Dubbelcase som går att flyga med.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Dubbelcase som går att flyga med.

Inlägg av John Sane »

Gigbag som rymmer två elbasar och som är tillräckligt skyddande för att checka in på flyget existerar väl inte gissar jag men ett SKB-liknande case för två instrument, finns det?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Re: Dubbelcase som går att flyga med.

Inlägg av Aslan »

Jag har inte sett nåt sånt och har letat en hel del. Tyvärr blir det nog två flightcasar eller en flightcase och ett handbagage.
Kände du att du skulle behövt en extrabas i Madrid?:)
Gick det bra förresten? Coola bilder på FB iaf:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Ett flightcase för två basar hade varit kanon men det väger troligtvis för mycket för att få checka in utan att betala extra. Borde man inte kunna specificera "En st vit Fender Precision med Schaller straplocks" på kravlistan? Eller kanske två så behöver jag inte ta med mig någon bas alls.

Madrid gick väldigt bra. Magnus har infört regeln "En pose rättfärdigar tio spelfel" vilket passar mig alldeles utmärkt.
Schysst klubb, mycket folk och fantastisk publik. 90 minuters konsert vilket är ovanligt långt för oss men det var kul.
Extrabas hade varit skönt. Jag tycker det är stressande utan. Om något går sönder så är det liksom kört. Vi har ju inga tekniker med sig som kan löda fast något som lossnat t.ex. En sträng kan man väl springa ut och byta när det är så långt gig men det finns lite för mycket som kan gå snett för att jag skall känna mig bekväm utan backup. Min bas är dessutom Mårtensson-moddad vilket radikalt ökar riskerna. Hörde att ni har två gig till helgen förresten. Grymt. Vi körde One Love i lördags.
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Köp en squier och skruva av halsen. Då borde den få plats i din vanliga resväska.

Dereborn hade något dubbelcase till salu för ett tag sedan. Kolla om det finns kvar. Men risken är som sagt att det blir för tungt.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

På min nivå så har man sällan mer än en väska att checka in så det finns ingen resväska att lägga en bas med avskruvad hals i. En incheckad bas i case och en kabinväska att ta som handbagage är allt som finns för det mesta. Dessutom så låter det galet omständigt att skruva av och på halsen.

Konstigt att inte SKB eller någon annan tillverkar dubbelcase i plast. Det hade varit perfekt. Skyddar ok och vikten borde hålla sig inom marginalen. Min Fender i ett SKB väger grygt nio kg så en bas till och lite extra plast borde inte bli för tungt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det här är jag också nyfiken på!

Var i Bulgarien förra veckan med endast en bas och det kändes INTE bra...

En isärskruvad bas är ju vettigt.
En bas som handbagage och en incheckad är också bra.
Men.

Vad gör man när man står där i.... Tyskland med nå´n fascist som inte låter dig gå ombord med basen du har i gigbag?!
+ Att man vill kanske ha lite packning någonstans också.

Ett dubbelcase lär bli svintungt med två basar i.
Mitt vanliga case med Spectorn i vägde 11kg, frågan är om man verkligen kommer under de 20-25kg som bolagen har som maxgräns med ett dubbelcase med två basar i.

SKB och Gator är väl de som skulle kunna ha nåt som inte väger 15 kg bara caset, men jag kan inte minnas att jag sett nåt dubbelcase från dem.

Warwick?

Om pengar inte är något bekymmer borde man kunna få ett case byggt på flera ställen i Sverige.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Rockcase har ju de här:

Bild

Men jag misstänker att vikten kommer överstiga maxgränsen + att det är ett väldigt stort åbäke att släpa med sig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är ju för 3 basar dock... Men då får man plats med några t-shirts och ett par skinnbraller!!!

Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Min Warwick i flightcase väger 15-16kg.
Jag brukar ta med den och sen har jag med Royal Hunt en backup-bas på raidern som jag hitintills inte behövt använda...(peppar, peppar):)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Keybordcase? Om man får plats med två basar så blir vikten ca 25 kg.
http://www.thomann.de/se/gator_tsa_88sl ... rdcase.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nick skrev:Keybordcase? Om man får plats med två basar så blir vikten ca 25 kg.
http://www.thomann.de/se/gator_tsa_88sl ... rdcase.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Fast jag tror de flesta har 20kg som max, Air Berlin hade 23 och jag blev förvånad att det inte var 20.

Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

20 eller 23 kg är väl vanligast.

Hur är dagens gigbags? Min är från 1988 och påminner mest om en tygkasse men jag har sett gitarrister som har gigbags som verkar vara så stabila så man nästan skulle våga checka in. Har man en Fender Precision så överlever den ju det mesta.

Fast Aslans backupbas på raidern är väl egentligen det smidigaste.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag tipsade i den andra tråden om cello case. Finns med hjul + bärremmar och väger ofta runt 6 - 7 kilo tomma men jag har sett några som väger så lite som strax över 3 kilo också. Efter lite modifiering genom att ta bort lite stoppning vid halsen så bör det inte vara några problem alls att få ner två basar i en 3/4 eller 4/4 cello case. Bädda in basarna bland dom kläder man ska ta med så är dom väl skyddade. Två basar á 4,5 kilo styck plus 3,5 eller 7 kilo cellocase = 13 alternativt 16 kilo. Sen har man mellan 4 och 10 kilo att knöla ner kläder över också beroende på hur mycket man får ta med. Och det fina i kråksången är som sagt att många flygbolag är mer varsamma med etuier där dom tror att det ligger dyra klassiska instrument i än ett vanligt basetui........

Kan vara värt att kolla lite på..... Checka in skiten och ta med handbagage ombord på planet.....

Eller köp två Steinberger XL2:or..... Eller ta med en (1) bas när ni reser.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Inget konstigt med instrument på ridern numer. Sen är frågan hur dealen ser ut, om kostnaden för backline dras från gaget - handinstrumenten brukar vara betydligt dyrare i hyra än en stärkare t ex...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Bas på ridern låter som det absolut bekvämaste alternativet. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att inte ta med mig någon bas alls om det finns på plats. Problemet med den lösningen är att dels så spelar jag på en nivå där riders knappt förekommer och när det väl gör det så har jag aldrig med det att göra. Man kan ju tycka att så särskilt ofta flyger jag faktiskt inte så jag skulle kunna chansa men samtidigt så är det ju de fräcka gigen man flyger till, de gigen som jag absolut inte vill skall gå åt skogen. Jobbiga val...
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Eller... Kanske inte lämna huvudbasen hemma trots allt. Men backup på ridern, gärna.
Skriv svar