Hur mycket av min stimdeg -

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17316
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av BBQV »

Cuba skrev:f-bass är så bitter :( :( :( ... därför har jag satt på Andreas Weise...
:forvanad: :shock:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av HirYoshima »

BBQV skrev:
Cuba skrev:f-bass är så bitter :( :( :( ... därför har jag satt på Andreas Weise...
:forvanad: :shock:
Vissa är väldigt öppna på forumet...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
f-bass skrev:Nu tog du allt i men ändå så nära så att "tävlingen" är avgjord...1.8 kanske.
Det ska vägas emot att jag har ett par välklickade låtar som rimligen borde generera lite deg.
Tur att dom också spelas på radio för annars hade det blivit magert...;-) En av mina mer obskyra låtar genererade 3 öre.;-)och hade flera låtkompisar på 4,5 och 6 ören.... Hmmm...
Med tanke på att typ ingen deg trillar ned till låtskrivare från tex spotify så är ju risken rätt stor att alla mer och mer försöker skriva jävligt obvious och enkeltjatigt eftersom det är enda sättet att få betalt...
Om vi antar att din "medellåt" drar in 10 öre om året från Spotify så skall vi se hur många låtar du behöver gno ihop för att få en vettig inkomst. (med reservation, jag hade etta i matte på gymnasiet...)
10 låtar ger en krona om året från Spotify. Anta att du behöver 20.000 kr per månad för räkningar, nya strängar m.m, då behöver vi alltså 200000 låtar i månaden gånger 12 månader = 2.400.000 låtar om året om man vill leva på Spotify. fast sedan tillkommer väl sociala avgifter och annat (moms?) så du får nog lägga på en miljon låtar till för säkerhets skull.

Så ett tiotal låtar i sekunden året runt, nej vänta man måste sova också...

Känns inte som om Spotify är räddningen för musiker och låtskrivare? Men skivbolagen verkar glada, alltid något...
Du kan nog ta det där gånger två. 20 lök före skatt/soc räcker inte långt. Min kära sambo har 31 innan skatt vilket ger snäppet över 20 i näven. Och då behöver inte hon köpa dyr utrustning för att kunna jobba. Så det blir nog 4.400.000 låtar om året för att kunna leva på Spotify. Ekvationen får mig lite att tänka på teorin om tomten och att han faktiskt inte ens överlever accelerationen när renarna drar iväg för att hinna leverera paket som tillsammans väger 4 gånger mer än kryssningsfartyget Queen Elisabeth under dom 31 timmarna han har på sig varje julafton......
IS THERE A SANTA CLAUS?

No known species of reindeer can fly. BUT there are 300,000 species of living organisms yet to be classified, and while most of these are insects and germs, this does not COMPLETELY rule out flying reindeer which only Santa has ever seen.
There are 2 billion children (persons under 18) in the world. BUT since Santa doesn't (appear to) handle the Muslim, Hindu, Jewish and Buddhist children, that reduces the workload to 15% of the total - 378 million according to Population Reference Bureau. At an average (census)rate of 3.5 children per household, that's 91.8 million homes. One presumes there's at least one good child in each.

Santa has 31 hours of Christmas to work with, thanks to the different time zones and the rotation of the earth, assuming he travels east to west(which seems logical). This works out to 822.6 visits per second. This is to say that for each Christian household with good children, Santa has 1/1000th of a second to park, hop out of the sleigh, jump down the chimney, fill the stockings, distribute the remaining presents under the tree, eat whatever snacks have been left, get back up the chimney, get back into the sleigh and move on to the next house. Assuming that each of these 91.8 million stops are evenly distributed around the earth (which, of course, we know to be false but for the purposes of our calculations we will accept), we are now talking about .78 miles per household, a total trip of 75-1/2 million miles, not counting stops to do what most of us must do at least once every 31 hours, plus feeding etc.

This means that Santa's sleigh is moving at 650 miles per second, 3,000 times the speed of sound. For purposes of comparison, the fastest man- made vehicle on earth, the Ulysses space probe, moves at a poky 27.4 miles per second - a conventional reindeer can run, tops, 15 miles per hour.

The payload on the sleigh adds another interesting element. Assuming that each child gets nothing more than a medium-sized lego set (2 pounds), the sleigh is carrying 321,300 tons, not counting Santa, who is invariably described as overweight. On land, conventional reindeer can pull no more than 300 pounds. Even granting that "flying reindeer" (see point #1) could pull TEN TIMES the normal anoint, we cannot do the job with eight, or even nine. We need 214,200 reindeer. This increases the payload - not even counting the weight of the sleigh - to 353,430 tons. Again, for comparison - this is four times the weight of the Queen Elizabeth.

353,000 tons traveling at 650 miles per second creates enormous air resistance - this will heat the reindeer up in the same fashion as spacecrafts re-entering the earth's atmosphere. The lead pair of reindeer will absorb 14.3 QUINTILLION joules of energy. Per second. Each. In short, they will burst into flame almost instantaneously, exposing the reindeer behind them, and create deafening sonic booms in their wake.The entire reindeer team will be vaporized within 4.26 thousandths of a second. Santa, meanwhile, will be subjected to centrifugal forces 17,500.06 times greater than gravity. A 250-pound Santa (which seems ludicrously slim)would be pinned to the back of his sleigh by 4,315,015 pounds of force.

In conclusion -- If Santa ever DID deliver presents on Christmas Eve, he's dead now.
Jag tror att vi kan sammanfatta detta med att det helt enkelt är omöjligt att livnära sig på Spotify som låtskrivare.... Sannolikheten att det ska vara möjligt är lika liten som att Tomten finns.....

Sen ber jag om ursäkt att jag nämner Tomten så här strax innan midsommar...... :oops: :lol:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4751
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av strummer »

There is no Sanity Clause!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5530
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av bjelkeman »

Det vore ju förstås något. Lägga upp spellistor med PB musik så vi kan spela det hela dagarna. Det kanske blir pengar till en kopp kaffe.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av HirYoshima »

bjelkeman skrev:Det vore ju förstås något. Lägga upp spellistor med PB musik så vi kan spela det hela dagarna. Det kanske blir pengar till en kopp kaffe.
Bara att dra på när man drar hemifrån på morgonen.. om alla gör så så kanske fler har råd med G-hammar nästa år :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Dan the Man »

Tur man har skivbolag!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Cuba »

HirYoshima skrev:
BBQV skrev:
Cuba skrev:f-bass är så bitter :( :( :( ... därför har jag satt på Andreas Weise...
:forvanad: :shock:
Vissa är väldigt öppna på forumet...
BBQV och HirYoshima tilldöms 6 års fotsvettsnavlar för detta påhopp! :evil:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9048
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av GandhiMK2 »

Cuba skrev:f-bass är så bitter :( :( :( ... därför har jag satt på Andreas Weise - Something Beautiful, på oändlig repeat på spottifaj.
Mäh! Spela 600 älgar istället! Den behöver en bump...för den fick jag 3 kronor....vilket jag kan tycka är i överkant!
Since your love has gone gav mej 35 öre från spotify....en glädjens stund..

Men det här WIMP, som enl någon annan härinne är SÅ mycket bättre "tycker låtskrivarna" än spotify, har gett mej ETT öre för en av mina bättre låtar, Movin'...WIIIHAA!

Jaja...det går bra nu. ALL DRINKS ARE ON ME....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Cuba »

f-bass skrev:
Cuba skrev:f-bass är så bitter :( :( :( ... därför har jag satt på Andreas Weise - Something Beautiful, på oändlig repeat på spottifaj.
Mäh! Spela 600 älgar istället! Den behöver en bump...för den fick jag 3 kronor....vilket jag kan tycka är i överkant!
Since your love has gone gav mej 35 öre från spotify....en glädjens stund..

Men det här WIMP, som enl någon annan härinne är SÅ mycket bättre "tycker låtskrivarna" än spotify, har gett mej ETT öre för en av mina bättre låtar, Movin'...WIIIHAA!

Jaja...det går bra nu. ALL DRINKS ARE ON ME....
Då åker jag till Stockholm genast. Jag har ju bott den längsta tiden i Småland och gratis är ju gott!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9048
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av GandhiMK2 »

bjelkeman skrev: Det känns för den oinvigde som om Spotify i princip har tagits över av musikindustrin och att de ser till att om några pengar tjänas så får de pengarna. Nu går väl 75% av Spotify inkomsterna till det stora musikföretagen [1], och det ger väl inte så mycket till artisterna som vanligt?
With all due respect så passar nog just "oinvigd" ganska så bra för Spotify har hela tiden till stor del ägts av skivbolagen.
Det var liksom en förutsättning för att existera.
Artisternas deal med sina skivbolag, förutsatt att kontrakten inte är skrivna innan dackefejden, gör så att dom får bra med deg eftersom dom får en viss procent av vad skivbolaget får in. "Artisterna" är ICKE förlorarna.
Det är vi som skriver låtar och INTE samtidigt är artister som är förlorarna eftersom vi förser andra med material som dom kan spela in och få livegigs på plus att dom tjänar bra med deg på spotifyspelningar.
Det gör INTE låtskrivarna. Världens sämsta deal som jag bara inte fattar. ETt tag så försökte jag små-lobby'a för att STIM skulle gå ihop med dom andra stora utländska upphovsrättsliga organisationerna och kräva att hela dealen gjordes om för annars så skulle dom inte få ha våra låtar i spotify, vilka rimligen hade gått med på en omförhandling eftersom dom annars skulle stå med en affär helt utan ngt att sälja förutom folks mögiga demos.
Jag har hur som lagt ned att irritera mej på det och lägger tid på att göra saker som jag får betalt för.
bjelkeman skrev: Indilabels verkar få sämre kontrakt med Spotify. Så frågan jag har är: är det verkligen värt att lägga grejor på Spotify?
Om man vill att folk ska bli intresserade av ens musik och man ser det som promo så kanske det är värt det. Inte i form av egen produkt som ska generera deg.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9048
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av GandhiMK2 »

Cuba skrev:
f-bass skrev:
Cuba skrev:f-bass är så bitter :( :( :( ... därför har jag satt på Andreas Weise - Something Beautiful, på oändlig repeat på spottifaj.
Mäh! Spela 600 älgar istället! Den behöver en bump...för den fick jag 3 kronor....vilket jag kan tycka är i överkant!
Since your love has gone gav mej 35 öre från spotify....en glädjens stund..

Men det här WIMP, som enl någon annan härinne är SÅ mycket bättre "tycker låtskrivarna" än spotify, har gett mej ETT öre för en av mina bättre låtar, Movin'...WIIIHAA!

Jaja...det går bra nu. ALL DRINKS ARE ON ME....
Då åker jag till Stockholm genast. Jag har ju bott den längsta tiden i Småland och gratis är ju gott!
Om du kommer hit så får du HELA min intäkt fr Wimp. Deal? Räcker knappast till soppapengarna men om du börjar cykla så är du väl uppe på söndag...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Dan the Man »

Men förklara nu lite för en trött gubbe; inte får man Stim för spotify?? Stim är ju för "offentligt framförande" i olika former.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5530
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av bjelkeman »

f-bass skrev: Om man vill att folk ska bli intresserade av ens musik och man ser det som promo så kanske det är värt det. Inte i form av egen produkt som ska generera deg.
Problemet i det, för mig, är att Spotify presenteras som ett alternativ till piratkopiering. Men, det verkar som endast ett väldigt fåtal tjänar på den beskrivningen.

Men det kanske är så att i ett samhälle med ett överflöd av tillgång på musik så går förtjänsten på den mot noll över tiden. En skitlång "long tail" och några superstjärnor som har hela världen som marknad.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Aslan »

bjelkeman skrev: Problemet i det, för mig, är att Spotify presenteras som ett alternativ till piratkopiering. Men, det verkar som endast ett väldigt fåtal tjänar på den beskrivningen.
+1000
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9048
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av GandhiMK2 »

Nä,jag skulle inte vilja påstå att väldigt få tjänar på det. Om jag räknat rätt på min spotifyavkning för producentroyalty från Sony så får dom in JÄVLIGT bra deg och det fördelas sen ner till srtisterna i fråga.
Vi som bara är låtskrivare tjänar skämtpengar fr Spotify.
Det måste ske en omfördelning och då kan det bli fint. Det sjuka är att vi upphovsmän ,med förlagen på vår sida, sitter inne med makten att strypa deras varor men vi hotar inte ens... Svårtuggat.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9048
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av GandhiMK2 »

Det är för övrigt en väldigt utbredd felaktig sanning att bara skivbolagen tjänar deg och stackars artisterna får inget... Aå är det inte. Bortsett ifrån en eller annan sopprot så blir få uppskörtade idag.
Man får 10% och uppåt av det som bolaget får in.
Faktum är att i många fall är det precis tvärtom. Artisten spelar in en platta som bolaget pröjsar och gör promo för och det kostar dom en jävla massa. Dom går back. Artisten å sin sida får en massa gigs så i slutändan är hans platta ett dyrt visitkort som ngn ANNAN betalat...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Cuba »

f-bass: Jag har aldrig skrivit en låt men jag är intresserad om hur låtskrivare fåt betalt. STIM är uppenbarligen inte din första inkomstkälla.

Hur får du betalt för en låt?

Exempel:
Meja - Seven Sisters - All´bout The Money.

Hur går det till egentligen?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5530
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av bjelkeman »

En kanske intressant del av sammanhanget är att svensken betalar mer i copyright till musikindustrin än medelpersonen gör i något annat land.
Copyright revenue per inhabitant – Sweden is best in the world
If the copyright revenue generated in the domestic market is related to population, it can be said that Sweden is one of the most successful countries in the world. Swedish copyright revenue corresponds to about SEK 132 per inhabitant, which is almost twice as much as the UK with SEK 75 per inhabitant, which has, in turn, almost double the level in the US and Canada, which have SEK 39 per inhabitant.
Saxat från: Music Industry in Figures - 2011, av Tiilväxtverket och Musikverket. [1]

Givetvis så är Sverige en fjuttmarknad i sammanhanget, men intressant ändå.

[1] http://www.tillvaxtverket.se/download/1 ... 20-%202011" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9033
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av BB3000S »

f-bass skrev:Nä,jag skulle inte vilja påstå att väldigt få tjänar på det. Om jag räknat rätt på min spotifyavkning för producentroyalty från Sony så får dom in JÄVLIGT bra deg och det fördelas sen ner till srtisterna i fråga.
Vi som bara är låtskrivare tjänar skämtpengar fr Spotify.
Det måste ske en omfördelning och då kan det bli fint. Det sjuka är att vi upphovsmän ,med förlagen på vår sida, sitter inne med makten att strypa deras varor men vi hotar inte ens... Svårtuggat.
Svårtuggat är bara förnamnet, det är så segt att det bara är att, blunda, svälja, och hoppas att man inte kvävs. För en slutkund är det otroligt svårt att fatta att inte upphovsmännen behandlas bättre, och ofantligt svårt att förstå att ni (upphovsmännen) inte exploderar alternativt sätter ner foten rejält som bara den. Buffel och båg? Man undrar nästan i sitt stilla sinne om inte toppskiktet bland dom som representerar (eller borde representera) upphovsmännen sitter på dubbla stolar eller fått nåt vid sidan om. Och varför verkar det inte ske nån ändring - vid det här laget är det ju uppenbart att streamad musik drar in en massa kosing - ändå fortsätter upphovsersättningsparodin. Eller?
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9048
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av GandhiMK2 »

BB3000S skrev:Man undrar nästan i sitt stilla sinne om inte toppskiktet bland dom som representerar (eller borde representera) upphovsmännen sitter på dubbla stolar eller fått nåt vid sidan om. Och varför verkar det inte ske nån ändring - vid det här laget är det ju uppenbart att streamad musik drar in en massa kosing - ändå fortsätter upphovsersättningsparodin. Eller?
Ett problem är att Stim inte ser Spotify för vad det är: ISTÄLLET FÖR SKIVFÖRSÄLJNING.
Dom tycker att dom gjort värsta dealen för att dom för ett år får in lika mycket från spotify som dom får in från radio för ett år...men det är ju för fan NADA! Det är bara ett fåtal låtar som spelas på radion och då blir det ok deg för just dom....men på spotify....är det ju MÅNGFALT fler som ska dela på den kakan...hur många enskilda låtstarter kan det röra sej om?!? Alla ska dela på 40 miljoner, typ....tro fan att det blir knas... Vad skivbolagen tjänar kan jag bara spekulera i.
MEN det är INTE skivbolagens fel...dom är vinstdrivande aktiebolag och dom skulle begå tjänstefel om dom inte försökte optimera sina intäkter...det är vi(läs:STIM) som inte gör rätt. Synd att dom tycker att dom är på bollen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9033
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av BB3000S »

f-bass skrev:
BB3000S skrev:Man undrar nästan i sitt stilla sinne om inte toppskiktet bland dom som representerar (eller borde representera) upphovsmännen sitter på dubbla stolar eller fått nåt vid sidan om. Och varför verkar det inte ske nån ändring - vid det här laget är det ju uppenbart att streamad musik drar in en massa kosing - ändå fortsätter upphovsersättningsparodin. Eller?
Ett problem är att Stim inte ser Spotify för vad det är: ISTÄLLET FÖR SKIVFÖRSÄLJNING.
Dom tycker att dom gjort värsta dealen för att dom för ett år får in lika mycket från spotify som dom får in från radio för ett år...men det är ju för fan NADA! Det är bara ett fåtal låtar som spelas på radion och då blir det ok deg för just dom....men på spotify....är det ju MÅNGFALT fler som ska dela på den kakan...hur många enskilda låtstarter kan det röra sej om?!? Alla ska dela på 40 miljoner, typ....tro fan att det blir knas... Vad skivbolagen tjänar kan jag bara spekulera i.
MEN det är INTE skivbolagens fel...dom är vinstdrivande aktiebolag och dom skulle begå tjänstefel om dom inte försökte optimera sina intäkter...det är vi(läs:STIM) som inte gör rätt. Synd att dom tycker att dom är på bollen.
Det låter ju heeeelt barockt, det borde ju vara klart för vem som helst, i synnerhet för STIM och absolut i dagsläget (med lite god vilja kanske man kan säga att det gick att resonera annorlunda när Spotify var i sin linda och det första avtalet träffades), att Spotify ska jämföras med skivor, inte radio. Hallå eller, ingen hemma?
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:Man undrar nästan i sitt stilla sinne om inte toppskiktet bland dom som representerar (eller borde representera) upphovsmännen sitter på dubbla stolar eller fått nåt vid sidan om.
Får något vid sidan om tror jag inte men hela branschen är i stort uppbyggd på att folk sitter på dubbla stolar och det är egentligen detta som är den huvudsakliga orsaken till bl.a. all den kaos där SAMI förlorade upp till 200 miljoner. Rättegången mot förra VD´n drar igång i höst men jag har en känsla av att fler huvuden kommer rulla om nu fd VD´ns ombud sköter sina kort väl. En inkompetent VD med troliga psykopata personlighetsdrag, en styrelseordförende som brydde sig mer om den organisation där han själv egentligen kommer ifrån (Teaterförbundet) och i övrigt en styrelse där dom flesta sitter på dubbla stolar. Det är en tämligen utmärkt grogrund för skit. Det uppseendeväckande är att SAMI fortfarande inte verkar ha lärt sig av sina misstag. Ledningen och styrelsen består fortfarande av folk som kommer från toppskiktet av övriga branschorganisationer. STIM, Teaterförbundet, Musikerförbundet, SKAP och SYMF framförallt.

http://magasinetfilter.se/magasin/2011/19/stjarnsmallen

STIM´s ledning och styrelse är uppbyggd på ungefär samma sätt. Styrelseordföranden kommer från SMFF och resten av styrelsen sitter även i andra av musikbranschens styrelser. Kenth Muldin, STIM´s vd, sitter även som kassör i Upphovsrättsföreningen och så fortsätter det i alla andra av branschens organisationer. Det är ett tämligen litet antal människor som sitter i alla dessa styrelser och som mer än ofta sitter på dubbla stolar och det är aldrig bra. Det gör branschen väldigt sårbar och när alla börjar hålla varandra om ryggen alternativt mer bevakar den organisations intressen som man ursprungligen kommer ifrån blir det lätt väldigt, väldigt fel. Många andra branscher har insett fördelen med att framförallt inte rekrytera styrelseordföranden och VD´s från samma lilla ankdam. Där har musikbranschen en hel del att lära. Jag fattar helt ärligt inte hur SAMI ska kunna vinna den rättegång som startar nu i höst mot sin fd VD. SAMI hade ett inbyggt systemfel vad det gäller ledningen och en fungerande styrelse ska se från ett kvartal till ett annat hur ekonomin ser ut inom organisationen på styrelsemöten. Man ska KRÄVA att få svar på frågor om inte dessa besvaras. Men detta hände aldrig utan Musikerförbundet, SYMF, Teaterförbundet etc backade upp sina egna representanter i allt och dessa representanter representerade mer den organisation dom själva härstammade ifrån än SAMI´s och musikernas/artisternas intressen. Vilket var det dom satt i styrelsen för att bevaka. Och jag har en känsla av att det ser och har sett ut på ungefär samma sätt inom dom flesta av musikbranschens organisationer. Ankdamm där folk håller varandra om ryggen. Systemfel..... Det funkar inte långsiktigt.

"Musikupproret" är väl dom som just nu lyckas bäst med att debattera dom brister och problem som finns inom musikbranschen.

http://www.musikupproret.com/

Den föreningen har bara funnits sedan i vintras men har redan lyckats åstadkomma en hel del. Hoppas lite på att Musikupproret kommer ta sig an lite hur branschens intresseorganisationer är uppbyggda på ledningsnivå också. Det är inte helt sunt som det är nu och det gör dessa organisationer väldigt sårbara.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 26831
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av fieldflower »

BB3000S skrev:
f-bass skrev:
BB3000S skrev:Man undrar nästan i sitt stilla sinne om inte toppskiktet bland dom som representerar (eller borde representera) upphovsmännen sitter på dubbla stolar eller fått nåt vid sidan om. Och varför verkar det inte ske nån ändring - vid det här laget är det ju uppenbart att streamad musik drar in en massa kosing - ändå fortsätter upphovsersättningsparodin. Eller?
Ett problem är att Stim inte ser Spotify för vad det är: ISTÄLLET FÖR SKIVFÖRSÄLJNING.
Dom tycker att dom gjort värsta dealen för att dom för ett år får in lika mycket från spotify som dom får in från radio för ett år...men det är ju för fan NADA! Det är bara ett fåtal låtar som spelas på radion och då blir det ok deg för just dom....men på spotify....är det ju MÅNGFALT fler som ska dela på den kakan...hur många enskilda låtstarter kan det röra sej om?!? Alla ska dela på 40 miljoner, typ....tro fan att det blir knas... Vad skivbolagen tjänar kan jag bara spekulera i.
MEN det är INTE skivbolagens fel...dom är vinstdrivande aktiebolag och dom skulle begå tjänstefel om dom inte försökte optimera sina intäkter...det är vi(läs:STIM) som inte gör rätt. Synd att dom tycker att dom är på bollen.
Det låter ju heeeelt barockt, det borde ju vara klart för vem som helst, i synnerhet för STIM och absolut i dagsläget (med lite god vilja kanske man kan säga att det gick att resonera annorlunda när Spotify var i sin linda och det första avtalet träffades), att Spotify ska jämföras med skivor, inte radio. Hallå eller, ingen hemma?
Och även om skivbolagen är vinstdrivande måste de ju som företag se till långsiktig vinst - inte skjuta sig i foten för snabba men kortsiktiga cash.
Vilken firma som helst som sänker sina leverantörer hamnar i problem.

För det kan ju inte funka i längden att upphovsmännen inte får ett skit - nånstans tar det stopp.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av Grafen »

fieldflower skrev:
Och även om skivbolagen är vinstdrivande måste de ju som företag se till långsiktig vinst - inte skjuta sig i foten för snabba men kortsiktiga cash.
Vilken firma som helst som sänker sina leverantörer hamnar i problem.

För det kan ju inte funka i längden att upphovsmännen inte får ett skit - nånstans tar det stopp.
Den stora skillnaden mot de flesta andra branscher är att det finns en aldrig sinande pool av folk som vill få in en fot och gladeligen låter sig rövknullas tills det är dags för nästa nykomling. Det är väl i stort sett bara film/tv- och bärplockningsbranschen som har sådan sjuk omsättning på leverantörer... ;)
Stallet är hendekagonalt.
Skriv svar