Märkliga affärskombinationer

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Märkliga affärskombinationer

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej hopp.
Jag är intresserad av vilka märkliga kombinationer av affärsrörelse ni har sett/besökt inom musik och en annan verksamhet där man kan tänka hur länge som helst utan att förstå varför man kombinerar denna försäljning med musikinstrument.

Jag startar med en musik/bilaffär som fanns i Eksjö från 70-talet kanske till i slutet av 80-talet. De sålde musikinstrument och Alfa Romeo bilar. De var bra på bägge två och de flesta instrumenten höll hög klass. Affären hette Rösbergs bil och musik.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Re: Märkliga affärskombinationer

Inlägg av engson »

Beme Musik i Helsingborg har lite gott och blandat att erbjuda:
Startsidan:
http://www.bememusik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kropp & själ:
http://www.bememusik.com/editor/yoga.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

engson skrev:Beme Musik i Helsingborg har lite gott och blandat att erbjuda:
Startsidan:
Kropp & själ:
http://www.bememusik.com/editor/yoga.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Där ser man :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

På Bromsplan i Örebro fanns det för några år sedan lapptäckeskurser och gynekolog-mottagning i samma lokaler :D
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

I mitt firmaregistreringsbevis står/stod det konsultverksamhet inom avfallsbranschen samt handel med musikinstrument.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

En bekant drömde om att en gång driva kombinerad skivaffär och charkuteri under namnet Kött & Musik.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Finns ett företag, beläget mellan Uppsala och Enköping, som erbjuder "fiskpedikyr och hypnos".
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Vi från Mälardalen minns med skräckblandad förtjusning Ludwigs musik som la ner häromåret efter över 40 års verksamhet mot alla odds. De sålde musikinstrument och precis ALLT annat man inte kan tänka sig. Båtmotorer, tyg, gammal DDT, bilar, utrangerade telefonväxlar är några exempel på vad jag sett personligen, allt i en enda röra och aldrig några prislappar förrän de sista åren då dottern tog över verksamheten.

Köpte min andra bas där för 800:- inkl. tre valfria pedaler (eller som Ludwigsson själv sa: "såna här, vad det nu är"). En pedal var död och "lagades" av husteknikern genom att han lödde lite slumpmässigt, skruvade ihop och sa "den funkar nog sen".
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Eagle Hazze skrev:
engson skrev:Beme Musik i Helsingborg har lite gott och blandat att erbjuda:
Startsidan:
Kropp & själ:
Där ser man :D
Heheh. Förr i tiden sålde han även frysta våfflor i musikaffären. Mycket pågår där inne. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Min firma är registrerad att bedriva musikproduktion och dykuppdrag. Studion har alltid varit huvudnäringen och dykningen har jag faktiskt inte alls ägnat mig åt dom senaste fem åren. Och nu är jag på väg att sälja dykprylarna. Men jag har faktiskt fakturerar för några otroligt konstiga dykuppdrag. Fiskat upp lugnt 100.000 golfbollar ur vattenhinder på golfbanor runt Stockholm bl.a. För övrigt ett av dom mest inkomstbringande jobb jag någonsin haft. Äckligt. Ofta ett par meter djupt bara om ens det men löjligt äckligt vatten. En gång fick jag en förfrågan att göra ett dykuppdrag i reningsverket i Henriksdal. En polare som jobbar på heltid som dykare hörde av sig och frågade om jag kunde hjälpa till då hans kollega blivit sjuk. Jag sa Nej. Det hade inneburit att simma omkring i bajs i fem timmar. Det slutade med att han utförde jobbet själv och slängde hela dykutrustningen förutom flaskorna efteråt. Han dök med helmask. Det har jag aldrig gjort och att simma omkring i bajs med mask och vanlig regulator.....? Nä. Och en crash course i att dyka med helmask och sen hoppa ner i en pool med bajs..... Nä. Tror inte det. Så jag sa Nej. Och jag hade nog helt ärligt sagt Nej även om jag aldrig gjort något annat än att dyka med helmask också faktiskt. SÅ kul är det inte med dykning.

När jag bodde i Malmö på 80-talet så bodde jag granne med en affär som sålde bowlingutrustning och flygplan. Det tyckte jag var en hyfsat udda kombination som affärsidé. Man kunde köpa bowlingskor och beställa ett nytt Cessna 182.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

200071 skrev:I mitt firmaregistreringsbevis står/stod det konsultverksamhet inom avfallsbranschen samt handel med musikinstrument.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

joachime skrev:En bekant drömde om att en gång driva kombinerad skivaffär och charkuteri under namnet Kött & Musik.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Bild
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Får mig osökt att tänka på den här!! :D

[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=5L5w3nzrbts[/youtube]
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Irbit skrev:Min firma är registrerad att bedriva musikproduktion och dykuppdrag. Studion har alltid varit huvudnäringen och dykningen har jag faktiskt inte alls ägnat mig åt dom senaste fem åren. Och nu är jag på väg att sälja dykprylarna. Men jag har faktiskt fakturerar för några otroligt konstiga dykuppdrag. Fiskat upp lugnt 100.000 golfbollar ur vattenhinder på golfbanor runt Stockholm bl.a. För övrigt ett av dom mest inkomstbringande jobb jag någonsin haft. Äckligt. Ofta ett par meter djupt bara om ens det men löjligt äckligt vatten. En gång fick jag en förfrågan att göra ett dykuppdrag i reningsverket i Henriksdal. En polare som jobbar på heltid som dykare hörde av sig och frågade om jag kunde hjälpa till då hans kollega blivit sjuk. Jag sa Nej. Det hade inneburit att simma omkring i bajs i fem timmar. Det slutade med att han utförde jobbet själv och slängde hela dykutrustningen förutom flaskorna efteråt. Han dök med helmask. Det har jag aldrig gjort och att simma omkring i bajs med mask och vanlig regulator.....? Nä. Och en crash course i att dyka med helmask och sen hoppa ner i en pool med bajs..... Nä. Tror inte det. Så jag sa Nej. Och jag hade nog helt ärligt sagt Nej även om jag aldrig gjort något annat än att dyka med helmask också faktiskt. SÅ kul är det inte med dykning.

När jag bodde i Malmö på 80-talet så bodde jag granne med en affär som sålde bowlingutrustning och flygplan. Det tyckte jag var en hyfsat udda kombination som affärsidé. Man kunde köpa bowlingskor och beställa ett nytt Cessna 182.
Ja bajs och dykning låter som en riktigt otrevlig kombination :tummenupp: , var låg affären i Malmö med bowlingskor och dlygplan, har inget minne av den, bodde där nere sista halvan av 80-talet. Kan lägga till en affär som inte hade musikinstrument med baddräkter och tavelramar, den låg på Södermalm.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Bullen skrev:Bild
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

jimbeam skrev:Får mig osökt att tänka på den här!! :D

[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=5L5w3nzrbts[/youtube]
Grill och Bibliotek var kul.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Grafen skrev:Vi från Mälardalen minns med skräckblandad förtjusning Ludwigs musik som la ner häromåret efter över 40 års verksamhet mot alla odds. De sålde musikinstrument och precis ALLT annat man inte kan tänka sig. Båtmotorer, tyg, gammal DDT, bilar, utrangerade telefonväxlar är några exempel på vad jag sett personligen, allt i en enda röra och aldrig några prislappar förrän de sista åren då dottern tog över verksamheten.

Köpte min andra bas där för 800:- inkl. tre valfria pedaler (eller som Ludwigsson själv sa: "såna här, vad det nu är"). En pedal var död och "lagades" av husteknikern genom att han lödde lite slumpmässigt, skruvade ihop och sa "den funkar nog sen".
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Jensa skrev:Finns ett företag, beläget mellan Uppsala och Enköping, som erbjuder "fiskpedikyr och hypnos".
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Indigo skrev:På Bromsplan i Örebro fanns det för några år sedan lapptäckeskurser och gynekolog-mottagning i samma lokaler :D
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

200071 skrev:I mitt firmaregistreringsbevis står/stod det konsultverksamhet inom avfallsbranschen samt handel med musikinstrument.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Eagle Hazze skrev:Ja bajs och dykning låter som en riktigt otrevlig kombination :tummenupp: , var låg affären i Malmö med bowlingskor och dlygplan, har inget minne av den, bodde där nere sista halvan av 80-talet. Kan lägga till en affär som inte hade musikinstrument med baddräkter och tavelramar, den låg på Södermalm.
Den låg på Östra Förstadsgatan. Ganska exakt här....:

https://www.google.com/maps?ll=55.58416 ... t&t=m&z=11

Till höger om pizzerian/valvet i det fönstret som verkar vara täckt med wellpapp.....

Snett tvärs över gatan fanns det en charkuteriaffär med en blå skylt med vit text utanför som det stod "Kött" på. Kort och koncist..... :lol:

Detta var också under andra halvan av 80-talet.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Irbit skrev:
Eagle Hazze skrev:Ja bajs och dykning låter som en riktigt otrevlig kombination :tummenupp: , var låg affären i Malmö med bowlingskor och dlygplan, har inget minne av den, bodde där nere sista halvan av 80-talet. Kan lägga till en affär som inte hade musikinstrument med baddräkter och tavelramar, den låg på Södermalm.
Den låg på Östra Förstadsgatan. Ganska exakt här....:

https://www.google.com/maps?ll=55.58416 ... t&t=m&z=11

Till höger om pizzerian/valvet i det fönstret som verkar vara täckt med wellpapp.....

Snett tvärs över gatan fanns det en charkuteriaffär med en blå skylt med vit text utanför som det stod "Kött" på. Kort och koncist..... :lol:

Detta var också under andra halvan av 80-talet.
Jaha där, har inte ett minne av den, men det är mycket mer som jag inte minns från 80-talet. Får gå förbi någon gång när jag befinner mig i Malmö, kan hjälpa ibland att vara på plats för minnet.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Inlägg av midlifecrisis »

I Moss I Norge finns en affär som säljer fiskredskap och porr. Ägaren hävdar att han kombinerar sina två huvudintressen. Det här är på fullaste allvar!
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

Som Grafen skriver: Ludwigs Musik, när butiken låg i Strömsholm. Allt från instrument till designtyger, compoundbågar, båtmotorer mm hittades i sortimentet.
På 90-talet gjorde vi obligatoriska stopp där med turnébussen när vi var i närheten. Trummisen Åhman gjorde nog största fyndet på ett par Ludwig-plexi med belysning, som köptes för en struntsumma. Själv kom jag hem med en välfylld verktygslåda med tum-nycklar som har varit till stor nytta i renoverandet av en gammal Land Rover
Skriv svar