med fördel t.ex. Diagos lilla strömförsörjning som är en vanlig liten adapter som man kör med daisychain ifrån, den får plats under både Mini och Nano.

Näeh, håller man inte på med metall etc så ser jag ingen som helst anledning till att göra eget.
Har haft planer på att ta fram ett bord jag också med hjälp av folk som jobbar med alu/plåt men... Finns ingen anledning när borden idag är så pass billiga och ett bygge i de flesta fall blir stora klumpiga, tunga och ofta fula... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower, jag ser gärna att du bygger ett pedalbord. Helst i trä. Bygg flera och sälj några. Gärna 4-5 kilo tungt. Jag köper ett. Jag lovar. :tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Bygg en fint pedalbord. I något möbelträd. Körsbärsträd? Ek? Mahogny? Ebenholts?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Köp ett av Urban!!
Grym kvalité. Bra storlek.
ImageUploadedByTapatalk1369589603.438249.jpg
ImageUploadedByTapatalk1369589603.438249.jpg (30.72 KiB) Visad 2779 gånger
ImageUploadedByTapatalk1369589624.588842.jpg
ImageUploadedByTapatalk1369589624.588842.jpg (28.9 KiB) Visad 2779 gånger
Stökar just nu om på bordet. Drar om kablar. Har plats kvar nere till vänster för något skoj, mitten sitter normalt min octaver och längst till höger ska det stå en gammal morley.. ;)
ImageUploadedByTapatalk1369589379.719478.jpg
ImageUploadedByTapatalk1369589379.719478.jpg (31.39 KiB) Visad 2779 gånger
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar