Mixkritik jazz
-
- Medlem+
- Inlägg: 624
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
Mixkritik jazz
Hej!
Har gjort en inspelning i replokalen med min trio. Allt är live med massor av läckage.
Har väl hittat något som borde funka. Det jag är lite osäker är stereobilden, fas-bekymmer och mono-kompabiliteten. Hur bred vågar man göra den? Lyssnat på lite olika jazz-plattor där man ofta lägger bas i mitten och instrumenten panorerade.
http://m.soundcloud.com/dogwill/caravan" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gjort en inspelning i replokalen med min trio. Allt är live med massor av läckage.
Har väl hittat något som borde funka. Det jag är lite osäker är stereobilden, fas-bekymmer och mono-kompabiliteten. Hur bred vågar man göra den? Lyssnat på lite olika jazz-plattor där man ofta lägger bas i mitten och instrumenten panorerade.
http://m.soundcloud.com/dogwill/caravan" onclick="window.open(this.href);return false;
- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Re: Mixkritik jazz
Om det framförallt är närmickarna som skapar stereobredden behöver man sällan oroa sig för fasfel.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
-
- Medlem+
- Inlägg: 624
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
Re: Mixkritik jazz
Det mesta är närmickat men kan läck från t ex som spiller in i piano-mickarna ställa till med problem?joachime skrev:Om det framförallt är närmickarna som skapar stereobredden behöver man sällan oroa sig för fasfel.
Kollat lite med Waves PAZ, det blir lite spikar som sticker iväg men det kanske inte gör något?
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9048
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Mixkritik jazz
fasa mej hit och fasa mej dit...
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)
Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.
DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)
Skönt sväng och attityd! Me like!

Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)
Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.
DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)
Skönt sväng och attityd! Me like!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9048
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Mixkritik jazz
Hur är det inspelat? Logic? Protools? What what what?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem+
- Inlägg: 624
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
Re: Mixkritik jazz
Tack för feedbacken!f-bass skrev:fasa mej hit och fasa mej dit...
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)
Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.
DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)
Skönt sväng och attityd! Me like!
Pianot stod faktiskt bakom en resår-madress! Mindre kul att det hördes i mixen

Det är inspelat i Logic. TSM47or som OH, en ADK på bastrumman samt en StudioProjects C1 (eller nått) vid trummisens knä bakom virveln för att fånga upp lite närhet, 2 x Line Audio CM2 på pianot. Line och en AMT-mick på kontran. Försökte in i det sista slippa använda line-signalen men det funkade inte.
Jag förstår vad du menar med rummen. Nu är det olika rum i SpaceDesigner för varje instrument, men givetvis ska man ställa det mer i samma inser jag nu. Har haft lite svårt att få pianot att limma ihop med trummorna, precis som du säger.
Pianot var närmickat för att minska läcket och är väldigt hårt eq-at, men ska prova sänka lite låg mid.
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9048
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Mixkritik jazz
Det är ju naturligtvis en smakfråga men JAG skulle vilja ha lite mindre murrighet i Pianot.jannej skrev:Tack för feedbacken!f-bass skrev:fasa mej hit och fasa mej dit...
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)
Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.
DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)
Skönt sväng och attityd! Me like!
Pianot stod faktiskt bakom en resår-madress! Mindre kul att det hördes i mixen
Det är inspelat i Logic. TSM47or som OH, en ADK på bastrumman samt en StudioProjects C1 (eller nått) vid trummisens knä bakom virveln för att fånga upp lite närhet, 2 x Line Audio CM2 på pianot. Line och en AMT-mick på kontran. Försökte in i det sista slippa använda line-signalen men det funkade inte.
Jag förstår vad du menar med rummen. Nu är det olika rum i SpaceDesigner för varje instrument, men givetvis ska man ställa det mer i samma inser jag nu. Har haft lite svårt att få pianot att limma ihop med trummorna, precis som du säger.
Pianot var närmickat för att minska läcket och är väldigt hårt eq-at, men ska prova sänka lite låg mid.
Om du pm'ar en mailadress så kan jag skicka en Zip med ett gäng sköna ir-impulser till tex Space designer.
Jag har en polare som "spelat in" sitt m5000 och så har jag en hög grymma impulser från Bricastis reverb.
Just say the word.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- funkys**t
- Medlem++
- Inlägg: 6284
- Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
- Ort: Örebröov
- Kontakt:
Re: Mixkritik jazz
Svänger!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Re: Mixkritik jazz
Bra sväng. Skönt sound i ståbasen. Håller med om att pianot verkar stå i ett annat rum, även om jag kanske inte hade tänkt så innan f-bass satte mig på spåret.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- gabrieldahl
- Medlem+
- Inlägg: 868
- Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Mixkritik jazz
bas + trummor låter grymt (tänker främst soundmässigt, spel är grymt från alla)! pianosoundet känns väldigt hårt, förmodligen pga eq och nästan lite digitalt. kanske skulle pan:a de två pianomickarna? är det en på hög- respektive lågt register? vad för mick till basen line:ade du? (:
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
-
- Medlem+
- Inlägg: 624
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
Re: Mixkritik jazz
Tack! Pianot är i stereo och panorera. Har dragit ihop det lite efter önskemål från pianisten, som upplevede att han fick så "långa armar" som det var för mcket panorerat.gabrieldahl skrev:bas + trummor låter grymt (tänker främst soundmässigt, spel är grymt från alla)! pianosoundet känns väldigt hårt, förmodligen pga eq och nästan lite digitalt. kanske skulle pan:a de två pianomickarna? är det en på hög- respektive lågt register? vad för mick till basen line:ade du? (:
Det är en FullCircle genom en Headway som det sitter på basen.
/ Janne
- Walka
- Kontot är inaktiverat
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
- Ort: Borås
Re: Mixkritik jazz
f-bass skrev:Det är ju naturligtvis en smakfråga men JAG skulle vilja ha lite mindre murrighet i Pianot.jannej skrev:Tack för feedbacken!f-bass skrev:fasa mej hit och fasa mej dit...
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)
Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.
DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)
Skönt sväng och attityd! Me like!
Pianot stod faktiskt bakom en resår-madress! Mindre kul att det hördes i mixen
Det är inspelat i Logic. TSM47or som OH, en ADK på bastrumman samt en StudioProjects C1 (eller nått) vid trummisens knä bakom virveln för att fånga upp lite närhet, 2 x Line Audio CM2 på pianot. Line och en AMT-mick på kontran. Försökte in i det sista slippa använda line-signalen men det funkade inte.
Jag förstår vad du menar med rummen. Nu är det olika rum i SpaceDesigner för varje instrument, men givetvis ska man ställa det mer i samma inser jag nu. Har haft lite svårt att få pianot att limma ihop med trummorna, precis som du säger.
Pianot var närmickat för att minska läcket och är väldigt hårt eq-at, men ska prova sänka lite låg mid.
Om du pm'ar en mailadress så kan jag skicka en Zip med ett gäng sköna ir-impulser till tex Space designer.
Jag har en polare som "spelat in" sitt m5000 och så har jag en hög grymma impulser från Bricastis reverb.
Just say the word.
THE WORD, THE WORD!!!

Medlemspresentation
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Re: Mixkritik jazz
http://www.samplicity.com/bricasti-m7-i ... responses/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Walka
- Kontot är inaktiverat
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
- Ort: Borås
Re: Mixkritik jazz
Tackar!
Medlemspresentation
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Mixkritik jazz
Dom där har jag och dom låter hyffsat men kommer inte i närheten av originalet vad det gäller täthet och klang. Bättre än att inte ha responserna givetvis men just i det här fallet är jag löjligt glad att faktiskt ha förlagan i racket. Den låter så bra att det är löjligt.joachime skrev:http://www.samplicity.com/bricasti-m7-i ... responses/
- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Re: Mixkritik jazz
Det gäller för alla modulerande reverb. Lexicon är ett annat bra exempel. Det finns två sätt att ta upp impulser. Endera spelar man upp en eller flera sinussvep. Fördelen är att varje frekvensspalt analyseras separat. Nackdelen är att förändringar över tid inte fångas upp på ett korrekt sätt, vilket kan resultera i ett fasigt ljud.Irbit skrev:Dom där har jag och dom låter hyffsat men kommer inte i närheten av originalet vad det gäller täthet och klang. Bättre än att inte ha responserna givetvis men just i det här fallet är jag löjligt glad att faktiskt ha förlagan i racket. Den låter så bra att det är löjligt.joachime skrev:http://www.samplicity.com/bricasti-m7-i ... responses/
Alternativet är att skicka ut en kraftig transient och fånga upp dess impuls. På det sättet mäter man alla frekvensspalter samtidigt. Ju snabbare transient desto mer korrekta blir mätningar i tidsdimensionen. Tyvärr är transienter olika snabba i olika register, så i praktiken blir det ändå en avvägning mellan att få alla frekvensband registrerade och att fånga upp den modulerande informationen på rätt sätt.
Jag är inte så avancerad på det här med impulsupptagningar men mina egna upptagningar har gett en aning vassare/hårdare impulser än originalet när jag använder den här metoden. Dessutom är det ju så att modulation i vissa fall är mer komplex och rör sig över längre tid än en impuls vanligtvis plockar upp. Då går man miste om viss information och impulsen kan upplevas som lite statisk jämfört med originalet.
De få gånger jag gjort impulser på verkliga rum med hjälp av upprepade sinussvep har resultaten däremot blivit mer lyckade.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Mixkritik jazz
Jag har gjort många impulsresponser själv under åren och jag tröttnade. Blev inte tillräckligt bra i jämförelse med förlagan även om jag ibland kom hyffsat nära. Den jag lyckades bäst med var när jag samplade av min EMT240-plåt. Det blev riktigt bra. Men annars blev jag i stort inte nöjd. En polare har licens för startpistol så han hjälpte till. Han stod för "transienten".joachime skrev:Det gäller för alla modulerande reverb. Lexicon är ett annat bra exempel. Det finns två sätt att ta upp impulser. Endera spelar man upp en eller flera sinussvep. Fördelen är att varje frekvensspalt analyseras separat. Nackdelen är att förändringar över tid inte fångas upp på ett korrekt sätt, vilket kan resultera i ett fasigt ljud.Irbit skrev:Dom där har jag och dom låter hyffsat men kommer inte i närheten av originalet vad det gäller täthet och klang. Bättre än att inte ha responserna givetvis men just i det här fallet är jag löjligt glad att faktiskt ha förlagan i racket. Den låter så bra att det är löjligt.joachime skrev:http://www.samplicity.com/bricasti-m7-i ... responses/
Alternativet är att skicka ut en kraftig transient och fånga upp dess impuls. På det sättet mäter man alla frekvensspalter samtidigt. Ju snabbare transient desto mer korrekta blir mätningar i tidsdimensionen. Tyvärr är transienter olika snabba i olika register, så i praktiken blir det ändå en avvägning mellan att få alla frekvensband registrerade och att fånga upp den modulerande informationen på rätt sätt.
Jag är inte så avancerad på det här med impulsupptagningar men mina egna upptagningar har gett en aning vassare/hårdare impulser än originalet när jag använder den här metoden. Dessutom är det ju så att modulation i vissa fall är mer komplex och rör sig över längre tid än en impuls vanligtvis plockar upp. Då går man miste om viss information och impulsen kan upplevas som lite statisk jämfört med originalet.
De få gånger jag gjort impulser på verkliga rum med hjälp av upprepade sinussvep har resultaten däremot blivit mer lyckade.
- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Re: Mixkritik jazz
Jag rekommenderar sinussvep till plåtar, fjädrar och fysiska rum.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Mixkritik jazz
Funkade skitbra med startpicka på plåten. Fjädrar har jag aldrig försökt mig på. Fysiska rum däremot och det har väl gått att använda men..... Kan ha varit rummen som faktiskt inte lät så bra i sig också. Hur som. Det enda jag provat är startpicka.joachime skrev:Jag rekommenderar sinussvep till plåtar, fjädrar och fysiska rum.
En polare har gjort impulsresponser i ganska många kyrkor här i stan. Och han frågade inte om lov först. Han hade ingen större lust att kliva omkring på stan med en startpistol som ju faktiskt kräver license. Och han var även lite orolig för hur folk skulle reagera om någon såg honom ta fram pistolen......

