JMP

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

JMP

Inlägg av Foxbat »

Allt började när jag köpte toppen, Marshall JMP Super Bass MKII, för några år sedan. Det sprakade och small när jag spelade och hade toppen ståendes på lådan. Jag skruvade isär toppen tillsammans med en kompis och kunde inte se något som stod snett till. Klart var iaf att vibrationerna från min 4x15"-låda inte gjorde gott för toppen.
Jag löste det genom att ställa toppen på högkant brevid lådan.

Allt flöt på och toppen fungerade fint. Men så tröttnade jag på att inte kunna ha toppen på lådan och började titta på andra lösningar en elektroniktrassel.

Jag skruvade loss plastfötterna under toppen...
Bild

och förstod ganska omgående att vibrationerna inte hade så mycket hinder på väg mot toppen... Dämpningskuddarna var ordentligt uttorkade och ihopsjunkna.

Nya dämpningskuddar klipptes till av 6mm Poron.
Bild

Efter det finns inga missljud alls ens med Y-koppling och volym som flyttar runt toppen på lådan.
Med det fixat så bestämde jag mig för att ta tag i baksidan som saknats. Även om det kanske finns en anledning till att bakpanelen plockats bort pga temperatur, vill jag ha/ göra den.

BildBild

Jag måttade och sågade ur en plyfabit ganska snart efter jag köpte toppen men sen har den blivit liggande.
Bild
Jag skall köpa någon form av nät till övre delen av panelen. Det lutar åt styling nät från biltema. Fel färg men det är inte grymt viktigt för mig.

Bild
Före jag tar mig för att köpa en bit tolex får svart färg duga.

Så till den egentliga anledningen till mitt inlägg.
När jag var klar med allt pyssel och skulle montera ihop allt igen (Jag hade plockat ur förstärkardelen för att kontrollera nätskabeln inästning) skymtade jag något på insidan av ena gaveln.
Bild

Är det Jim Marshall som kladdat i min topp? Betyder det att han byggt den? Betyder det något för värdet?
En snabbgoogling gav inga raka svar om betydelsen av signaturen. Men det är lite roligt om det betyder att Jim him self snickrat ihop min topp.

Kretskortet var förresten märkt med/ av ARLENE. Vet någon om det är någon medarbetare eller företag motsv.?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser