Line6 Pod HD - För bas?
-
- Medlem
Line6 Pod HD - För bas?
Hej. Har kollat runt ett tag efter en bra pod, eller multieffekt till basen... Har inte hittat något som verkar vettigt som är specifikt tillverkat för bas. Boss GT10 eller vad den heter övergår min budget (3000) och det medta andra ser bara ut som skräp.
Gitarristerna i mitt band (teknisk dödsmetal) kör båda på Line6 Pod HD500 och är toknöjda, de har försökt hjälpa mig att hitta något men eftersom det inte verkar finnas något vettigt till ett relativt lågt pris så tyckte de att jag skulle köpa en likadan som dem hade, fast en "lägre" version så att det passar min budget. Är det någon som har provat att spela på dessa poddar med en bas? Eller finns det något som skulle kunna passa mig bra och som passar min budget? Det behöver även finnas en expressionspedal. Jag vill även ha diverse effekter och ampsimulators. Alltså en allt-i-ett pryl, en Line6 Pod HD för bas...
Gitarristerna i mitt band (teknisk dödsmetal) kör båda på Line6 Pod HD500 och är toknöjda, de har försökt hjälpa mig att hitta något men eftersom det inte verkar finnas något vettigt till ett relativt lågt pris så tyckte de att jag skulle köpa en likadan som dem hade, fast en "lägre" version så att det passar min budget. Är det någon som har provat att spela på dessa poddar med en bas? Eller finns det något som skulle kunna passa mig bra och som passar min budget? Det behöver även finnas en expressionspedal. Jag vill även ha diverse effekter och ampsimulators. Alltså en allt-i-ett pryl, en Line6 Pod HD för bas...
- baa
- Medlem+
Re: Line6 Pod HD - För bas?
Begagnad Bass XT Live kanske?
6 x Vantage - Basspod XT live - Hartke LH1000 - Hartke HyDrive 410 + 115
Medlem i 50+ klubben
Medlem i 50+ klubben
-
- Medlem
Fast den var väl innan HD generationen? Känna som om ljudkvalitén skulle kunna vara sämre, vi är väldigt petiga med vårt sound...baa skrev:Begagnad Bass XT Live kanske?
- 200071
- Hedersmedlem
ZOOM B3?
- strummer
- VIP medlem
Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
Jag är med 200071, Zoom B3 med expressionpedal, totalt under 2k hos tysken.
Kompressor, det är livet!
-
- Medlem
strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
Har en B3, men jag vill kunna använda mer än 3 effekter samtidigt. Hittade en beggad HD500 för 3 lax. Har lånat hem en av gitarristernas poddar men av det jag testade i repan var jag inte alltför imponerad... Men får sitta en stund imorgon och leka med den. Det verkar inte finnas några begagnade GT-10B någonstans?200071 skrev:ZOOM B3?
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
2 st B3:or?Mogalen skrev:strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
Jag är med 200071, Zoom B3 med expressionpedal, totalt under 2k hos tysken.Har en B3, men jag vill kunna använda mer än 3 effekter samtidigt. Hittade en beggad HD500 för 3 lax. Har lånat hem en av gitarristernas poddar men av det jag testade i repan var jag inte alltför imponerad... Men får sitta en stund imorgon och leka med den. Det verkar inte finnas några begagnade GT-10B någonstans?200071 skrev:ZOOM B3?

-
- Medlem
Haha!mrbaloo skrev:2 st B3:or?Mogalen skrev:strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
Jag är med 200071, Zoom B3 med expressionpedal, totalt under 2k hos tysken.Har en B3, men jag vill kunna använda mer än 3 effekter samtidigt. Hittade en beggad HD500 för 3 lax. Har lånat hem en av gitarristernas poddar men av det jag testade i repan var jag inte alltför imponerad... Men får sitta en stund imorgon och leka med den. Det verkar inte finnas några begagnade GT-10B någonstans?200071 skrev:ZOOM B3?
- strummer
- VIP medlem
Mer än tre effekter samtidigt? Ok, hur då till exempel?Mogalen skrev:strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
Och om du dissar "gamla" Line 6, hur kan du då söka en gammal Boss, borde med ditt resonemang bli samma skit tycker jag? Nu finns ingen Gt-100 i B-utförande, men Gt-100 är ju resor bättre än Gt-10 trycker jag...
- strummer
- VIP medlem
Det är ju helt allvarligt skitsmart!Mogalen skrev:Haha!mrbaloo skrev:2 st B3:or?Mogalen skrev:strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
-
- Medlem
Uhm, på Line6 poddarna kan man köra typ 8 samtidigt, det var så jag menade. Hade tänkt iallafall 1-2 noisegates, overdrive, preamp, kompressor... Du förstår säkert.strummer skrev:Mer än tre effekter samtidigt? Ok, hur då till exempel?Mogalen skrev:strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
Och om du dissar "gamla" Line 6, hur kan du då söka en gammal Boss, borde med ditt resonemang bli samma skit tycker jag? Nu finns ingen Gt-100 i B-utförande, men Gt-100 är ju resor bättre än Gt-10 trycker jag...
Dissade ingenting, sa att jag trodde att det kunde bli sämre ljudkvalité eftersom den var äldre. Och den tillverkas f.ö. inte längre och jag har inte sett någon som ligger uppe på beg-marknaden. Jag har aldrig testat Gt-100, hur är den till bas då? Gt-10'an verkar ju vara den enda relativt "stora", eller hur jag skall säga det, bordet speciellt tillverkat för bas. Förlåt om jag gjorde dig upprörd på något sett men jag har inte särskilt mycket koll på det här.
- strummer
- VIP medlem
Nej nej, inte ett dugg upprörd, sorry om du uppfattade det så:)Mogalen skrev:Uhm, på Line6 poddarna kan man köra typ 8 samtidigt, det var så jag menade. Hade tänkt iallafall 1-2 noisegates, overdrive, preamp, kompressor... Du förstår säkert.strummer skrev:Mer än tre effekter samtidigt? Ok, hur då till exempel?Mogalen skrev:strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
Dissade ingenting, sa att jag trodde att det kunde bli sämre ljudkvalité eftersom den var äldre. Och den tillverkas f.ö. inte längre och jag har inte sett någon som ligger uppe på beg-marknaden. Jag har aldrig testat Gt-100, hur är den till bas då? Gt-10'an verkar ju vara den enda relativt "stora", eller hur jag skall säga det, bordet speciellt tillverkat för bas. Förlåt om jag gjorde dig upprörd på något sett men jag har inte särskilt mycket koll på det här.
-
- Medlem
Verkade som om jag råkade trigga dig lite. Men vad skulle du personligen rekommendera? Länkar några av bandets äldre låtar, så du kan få en uppfattning om vad jag håller på med:strummer skrev:Nej nej, inte ett dugg upprörd, sorry om du uppfattade det så:)Mogalen skrev:Uhm, på Line6 poddarna kan man köra typ 8 samtidigt, det var så jag menade. Hade tänkt iallafall 1-2 noisegates, overdrive, preamp, kompressor... Du förstår säkert.strummer skrev:Mer än tre effekter samtidigt? Ok, hur då till exempel?Mogalen skrev:strummer skrev:Just kombinationen att ni är petiga med ert sound, att du vill spendera under 3000 kronor och på det vill ha "allt" gör ju ekvationen om inte omöjlig så väldigt knepig...
http://www.youtube.com/watch?v=_LGSK0oYH4s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=4k5eNcFBKBs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=b8jbfEu5e1o" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=_LGSK0oYH4s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=n1awvZ3TI3o" onclick="window.open(this.href);return false;
- strummer
- VIP medlem
Tänkte bara att du har frågat om en massa olika saker, förra veckan var det preamp/di och nu är det multieffekt, helst jättemånga samtidigt och så skriver du ju att du är noggrann med judkvalitet, och tyvärr är det så att ljudkvalitet går hyfsat väl hand i hand med pengar, tar du en line 6 och kör mot en kemper eller elevenrack är line 6 inte så het, äh du förstår vad jag menar.
noisegates, två stycken, hmmmm jag har aldrig i hela mitt liv haft en noisegate på en bas, ska du ha galen over-the-top-dist? Jag kan inte mycket om genren teknisk döds, men spontant skulle jag tro att jag skulle klara mig med en kompressor och en darkglass B7K! Då har du kompressor, överjävlig dist, fyrbands preamp och DI, allt i två smidiga pedaler, och om du tex köper den nya Bosskompressorn har du en sjukt bra setup för 5 000 kr. Ok, det är mer än 3 000, men helt ärligt skulle jag hellre vara utan kompressorn och börja med en B7K, för jag tror att det du behöver är tydlighet, dynamik och grymt ljud, och det har den:)
Ska lyssna på dina länkar nu, låter dig läsa det jag tänkte först:)
noisegates, två stycken, hmmmm jag har aldrig i hela mitt liv haft en noisegate på en bas, ska du ha galen over-the-top-dist? Jag kan inte mycket om genren teknisk döds, men spontant skulle jag tro att jag skulle klara mig med en kompressor och en darkglass B7K! Då har du kompressor, överjävlig dist, fyrbands preamp och DI, allt i två smidiga pedaler, och om du tex köper den nya Bosskompressorn har du en sjukt bra setup för 5 000 kr. Ok, det är mer än 3 000, men helt ärligt skulle jag hellre vara utan kompressorn och börja med en B7K, för jag tror att det du behöver är tydlighet, dynamik och grymt ljud, och det har den:)
-
- Medlem
Haha ja, jag kan aldrig riktigt bestämma mig för en sak... Har ju OD, noisegate, fuzz och tuner i separata pedaler redan, men jag tycker att det blir lite jobbigt med en massa separata saker, så jag tänkte sälja av det. Fast det kanske är smartare att köpa en vanlig kompressor + preamp? Somsagt så kan jag ändra min åsikter väldigt fort. Har tänkt lite på att köpa tillbehörspedalerna till B3'an, men det verkar bara gå att köra 3 effekter samtidigt på den.strummer skrev:Tänkte bara att du har frågat om en massa olika saker, förra veckan var det preamp/di och nu är det multieffekt, helst jättemånga samtidigt och så skriver du ju att du är noggrann med judkvalitet, och tyvärr är det så att ljudkvalitet går hyfsat väl hand i hand med pengar, tar du en line 6 och kör mot en kemper eller elevenrack är line 6 inte så het, äh du förstår vad jag menar.
Överjävlig dist kör jag inte, brukar bara ha en overdrive med 35-50% av driven på, men det orsakar en jävla massa brum ändå.
För att förklara mitt tankesätt lite: Separata pedaler är snäppet bättre, men kan bli jävligt att släpa på. Vill ev. köpa en D.I. för att kunna koppla direkt till PA så jag slipper dra med riggen överallt. Åsikt ändras till att vilja ha en bra multi, lätt att ta med och ha allt sparat på den. Sen går det bara fram och tillbaka...

- strummer
- VIP medlem
Ok har snabblyssnat på tre låtar, och jag har lite svårt att haja varför du vill dista basen när gitarren (gitarrerna?) är så överjävligt distade? Men, jag kan som sagt inte ett skit om genren, och ska det vara dist står jag fast vid Darkglass B7K, och så den MXR M87 bas-kompressor (en sån skulle jag vilja ha, den är otroligt bra), nåt mer borde inte behövas tycker jag.
Många effekter samtidigt i en digitaleffekt blir, imho, bara skit, platt och trist och troligen kommer du att ratta och ratt och aldrig vara riktigt nöjd. Tror jag.
Många effekter samtidigt i en digitaleffekt blir, imho, bara skit, platt och trist och troligen kommer du att ratta och ratt och aldrig vara riktigt nöjd. Tror jag.
- strummer
- VIP medlem
Hmmm, brum från en od, hur ser strömförsörjningen ut? Med bra pedaler och bra strömförsörjning ska det vara tyst, och att köra noisegate för att en pedal brummar är inte bra, för då behandlar du symptomen i stället för sjukan:)Mogalen skrev:
Haha ja, jag kan aldrig riktigt bestämma mig för en sak... Har ju OD, noisegate, fuzz och tuner i separata pedaler redan, men jag tycker att det blir lite jobbigt med en massa separata saker, så jag tänkte sälja av det. Fast det kanske är smartare att köpa en vanlig kompressor + preamp? Somsagt så kan jag ändra min åsikter väldigt fort. Har tänkt lite på att köpa tillbehörspedalerna till B3'an, men det verkar bara gå att köra 3 effekter samtidigt på den.
Överjävlig dist kör jag inte, brukar bara ha en overdrive med 35-50% av driven på, men det orsakar en jävla massa brum ändå.
För att förklara mitt tankesätt lite: Separata pedaler är snäppet bättre, men kan bli jävligt att släpa på. Vill ev. köpa en D.I. för att kunna koppla direkt till PA så jag slipper dra med riggen överallt. Åsikt ändras till att vilja ha en bra multi, lätt att ta med och ha allt sparat på den. Sen går det bara fram och tillbaka...
- strummer
- VIP medlem
Just det, tuner ska du ju ha, då blir det tunder->MXR M87-> Darkglass B7K, så jävla bra signalkedja, och du får allt du behöver. Faktiskt. Och av svinbra kvalitet dessutom:O)
- strummer
- VIP medlem
Nu förstår jag inte? Du är ju en stark ung man, och till och med jag som snart är 50 orkar släpa på detta:Mogalen skrev: kan bli jävligt att släpa på.

-
- Medlem
Aj, får se hur jag gör. Skall sätta mig och leka med podden jag fick låna hem imorgon. Gillar jag inte vad jag får ur den skall jag leka lite med B3'an, gillar jag det köper jag tilläggen från tysken, och om jag inte gillar det heller så köper jag separata pedaler. Wish me luck.
- strummer
- VIP medlem
Såklart, lycka till:)Mogalen skrev:
Aj, får se hur jag gör. Skall sätta mig och leka med podden jag fick låna hem imorgon. Gillar jag inte vad jag får ur den skall jag leka lite med B3'an, gillar jag det köper jag tilläggen från tysken, och om jag inte gillar det heller så köper jag separata pedaler. Wish me luck.
Jakten på "ljudet" är ju kul, och slutar aldrig heller:)
- blackparkas
- Medlem++++
Mogalen skrev:Fast den var väl innan HD generationen? Känna som om ljudkvalitén skulle kunna vara sämre, vi är väldigt petiga med vårt sound...baa skrev:Begagnad Bass XT Live kanske?
Om ni är väldigt petiga med ert sound så kanske du skulle kolla på separata pedaler istället?
Har hittills inte hört någon helt vanligt dödlig fått till en Line 6-produkt att låta riktigt bra.
Nu säger jag inte att ni inte skulle greja det.
Men riktigt bra sound och Line 6 är en oxymoron i mitt tycke.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215