EB-3 schema-hjälp..

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

EB-3 schema-hjälp..

Inlägg av epa »

Ska fixa iordning en epi eb3 så det blir mer som min gamla 70tals eb3a. Har ebay-at en stallmick från 71 och har en artec mudbucker liggandes...

Jag spelar alltid på läge 3 på min Gibson, vet att det ska vara båda mickarna på och antagligen nån choke på mudbuckern. Tänkte koppla ihop den på samma sätt.

scehmat som bör gälla för en 72a med stor choke:
http://www.flyguitars.com/graphics/EB3s ... eries1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en annan bild:
http://www.talkbass.com/forum/attachmen ... 1264029641" onclick="window.open(this.href);return false;

Hajjar inte riktigt vad som händer i läge 3 faktiskt, är ju nån serie/parallell koppling på micken ibland.
Senast redigerad av epa den tor 21 feb 2013, 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: EB-3 schema-hjälp..

Inlägg av Rix »

Du kommer att hitta extremt mycket matnyttigt i denna gamla fina tråd: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=1&t=5289" onclick="window.open(this.href);return false;

Men för att sammanfatta micklägena på en EB-3 Series 1 så är de följande

Läge 1, mudbucker med mid-motch, nyper lite mellanregister, ger subdunderfläskbas
Läge 2, endast stallmik
Läge 3, stallmik och chokad mudbucker
Läge 4, chokad mudbucker, högpassfiltrerad, knappt nån bas alls - plonk
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Kanon!! Verkade vara lite olika bud om läge 3 i tråden, men får kolla i Gibsonen sen å se vad som händer i just min bas.

Undra om man inte ska göra läge 3 med både chokad/o-chokad mudcuker.

Aja, får snart se hur Epi Eb3 ser ut, borde få den imorrn, stallmicken borde ta ett par veckor.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag fattar inte vad det där chokade läget ska vara bra för. I mina öron helt oanvändbart. Jag kör bara läge 2 och ibland läge 1 för subdunderfläskbasen..
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Här har du lött och färdigt. Eller använd dig av infon och löd själv. Bra sida! https://sites.google.com/site/guitronix ... series-1-2
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Köpte det där kittet å lödde in, funkade inte alls för det soundet jag var ute efter, köpte ett 1971 harness på ebay, samma koppling, samma värden på kondingar... nu låter det exakt som 70tals gibsonen på läge 3, skiljes sig lite i dom andra...

Antar att det är därför orginalchoke är så dyra... ingen aning, lät iaf inte alls lika bra med guitronixkopplingen trotts att det sitter 70tals orginalmickar i basen.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Det var ju lite intressant, och lite jobbigt för dig också. F'låt att jag rekommenderar skräp. Bra att du hittade hem till slut.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Det var helt klart värt pengarna att prova guitronix-kittet först, hade det funkat hade jag sparat en tusing.

Vet inte riktigt varför det lät anorlunda faktiskt, men det var bra pottar och switch. Det kommer tillanvändning ändå, ska göra en PB-3 alltså löda in det i pbasen som det sitter muddis+ebstallmick i.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

:tummenupp: Du slänger väl upp bilder på båda dom.

~ Grace Slick
Skriv svar