Medhörning 80Hz- (trådlös in ear!)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Medhörning 80Hz- (trådlös in ear!)

Inlägg av flagg »

Ja, bandet funderar på att helt gå över till trådlös in ear av förhoppningsvis prisvärd karaktär (inte så dyra grejer alltså). Satan så skönt det blir med lägre scenvolym o mindre grejer att bära.

Har noterat att dessa system ofta har frekvensrespons från 60 eller 80Hz eller så, alltså inte 20Hz som tex
Line6s instrumentwirelessgrunkor.

Är detta ett problem för medhörningen för mig som basist?

Jag är ljudmässigt inte så enormt fokuserad på botten från helvetet och ogillar när man står för nära PA-subben och får för mycket rummel, och dessutom är jag rätt van att öva hemma med rätt sunkiga lurar som nog inte spelar mycket under 100Hz. Men oroar mig ändå att det blir tokigt :). Har dock sett en hel del högtalarlådor som folk är nöjda med också har liknande frekvensrespons.
Senast redigerad av flagg den ons 12 jun 2013, 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Re: Medhörning 80Hz-

Inlägg av flagg »

Btw, kommer fortsätta köra sladdad bas (men förmodligen stärkarlöst) , så det är bara medhörningen som påverkas.
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Jag undersöker samma som du . Och förutom det du undrar så blir jag inte klok på vilka frekvenser som man får använda ? Och vilka frekvenser som kommer att gälla i framtiden . Sorry för att jag lånar tråden . Säg bara till så tar jag bort mitt inlägg .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

flagg skrev:Har noterat att dessa system ofta har frekvensrespons från 60 eller 80Hz eller så, alltså inte 20Hz som tex
trikloretylen skrev:Och förutom det du undrar så blir jag inte klok på vilka frekvenser som man får använda ? Och vilka frekvenser som kommer att gälla i framtiden .
Nu pratar ni nog om olika saker -- hörbar frekvensrespons och radiofrekvenser, eller?
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

flagg skrev:Ja, bandet funderar på att helt gå över till trådlös in ear av förhoppningsvis prisvärd karaktär (inte så dyra grejer alltså). Satan så skönt det blir med lägre scenvolym o mindre grejer att bära.

Har noterat att dessa system ofta har frekvensrespons från 60 eller 80Hz eller så, alltså inte 20Hz som tex

Är detta ett problem för medhörningen för mig som basist?

Jag är ljudmässigt inte så enormt fokuserad på botten från helvetet och ogillar när man står för nära PA-subben och får för mycket rummel, och dessutom är jag rätt van att öva hemma med rätt sunkiga lurar som nog inte spelar mycket under 100Hz. Men oroar mig ändå att det blir tokigt :). Har dock sett en hel del högtalarlådor som folk är nöjda med också har liknande frekvensrespons.
Respons ned till 60Hz borde inte medföra några problem för dig att höra vad du spelar. Även på toner under 60 Hz är det mest övertonerna man hör ändå. De lägre frekvenserna borde dessutom åtminstone till viss del sprida sig från PA-t till scenen, även om de nog är ganska odefinierade då.
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

bassace skrev:
flagg skrev:Har noterat att dessa system ofta har frekvensrespons från 60 eller 80Hz eller så, alltså inte 20Hz som tex
trikloretylen skrev:Och förutom det du undrar så blir jag inte klok på vilka frekvenser som man får använda ? Och vilka frekvenser som kommer att gälla i framtiden .
Nu pratar ni nog om olika saker -- hörbar frekvensrespons och radiofrekvenser, eller?
Jo det stämmer . Fast jag undrar samma som bassace också .
EDIT - menade givetvis flagg . Ska inte skriva inlägg innan jag fått morgonkaffet. :)
Kör trådbunden iem .och man får bra ljud, men ytterligare en kabel att trassla in sig i .
Senast redigerad av trikloretylen den tis 11 jun 2013, 11:49, redigerad totalt 1 gånger.
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Radiofrekvenserna är en annan fråga - som jag med varm hand lämnar till elektronikkonstruktören i bandet som har koll på lagar och förordningar inom det området :)

Vad det gäller frekvensresponsen på ljudet, ser jag nu att Ampeg SVT-810AV har ett omfång från 58Hz, och den brukar väl sällan bli anklagad för att vara basfattig... Så åtminstone de trådlösa systemen med 60Hz botten borde ju funka. Skulle nog gissa 80Hz funkar för mig med.
Senast redigerad av flagg den tis 11 jun 2013, 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Iofs kan det ju hända gränsen är mer abrupt på medhörningssystemet jämfört med en högtalare.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Gäller visserligen högtalare men nog applicerbart på In-ear också
http://tks.se/tks.se/teknik1.htm
http://tks.se/tks.se/teknik_ton2.htm
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Ääh va fasen, ju mer jag googlar, desto mer osäker blir jag. Känns som basister till att börja med ofta är rätt missnöjda med billigare hörlurar, man skulle behöva lägga en ordentlig slant för att få tillräcklig bas och dämpning utifrån så man inte behöver krana på så högt i lurarna. Då kanske det inte är så listigt att utgå ifrån ett system som kapar botten till att börja med, och de trådlösa som inte gör det är lite väl dyra :|

Ingen som har erfarenhet att gigga bas med trådlös in ear ur instegssortimentet?
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Re: Medhörning 80Hz- (trådlös in ear!)

Inlägg av flagg »

Ett alternativ för att slippa att ha det trådlösa systemet som eventuell flaskhals skulle ju vara att fixa ett trådat system, typ Samson S-monitor och några vettiga lurar.

Men då måste jag nog köpa eller bygga en kombinerad hörlurs- och instrumentkabel, för två kablar funkar ju inte alls. Känns krångligt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Hela frågan är felställd.

Att en förstärkare/högtalare/hörlur påstås av tillverkaren gå ner till 20 Hz betyder tyvärr inte så mycket, eftersom tillverkarna inte mäter på samma sätt.

Även din farmors gamla transistorradio går nämligen ner till 20 Hz, liksom miniatyrhögtalaren i din bärbara dator eller iPad.

Det som är intressant är hur mycket ljudtrycket minskat vid den aktuella frekvensen. För att värdena ska vara jämförbara måste man mäta på samma sätt, t ex vid vilken frekvens som ljudtrycket fallit 6 dB eller 10 dB.

En hörlur som uppges gå ner till 60 Hz (-10 dB) kan ha samma ljudtryck vid 40 Hz som den som är specad 20 Hz-20 kHz utan någon dB-angivelse, men där tillverkaren tillåter större tapp i ljudtrycket, t ex -20 dB.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Trodde det var rätt mycket standard att speca frekvensrespons vid -3dB.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

flagg skrev:Trodde det var rätt mycket standard att speca frekvensrespons vid -3dB.
-10 dB är inte ovanligt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

bassace skrev:
flagg skrev:Trodde det var rätt mycket standard att speca frekvensrespons vid -3dB.
-10 dB är inte ovanligt.
förstärkare är det normalt med - 3 dB. Det är inget svårt att konstruera en förstärkare med rak kurva (även om basförstärkare i princip aldrig är frekvensmässigt raka).

Men visa mig den högtalare som klarar av att vräka på ner till 20 Hz med bara 3 dB fall. Då pratar vi antagligen enorma hornkonstruktioner eller liknande.

Jag gjorde en snabb googling på "frequency response studio monitors" och hittade bl a denna.

http://www.electro-music.com/forum/topic-4614.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Titta på responsen i basen. Rak kurva? -3 dB? Knappast.

När Ampeg specar sitt kylskåp, SVT 810, så ser det ut så här:

Frequency Response (-3dB): 58Hz-5kHz
Usable Low Frequency (-10dB): 40Hz

jag har hört få basister som klagar över att deras 810 bara går ner till 58 Hz...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar