Buffrade mickar?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Buffrade mickar?

Inlägg av Mungi »

Är det nån som har erfarenhet av att buffra mickarna, till exempel med en JFET? Vad jag förstår så breddar det frekvensregistret eftersom pottarna och kabeln inte laddar mickarna. Men jag kan ingenting om sånt här. Hoppas att nån här kan förklara det på svenska.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Re: Buffrade mickar?

Inlägg av Lowlife »

Enklast är väl att installera aktiva tonkontroller i basen. De omvandlar per automatik mikens högimpedanssignal till en med låg impedans som klarar av att skicka signalen genom längre kablar utan diskantförlust. Det finns en uppsjö olika på marknaden. Har testat EMG och Seymour Duncans 2-bands (bas o diskant) och föredrar EMG. Det kommer säkert förslag på andra jättebästa grejer. EMG har också en Bass expander med bara en ratt som omvandlar impedansen och går tonmässigt från neutral till "hängmatta".
Alla sådana kretsar kräver ett batteri i basen. Bl. a EMG har också pickuper där buffersteget är inbyggt i micken, men då är det alltså byte av pickisar som gäller.
Smaken är ju personlig, jag gillar aktiva basar, men det är bara att prova. Det är också skillnad mellan olika instrumentkablar på hur de påverkar ljudet. Skillnaden blir mindre påtaglig med en lågimpedanssignal från aktiv elektronik än direktsignal från passiva mickar.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Jag har tittat runt på några såna, bl.a. Kent Armstrong MM3. Sen kommer ACG EQ03 snart ut, men den lär ju kosta en del. Men jag tänkte mer på nåt sånt här: http://www.guitar-repairs.co.uk/jfet_guitar_preamp.htm
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Funkar säkert alldeles utmärkt. Kretsen liknar flera andra boostkretsar, fast de flesta jag sett använder integrerade operationsförstärkare typ TI071 där man kan justera förstärkningen via en pot på återkopplingen om man så önskar.
Priset var ju inte avskräckande heller, speciellt som pundkursen var hyfsad sist jag kollade. Lycka till!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Mungi skrev:Är det nån som har erfarenhet av att buffra mickarna, till exempel med en JFET? Vad jag förstår så breddar det frekvensregistret eftersom pottarna och kabeln inte laddar mickarna. Men jag kan ingenting om sånt här. Hoppas att nån här kan förklara det på svenska.
Vad du menar är att sätta in en liten, simpel förförstärkare inne i basen. Även om kretsen skulle ha förstärkningen 1.0, dvs lika många mV ut som in, så sänker du utimpedansen. Det gör att kablar och annat på vägen inte äter diskant och att störningar får svårt att påverka signalen. "Laddar mickarna" är fel, sånt finns inte.

Googla på JFET och guitar så hittar du säkert massvis.

Nästa alla sådana här förstärkarsteg är så enkla att vem som helst borde klara att bygga en. Det är 3-4 motstånd, 1-2 kondingar plus batteriet.

Förslag:

http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.diyguitarmods.com/guitar-preamp.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Tack för länkarna, Inber - visste väl att du skulle dyka upp och förklara vad jag egentligen menar och hur enkelt det är. För mig är det tyvärr rena grekiskan, men jag börjar förstå lite mer (inte grekiska utan elektronik).

Det där med "ladda mickarna" förstår att det inte finns. Det är bara min dåliga översättning från engelska.

Det jag inte riktigt förstår är varför det här inte kräver något som höjer impedansen igen, som en transformator gör för lågimpedansmickar.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Bass Mayhem skrev:http://www.creationaudiolabs.com/redeemer

Det finns bara klipp med gitarrister, men man hör vad det går ut på...
Schysst! Har letat efter klipp men inte hittat nåt.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Load är nog i det här fallet lika med last. dvs man lastar ner mickarna med kablar och dylikt. Men för att det ska ske måste micken vara högohmig eller relativt högohmig annars märks det inte ( inte så mycket i alla fall).
Tänk så här. Om man parallellkopplar två motstånd ett på 1000 ohm och ett på 100 000 ohm så blir resultatet i stort sett 1000. Det är det som händer när man har en högohmig källa (micken) och en lågohmigare last (förstärkaringången). Resultatet blir att man lastar ner micken och den beter sig annorlunda än den borde med rätt last.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Precis, jag menar load. Jag har tänkt testa det här i en Guild Starfire med bisonics. Dom ligger på runt 14-15 kOhm. Dessutom har dom ett ovanligt brett "platt" frekvensregister i sig själva utan last. Så det lär ju ge effekt.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Mungi skrev:
Det jag inte riktigt förstår är varför det här inte kräver något som höjer impedansen igen, som en transformator gör för lågimpedansmickar.
Vet inte om jag klarar att beskriva det för en lekman, men någon omvandling åt andra hållet (uppåt) behövs inte. Hög impedans är inte bättre eller mer åtråvärt än låg.

I slutänden ska signalen vandra från micken, som har hög impedans och kanske orkar leverera 100 millivolt fram till högtalaren, som har 4 ohms impedans och kräver 10-50 Volt för att det ska höras ordentligt.

Lite slarvigt uttryckt kan man alltså hävda att impedansen faller ju närmare högtalaren man kommer.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Dubbelpost.
Skriv svar