rackeffekt till bas
- slarvid
- Medlem+
rackeffekt till bas
Missade ett erbjudande, men fick upp ögonen för rackreverb. Funkar det fint till bas? Man får väl bygga eller köpa en loop för att kunna stänga av och på
Starkare: ardbeg, springbank
- slarvid
- Medlem+
Re: rackeffekt till bas
Kollat på .halvrack eller vad de kallas. Typ alesis nanoverb. Så man kan gömma det under pedalbordet
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag använder otroligt sällan reverb till bas och när jag gör det så handlar det alltid om bandlös bas. Då är delay något mer användbart som specialeffekt kan jag tycka. Jag har två reverb-trampor som jag brukar använda live på bandlös ibland, EBS DynaVerb och ett TC Hall of Fame som jag köpte av Parkas. Men dom används sällan. Den ena har jag i ett pedalbord och den andra tar jag bara med ibland när jag inte ska släpa på så mycket prylar + spela en del bandlöst. Men dom används aldrig i studion. Över lag finns det bättre prylar i vilket inspelningsprogram som helt idag eller i den studio där man är. Jag skulle satsa på en reverbtrampa istället. Tar mindre plats och är tillräckligt bra att köra live OM man nu skulle vilja köra reverb på basen. Vilket jag personligen väldigt sällan gör. Tycker det tar bort för mycket kärna i ljudet och luddar till. Såvidare det inte handlar om bandlöst spel lite högre upp på halsen. Då kan det vara snyggt.
Personlig åsikt och ingen absolut sanning.
- strummer
- VIP medlem
Alltså, jag är ju nyfrälst reverbare, och jag måste säga att med ett bra reverb (i mitt fall strymon flint) kan man ha mycket kul, även med bandad bas:)Irbit skrev:Jag använder otroligt sällan reverb till bas och när jag gör det så handlar det alltid om bandlös bas. Då är delay något mer användbart som specialeffekt kan jag tycka. Jag har två reverb-trampor som jag brukar använda live på bandlös ibland, EBS DynaVerb och ett TC Hall of Fame som jag köpte av Parkas. Men dom används sällan. Den ena har jag i ett pedalbord och den andra tar jag bara med ibland när jag inte ska släpa på så mycket prylar + spela en del bandlöst. Men dom används aldrig i studion. Över lag finns det bättre prylar i vilket inspelningsprogram som helt idag eller i den studio där man är. Jag skulle satsa på en reverbtrampa istället. Tar mindre plats och är tillräckligt bra att köra live OM man nu skulle vilja köra reverb på basen. Vilket jag personligen väldigt sällan gör. Tycker det tar bort för mycket kärna i ljudet och luddar till. Såvidare det inte handlar om bandlöst spel lite högre upp på halsen. Då kan det vara snyggt.
Också en personlig åsikt såklart, men med tanke på att Slarvid varit fast inställd på att skaffa reverb ett tag nu tror jag inte att du lyckas snacka ur honom den idén Irbit:)
Däremot håller jag med om att de små halvformatsgrejerna från tex Alesis känns väldigt klena och inte så kul, och jag hejar också på en trampa, helst då en strymon flint:)
Kompressor, det är livet!
- slarvid
- Medlem+
Tänkt köra din akk gitarr i samma bord när vi trubadurer
- Jan Hellman
- VIP medlem
Men säg det från början då! Basforum och basar genom basförstärkare trodde jag.slarvid skrev:Tänkt köra din akk gitarr i samma bord när vi trubadurer

Köp ett Alesis Midiverb 4 eller något liknande. Eller nåt TC Reverb. Lägger man runt 1.500 - 2.000 spänn så brukar det funka även till sång live om man är åtminstone lite halvkräsen. Är man inte ett dugg kräsen så funkar precis vad som helst.

----------
Tapatalk via mobilen
- Jan Hellman
- VIP medlem
strummer skrev:Alltså, jag är ju nyfrälst reverbare, och jag måste säga att med ett bra reverb (i mitt fall strymon flint) kan man ha mycket kul, även med bandad bas:)Irbit skrev:Jag använder otroligt sällan reverb till bas och när jag gör det så handlar det alltid om bandlös bas. Då är delay något mer användbart som specialeffekt kan jag tycka. Jag har två reverb-trampor som jag brukar använda live på bandlös ibland, EBS DynaVerb och ett TC Hall of Fame som jag köpte av Parkas. Men dom används sällan. Den ena har jag i ett pedalbord och den andra tar jag bara med ibland när jag inte ska släpa på så mycket prylar + spela en del bandlöst. Men dom används aldrig i studion. Över lag finns det bättre prylar i vilket inspelningsprogram som helt idag eller i den studio där man är. Jag skulle satsa på en reverbtrampa istället. Tar mindre plats och är tillräckligt bra att köra live OM man nu skulle vilja köra reverb på basen. Vilket jag personligen väldigt sällan gör. Tycker det tar bort för mycket kärna i ljudet och luddar till. Såvidare det inte handlar om bandlöst spel lite högre upp på halsen. Då kan det vara snyggt.
Också en personlig åsikt såklart, men med tanke på att Slarvid varit fast inställd på att skaffa reverb ett tag nu tror jag inte att du lyckas snacka ur honom den idén Irbit:)
Däremot håller jag med om att de små halvformatsgrejerna från tex Alesis känns väldigt klena och inte så kul, och jag hejar också på en trampa, helst då en strymon flint:)

----------
Tapatalk via mobilen
- slarvid
- Medlem+
Irbit. Om du nte använde dina reverb kan du ju sälje det ena billigt som satan te mig? Är du snäll får du ett externt ljudkort på köpet så kan du sitta hemma och leka studiostädare lundin!
- Jan Hellman
- VIP medlem
Njae..... Dom används men inte så ofta. Men bra-att-ha-prylar dock. Så sorry, jag tänker behålla dom.slarvid skrev:Irbit. Om du nte använde dina reverb kan du ju sälje det ena billigt som satan te mig? Är du snäll får du ett externt ljudkort på köpet så kan du sitta hemma och leka studiostädare lundin!

Och ljudkort har jag tyvärr för många redan.

- Lowlife
- Medlem+
Har en TC Electronics G-major. Funkar kanon, har allt inkl tuner och kan kopplas på och av med en vanlig footswitch. Kan man få beg för 1200-2000:- ungefär.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!