"Myth-busters" Glanshammar 2013?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: "Myth-busters" Glanshammar 2013?

Inlägg av fieldflower »

200071 skrev:
inber skrev:
fieldflower skrev: Jag tror det då jag hör det...;)
Vi får väl rigga upp en ljusrigg och några lysrör i närheten av en bas i Glanshammar nästa år och testa...

Om basister vill fortsätta tro att aktiv elektronik inne i basen alltid är jättedåligt och all elektronik måste sitta inne i en låda 3-4 meter bort för att låta bra, så har jag tyvärr ungefär lika hög motivation att omvända dem som när folk från andra kulturer tror på onda andar eller förkastar andra gudar än sin egen. :wink:

Men vi kan väl ha med det på test-listan till nästa års Glanshammar?

Jag har också fascinerats över passivtalibanerna som gladeligen sätter en pre-amp på pedalbordet och är så nöjda med sin passiva bas.
Jag är ingen passivtaliban, utan ser ärligt fram emot att höra att det för mig något förvånande utfallet i årets kabeltest helt omintetgöras då samma test görs på med aktiv bas.
Och jag varken tvivlar eller tror på att så kommer att ske, utan avvaktar testet i god ordning.
Blir skitkul ju!

Varför vi skulle rigga en ljusrigg för detta testet övergår dock mitt förstånd...
(Jo, jag skrev faktiskt "hör", inte "ser"..;) )
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

200071 skrev:Jag har också fascinerats över passivtalibanerna som gladeligen sätter en pre-amp på pedalbordet och är så nöjda med sin passiva bas.
Samma här. Egentligen det sämsta av två världar. Förutom OM nu elektroniken i basen skulle gå sönder men det händer ju bevisligen väldigt sällan. Men passiv bas via an x meter lång sladd till en preamp och sedan en x meter lång sladd till stärkaren...... Dumt. Bättre att ha elektroniken i basen och en x antal meter lång sladd till förstärkaren om man ska se till störningar mm.....

Det som nästan är mest deprimerande så här efter Glanshammar är att vi aktiva med huvudet i behåll faktiskt lät oss duperas av passivtalibanerna gällande detta test. Vi visste egentligen innerst inne bättre. Men vi lät oss duperas...... Vi lät dom hållas och tillät dom att mot bättre vetande plocka fram sitt passiva gamla "mög" och då blev det ju som det blev med testet...... :shock: ;)

Skämt å sido. Om man nu kör passivt och över huvudet taget ska ha en preamp i signalkedjan så är det bättre att den sitter i basen än på en x antal meter lång sladd......
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Irbit skrev:Skämt å sido. Om man nu kör passivt och över huvudet taget ska ha en preamp i signalkedjan så är det bättre att den sitter i basen än på en x antal meter lång sladd......
Så om man skall köra passivt gör man det bäst aktivt alltså...?
Hur tänkteru nurå? ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
Irbit skrev:Skämt å sido. Om man nu kör passivt och över huvudet taget ska ha en preamp i signalkedjan så är det bättre att den sitter i basen än på en x antal meter lång sladd......
Så om man skall köra passivt gör man det bäst aktivt alltså...?
Hur tänkteru nurå? ;)
Jag ändrar lite på dom fetstilningarna du gjorde i mitt inlägg..... ;)

Lite luddigt formulerat givetvis men om man nu kopplar in en preamp i signalkedjan så är det i princip samma sak som en aktiv bas. Man försöker dölja att man kör aktivt. För att man skäms lite kanske? Passivtalibanpolarna skulle ge en risbastu där bak? Fast dom låter sig luras av att preampen sitter på en lång sladd istället..... :roll: :lol:

Kommer man med sin gamla p-bas från -63 och kopplar in en Aguilar Tone Hammer i signalkedjan så kan man nog egentligen säga att det är en aktiv bas helt plötsligt. Några av Musikman´s modeller går att köra både aktivt och passivt. Big Al, Reflex...... Det är nog egentligen det bästa av två världar. Den aktiva elektroniken inbyggt i basen men man kan även köra passivt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Byter mellan aktivt med båda j-mickarna till passiv halsmick mellan många låtar... Solad stallmick på min bas går nästan inte utan preamp, låter futtigt.. Smidigheten att ha det så nära höger hand är det som avgör tycker jag. Hatar att stå böjd över pedalbord. Köper hellre 4 lika dana pedaler och växlar mellan dem. Ni som gör multieffekter måste ju ha en extra kromosom..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

fieldflower skrev:
Varför vi skulle rigga en ljusrigg för detta testet övergår dock mitt förstånd...
Anledningen till att jag skrev det är att jag läst här på Pratabas att ljusriggar släpper ifrån sig en hel del [elektromagnetiska] störningar.

Men man ska inte tro allt man läser på internet... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Re:

Inlägg av Nick »

inber skrev:
fieldflower skrev:
Anledningen till att jag skrev det är att jag läst här på Pratabas att ljusriggar släpper ifrån sig en hel del [elektromagnetiska] störningar.

Fast att ljusriggar kan orsaka brum, speciellt i singelcoil instrument är ju ingen myt. Men varför det blir så vet jag inte. Det kanske någon annan kan förklara?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re:

Inlägg av fieldflower »

inber skrev:
fieldflower skrev:

Du menar så...
Fast det är väl ingen direkt myt att dimmers i ljusstyrningar kan sabba ljudet...
En av de största fördelarna med DMX är att man med lite tur klappar i eventuella 240-dimmers för ljuset i helt andra faser än ljudet.

Minns en del gig förr då man blev tvungen att koppla det gamla ljusbordet (6 kanaler 240V ut och inbyggda dimmers) på samma fas och alla sladdar hamnade i samma härke.
Det brummade inte vackert... Man fick spela nåt som var delbart i 50 Hz helt enkelt...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Ja en preamp är en preamp är en preamp, oavsett om den sitter i stärkaren, på pedalbordet eller i basen.

Fördelen med att ha preamp i basen har ni redan varit inne på.

Fördelarna med att spela på ett passivt instrument är att man, om man vill, kan köra en så ren signalkedja som det bara går eller låta signalen gå genom en preamp. Spelar man på flera basar kan man använda samma preamp till alla basarna. Det är dessutom enkelt att driva preampen på nätström istället för batteri.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

joachime skrev:Ja en preamp är en preamp är en preamp, oavsett om den sitter i stärkaren, på pedalbordet eller i basen.

Fördelen med att ha preamp i basen har ni redan varit inne på.

Fördelarna med att spela på ett passivt instrument är att man, om man vill, kan köra en så ren signalkedja som det bara går eller låta signalen gå genom en preamp. Spelar man på flera basar kan man använda samma preamp till alla basarna. Det är dessutom enkelt att driva preampen på nätström istället för batteri.
Men, strikt talat, är det inte så att man alltid använder en preamp om man inte kopplar basen rätt in i ett slutsteg, men vem gör det?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

fieldflower skrev:Men, strikt talat, är det inte så att man alltid använder en preamp om man inte kopplar basen rätt in i ett slutsteg, men vem gör det?
I inspelningsammanhang händer det att man kopplar basen direkt. Kopplar man ett aktivt instrument till en förstärkare får man grovt räknat dubbelt upp av all elektronik. På så sätt blir tanken om den "rena" signalkedjan svårare att realisera.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

joachime skrev:
fieldflower skrev:Men, strikt talat, är det inte så att man alltid använder en preamp om man inte kopplar basen rätt in i ett slutsteg, men vem gör det?
I inspelningsammanhang händer det att man kopplar basen direkt. Kopplar man ett aktivt instrument till en förstärkare får man grovt räknat dubbelt upp av all elektronik. På så sätt blir tanken om den "rena" signalkedjan svårare att realisera.
Mjo, men i mixerbordet sitter ju en preamp...

Och jag menade nog mest för livebruk.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
joachime skrev:
Mjo, men i mixerbordet sitter ju en preamp...
Precis. Och egentligen behöver inte en preamp innehålla några tonkontroller/eq heller. Jag har några Neve-preamps som låter otroligt bra men det är rena försteg som jag ibland kör rätt till ljudkorten. Att koppla en passiv bas rätt in i ett Apogee Symphony I/O är inte direkt fördelaktigt. En bra preamp är viktigt.

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

fieldflower skrev:Mjo, men i mixerbordet sitter ju en preamp...
Det stämmer. Och den elektroniken kommer du inte undan om du ska köra ut basen i ljudanläggning. Oavsett om du har en preamp i basen eller inte.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

joachime skrev:
Det stämmer. Och den elektroniken kommer du inte undan om du ska köra ut basen i ljudanläggning. Oavsett om du har en preamp i basen eller inte.
Så alla basar körs aktivt, och skillnaden ligger i antalet preampar som kedjan passerar, där aktiva basar har 1 extra.

Har som sagt ingen åsikt att det ena eller andra skulle vara bättre, men det skall bli kul att köra om kabeltestningen nästa år.
Jag blev väldigt förvånad över årets test, och ser fram emot att bli förvånad över nästa års.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Re:

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Att koppla en passiv bas rätt in i ett Apogee Symphony I/O är inte direkt fördelaktigt. En bra preamp är viktigt.
Nu har jag aldrig testat Apogee Symphonys preampar men med korrrekt impedansomvandling borde de väl räcka till de flesta sammanhang.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

fieldflower skrev:
joachime skrev:
Så alla basar körs aktivt, och skillnaden ligger i antalet preampar som kedjan passerar, där aktiva basar har 1 extra.

Har som sagt ingen åsikt att det ena eller andra skulle vara bättre, men det skall bli kul att köra om kabeltestningen nästa år.
Jag blev väldigt förvånad över årets test, och ser fram emot att bli förvånad över nästa års.
Ja, jag upplever att passivpuritanerna ställer sig frågande till den mängd aktiv elektronik signalen passerar innan den når örat. Hellre då ett instrument och en förstärkare som ger optimalt ljud än aktiva kretsar som ger flexibilitet.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

joachime skrev:
fieldflower skrev:
joachime skrev:

Ja, jag upplever att passivpuritanerna ställer sig frågande till den mängd aktiv elektronik signalen passerar innan den når örat. Hellre då ett instrument och en förstärkare som ger optimalt ljud än aktiva kretsar som ger flexibilitet.
Antagligen kör passivtalibanerna sina sångmikar obalanserat också. Då kan man ju ta bort en massa onödiga grejor som säkert förstör ljudet... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re:

Inlägg av fieldflower »

inber skrev:
joachime skrev:
fieldflower skrev:
joachime skrev:

Antagligen kör passivtalibanerna sina sångmikar obalanserat också. Då kan man ju ta bort en massa onödiga grejor som säkert förstör ljudet... :wink:
Mickar...? :?
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nu måste vi komma ihåg att det viktiga är inte vad som låter bra, utan att man vet vad man har kopplat in.
Och hur. Oh när. Och var.
Impedanser, kiloohm och mikrofarad är vitala delar av groovet.
- och det är ju ändå det som till sist är det viktiga!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Re:

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Irbit skrev:Att koppla en passiv bas rätt in i ett Apogee Symphony I/O är inte direkt fördelaktigt. En bra preamp är viktigt.
Nu har jag aldrig testat Apogee Symphonys preampar men med korrrekt impedansomvandling borde de väl räcka till de flesta sammanhang.
Och vad gör en preamp? En impedansomvandlare/line box är i stort en enkel preamp i sig. Jag själv har ofta skrivit här att jag personligen föredrar passiva line boxar till aktiva instrument och vise versa. Utan att egentligen rent tekniskt veta varför egentligen men min favoritlinebox för passiva instrument är Avalon U5. Aktiv som tusan och den innehåller också en mickpreamp. Avalon själva beskriver den som en "high-voltage DI-preamp". Radial JDI innehåller en buffer preamp. Signalnivåer är viktigt och en bra preamp, oavsett var den sitter, är a och o.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Nu måste vi komma ihåg att det viktiga är inte vad som låter bra, utan att man vet vad man har kopplat in.
Och hur. Oh när. Och var.
Impedanser, kiloohm och mikrofarad är vitala delar av groovet.
- och det är ju ändå det som till sist är det viktiga!
Och det ena utesluter det andra då eller? Bra spelat OCH grejor som funkar ihop vill man väl kanske ha i dom bästa av världar, eller?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Wrinkly..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:En impedansomvandlare/line box är i stort en enkel preamp i sig. Jag själv har ofta skrivit här att jag personligen föredrar passiva line boxar till aktiva instrument och vise versa. Utan att egentligen rent tekniskt veta varför egentligen men min favoritlinebox för passiva instrument är Avalon U5. Aktiv som tusan och den innehåller också en mickpreamp. Avalon själva beskriver den som en "high-voltage DI-preamp". Radial JDI innehåller en buffer preamp. Signalnivåer är viktigt och en bra preamp, oavsett var den sitter, är a och o.
Det stämmer. Aktiva lajnboxar innehåller aktiva kretsar. I vissa fall, som din Avalon, även en preamp för att förstärka signalen till linjenivå.
Men i sin grundform hanterar lajnboxen enbart impedansanpassning för att matcha basens höga impedans med linje-/mikrofonförstärkarnas låga. En lajnbox är därför inte en enkel preamp, även om den kan innehålla en.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Irbit skrev:En impedansomvandlare/line box är i stort en enkel preamp i sig. Jag själv har ofta skrivit här att jag personligen föredrar passiva line boxar till aktiva instrument och vise versa. Utan att egentligen rent tekniskt veta varför egentligen men min favoritlinebox för passiva instrument är Avalon U5. Aktiv som tusan och den innehåller också en mickpreamp. Avalon själva beskriver den som en "high-voltage DI-preamp". Radial JDI innehåller en buffer preamp. Signalnivåer är viktigt och en bra preamp, oavsett var den sitter, är a och o.
Det stämmer. Aktiva lajnboxar innehåller aktiva kretsar. I vissa fall, som din Avalon, även en preamp för att förstärka signalen till linjenivå.
Men i sin grundform hanterar lajnboxen enbart impedansanpassning för att matcha basens höga impedans med linje-/mikrofonförstärkarnas låga. En lajnbox är därför inte en enkel preamp, även om den kan innehålla en.
I min värld kommer man egentligen inte undan preamps oavsett hur man gör. Jag har själv alltid föredragit aktiva lineboxar till passiva instrument och vise versa, vilket jag skrev i förra inlägget. Bufferpreamps är också preamps. Det här ger väl egentligen hyffsat svart på vitt hur jag själv resonerar.....:

http://www.radialeng.com/pdfs/Selecting ... r-bass.pdf

Det gör skillnad även vid kortare kabelavstånd i mina öron och så här resonerar många tekniker. Vilket gör att man om man vill vara noga inte kommer förbi preamps. Och även kvalitativa passiva lineboxar innehåller bufferpreamps vanligtvis. Jag skulle personligen inte välja att koppla in en gammal Jazzbas i ett ljudkort utan att gå via en aktiv line box om jag själv fick välja. Om man ska vara lite petig.....
Skriv svar