"Myth-busters" Glanshammar 2013?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Re: Re:

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Det gör skillnad även vid kortare kabelavstånd i mina öron och så här resonerar många tekniker. Vilket gör att man om man vill vara noga inte kommer förbi preamps. Och även kvalitativa passiva lineboxar innehåller bufferpreamps vanligtvis. Jag skulle personligen inte välja att koppla in en gammal Jazzbas i ett ljudkort utan att gå via en aktiv line box om jag själv fick välja. Om man ska vara lite petig.....
Det är nog ingen i tråden som argumenterat för att det inte är skillnad. Det handlar nog snarare om var preferenserna ligger.

En lajnbox med buffer är per definition aktiv.

Kopplar man basen i en högimpdansingång på ljudkortet kopplar man troligen in den i just en buffer och sedan går signalen vidare till en mikrofonförstärkare. Är det bra kvalitet på prylarna ska det inte vara något problem.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Re:

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Irbit skrev:Det gör skillnad även vid kortare kabelavstånd i mina öron och så här resonerar många tekniker. Vilket gör att man om man vill vara noga inte kommer förbi preamps. Och även kvalitativa passiva lineboxar innehåller bufferpreamps vanligtvis. Jag skulle personligen inte välja att koppla in en gammal Jazzbas i ett ljudkort utan att gå via en aktiv line box om jag själv fick välja. Om man ska vara lite petig.....
Det är nog ingen i tråden som argumenterat för att det inte är skillnad. Det handlar nog snarare om var preferenserna ligger.

En lajnbox med buffer är per definition aktiv.

Kopplar man basen i en högimpdansingång på ljudkortet kopplar man troligen in den i just en buffer och sedan går signalen vidare till en mikrofonförstärkare. Är det bra kvalitet på prylarna ska det inte vara något problem.
Nu har jag inga instrumentingångar på mina ljudkort i studion. Balanserade ingångar på DSUB 25-pinnars kontakter. Linebox är ett måste om man ska köra rätt in på kortet. Singnalmatchningen måste ske innan ljudkortet. Det vara samma på MOTU-korten jag hade tidigare. Och Alesis-korten som var dom första jag körde på i några år. Det är ganska få multikanalskort som kör hi-z ingångar på kortet. Åtminstone om man ska upp i 32 kanaler eller fler. Apogee Symphony I/O kan man konfigurera med olika ingångsmoduler som man sätter i rackhårdvaran och dom har något kort där det finns några hi-z ingångar på men det är väl inte direkt vanligt att man sätter i ett sådant kort för studiobruk. Lite för snävt användningsområde. För ett portabelt system är det nog däremot säkert användbart.

Usch. Fy faan. Vaknade upp med världens huvudvärk imorse. Börjar släppa lite smått efter att ha tagit värktablett. Har blivit jävulusiskt känslig mot pollen. Helt off. Har kommit på ett par år. Vart fullständigt okänslig tidigare. Tips emottages gärna. Både förra våren och den här har varit skitjobbiga. Skitpollensjävulskap. :(
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: "Myth-busters" Glanshammar 2013?

Inlägg av mrbaloo »

Irbit skrev:Angående myth-busting och tele-kablar i G-hammar....... Vi skulle ha testat kablar med en aktiv bas också. Har pratat med lite kunnigt folk ikväll. Dom hävdade att skillnaden gällande olika kablar blir MINDRE med en aktiv bas än en passiv...... Något att myth-busta nästa år kanske?

Nu har jag i sann bas-nörderi gjort ett nästan vetenskapligt test av lite olika telekablar (prisklass 20:- --> 120:-). Jag fann ingen skillnad hos de olika kablarna förutom att de gav lite olika signalstyrka ut ur kabeln. Kanske är det det som gör att dyra kablar låter bättre (dvs. mindre motstånd och förluster) om man har samma inställningar på bas och förstärkare? Vad vet jag?

Ok, mitt test är lite ovetenskapligt och snabbt tillhugget. Men det jag upptäckte är att signalen inte blev helt frekvenslinjär efter passage i kablarna.

Se mer här: http://basgitarr.wordpress.com/2013/05/ ... entkablar/" onclick="window.open(this.href);return false;

/MrBaloo
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo skrev:
Irbit skrev:Angående myth-busting och tele-kablar i G-hammar....... Vi skulle ha testat kablar med en aktiv bas också. Har pratat med lite kunnigt folk ikväll. Dom hävdade att skillnaden gällande olika kablar blir MINDRE med en aktiv bas än en passiv...... Något att myth-busta nästa år kanske?

Nu har jag i sann bas-nörderi gjort ett nästan vetenskapligt test av lite olika telekablar (prisklass 20:- --> 120:-). Jag fann ingen skillnad hos de olika kablarna förutom att de gav lite olika signalstyrka ut ur kabeln. Kanske är det det som gör att dyra kablar låter bättre (dvs. mindre motstånd och förluster) om man har samma inställningar på bas och förstärkare? Vad vet jag?

Ok, mitt test är lite ovetenskapligt och snabbt tillhugget. Men det jag upptäckte är att signalen inte blev helt frekvenslinjär efter passage i kablarna.

Se mer här: http://basgitarr.wordpress.com/2013/05/ ... entkablar/" onclick="window.open(this.href);return false;

/MrBaloo
Attans intressant. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev: Ok, mitt test är lite ovetenskapligt och snabbt tillhugget. Men det jag upptäckte är att signalen inte blev helt frekvenslinjär efter passage i kablarna.

/MrBaloo
Schysst mätning, me like!

Med reservation för att jag läst lite slarvigt, så haltar dina antaganden lite när det gäller resistansen i kabeln. Resistansen har ingen som helst praktisk betydelse, eftersom den är försumbar jämfört med utimpedansen hos basen (signalgivaren) och inimpedansen hos förstärkaren (mätutrustningen). Resistansen i en kabel är kanske en kvarts ohm eller så, medan utgång och ingång handlar flera tiopotenser högre värden. Att signalen skulle vara hörbart lägre pga en kabel stämmer inte - du hör i hörsle (underbart gammaldags uttryck! :D )

Det som ger diskantförlusten är kapacitansen i kabeln, dvs kapacitansen mellan ledare och jord. Den leder lite populärt uttryckt diskanten ner till jord och är den stora skillnaden mellan olika kablar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:
mrbaloo skrev: Ok, mitt test är lite ovetenskapligt och snabbt tillhugget. Men det jag upptäckte är att signalen inte blev helt frekvenslinjär efter passage i kablarna.

/MrBaloo
Schysst mätning, me like!

Med reservation för att jag läst lite slarvigt, så haltar dina antaganden lite när det gäller resistansen i kabeln. Resistansen har ingen som helst praktisk betydelse, eftersom den är försumbar jämfört med utimpedansen hos basen (signalgivaren) och inimpedansen hos förstärkaren (mätutrustningen). Resistansen i en kabel är kanske en kvarts ohm eller så, medan utgång och ingång handlar flera tiopotenser högre värden. Att signalen skulle vara hörbart lägre pga en kabel stämmer inte - du hör i hörsle (underbart gammaldags uttryck! :D )

Det som ger diskantförlusten är kapacitansen i kabeln, dvs kapacitansen mellan ledare och jord. Den leder lite populärt uttryckt diskanten ner till jord och är den stora skillnaden mellan olika kablar.
Så sant, kapacitansen borde det ju givetvis vara. Det är ju så man bygger analoga lågpassfilter... Det är bra att ha dig här Inber, du kan ju såna här saker.

Ja, jag är väldigt medveten om att jag sticker ut lite med min enkla provning och mina olika antaganden om varför olika kablar kan låta olika. Det är väl mest för att jag egentligen inte kom fram till något speciellt resultat mer än diskantförlusten över ca 4 kHz. Men då har jag ju heller ingen speciellt dyr kabel i mina gömmor. Jag har oftast försökt tänka på det som håller: hygglig kabelkvalitet + bra kontakter. Givetvis gör det ju inget om det är bra pris på kablarna jag köper.

Var det inte Mr Spock som nämnde något i en tråd om kortskaliga halsar att "bas-nörderiet" inte har någon övre gräns. Nu försöker jag inte medvetet ta steget ännu högre, men jag kan inte låta kabelgrejen gå omätt förbi... ;-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Undrar hur stor skillnad på ljudet som kvaliten på kablarna inne i basen gör..... :hmm:
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Irbit skrev:Undrar hur stor skillnad på ljudet som kvaliten på kablarna inne i basen gör..... :hmm:
Tygklädda kablar låter bättre. Det vet ju alla!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Nick skrev: Tygklädda kablar låter bättre. Det vet ju alla!
Stopp nu ett ögonlock!

Menar du röda eller gula tygklädda kablar? Man kan inte dra alla tygklädda kablar över samma kam! JHU!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

AlbinH skrev:
Stopp nu ett ögonlock!

Menar du röda eller gula tygklädda kablar? Man kan inte dra alla tygklädda kablar över samma kam! JHU!
Inuti basen låter vita och svarta kablar bäst. På utsidan av basen ger gula kablar lite mer värme åt ljudet.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Nick skrev:
AlbinH skrev:
Stopp nu ett ögonlock!

Inuti basen låter vita och svarta kablar bäst. På utsidan av basen ger gula kablar lite mer värme åt ljudet.
På A svarar jag :vet inte. Och på B så har jag hört det tidigare men inte trott på det. Gäller det också om man spelar i en uppvärmd lokal? Vi repar tyvärr på Fryshuset, då borde vi kanske ha mörkgula tygisar?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

AlbinH skrev:
Nick skrev:
AlbinH skrev:
Stopp nu ett ögonlock!

På A svarar jag :vet inte. Och på B så har jag hört det tidigare men inte trott på det. Gäller det också om man spelar i en uppvärmd lokal? Vi repar tyvärr på Fryshuset, då borde vi kanske ha mörkgula tygisar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmekabel

Voila!! ;)
Skriv svar