pedalordnings hjälp/tips
- slarvid
- Medlem+
pedalordnings hjälp/tips
Behöver lite hjälp med folk som kan sånt.
Pedaler
Pitch black
Small stone (1978)
TRex tremster
Octabass svart, ej true bypass
Sansamp bddi prog
Ett reverb ska in i kedjan. Inget handlat än, men in ska det, så ide om var beroende på om jag hittar med eller utan true bypass.
Har även en Huddinge musik dist, som ev ska bytas mot en muff som då oxå ska in i kedjan
Pedaler
Pitch black
Small stone (1978)
TRex tremster
Sansamp bddi prog
Ett reverb ska in i kedjan. Inget handlat än, men in ska det, så ide om var beroende på om jag hittar med eller utan true bypass.
Har även en Huddinge musik dist, som ev ska bytas mot en muff som då oxå ska in i kedjan
Starkare: ardbeg, springbank
- Liten
- Hedersmedlem
Re: pedalordnings hjälp/tips
Bddi - tuner - octaver - yada yada yada - tremolo.
Sorry.. Såg på ett gammal Seinfelt-avsnitt i veckan där George träffar en brud som aldrig berättar saker fullt ut utan säger: -You know.. Yada yada yada..

Sorry.. Såg på ett gammal Seinfelt-avsnitt i veckan där George träffar en brud som aldrig berättar saker fullt ut utan säger: -You know.. Yada yada yada..

- slarvid
- Medlem+
det avsnittet är så jävla bra!!!Liten skrev:Bddi - tuner - octaver - yada yada yada - tremolo.
Fråga? är basen före BDDI?
- slarvid
- Medlem+
Har inte märkt av det du pratar om med small stonen. Har heller inte lyssnat efter det.
Men jag har läst och att det finns olika bypass typer. True bypass, nån buffrad historia samt något som inte är något av de förstnämda. Samt för mig att signalen blir svagare så med hänsyn till det. Hur koppla då?
Men jag har läst och att det finns olika bypass typer. True bypass, nån buffrad historia samt något som inte är något av de förstnämda. Samt för mig att signalen blir svagare så med hänsyn till det. Hur koppla då?
- slarvid
- Medlem+
Annars är lösningen alltså att byga /köpa en true bypass loop till phaser och octabass. Äter pedaler signal även när de används?
- Liten
- Hedersmedlem
Eller så tillför den där pedalen som inte "stängs av" lite liv och värme? Min ehx t-tron livar upp signalen trots bypass. Det är hörbart på inspelning. Låter kanon! Kanske pga att den matas med 18v.. Inte vet jag. Bra är det iallafall. Testa dig fram! 

- slarvid
- Medlem+
Kan inget om el, men en dum fråga? Är det bara själva switchen som skiljer sig på en true bypass mot en utan? I så fall borde det va lätt att göra om dom. Någonting säger mig att et inte är så lätt
- Liten
- Hedersmedlem
Tack Roger, hade ingen aning!Bass Mayhem skrev:Liv och värme ska du stå för, inte bristfällig utrustning.Liten skrev:Eller så tillför den där pedalen som inte "stängs av" lite liv och värme? Min ehx t-tron livar upp signalen trots bypass. Det är hörbart på inspelning. Låter kanon! Kanske pga att den matas med 18v.. Inte vet jag. Bra är det iallafall. Testa dig fram!![]()
- strummer
- VIP medlem
Jag skulle sätta dem så här (egentligen inte, jag sätter alltid stämmaren sist, så man får tyst på allt omedelbums när man trampar på den, men det är bara jag, man ska ha den först, det har jag lärt mig här på pb;-)):
Jag har ingen aning om huruvida small stone färgar i avslaget läge, men det är ju lätt att testa.
Och med denna sköna pedalhög ser jag personligen inte vitsen med en parallelloop, men jag är nog inte så välljudande i mitt basande som Bass Mayhem utan tycker allt möjligt bröt är ok så länge det låter skönt:)
Pitch black
Sansamp bddi prog
Small stone (1978)
(ej inköpt reverb)
TRex tremster
Jag har ingen aning om huruvida small stone färgar i avslaget läge, men det är ju lätt att testa.
Och med denna sköna pedalhög ser jag personligen inte vitsen med en parallelloop, men jag är nog inte så välljudande i mitt basande som Bass Mayhem utan tycker allt möjligt bröt är ok så länge det låter skönt:)
Pitch black
Sansamp bddi prog
Small stone (1978)
(ej inköpt reverb)
TRex tremster
Senast redigerad av strummer den fre 24 maj 2013, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Kompressor, det är livet!
- strummer
- VIP medlem
Jo faktiskt, men kanske inte ändå...slarvid skrev:Kan inget om el, men en dum fråga? Är det bara själva switchen som skiljer sig på en true bypass mot en utan? I så fall borde det va lätt att göra om dom. Någonting säger mig att et inte är så lätt
Här är en, som jag tycker, grymt välskriven och intressant historieskrivning över pedalswitchar:
http://www.tech21nyc.com/technotes/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Liten
- Hedersmedlem
Om vi ska ta och återgå till Slarvids frågor så: Hey.. "if it ain't broke".. det viktiga är att pröva sig fram. Hur låter det live, hur låter det på inspelning.
Du KAN köpa en/flera linedriver/microamp-pedaler och sen skita i vart i kedjan du lägger dina effekter.. Bara boosta tills det låter bra.. Eller så provar du dig fram till vad som låter bäst "as is". Mina tidigare förslag är gissningar, allt utom bas först.
Sen är loopers bra. Men mina tbp-loopers har inte hand om exempelvis q-tronen. Hörde på inspelning att den tillför headroom, inget jag vill ta bort. En fin snuttefilt om jag inte får ha min 25kg's linebox med mig i studion.
OT:
Till Roger: Vart någonstans (om vi pratar rattar..) mellan dina preamps /förförstärkare skulle du definiera att DITT ljud sitter? Du har ju så många? I fingrarna eller i basen är inte giltiga svar, den båten har seglat.
(Ett fall för en annan tråd?)
Du KAN köpa en/flera linedriver/microamp-pedaler och sen skita i vart i kedjan du lägger dina effekter.. Bara boosta tills det låter bra.. Eller så provar du dig fram till vad som låter bäst "as is". Mina tidigare förslag är gissningar, allt utom bas först.

Sen är loopers bra. Men mina tbp-loopers har inte hand om exempelvis q-tronen. Hörde på inspelning att den tillför headroom, inget jag vill ta bort. En fin snuttefilt om jag inte får ha min 25kg's linebox med mig i studion.

OT:
Till Roger: Vart någonstans (om vi pratar rattar..) mellan dina preamps /förförstärkare skulle du definiera att DITT ljud sitter? Du har ju så många? I fingrarna eller i basen är inte giltiga svar, den båten har seglat.
(Ett fall för en annan tråd?)

- Liten
- Hedersmedlem
- strummer
- VIP medlem
Och angående placeringen av tremolo/reverb kan man såklart växla om, men vad jag fattar av Flint-videos på tuben satt reverbet före tremolot gå gammaldags stärkare. Och det låter ruggigt ballt när reverbet pulserar med tremolot, gör man tvärt om blir det mer "hall"-effekt.