bästa kompressorn

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: bästa kompressorn

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Man bör hålla isär rörkompressor och rörkompression.
En rörkompressor är en kompressor som använder rör, istället för transistorer, som aktiv komponent.
Rörkompression uppstår när man pressar ett rör att arbeta hårt. Vid en viss gräns introduceras harmonisk distorsion som är så pass musikalisk att den snarare uppfattas som kompression.
Dom flesta rörkompressorerna på marknaden med ett väldigt litet fåtal undantag är i själva verket optiska kompressorer fast med ett enkelt 12AX7 (vanligtvis) rörutgångssteg för att mjuka upp ljudet lite. Så det är inte röret som komprimerar utan en optisk enhet som genererar olika ljusstyrka i ena änden beroende på ingångssignalkällans styrka och en ljuskänslig resistor i andra änden som ger ökat motstånd beroende på det ljus som den optiska enheten genererar. Ju starkare ljus desto högre motstånd från resistorn och det är helt enkelt så att resistorn är den aktiva komponenten som sänker signalnivån vid starkare insignal. Den enda skillnaden mellan en ren optisk kompressor och det som dom flesta kallar en rörkompressor är slutröret som egentligen inte är det i kompressorn som komprimerar. Manley har gjort en ren rörkompressor som är hyffsat ovanlig och som ingen jag känner har och det finns några rejält gamla kompressorer som knappt någon ens sett också. Bl.a. en Fairchild. Förutom det TROR jag att Markbass Compressore är den enda kompressorn på marknaden där faktiskt ett rör sköter komprimeringen. Annars är i själva verket alla andra i stort (som jag känner till) optiska kompressorer med ett utgångsrör. Det finns en hyffsat utbredd missuppfattning angående "rörkompressorer". Dom flesta som inte äger en Compressore äger i själva verket ingen rörkompressor utan en optisk kompressor med ett utgångsrör. Jag äger ingen rörkompressor.

Kan vara bra att känna till kanske. Och det här är ingen absolut sanning. Det kan ju ha dykt upp någon mer renodlad rörkompressor på marknaden som jag inte känner till. Hur som. Många har missuppfattat det här med rörkompressorer. Eller tagit för självklart att det är en "rörkompressor" bara för att det sitter ett rör i.

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

LA-2 har fyra rör. Två för förstärkning och två som sitter i kompressordelen. Fairchild 670 har 20 rör totalt. Tio per kanal.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:LA-2 har fyra rör. Två för förstärkning och två som sitter i kompressordelen. Fairchild 670 har 20 rör totalt. Tio per kanal.
LA-2A är en el-opto kompressor. T4-enheten i LA-2A'an som är den som komprimerar signalen är en optisk enhet med en resistor. Squeezebox:en är även den en el-opto kompressor. Det är inte rören som sköter komprimeringen. Det finns väldigt få kompressorer där rören sköter komprimeringen.

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Irbit skrev:
joachime skrev:LA-2 har fyra rör. Två för förstärkning och två som sitter i kompressordelen. Fairchild 670 har 20 rör totalt. Tio per kanal.
LA-2A är en el-opto kompressor. T4-enheten i LA-2A'an som är den som komprimerar signalen är en optisk enhet med en resistor. Squeezebox:en är även den en el-opto kompressor. Det är inte rören som sköter komprimeringen. Det finns väldigt få kompressorer där rören sköter komprimeringen.

----------
Tapatalk via mobilen
Markbass-kompressorn är iaf en. Mums!
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Valle skrev:
Irbit skrev:

----------
Tapatalk via mobilen
Markbass-kompressorn är iaf en. Mums!
Jag har bara testat den en gång och den var kanon. LITE för mjuk för min personliga smak kanske men den låter kanon. Personligen föredrar jag optiska kompressorer. Åtminstone till bas. Och det finns en orsak till att LA-2A´n i stort varit studiostandard på bas från mitten av 60-talet. Men det är som med allting annat en smaksak. En personlig uppfattning och ingen absolut sanning.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Det stämmer att det är fotocellen som genererar styrsignal i en optokompressor, men det krävs fortfarande aktiva komponenter för att förstärka signalen. I LA-2 används rör medan det i till exempel LA-3 (som också är en optokompressor med T4-krets) används transistorer.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Men vem har egentligen mest rätt? Väntar med spänning på vem som får sista ordet. Eller nja... ;-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Basmagnus skrev:Men vem har egentligen mest rätt? Väntar med spänning på vem som får sista ordet. Eller nja... ;-)

Ja, Internet är så jättespännande ibland.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Det stämmer att det är fotocellen som genererar styrsignal i en optokompressor, men det krävs fortfarande aktiva komponenter för att förstärka signalen. I LA-2 används rör medan det i till exempel LA-3 (som också är en optokompressor med T4-krets) används transistorer.
LA-3A har jag några stycken och även den är en T4 opto kompressor fast solid state. Det enda jag säger är att det finns väldigt få kompressorer på marknaden där rör sköter komprimeringen. Och väldigt många tar en el opto-kompressor typ LA-2A och dom kloner som finns för en rörkompressor bara för att det sitter rör i. Det är väldigt ovanligt med "äkta" rörkompressorer.

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag vill ha en kompressor som funkar som den i Sunnen. Det är iofs en dubbel. typ.
Separat för lågt/högt om jag fattat det rätt... :D

De flesta pedaler jag testat har bara dödat dynamiken, upplevde faktiskt att MXR´s röda kompressor för gura gjorde ett rätt bra jobb, den fettade till och tryckte ihop ljudet en aning, men dynamiken fanns kvar, lite som i Sunnen men med färre möjligheter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Jag vill ha en kompressor som funkar som den i Sunnen. Det är iofs en dubbel. typ.

De flesta pedaler jag testat har bara dödat dynamiken, upplevde faktiskt att MXR´s röda kompressor för gura gjorde ett rätt bra jobb, den fettade till och tryckte ihop ljudet en aning, men dynamiken fanns kvar, lite som i Sunnen men med färre möjligheter.

Jag vet att du avskyr EBS, men tror att MultiComp skulle göra jobbet rätt bra för dig.
Senast redigerad av bootsy den tor 30 maj 2013, 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

bootsy skrev:
Basmagnus skrev:Men vem har egentligen mest rätt? Väntar med spänning på vem som får sista ordet. Eller nja... ;-)

Bild

Jag är rädd att jag inte förstår plotten. Men den där popcorn-smajlisen är väldigt söt...
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:Jag vill ha en kompressor som funkar som den i Sunnen. Det är iofs en dubbel. typ.

Jag vet att du avskyr EBS, men tror att MiltiComp skulle göra jobbet rätt bra för dig.

Nä, jag avskyr inte EBS!
Har ju en Octabass t.om.! :D

Faktum är att jag senast i duschen i morse funderade på om man skulle ge EBS ett riktigt försök på förstärkarsidan, tycker det är sjukt kul med ett svenskt alternativ på förstärkarsidan och skulle gärna lira på EBS om jag hittade hem med en sådan topp!
Att snubbarna på EBS är schyssta hjälper också till!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Mungi skrev:
bootsy skrev:

Bild

Jag är rädd att jag inte förstår plotten. Men den där popcorn-smajlisen är väldigt söt...
Plotten är geggig och tämligen tjatig.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:

Jag vet att du avskyr EBS, men tror att MiltiComp skulle göra jobbet rätt bra för dig.

Nä, jag avskyr inte EBS!
Har ju en Octabass t.om.! :D

Faktum är att jag senast i duschen i morse funderade på om man skulle ge EBS ett riktigt försök på förstärkarsidan, tycker det är sjukt kul med ett svenskt alternativ på förstärkarsidan och skulle gärna lira på EBS om jag hittade hem med en sådan topp!
Att snubbarna på EBS är schyssta hjälper också till!

I duschen! Nu fick jag bilder i huvudet som endast en råfylla kan radera...

Testa multicomp som sagt. Transparent och dynamisk.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
Mungi skrev:
bootsy skrev:

Bild

Vaddå "plotten"? Är det en "plott" att påpeka att det är väldigt ovanligt med äkta rörkompressorer? Och att det är vanligt att folk missuppfattar detta? Jösses...

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Irbit skrev:
bootsy skrev:
Mungi skrev:
bootsy skrev:

Bild

Vaddå "plotten"? Är det en "plott" att påpeka att det är väldigt ovanligt med äkta rörkompressorer? Och att det är vanligt att folk missuppfattar detta? Jösses...

----------
Tapatalk via mobilen

Nä, plotten är en evighetslång kukmätartävling mellan olika personer på forumet, vilken ibland övergår till rent bråk.
Det hindrar inte att en hel del av informationen som framkommer är matnyttig.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:

Komsikomsi!!!

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:

Komsikomsi!!!
Det får bli starkölslunch.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
Irbit skrev:
bootsy skrev:
Mungi skrev:
bootsy skrev:

Bild

----------
Tapatalk via mobilen

Nä, plotten är en evighetslång kukmätartävling mellan olika personer på forumet, vilken ibland övergår till rent bråk.
Det hindrar inte att en hel del av informationen som framkommer är matnyttig.
Kukmätartävling låter kul fast där hade jag förlorat så att det bara visslade om det! Pissing contests som går ut på att pissa på varandra tycker jag inte är lika kul. Och det tycker jag ärligt talat inte att vare sig jag eller joachime brukar initiera. Det har en annan person här tagit patent på vad det gäller nidnamn och osakliga påhopp. Men nog om detta. Kompressorer!

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev:

Komsikomsi!!!
Bricklunch med nubbe?

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Irbit skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev:

Komsikomsi!!!
Bricklunch med nubbe?

----------
Tapatalk via mobilen
Pannbiff med lök och en bärs.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev:

Komsikomsi!!!

omnomnomnomnom....!

Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev: I duschen! Nu fick jag bilder i huvudet som endast en råfylla kan radera...
Komsikomsi!!!
omnomnomnomnom....!
I duschen? :shock:
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

joachime skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev: I duschen! Nu fick jag bilder i huvudet som endast en råfylla kan radera...
Komsikomsi!!!
omnomnomnomnom....!
I duschen? :shock:
Den här tråden behöver en bra kompressor!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar