Lös potentiometer

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Lös potentiometer

Inlägg av DrJKO »

Införskaffade mig nyligen en begagnad Ibanez BTB 6-str där det är stackade potar som är lite "lösa". Man kan vicka dom fram och tillbaka vilket medför sprak-ljud samt att ljudet ibland "försvinner" typ.

Finns det någonting att göra åt detta förutom att byta poten?
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Re: Lös potentiometer

Inlägg av inber »

Om muttern som håller fast potentiometern har lossnat, så kan sladdarna ta stryk, när potten vickar fram och tillbaka och vrids. I så fall är det bara att byta ut kablarna inne i basen, alternativt knipsa där det glappar, och sen löda om.

Lite kontaktsprej på pottarna är inte så dumt, när du ändå håller på.

Om däremot själva potentiometern glappar, vilket jag aldrig hört talas om, så måste den bytas.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
RexHunter
Medlem

Inlägg av RexHunter »

Haft samma problem på min Aria med stackade pottar. Visade sig att bakstycket på potten släppt pga en smäll på rattarna. Bakstycket där pot axel är lagrad sitter nog bara fast med några plåtöron som är vikta runt pottens gängstycke. Av med luckan o kolla. Troligen enkelt att sätta tillbaks o vika till öronen igen.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

inber skrev:Om muttern som håller fast potentiometern har lossnat, så kan sladdarna ta stryk, när potten vickar fram och tillbaka och vrids. I så fall är det bara att byta ut kablarna inne i basen, alternativt knipsa där det glappar, och sen löda om.

Lite kontaktsprej på pottarna är inte så dumt, när du ändå håller på.

Om däremot själva potentiometern glappar, vilket jag aldrig hört talas om, så måste den bytas.
Tror nog att det är just det som du aldrig har hört talas om som min bas lider av haha :lol:
Själva poten sitter bra men det är bara det att stavarna kan vickas lite fram och tillbaka vilket medför de effekter jag nämnde.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

RexHunter skrev:Haft samma problem på min Aria med stackade pottar. Visade sig att bakstycket på potten släppt pga en smäll på rattarna. Bakstycket där pot axel är lagrad sitter nog bara fast med några plåtöron som är vikta runt pottens gängstycke. Av med luckan o kolla. Troligen enkelt att sätta tillbaks o vika till öronen igen.
Hmmm, får ta och undersöka i det du säger!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

DrJKO skrev:
RexHunter skrev:Haft samma problem på min Aria med stackade pottar. Visade sig att bakstycket på potten släppt pga en smäll på rattarna. Bakstycket där pot axel är lagrad sitter nog bara fast med några plåtöron som är vikta runt pottens gängstycke. Av med luckan o kolla. Troligen enkelt att sätta tillbaks o vika till öronen igen.
Hmmm, får ta och undersöka i det du säger!
Jisses vilka krafter som potten fått utstå om öronen vikt sig. I så fall är det antagligen bara mos av kolbanan också...

Men du kan självklart prova. Personligen hade jag köpt ny/a potentiometrar istället.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar