Fakturera privat/företag

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Fakturera privat/företag

Inlägg av Cuba »

Vi fick ett gig för några månader sedan. Beställningen var musik till en privat 50-årsfest. När vi vill fakturera så vill kunden att vi skriver "företagsevent" på fakturan. Företaget har har gjort en vinst på ca. 3 milioner , 3 anställda.

Vi har ju olika priser, gällande privat eller företag och just där ligger tvisten.

Kunden vill uppenbarligen fuska till sig något.

Hur hade ni agerat?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Fakturera privat/företag

Inlägg av fieldflower »

Svår fråga...

Varför har ni olika pris privat resp föreag?
Är det pga betalvillighet eller finns det andra orsaker?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:Svår fråga...

Varför har ni olika pris privat resp föreag?
Är det pga betalvillighet eller finns det andra orsaker?
Ett företag har normalt bättre resurser än privatpersoner, därav ett högre pris. Sen beror det på vad som ska faktureras. Resor, PA, förplägnad, osv.

I höst spelar vi på Stenabåtarna och tar då ett ännu högre pris.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Fakturerar ni ett företag så blir det företagstaxa.
Lätt som en plätt.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mike skrev:Fakturerar ni ett företag så blir det företagstaxa.
Lätt som en plätt.

Prexis!!

Normalt sett så är ju företagsgig vita medans kroggig, privata fester etc ofta har en tendens att bli en aningens svarta gig..
Hence olika priser.

Är det ett rent principiellt spörsmål det handlar om?
Att ni ev. inte vill låta kunden fuska men att gigget i alla fall skulle ha fakturerats och betalats vitt vilket isf var överenskommet i förväg?

Hanldar det om det rent moraliska dilemmat så hade jag låtit dem få som de vill, nöjda kunder är alltid bra.
Företagsevent är väl dock inte momsfritt på samma sätt, men det är ju inga problem för kunden heller kan jag tro att plussa på momsen.

Rent generellt tycker jag att det är så som det är sagt i förväg som gäller.
Om det i förväg var sagt svart betalning och taxa därefter så tycker jag ni ska propsa på det, om det däremot alltid varit prat om vita pengar så låt kunden få som den vill.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mja, är det musikunderhållning man fakturerar så är det utan moms oavsett vem kunden är - privat eller företag. Det är ju "produkten" som är momsad eller inte - inte köparen eller säljaren.
Moms är ju heller ingen kostnad för ett företag iom att de drar av den i efterhand.
Det är bara kombinationen moms + privatperson som egentligen påverkar priset. (Men som sagt - varför momsa om man ändå tar det som artisteri..?)

Och så länge man inte momsar spelar ju svart vs vitt egentligen ingen roll (om man inte vill komma ifrån bokföring förstås, vilket gäller både köpare och säljare).
Detta kanske är en orsak till att artisteri blivit momsfritt - finns det ingen anledning att köra svart kanske man inte kör svart heller...

Ang. det aktuella problemet - svårt...
Hade det varit jag hade jag bedömt vad det faktiskt var för fest och blundat en smula för om kundens företag ställt sig villiga att betala för kalaset. Var det en privat fest får det väl vara privattaxa även om fakturan är på företag.
Inte helt enkelt, men det hänger ju åtminstone ihop hyfsat och man får en kund som inte tycker man var strulig = bra reklam.

Om man ser det från andra sidan - hade ni gått med på privat-taxa om ni fått spela på en firmafest ifall fakturan hade varit utställd på en privatperson?
Det hade inte jag gjort. Eventet är det viktigaste tycker jag... Om det ibland blir lite korsbefruktning på fakturorna får eventet tippa över, och kunden får själv stå för vad denne kan och får göra med sin arbetsgivarens pengar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Men saken är väl att man har olika taxor beroende på vad det är för typ av gig.
Spelar ingen roll om det är svart eller vitt.
Vi skulle ta mer för ett svart företagsgig än ett d:o privat.
Samma sak vitt.
Det lägre priset är ju satt för att oftast har en privatperson sämre betalningsförmåga än ett företag.

I detta fallet är det ju solklart att uppdragsgivare vill komma undan att betala själv.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mike skrev:Men saken är väl att man har olika taxor beroende på vad det är för typ av gig.
Spelar ingen roll om det är svart eller vitt.
Vi skulle ta mer för ett svart företagsgig än ett d:o privat.
Samma sak vitt.
Det lägre priset är ju satt för att oftast har en privatperson sämre betalningsförmåga än ett företag.

I detta fallet är det ju solklart att uppdragsgivare vill komma undan att betala själv.
Det är ju som sagt inte svart/vitt detta.
Men jag hade nog låtit det gå obemärkt förbi i detta caset.

Däremot hade jag inte låtit det gå obemärkt förbi om en privat spelning med privatperson på fakturan visat sig vara ett företagsgig.

Det finns ju bara 4 varianter på detta, och i ärlighetens namn tycker jag inte man kan köra företagstaxa på alla kombinationer utom privat/privat.
Så då får man bestämma sig vilket som är viktigast - eventet eller faktureringsperson.
Jag tycker helt enkelt att eventet är viktigare än faktureringspersonen.
Är det en privatfest så är det, och då är det (åtminstone halvt) OK med privat-taxa.

Men lite grådaskigt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:
Lätt som en plätt.

Prexis!!

Normalt sett så är ju företagsgig vita medans kroggig, privata fester etc ofta har en tendens att bli en aningens svarta gig..
Hence olika priser.

Att ni ev. inte vill låta kunden fuska men att gigget i alla fall skulle ha fakturerats och betalats vitt vilket isf var överenskommet i förväg?

Hanldar det om det rent moraliska dilemmat så hade jag låtit dem få som de vill, nöjda kunder är alltid bra.
Företagsevent är väl dock inte momsfritt på samma sätt, men det är ju inga problem för kunden heller kan jag tro att plussa på momsen.

Om det i förväg var sagt svart betalning och taxa därefter så tycker jag ni ska propsa på det, om det däremot alltid varit prat om vita pengar så låt kunden få som den vill.
Vi spelar 100% vitt, alltid, stjärnstopp. Även vikarier betalas vitt. Svartkassan försvann för något år sedan.

Personen beställde bandet "till sitt 50-årskalas". Alltså privat. När det är dax att betala så vill han att fakturan skickas till sitt företag med noteringen "bla bla bla företagsevent".

Vi har två grundpriser, ett för företag, ett för privatpersoner. Dessa justeras efter omständigheterna (resor, förplägnad osv.).

Jag ser ingen anledning till varför vi ska snitta till en faktura som passar kunden bättre. Vi fakturera det som levererats, punkt slut, och då ska den fakturan gå till beställaren personligen och han ska betala därefter.

lr?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev:
blackparkas skrev:
Lätt som en plätt.

Prexis!!

Hence olika priser.

Vi spelar 100% vitt, alltid, stjärnstopp. Även vikarier betalas vitt. Svartkassan försvann för något år sedan.

Personen beställde bandet "till sitt 50-årskalas". Alltså privat. När det är dax att betala så vill han att fakturan skickas till sitt företag med noteringen "bla bla bla företagsevent".

Vi har två grundpriser, ett för företag, ett för privatpersoner. Dessa justeras efter omständigheterna (resor, förplägnad osv.).

Jag ser ingen anledning till varför vi ska snitta till en faktura som passar kunden bättre. Vi fakturera det som levererats, punkt slut, och då ska den fakturan gå till beställaren personligen och han ska betala därefter.

lr?
Alltså...
Får hans fru betala?
Eller hans pappa?
Får en av hans kompisar betala?
Får hans chef betala, från sitt eget konto?
(Jag menar inte ful-fakturering, utan att de går med på att stå på fakturan och betala.)

Om det är ja på ovan 4 (och det tror jag vi är överens om) är mitt argument att det inte är enormt långt från äppelträdet att chefen kommer fram till att hans företag kan stå för fakturan.
Det ändrar ju inte att det var en privat fest ni spelade på.

Men visst går det att säga till kunden att ni bara kan fakturera privat på privat, och företag på företag, och att han får lösa finansieringen via firma på egen hand isf.
(Det är dock väldigt struligt att lösa sånt "on the side" iom att extrautbetalningar till en anställd behandlas som lön vilket innebär skatt och sånt där läskigt, så då kostar det 30-40% mer för företaget att "ta fakuran".)
Viss risk att det inte blir några rekommendationer om kunden tycker att det är struligt agerat, men det är väl en risk ni isf får ta...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:
Cuba skrev:
blackparkas skrev:
Lätt som en plätt.

Prexis!!

Hence olika priser.

lr?
Alltså...
Får hans fru betala?
Eller hans pappa?
(Jag menar inte ful-fakturering, utan att de går med på att stå på fakturan och betala.)

Om det är ja på ovan 4 (och det tror jag vi är överens om) är mitt argument att det inte är enormt långt från äppelträdet att chefen kommer fram till att hans företag kan stå för fakturan.

Men visst går det att säga till kunden att ni bara kan fakturera privat på privat, och företag på företag, och att han får lösa finansieringen via firma på egen hand isf.
(Det är dock väldigt struligt att lösa sånt "on the side" iom att extrautbetalningar till en anställd behandlas som lön vilket innebär skatt och sånt där läskigt, så då kostar det 30-40% mer för företaget att "ta fakuran".)
Viss risk att det inte blir några rekommendationer om kunden tycker att det är struligt agerat, men det är väl en risk ni isf får ta...
Vi fakturera bara det som är beställt och vill inte bli inblandade i någon som helst tvist.

Beställningen var "band till mitt 50-årskalas", ett eget initiativ, en privat fest. Där tar vi betalt A. Samma gäller privatfester och bröllop etc.

En beställning från ett företagsevent, som julfest, avdelningsgettogether, där tar vi betalt B.

Av vilken anledning ska vi manipulera fakturan till 50-årsfesten? Varför ska vi ange felaktig information på fakturan?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev:
fieldflower skrev:
Cuba skrev:
blackparkas skrev:
Lätt som en plätt.

Prexis!!

Hence olika priser.

lr?
Alltså...
Får hans fru betala?
Eller hans pappa?

Vi fakturera bara det som är beställt och vill inte bli inblandade i någon som helst tvist.

Beställningen var "band till mitt 50-årskalas", ett eget initiativ, en privat fest. Där tar vi betalt A. Samma gäller privatfester och bröllop etc.

En beställning från ett företagsevent, som julfest, avdelningsgettogether, där tar vi betalt B.

Av vilken anledning ska vi manipulera fakturan till 50-årsfesten? Varför ska vi ange felaktig information på fakturan?
Det är ju bara felaktigt om företaget inte är villiga att betala.
Och självklart finns risken att beställaren försöker med en rövare, och att företaget inte alls vill betala.
Men så länge det är kosher och firman betalar ser jag inte problemet.
Då är det väl inte manipulation..?

Ni har ju defacto spelat på en 50-årsfest. Och fakturerar vanligt gage för att spela på en 50-årsfest.
Ni har ju inte spelat på ett företagsevent.

Det är det jag menar med att jag relaterar slanten till eventet i högre grad än till vem som står för betalningen.

Men känns det fel (och ni känner ju efter inklusive känslan för beställaren, vilket jag inte kan göra) så ska ni såklart inte göra så.
Det går ju att köra en "vit snyftlögn" och berätta om den gången ni gjorde så och blev blåsta och riskerade legala trubbel för att kunden minsann inte hade rätt att ställa ut faktura på firman, och att ni därefter aldrig godtar firmabetalning på strikt privata bokningar. "Jag önskar jag kunde, men du vet, vår revisor va..." så slipper man nog åtminstone en del dåliga vibbar.

Det kan redovisningsmässigt för kunden vara lite tveksamt att låta firman betala för en totalt privat grej, men på en liten och välmående firma tror jag inte det egentligen är särskilt grådaskigt så länge ledningen är med på det.
Skulle fakturan ställas ut mot en stor firma som troligen har policys mot sånt är det betydligt mer grådaskigt, åt det svarta hållet...

Som sagt - inte svartvitt...:D
Medlem i PB50+
Skriv svar