Stärkarlöst? *livrädd!*
- HighfidelitY
- Medlem
Stärkarlöst? *livrädd!*
Hej!
Vänder mig hit med mina våndor.
Vi är en trio där jag vanligtvis använder en Ampeg SVT med en 8x10 och en tokdistad gitartopp med 4x12. Till detta kommer gitarristens 2x4x12 i stereo.
Nu ska vi på turné i typ två veckor där det inte finns några förstärkare på scenen. Allt är line och in ear.
Vad ska jag använda för att få ett redigt schysst basljud med dessa förutsättningar? Det blir som en ny värld när man inte får ha sina kylskåp fulla med byxfladder.
Hjälp! Snälla!
Vänder mig hit med mina våndor.
Vi är en trio där jag vanligtvis använder en Ampeg SVT med en 8x10 och en tokdistad gitartopp med 4x12. Till detta kommer gitarristens 2x4x12 i stereo.
Nu ska vi på turné i typ två veckor där det inte finns några förstärkare på scenen. Allt är line och in ear.
Vad ska jag använda för att få ett redigt schysst basljud med dessa förutsättningar? Det blir som en ny värld när man inte får ha sina kylskåp fulla med byxfladder.
Hjälp! Snälla!
myspace.com/souldrainer - www.souldrainer.com
myspace.com/andangelswept
- blackparkas
- Medlem++++
Re: Stärkarlöst? *livrädd!*
Mitt tips om du vill ha schysst dist OCH en någorlunda ren signal är som följer:
MXR M80 di
Grymt bra pedal som är tvåkanalig, ren + att du kan köra en tokdistad med blend.
Körde min direkt ut i PA:t i nyligen och det lät riktigt bra!
Alternativ 2 om du vill ha mer vintage-ljudande är väl VT-bas Deluxe, den stora.
Nackdelen med den är väl att du inte har en blendratt vill jag minnas....
Kör du metal är MXR:en som gjuten, MYCKET schysstare dist än t.ex. Sansamps vanliga padda... MYCKET bättre.... tycker jag...
MXR M80 di
Grymt bra pedal som är tvåkanalig, ren + att du kan köra en tokdistad med blend.
Alternativ 2 om du vill ha mer vintage-ljudande är väl VT-bas Deluxe, den stora.
Kör du metal är MXR:en som gjuten, MYCKET schysstare dist än t.ex. Sansamps vanliga padda... MYCKET bättre.... tycker jag...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Spana in Darkglass B7K i denna tråd, den kan kanske vara ett alternativ. http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=4&t=65453" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- HighfidelitY
- Medlem
Intressant. I vanliga fall splittar jag signalen och kör den ena i SVTn och den andra i en highgain gitarrtopp. På förra turnén en Peavey 5150.blackparkas skrev:Mitt tips om du vill ha schysst dist OCH en någorlunda ren signal är som följer:
MXR M80 di
Skulle jag kunna använda bara en M80 eller sansamp istället?
- blackparkas
- Medlem++++
Ja.
M80 funkar för min del väldigt väldigt bra.
Sitter som sagt en blendratt på den som gör att man får både ren signal och distad. Om man vill.
M80 funkar för min del väldigt väldigt bra.
Sitter som sagt en blendratt på den som gör att man får både ren signal och distad. Om man vill.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
-
- Medlem++
Eftersom att du vanligtvis splittar till SVT och en gitarrtopp, tror jag att det blir bäst om du fortsätter splitta signalen till två preamps i stället. En SansAmp Bass Driver är nog bäst lämpad skulle jag tro till SVT-ljudet. VT Bass kan bli lite argare och middigare, så den skulle nog kunna fixa 5150-ljudet hyfsat. Eller så finns det väl gitarr-preamps kanske som skulle fungera.
Det är väl en fördel i alla fall att ha DI ut på båda preampsarna i alla fall.
Annars har de flesta Tech21-pedalerna en parallell-utgång som är helt ren, om du vill ha en sådan som andra signal så att säga.
Annars har de flesta Tech21-pedalerna en parallell-utgång som är helt ren, om du vill ha en sådan som andra signal så att säga.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- HighfidelitY
- Medlem
Ja jag har varit inne på att splitta fortfarande. Jag har en Sansamp BDDI som jag aldrig använder. Den låter lite trött och scoopat tycker jag. Men, troligen är det väl skit bakom spakarna!Indigo skrev:Eftersom att du vanligtvis splittar till SVT och en gitarrtopp, tror jag att det blir bäst om du fortsätter splitta signalen till två preamps i stället. En SansAmp Bass Driver är nog bäst lämpad skulle jag tro till SVT-ljudet. VT Bass kan bli lite argare och middigare, så den skulle nog kunna fixa 5150-ljudet hyfsat. Eller så finns det väl gitarr-preamps kanske som skulle fungera.

Har också en gammal Tri O.D. som brukar kunna liva upp den tröttaste gitarrtopp. Den har den ingen D.I. men någon slags högtalarsimulering.
- strummer
- VIP medlem
Splitta till en Catalinbread SFT (SVT-ljud) och en Darkglass B7K, och så tex en Radial DI till Catalinbreaden, så har du två DI, en med SVT och en med dist.
Kompressor, det är livet!
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Min högst personliga uppfattning är att det är så Sansampen låter. Varför jag tipsade om en Darkglass B7K, som låter lite livligare. Lite exempel kan man jämföra här: http://johnbscott.com/preamp_shootout/" onclick="window.open(this.href);return false;HighfidelitY skrev:Ja jag har varit inne på att splitta fortfarande. Jag har en Sansamp BDDI som jag aldrig använder. Den låter lite trött och scoopat tycker jag. Men, troligen är det väl skit bakom spakarna!![]()
Spelar metall med Orbital Decay.
- blackparkas
- Medlem++++
bjelkeman skrev:Min högst personliga uppfattning är att det är så Sansampen låter. Varför jag tipsade om en Darkglass B7K, som låter lite livligare. Lite exempel kan man jämföra här: http://johnbscott.com/preamp_shootout/" onclick="window.open(this.href);return false;HighfidelitY skrev:Ja jag har varit inne på att splitta fortfarande. Jag har en Sansamp BDDI som jag aldrig använder. Den låter lite trött och scoopat tycker jag. Men, troligen är det väl skit bakom spakarna!![]()
Samma här, ogillar verkligen Sansampen, det blir så scoopat och äckligt + att driven är kass.
Men.
Asså.
Varför krångla till det med splittat och skit när det går bra med en helt vanlig DI-padda med blendratt?!
Fattar inte varför så många ska krångla till det på PB.
Har en del kunder också som är lika, de spelar en gång på 2 år live och ändå ska de krångla med prylarna som om de helt plötsligt ska leva på musiken.
- HighfidelitY
- Medlem
Tack för tipsen! B7K verkar cool.blackparkas skrev:bjelkeman skrev:Min högst personliga uppfattning är att det är så Sansampen låter. Varför jag tipsade om en Darkglass B7K, som låter lite livligare. Lite exempel kan man jämföra här: http://johnbscott.com/preamp_shootout/" onclick="window.open(this.href);return false;HighfidelitY skrev:Ja jag har varit inne på att splitta fortfarande. Jag har en Sansamp BDDI som jag aldrig använder. Den låter lite trött och scoopat tycker jag. Men, troligen är det väl skit bakom spakarna!![]()
Samma här, ogillar verkligen Sansampen, det blir så scoopat och äckligt + att driven är kass.
Men.
Asså.
Varför krångla till det med splittat och skit när det går bra med en helt vanlig DI-padda med blendratt?!
Har en del kunder också som är lika, de spelar en gång på 2 år live och ändå ska de krångla med prylarna som om de helt plötsligt ska leva på musiken.
Krångla till å krångla till? Det kanske går bra med en DIpadda för den ena, 50 kilo rör för den andra och en bugeratransistor för den tredje.
I normala fall, och på den förra turnén som slutade i mars spelar jag på en full basrigg och en gitarrtopp med låda. Nu blir det inte så vilket skrämmer mig en del då vi troligtvis inte har med egen tekniker och allt ska vara in ear.
Fick jag välja skulle jag fortfarande ha vrålande förstärkare...
- strummer
- VIP medlem
Just därför tycker jag du ska ha en svt-kanal och en distkanal från bordet:)HighfidelitY skrev:Tack för tipsen! B7K verkar cool.blackparkas skrev:bjelkeman skrev:Min högst personliga uppfattning är att det är så Sansampen låter. Varför jag tipsade om en Darkglass B7K, som låter lite livligare. Lite exempel kan man jämföra här: http://johnbscott.com/preamp_shootout/" onclick="window.open(this.href);return false;HighfidelitY skrev:Ja jag har varit inne på att splitta fortfarande. Jag har en Sansamp BDDI som jag aldrig använder. Den låter lite trött och scoopat tycker jag. Men, troligen är det väl skit bakom spakarna!![]()
Men.
Asså.
Krångla till å krångla till? Det kanske går bra med en DIpadda för den ena, 50 kilo rör för den andra och en bugeratransistor för den tredje.
I normala fall, och på den förra turnén som slutade i mars spelar jag på en full basrigg och en gitarrtopp med låda. Nu blir det inte så vilket skrämmer mig en del då vi troligtvis inte har med egen tekniker och allt ska vara in ear.
Fick jag välja skulle jag fortfarande ha vrålande förstärkare...
Kompressor, det är livet!
- blackparkas
- Medlem++++
Grejen är att jag tror att det skulle gå bra för de flesta att bara köra en dipadda med schysst drive och blendratt.
Hence= Varför krångla till det?
M80:n som är den dipadda jag har mest erfarenhet av då det är den enda jag giggat ordentligt medskickar ut signal som i mina öron låter ungefär som två signaler, en clean och en distad om man kör den kanalen.
Rätt homogent och naturligt, men beroende på hur man ställer blendratten så går det, tycker jag, att få det att låta mer som 2 separata signaler, särskilt om du vrider på gainen på driven en bra bit.
Nåväl.
Kanske typ en 1w Blackstar-topp alt Blackstars pedal "Dual" eller vad den heter vore nå´t?
Sitter väl rör i den och den borde kunna agera gitarrstärkare rätt bra, har för mig att det finn line out eller nå´t från den med högtalarsimulator.
Och så en VT-bass som låter Ampeg på det.
Sedan är du förmodligen rätt hemma!
Blackstar låter ju rätt mycket Marshall dock, inte Peavey.
Hence= Varför krångla till det?
M80:n som är den dipadda jag har mest erfarenhet av då det är den enda jag giggat ordentligt medskickar ut signal som i mina öron låter ungefär som två signaler, en clean och en distad om man kör den kanalen.
Rätt homogent och naturligt, men beroende på hur man ställer blendratten så går det, tycker jag, att få det att låta mer som 2 separata signaler, särskilt om du vrider på gainen på driven en bra bit.
Nåväl.
Kanske typ en 1w Blackstar-topp alt Blackstars pedal "Dual" eller vad den heter vore nå´t?
Sitter väl rör i den och den borde kunna agera gitarrstärkare rätt bra, har för mig att det finn line out eller nå´t från den med högtalarsimulator.
Och så en VT-bass som låter Ampeg på det.
Sedan är du förmodligen rätt hemma!
Blackstar låter ju rätt mycket Marshall dock, inte Peavey.
- mikkejohansson
- Medlem++
Nu är ju clean blend och två stärkare inte riktigt samma sak...?
Han kanske vill ha ett lite skitigare SVT-ljud (BDDI) och ett rejält distat higain-ljud (Tri-OD + linebox från ljudteknikern) och blanda dem, blir ju inte samma resultat...
Kör med det du redan har och experimentera. Märk upp vilken signal som kommer var så blir alla ljudtekniker glada!
Tror resultatet med de två pedaler du har kan bli riktigt bra!
Han kanske vill ha ett lite skitigare SVT-ljud (BDDI) och ett rejält distat higain-ljud (Tri-OD + linebox från ljudteknikern) och blanda dem, blir ju inte samma resultat...
Kör med det du redan har och experimentera. Märk upp vilken signal som kommer var så blir alla ljudtekniker glada!
Tror resultatet med de två pedaler du har kan bli riktigt bra!
Fender - Pedaler - GK - TKS
- HighfidelitY
- Medlem
Blackstar minitopp låter kul! Det måste jag testa idag. Min lokala handlare har mycket Blackstar inne.
Jag har beställt några in earlurar också så jag kan testa alltihop "på riktigt".
TriOD har ingen line men nån slags högtalarsimulator på utgången.
Jag har beställt några in earlurar också så jag kan testa alltihop "på riktigt".
- blackparkas
- Medlem++++
mikkejohansson skrev:Nu är ju clean blend och två stärkare inte riktigt samma sak...?
Nä, det vet jag.
Men vem har sagt att han vill ha ett skitigt SVT-ljud?

- HighfidelitY
- Medlem
Ett skitigt SVTljud gillar jag. Tror den biten löser sig med en speciell pedal... 
Testade HT1 iallafall å jäklar vad kul det var! Den låter rätt mycket mer i ett PA än den ser ut att kunna göra. Självklart förvisso men det är något triggande att spela death metal på en 1 w combo.

Testade HT1 iallafall å jäklar vad kul det var! Den låter rätt mycket mer i ett PA än den ser ut att kunna göra. Självklart förvisso men det är något triggande att spela death metal på en 1 w combo.
- mikkejohansson
- Medlem++
Den behöver inte ha line ut, det är bara att stoppa en vanlig di-box efter utgången.HighfidelitY skrev:Blackstar minitopp låter kul! Det måste jag testa idag. Min lokala handlare har mycket Blackstar inne.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- HighfidelitY
- Medlem
Helt sant! Det fick jag göra efter Blackstaren också!mikkejohansson skrev:Den behöver inte ha line ut, det är bara att stoppa en vanlig di-box efter utgången.HighfidelitY skrev:Blackstar minitopp låter kul! Det måste jag testa idag. Min lokala handlare har mycket Blackstar inne.

Nu funderar jag på hur det skulle funka med en pod HD? Den kan tydligen skicka ut två olika stärkare på de bägge balanserade utgångarna. Det skulle onekligen vara smidigt med en enda rack för hela backlinen...
-
- Medlem++
Pod fungerar nog alldeles utmärkt! Meshuggah hade ju varsin sådan innan de bytte till Axe-Fx.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
-
- Medlem
ang. sansamp bddi, blendratten har en tendens att scoopa den mid som finns i ljudet, den behöver inte vara på 100%, för ett midigare ljud måste man vrida ner bass & treble rattarna och sen öka level för att få samma signalstyrka. Men ja, driven suger rätt hårt!
- HighfidelitY
- Medlem
Jag råkade beställa en sån där pod på öppet köp. Kan jag få till ett hyfsat ljud med den blir det smidigt. Gitarristen har en Kemper. Det känns fegt! 

- FreCKo
- Medlem++
Pedal hit och pedal dit, dra med dig förstärkaren och visa vem som bestämmer!
- Lowlife
- Medlem+
EBS Microbass II!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
-
- Medlem++
FreCKo skrev:Pedal hit och pedal dit, dra med dig förstärkaren och visa vem som bestämmer!

Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;