När helvetet kom till byn!
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
När helvetet kom till byn!
I torsdags hade jag något så trevligt som ett rygghaveri. Det hade börjat så smått redan vid eller efter Glanshammar men inte värre än att man står ut med det. Så i torsdags kom det typ smärta av typen att någon sticker en syl i ryggraden och jag säckade ihop på marken tre gånger under dagen. Benen vek sig av smärtan och jag bara trillar rakt ner. Jag ser väl mig själv inte som någon vekling men hajade att det var läge att söka upp en sjukgymnast, naprapat eller liknande så på fredagsmorgonen sätter jag mig och börjar ringa runt. Vårdcentralen, ryggakuten osv osv osv..Ringde nog ett tiotal ställen som inte hade tid att ta emot mig förrän nästa vecka som tidigast. Minst två telefonsvarare meddelade att dom över huvud taget inte tog emot nybesök.
Ja ha var fan vänder man sig då? Man åker väl knappast in till akuten?
Så kom jag ju på att någon nån gång hade skrivit här på PB att han pluggade till sjukgymnast eller liknande så jag började söka på forumet och hittar snabbt Maxogenes. Han utbildade sig till naprapat och var numer färdig sådan. Ett PM till honom ger svar inom typ 20 minuter, jag får en tid hos honom inom typ en timme. Han knådar och knäcker och jag har klarat av helgen!
PB är med andra ord guld i allmänhet och Maxogenes i synnerhet.
Tack!
Ja ha var fan vänder man sig då? Man åker väl knappast in till akuten?
Så kom jag ju på att någon nån gång hade skrivit här på PB att han pluggade till sjukgymnast eller liknande så jag började söka på forumet och hittar snabbt Maxogenes. Han utbildade sig till naprapat och var numer färdig sådan. Ett PM till honom ger svar inom typ 20 minuter, jag får en tid hos honom inom typ en timme. Han knådar och knäcker och jag har klarat av helgen!
PB är med andra ord guld i allmänhet och Maxogenes i synnerhet.
Tack!
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: När helvetet kom till byn!
Skönt att höra att det blir bättre. Min naprapat har förbättrat mitt liv avsevärt. En basist naprapat är nästan för bra! 
Om du inte tränar regelbundet, så är mitt råd att börja nu. Och om jobbet är stillasittande, skaffa ett ståbord. Dessa tre: naprapat, träning och ståbord har varit mycket lyckat för mig och min rygg.

Om du inte tränar regelbundet, så är mitt råd att börja nu. Och om jobbet är stillasittande, skaffa ett ståbord. Dessa tre: naprapat, träning och ståbord har varit mycket lyckat för mig och min rygg.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Jag tränar regelbundet men inte styrka på något sätt så det är väl det som saknas. Ståbord skulle säkert vara bra men jag jobbar som lärare så ståbord är nog inte aktuellt, men kanske att sätta sig på huk istället för att böja sig ner när man ska hjälpa elever.
- TDHP
- Forumvärd
1. PB är en fantastisk plats.
2. Du är för lång.
3. Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
4.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7TSEaflbpmE[/youtube]
2. Du är för lång.
4.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7TSEaflbpmE[/youtube]
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- FreCKo
- Medlem++
Marklyft och knäböj. Efter att jag åkte på ryggskott för 2v sen så har jag pallrat mig till gymmet så fort det gick och tagit upp styrketräningen igen. Börja lugnt och försiktigt med ganska lätta vikter och många repetitioner, arbeta dig sen upp till att köra 5 sets med 5 repetitioner på tunga vikter.
-
- Medlem+
Härligt! Max är en klippa!
- fieldflower
- Hedersmedlem
Är det din första ryggsmäll?
När helvetet (ryggskottet) kommer till byn (ryggen) rekommenderar jag följande (förutom att naprapat is the shit såklart):
1. Smärtstillande. De flesta vanliga smärtstillande är anti-inflammatoriska, så maxdos ett par dagar är bara att knapra i sig.
Starkare smärtstillande typ Citodon kan vara bra första timmarna så man kan linka i säng.
Har man ont så är man spänd. Är man spänd blir inte ryggen bättre. Tabletterna är dina kompisar (utom kanske citodon under längre tid...)
2. Voltaren värmeplåster på den ömma punkten. Smärtstillande och värmande på rätt ställe. Är verkligen skitbra för att lena upp.
Framför allt när man sover så man dels får sova ordentligt och dels vaknar med snällare rygg, men funkar även på dagtid.
3. Skaffa liniment att ha då du börjar känna av rygg-varning. Rekommenderar Linex som innehåller samma smärtstillande som i nån av de vanliga tabletterna. Stryk på 1(!) lager på det onda området och invänta brännet.
När helvetet (ryggskottet) kommer till byn (ryggen) rekommenderar jag följande (förutom att naprapat is the shit såklart):
1. Smärtstillande. De flesta vanliga smärtstillande är anti-inflammatoriska, så maxdos ett par dagar är bara att knapra i sig.
Starkare smärtstillande typ Citodon kan vara bra första timmarna så man kan linka i säng.
Har man ont så är man spänd. Är man spänd blir inte ryggen bättre. Tabletterna är dina kompisar (utom kanske citodon under längre tid...)
2. Voltaren värmeplåster på den ömma punkten. Smärtstillande och värmande på rätt ställe. Är verkligen skitbra för att lena upp.
Framför allt när man sover så man dels får sova ordentligt och dels vaknar med snällare rygg, men funkar även på dagtid.
3. Skaffa liniment att ha då du börjar känna av rygg-varning. Rekommenderar Linex som innehåller samma smärtstillande som i nån av de vanliga tabletterna. Stryk på 1(!) lager på det onda området och invänta brännet.
Medlem i PB50+
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
1. Du har rätt liksom jag.TDHP skrev:1. PB är en fantastisk plats.
2. Du är för lång.
4.
2. Du har fel, jag är lagom lång.
3. Jag har sagt det förr och är tacksam för att du håller med. Vi vill ju faktiskt ha sommar nu.
4. Bang on target pal! det var faktiskt det klippet jag hade i åtanke när jag skrev rubriken

Det är väl min andra riktig smäll, jag har väl haft lite småont jämt men det har hållits i schack så länge jag rört på mig och varit aktiv. Styrketräning tycker jag är förbannat tråkigt så det har det inte varit något överskott av men cykel och squash har räckt till nu.
Jag har värsta sergelstorg hemma så jag får väl trycka i mig lite godsaker. Citadon är värdelöst som smärtlindring i mina ögon men det finns ju andra alternativ. Morfin och det underskattade Alvedon (måste käkas i maxdos och regelbundet och efter tre dagar slår det det mesta förutom morfin).
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jo, Alvedon, Ipren, Panodil är ju att föredra... Man blir inte hooked på dem så lätt, och det är ju de som är anti-inflammatoriska...
Jag tycker Citodon är bra för att komma upp från golvet och kunna krypa, åla, linka i säng. Och väl i säng ser Citodonet till att jag sover gott en stund, och förhoppningsvis vaknar i något bättre skick.
Min värsta ryggsmäll blev jag liggande på köksgolvet några timmar innan det öht gick att ta mig mot sängen.
Ganska intressant att ligga där medan barnen kliver över en och undrar vad man håller på med.
Och petar de på en kan man inte andas pga kramperna. Och det försöker man komma igenom leende så man inte skrämmer dem...
Viss risk att du kommer få ryggsmällar oftare om det väl har börjat...
Good news är att man blir väldigt bra på att känna igen varningstecknen tidigt och kan mota Olle i grind innan det blir sådär skitilla.
Jag som kört ett par ryggskott per år de senaste 25 åren är väldans bra på att känna när det är "öppet läge", så jag kan tänka på varje rörelse och undvika kraschen. Ibland kan jag vakna på morgonen med "öppet läge" och klara mig genom hela arbetsdagar med eftertanke vid varje rörelse för att jag VET att om jag sträcker mig, vrider mig, lyfter, etc på fel sätt så smäller det.
Eller känna igen tecknen att "nu smäller det snart" så man kan komma i säng INNAN det smäller, och slippa flera dagars smärta och sjukskrivning.
Man vänjer sig...
Jag tycker Citodon är bra för att komma upp från golvet och kunna krypa, åla, linka i säng. Och väl i säng ser Citodonet till att jag sover gott en stund, och förhoppningsvis vaknar i något bättre skick.
Min värsta ryggsmäll blev jag liggande på köksgolvet några timmar innan det öht gick att ta mig mot sängen.
Ganska intressant att ligga där medan barnen kliver över en och undrar vad man håller på med.
Och petar de på en kan man inte andas pga kramperna. Och det försöker man komma igenom leende så man inte skrämmer dem...
Good news är att man blir väldigt bra på att känna igen varningstecknen tidigt och kan mota Olle i grind innan det blir sådär skitilla.
Jag som kört ett par ryggskott per år de senaste 25 åren är väldans bra på att känna när det är "öppet läge", så jag kan tänka på varje rörelse och undvika kraschen. Ibland kan jag vakna på morgonen med "öppet läge" och klara mig genom hela arbetsdagar med eftertanke vid varje rörelse för att jag VET att om jag sträcker mig, vrider mig, lyfter, etc på fel sätt så smäller det.
Eller känna igen tecknen att "nu smäller det snart" så man kan komma i säng INNAN det smäller, och slippa flera dagars smärta och sjukskrivning.
Man vänjer sig...
Medlem i PB50+
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Ahhh, det låter som om man går en ljus framtid till mötes...Fy fasiken vad jag lider med dig.
Jag var sjukt hooked på Morfin ett tag och insåg att jag kanske tog lite väl mycket när jag tuppade av titt som tätt. Morfinet var inte för ryggont och jag vettifan om jag vågar gå in på egendosering där. Tydligen var jag uppe i doser som andra skulle kolat av om dom kör det från scratch. Men man blir glad och lycklig.
Nä det låter som träning kommer på tapeten så fort jag mår lite bättre.
Jag var sjukt hooked på Morfin ett tag och insåg att jag kanske tog lite väl mycket när jag tuppade av titt som tätt. Morfinet var inte för ryggont och jag vettifan om jag vågar gå in på egendosering där. Tydligen var jag uppe i doser som andra skulle kolat av om dom kör det från scratch. Men man blir glad och lycklig.
Nä det låter som träning kommer på tapeten så fort jag mår lite bättre.
-
- Medlem++
Skönt att du fick hjälp snabbt, och hoppas det går bort. Har själv haft en del problem med ryggen och det är inget jag skulle önska ens den klåfingrigaste gitarrist. Be well broder!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- maxoges
- Medlem++
Kul att höra att du klarat helgen!
Hoppas du klarar dig utan min hjälp, men du är hjärtligt välkommen tillbaka!
Kul att höra vad jag missade i Glanshammar också
Hoppas du klarar dig utan min hjälp, men du är hjärtligt välkommen tillbaka!
Kul att höra vad jag missade i Glanshammar också

- Cuba
- VIP medlem
Jag tror jag har något liknande på gång. En kollega tipsade på en övning, kallas Hitlers Hund.
Stå på alla fyra, sträck ut vänster arm och höger ben. Alternera dessa.
Funkat för mig!
Funkat för mig!
- maxoges
- Medlem++
Plussar för denna. Brukar rekommendera den. Pass på, så det blir rätt utförande!Cuba skrev:Jag tror jag har något liknande på gång. En kollega tipsade på en övning, kallas Hitlers Hund.
Funkat för mig!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hD8RfQh1 ... w&index=30[/youtube]
- Cuba
- VIP medlem
maxoges skrev:Plussar för denna. Brukar rekommendera den. Pass på, så det blir rätt utförande!Cuba skrev:Jag tror jag har något liknande på gång. En kollega tipsade på en övning, kallas Hitlers Hund.
Funkat för mig!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hD8RfQh1 ... w&index=30[/youtube]

- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
Paracetamol i maxdos längre sträckor är rätt läskigt. Lite som att dricka ett helrör om dagen för levern (ja, en överdrift, dock inte långt borta), även om farbror doktorn tycker att det är sååååå bra så.Heyman skrev: ... det underskattade Alvedon (måste käkas i maxdos och regelbundet och efter tre dagar slår det det mesta förutom morfin).
Ska jag köra receptfritt så blir det hellre Ibuprofen. Bäst effekt för min del uppnås dock genom att kombinera maxdos paracetamol och (rekommenderad) maxdos ibuprofen (2x500mg paracetamol och 1x400mg ibuprofen á 4 ggr per dag. Aldrig mer.)
De kompletterar varandra rätt bra, de där.
/Opererad för diskbråck - sedan dess trasig disk och konstanta besvär.
- Mike
- The Transporter
Själv är jag inne på 10:e dygnet med trasig rygg/axel med domningarna och värk i arm och hand.
Kan säga att jag är mycket glad åt dom små blåa pillerna.
Alvedon och Ipren förslår inte mycket.
Största problemet är att även fullproppad med ovanstående går det inte att ligga och sova.
Blir 3-4 Tim/ natt sittandes i soffan.
Kan säga att jag är mycket glad åt dom små blåa pillerna.
Alvedon och Ipren förslår inte mycket.
Största problemet är att även fullproppad med ovanstående går det inte att ligga och sova.
Blir 3-4 Tim/ natt sittandes i soffan.

TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Hitlerhunden tipsade vår gode Max om redan i fredags så den har jag kört några hundratal gånger sedan dess. Amsterdamdamen som var den andra övningen han gav mig tycker jag so far är snäppet vassare trycket i ryggen släpper ganska snabbt. Tack för alla tips. Försökte mig på planka på piltesboll på eget initiativ men den är jag inte redo för än, på tok för okontrolerat för att kännas trygg. Jag tar gärna emot fler övningar somär tillräckligt milda för att funka närmaste tiden.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Pratabas är fantastiskt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Hur är Amsterdamdamen?Heyman skrev:Hitlerhunden tipsade vår gode Max om redan i fredags så den har jag kört några hundratal gånger sedan dess. Amsterdamdamen som var den andra övningen han gav mig tycker jag so far är snäppet vassare trycket i ryggen släpper ganska snabbt. Tack för alla tips. Försökte mig på planka på piltesboll på eget initiativ men den är jag inte redo för än, på tok för okontrolerat för att kännas trygg. Jag tar gärna emot fler övningar somär tillräckligt milda för att funka närmaste tiden.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Har haft tur än så länge med rygg nackskador, jag har krockat fem gånger med cykel/bil 2 gånger och cykel/diberse föremål tre gånger. Hjälm är en bra uppfinning, har förstått vikten av dyra hjälmar. Sista smällen var på Sveavägen Stockholm där jag flög in i ett träd med huvudet före pga att Stockholm vatten hade lagt en blöt vattenslang tvärs över cykelbanan. Av någon märklig anledning så får jag inga bestående skador. Visst det tar ett år ungefär innan alla revben osv är i nyskick.
Efter sista gången jag sas skadade mig utanför krockar började med att jag åkte ner för en källartrappa till replokalen och stannades upp av en stolpe som klappade till vänster axel. De kändes inte helt ok efter repet men jag funderade inte så mycket på det.
Armen gick iofs inte att lyfta ända upp men sådant var jag van vid efter smällar. Tre dagar senare så ramlade jag ner i min egen källare 2,5 meter och landar på samma axel i betonggolvet och då slår smällen tillbaks axeln till sitt rätta läge. Det var en skön känsla. Då började jag fundera över att det är kanske dags att uppsöka en naprapat som får kolla igenom rygg/nacke. Det är kanske lite felupphängt lite här och var.
Jag är 51 så det är kanske dags. Har nästan aldrig hör något negativt om naprapater kiropraktorer när man behöver dem så levereras det. Massage har jag gått på i omgångar pga att det har ingått i vissa anställningar, men jag tyckte att det inte bet direkt.
Efter sista gången jag sas skadade mig utanför krockar började med att jag åkte ner för en källartrappa till replokalen och stannades upp av en stolpe som klappade till vänster axel. De kändes inte helt ok efter repet men jag funderade inte så mycket på det.
Armen gick iofs inte att lyfta ända upp men sådant var jag van vid efter smällar. Tre dagar senare så ramlade jag ner i min egen källare 2,5 meter och landar på samma axel i betonggolvet och då slår smällen tillbaks axeln till sitt rätta läge. Det var en skön känsla. Då började jag fundera över att det är kanske dags att uppsöka en naprapat som får kolla igenom rygg/nacke. Det är kanske lite felupphängt lite här och var.
Jag är 51 så det är kanske dags. Har nästan aldrig hör något negativt om naprapater kiropraktorer när man behöver dem så levereras det. Massage har jag gått på i omgångar pga att det har ingått i vissa anställningar, men jag tyckte att det inte bet direkt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Amsterdamdamen, tänk skyltfönster. Man ligger på sidan med böjda ben, fötterna ihop och lyfter ena knät mot taket och håller kvar i 5 sekunder. Ser lätt ut men efter 3 x10 på varje ben känns det jättegött.
Hazze, är du helt från vettet?
Hazze, är du helt från vettet?
- Mr Spock
- Medlem++
Intressant det där med "öppet läge": har gått i en vecka med ryggsmärtor nu...inleddes med att jag slaggade några nätter på taskig underlag (exakt vad föranledde mitt första och hittills enda riktiga ryggskott häromåret). Det verkar dock inte bli värre än såhär (peppar, peppar...)...å andra sidan vill det inte bli bättre heller...fieldflower skrev:Jo, Alvedon, Ipren, Panodil är ju att föredra... Man blir inte hooked på dem så lätt, och det är ju de som är anti-inflammatoriska...
Man vänjer sig...

Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag kom underfund med att min resårmadrass orsakade ryggstrul för mig för ett tag sedan. Den hade blivit för slapp i mitten. Det var bara att hiva den.Mr Spock skrev:Intressant det där med "öppet läge": har gått i en vecka med ryggsmärtor nu...inleddes med att jag slaggade några nätter på taskig underlag (exakt vad föranledde mitt första och hittills enda riktiga ryggskott häromåret). Det verkar dock inte bli värre än såhär (peppar, peppar...)...å andra sidan vill det inte bli bättre heller...fieldflower skrev:Jo, Alvedon, Ipren, Panodil är ju att föredra... Man blir inte hooked på dem så lätt, och det är ju de som är anti-inflammatoriska...
Man vänjer sig...
Å andra sidan innebar det att jag fick prova lite nya bäddmadrasser och fastnade för en IKEA med memory foam, och jag har aldrig varit så bra i ryggen. Som resårmadrass skall det vara så hårt som möjligt (jag sover skitbra med bäddmadrassen rätt på golvet, som jag kör i Glanshammar t.ex.)
För din onda rygg - prova liniment.
Linnex är dels bra liniment och innehåller dels salicylsyra som smärtstillar.
Då jag har en knut nånstans i ryggen försvinner den förvånande fort med lite liniment.
Medlem i PB50+
- Mr Spock
- Medlem++
Linnex? Köps på apoteket?fieldflower skrev:Jag kom underfund med att min resårmadrass orsakade ryggstrul för mig för ett tag sedan. Den hade blivit för slapp i mitten. Det var bara att hiva den.Mr Spock skrev:Intressant det där med "öppet läge": har gått i en vecka med ryggsmärtor nu...inleddes med att jag slaggade några nätter på taskig underlag (exakt vad föranledde mitt första och hittills enda riktiga ryggskott häromåret). Det verkar dock inte bli värre än såhär (peppar, peppar...)...å andra sidan vill det inte bli bättre heller...fieldflower skrev:Jo, Alvedon, Ipren, Panodil är ju att föredra... Man blir inte hooked på dem så lätt, och det är ju de som är anti-inflammatoriska...
Man vänjer sig...
Å andra sidan innebar det att jag fick prova lite nya bäddmadrasser och fastnade för en IKEA med memory foam, och jag har aldrig varit så bra i ryggen. Som resårmadrass skall det vara så hårt som möjligt (jag sover skitbra med bäddmadrassen rätt på golvet, som jag kör i Glanshammar t.ex.)
För din onda rygg - prova liniment.
Linnex är dels bra liniment och innehåller dels salicylsyra som smärtstillar.
Då jag har en knut nånstans i ryggen försvinner den förvånande fort med lite liniment.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat: