JOhan164 skrev:Hej!
Obs! Nybörjare inom Teori men ska försöka förklara mitt dilemma så gott jag kan!
Har snöat in på en sak som jag inte riktigt hänger med på, när man pratar skalor och namn på tonerna som finns i en viss skala, vad är det som gör att Tex tersen blir ett diss istället för ett ess?
Tex i en B-dur skala, är tersen ett Diss eller ett ess?
Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska lära mig detta? Obs! Skriv förklaringen som om ni pratade med ett idiot!

Aha, jag tror jag vet vad du menar. D# och Eb är samma ton, i praktiken.
Man brukar prata om kors-tonarter och b-tonarter, och då utgår man från C-dur/A-moll (alla vita tangenter på ett piano.
C-dur skala: C-D-E-F-G-A-B-C
A-moll skala: A-B-C-D-E-F-G-A
För varje KVART lägger man till ett b-förtecken, för de är b-tonarter.
F-dur skala: F-G-A-Bb-C-D-E-F.
D-moll skala: D-E-F-G-A-Bb-C-D
Men varför säger man Bb och inte A# ?? Jo för F-dur/D-moll tillhör B-TONARTERNA (vilka de är kommer nedan)
Om vi tar en KVINT från C, hamnar vi på G, och kvinterna är kors-tonarter
G-dur: G-A-B-C-D-E-F#-G
E-moll: E-F#-G-A-B-C-D-E
B-tonarterna är F-dur,Bb-dur,Eb-dur, Ab-dur, Db-dur och Gb-dur.
Minnesramsa: Frosten BESStal ESSters ASStrat DESS GESStalt
Korstonarterna är G-dur, D-dur, A-dur, E-dur, B-dur, F#-dur
Minnesramsa: Ge Dem Alla En Blöt FISSk
Notera att Gb-dur och F#-dur alltså är samma sak.
Antalet förtecken på noterna.
INGA: C-dur eller A-moll
#: G-dur eller E-moll: F höjs till F#
##: D-dur eller B-moll: F höjs till F#, C höjs till C#
###: A-dur eller F#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#
####: E-dur eller C#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#
#####: B-dur eller G#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#, A höjs till A#
######:F#-dur eller D#-moll: F höjs till F#, C höjs till C#, G höjs till G#, D höjs till D#, A höjs till A#, E höjs till E#
b: F-dur eller D-moll: B sänks till Bb
bb: Bb-dur eller G-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb
bbb: Eb-dur eller C-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab
bbbb:Ab-dur eller F-moll: B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db
bbbbb: Db-dur eller Bb-moll:B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db, G sänks till Gb
bbbbbb: Gb-dur eller Eb-moll:B sänks till Bb, E sänks till Eb, A sänks till Ab, D sänks till Db, G sänks till Gb, C sänks till Cb