Jo, jag har lite annorlunda än de flesta här. Det är lite skillnad, med anledning till AKTIV elektronik, och AKTIVA pickuper. På min Dingwall är det aktiv elektronik, dvs bara EQn kopplas in. Om batterierna dör fungerar pickuperna i alla fall. FInns en massa olika varianter på det där.
Min prioriteringslista, fördelar aktiva pickuper på bas:
1. Man slipper brum och brus. Se även punkt 4.
2. EMG modeller har vissa modeller, om man driver dem med 2 st 9 volts batterier, ett signal brusförhållande på över 100 db.
3. Man kan - på bas - skruva ner på själva guran, volymen, och det låter likadant. Det är precis som om man gått fram till stärkaren och skruvat ner på mastern. Inget som händer med impedans och annat, som vid passiva.
4. DET VIKTIGASTE LIVE = EMG pickuper och de flesta är inte jordade på vanligt sätt så risk för stötar, p g a jordfel och sånt är uteslutet. Ingen sladd går till stallet eller annanstans helt enkelt.
5. Du kan använda i princip vilka kablar som helst, hur långa, hur tjocka och smala som helst, och du behöver inte gå in på audiofil-träsket med sina kork-sniffar produkter. Samma med pedalbord. Kan ha hur stort som helst.
6. Man kan ha dem väldigt nära strängarna utan att råka ut för "magnetic string pull" som det heter. Ger bäst output utan dess nackdelar. Däremot är det lika mycket nackdel, om man vill ha utrymme under strängarna för slap, pop, funk och fingrarna inte får plats mellan sträng och mick. Men jag gör det annorstädes ändå längs strängarna.
nackdelar:
1. De har dock ett visst ljud, som kan IBLAND låta limiterat eller komprimerat utan anledning. Samma med om man skull skita till dem med lite distorsion, typ. Inte alltid så hög frekvensgång är nödvändigt på bas. Men åter till limiteringen. Typ samma sak som händer när vissa passiva pickuper kopplas till trådlösa system, som också drivs med 9 volt. Det blir ett "tak" på headroomet. Men eftersom det är 100db s/n så är det mycket som skall till innan man slår i taket. De KAN ibland sakna punch och "perkussiv attack". Ett exempel är EMGs replacement till Music Man pickuper. De försökte göra dem aktiva men de bygger de flesta av deras pickuper med RAIL (skenor) istället för med POLE PIECES. EMG talar själv om på sin sida den - enligt dem - enorma skillnaden i ljudet mellan pole pieces och rail i mickarna. Men eftersom deras MM pickuper består av RAILS och original Music Man har stora pole pieces, så försvinner den effekten man är ute efter om man vill ersätta original MM pickuper med EMGs motsvarande. Jag har själv provat dem, och bytte tillbaks igen. Dvs, där var det inte förbättring eller fördel att byta till aktiva pikcuper, i alla fall inte EMGs.
Anledning till det limiterade/komprimerade ljudet är väl också en fördel. Finns inget sätt att justera magnetism individuellt för varje sträng på EMG, som det finns på andra pickuper. Så om strängarna har radius så åter alla ändå lika mycket genom EMG.
2. Batterier. Såklart. Det är ett aber. Men har man med sig strängar i reserv, så har man batterier. Och om det nu skulle vara så, hur svårt kan det vara att få tag i 9 voltsbatterier numera, i varenda bensinmack som har nattöppet? Då är det betydligt svårare med bas-strängar..-