basmartin skrev:inber skrev:Aslan skrev:Även om man bara spelar bas och inte läser noter, kan det vara bra att veta vilka toner som finns i skalan och inte bara mönstret. Spelar man t ex solo eller walking tycker jag att det är ett måste att veta hur ackorden hänger ihop.
Mild protest: man hör ju vilka toner som är fel. Jag spelar gitarr också och ser lik förbaskat inget värde i en formel som berättar för mig det jag redan hör. Fast vi rena gehörsspelare är kanske underliga typer? Jag märker att gitarristen i bandet ibland har ett helvete att transponera låtar i huvudet. Jag trodde länge att alla musikanter kunde sånt helt automatiskt, eftersom jag själv aldrig sett det som ens svårt.
Alla som spelar är inte som du. Vissa som är sämre på att se mönster, har sämre gehör men ändå tycker det är jäkligt kul att spela, kan ha nytta av olika förklaringsmodeller. Men som sagt, läser man inte noter eller har behov av att diskutera musik på en abstrakt nivå, så är det rätt meningslöst att lära sig musikteori. I synnerhet om man har nöjt sig med den nivån man befinner sig på.
Jag vet att jag har urbra gehör, men det här är inte ett illa dolt försök att skryta med det eller framhäva mig själv. Eftersom jag inte vigt mina senaste 30 år åt musiken så är jag en duktig, men långt ifrån professionell, musikant. Man kommer bara en viss bit med talang, som bekant, så en stor del av forumet är säkert både duktigare och mer erfarna basister än jag. Och huvudsaken är ändå att man har roligt. Och det tror jag att vi alla som hänger här har, var och en på sitt sätt.
Vad jag är seriöst intresserad av är om det finns andra som har urbra musiköra men ändå tycker att de haft en massa nytta av teorin. Jag får alltid en känsla av att teori-förespråkarna inte är så... eh, musikaliska själva, utan lutar sig mot teorin för att upphäva det som deras gehör inte klarar.
(Fördoms-varningslampan blinkar intensivt, men ingen har lyckats ta det ur mig än...

)
Säkert är jag kraftigt färgad av att min första tonårsförälskelse och kärlek här i världen var skitbra på vad som var dominant, subdominant och allt vad det heter, men det var jag - inte hon - som visste direkt vilka ackord som passade till låten...