Hur mycket av min stimdeg -

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Hur mycket av min stimdeg -

Inlägg av GandhiMK2 »

Förl
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Förl
Motl
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Irbit skrev:
Motl

Att ni ALDRIG kan sluta bråka.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

jesus fucking christ vad du skriver....

Det är så mycket som är småsnett i det också men dom som läser här får väl välja att tro på det du skriver eller inte.
Det jag hoppas att ALLA gör är dock att bortse ifrån ditt snack om "standardavtal" för om man accepterar att något är "standard" utan att kritiskt granska det så lär man kunna hamna i stinkande situationer om man har med fel personer att göra.Lätt hänt att man tar lätt på saken när big boss står och viftar med avtalet och säger "standardavtal"...
Jag hävdar att man inte ska skriva på ett enda jävla avtal om man inte läst igenom varenda punkt och funderat över om man är ok med det eller ej och då spelar det ju ingen roll om det är "standardavtal" eller icke. Man måste behandla det som en ny överenskommelse. Onödigt att invagga ens en enda person i det falska lugnet att det finns ngn sorts standard som dom ska få slängt på sej och då kunna lita på att allt är grönt.

hela musikbranschen är ett jävla gungfly och att folk blir blåsta av subförlag hit och dit är säkert HELT vanligt iom att man inte ens hajar hälften av deras avräkningar.
Däremot så hjälper det ju inte ett skit att vara förlagd på tex Warner Chappel i Sverige om du vill slippa sub-förläggare eftersom dom i sin tur har sub-publishers i andra delar av världen....

Vad är "standard" gällande pengar utomlandsifrån då? At source? Gäller spliten på till svenska förlaget inkomna pengar? Vad är "standard"?

Skit samma. Jag tappade lusten att skriva i den här tråden , i ett ämne där jag tror att jag har minst lika mycket koll som du enär upphovsmannadeg utgör en stor del av min årsinkomst, genom att du välte ett lass bokstäver med mer eller mindre halvrelevanta sanningar.
Eftersom jag nu har beslutat mej för att vara snäll så får jag väl skita i att skriva så du vann. Nu kan du landsfadra på utan mothugg.
Berätta gärna mer om förlagens verksamhet i andra regioner. Kötta på. Det finns massa bokstäver kvar.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
Irbit skrev:
Motl

Att ni ALDRIG kan sluta bråka.
Va? Det där var väl inte bråk? Det var väl mest ett försök till humor? Jag uppfattade det som att något gick snett med f-bass inlägg och försökte göra något roligt av det. Ingenting annat. Tagga ner lite. Allt är faktiskt inte på allvar.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:jesus fucking christ vad du skriver....

Det är så mycket som är småsnett i det också men dom som läser här får väl välja att tro på det du skriver eller inte.
Det jag hoppas att ALLA gör är dock att bortse ifrån ditt snack om "standardavtal" för om man accepterar att något är "standard" utan att kritiskt granska det så lär man kunna hamna i stinkande situationer om man har med fel personer att göra.Lätt hänt att man tar lätt på saken när big boss står och viftar med avtalet och säger "standardavtal"...
Jag hävdar att man inte ska skriva på ett enda jävla avtal om man inte läst igenom varenda punkt och funderat över om man är ok med det eller ej och då spelar det ju ingen roll om det är "standardavtal" eller icke. Man måste behandla det som en ny överenskommelse. Onödigt att invagga ens en enda person i det falska lugnet att det finns ngn sorts standard som dom ska få slängt på sej och då kunna lita på att allt är grönt.

hela musikbranschen är ett jävla gungfly och att folk blir blåsta av subförlag hit och dit är säkert HELT vanligt iom att man inte ens hajar hälften av deras avräkningar.
Däremot så hjälper det ju inte ett skit att vara förlagd på tex Warner Chappel i Sverige om du vill slippa sub-förläggare eftersom dom i sin tur har sub-publishers i andra delar av världen....

Vad är "standard" gällande pengar utomlandsifrån då? At source? Gäller spliten på till svenska förlaget inkomna pengar? Vad är "standard"?

Skit samma. Jag tappade lusten att skriva i den här tråden , i ett ämne där jag tror att jag har minst lika mycket koll som du enär upphovsmannadeg utgör en stor del av min årsinkomst, genom att du välte ett lass bokstäver med mer eller mindre halvrelevanta sanningar.
Eftersom jag nu har beslutat mej för att vara snäll så får jag väl skita i att skriva så du vann. Nu kan du landsfadra på utan mothugg.
Berätta gärna mer om förlagens verksamhet i andra regioner. Kötta på. Det finns massa bokstäver kvar.
Ett förlagsavtal anses över lag som otroligt mycket mer "standard" än ett skivavtal. Det är inte direkt så värst många detaljer som man faktiskt förhandlar om i jämförelse. Det finns en norm som åtminstone duger som en gedigen grund och som i stort alla kör med. Man behöver vanligtvis inte blanda in en massa jurister innan det är dags att skriva på om man åtminstone inte är totalt naiv. Jag skulle personligen inte skriva på ett skivkontrakt utan att ha stött och blött det några gånger. Vad det gäller förlagsavtal så skulle åtminstone inte jag blanda in en jurist. Förlagsavtal är i mycket större utsträckning liknande oavsett i jämförelse med många andra kontrakt man skriver på.

Måste iväg. Sen tror jag nog att jag skiter i den här tråden faktiskt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

f-bass skrev:hela musikbranschen är ett jävla gungfly
Vilket kanske diskussionen är en ganska bra indikation på. Det finns flera vinklar på det hela och det är lite rörigt. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

bjelkeman skrev:
Vilket kanske diskussionen är en ganska bra indikation på. Det finns flera vinklar på det hela och det är lite rörigt. :)
Synd att berätta för folk att ordet "standard" är något som man ska bry sej om i sammanhanget.
Branschens mest bullshittiga ord som folk alltmer sällan försöker sälja på en. Skit samma. Vad vet jag om förläggare?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev: Måste iväg. Sen tror jag nog att jag skiter i den här tråden faktiskt.
SHIT vad skönt!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:
Det är inte den enda branschen som är ett gungfly. Jag fick precis reda på att en liten jävla fjäderspännare, typ en bockad ståltråd, som håller fast glödlampan på min hoj och som jag sumpade mitt i natten längs en landsväg i Sibirien förra sommaren då lampan gått inte går att beställa som separat reservdel. Man måste beställa hela jävla lamphuset a 3.997:-. Som tur var hade dom precis fått in en krockskadad hoj med likadant lamphus som kommer skrotas så dom tog fjädern från den istället. Tur förresten... Dom berättade även att snubben som satt på hojen dog. Det känns inget kul alls. Men pga bilisten som körde på honom slipper jag slänga ut 4.000 spänn istället för 8 som den där fjädern borde kosta som separat reservdel. Vilket den inte säljs som.... Usch vilken konstig dag det blev.....

----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev: Måste iväg. Sen tror jag nog att jag skiter i den här tråden faktiskt.
SHIT vad skönt!
Nu, bootsy, kan du kanske skriva det du skrev tidigare....

----------
Tapatalk via mobilen
shadowskimmer
Medlem+

Inlägg av shadowskimmer »

Jag har en hel del insikt i musikbranschen fram till för typ 10 år sen och jag tycker det är precis där som överallt annars. "Standardavtal" är något man drar till med och de som är ovana, rädda att missa en deal eller inte bara orkar förhandla sväljer det och skriver under.

Självklart är såna avtal vinklade till "drakens" favör, man är ju inte i branschen för att vara snäll utan för att tjäna pengar.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

shadowskimmer skrev:Jag har en hel del insikt i musikbranschen fram till för typ 10 år sen och jag tycker det är precis där som överallt annars. "Standardavtal" är något man drar till med och de som är ovana, rädda att missa en deal eller inte bara orkar förhandla sväljer det och skriver under.

Självklart är såna avtal vinklade till "drakens" favör, man är ju inte i branschen för att vara snäll utan för att tjäna pengar.
Jotack...är ytterst benägen att hålla med.... Men det är tydligen annorlunda när det gäller förlag. Då behöver man inte tänka och granska. bara att köra på...det är "standard"... :roll:
shadowskimmer
Medlem+

Man skulle ju iofsig kunna tänka sig att förlagen är något mindre benägna att "lura" folk rakt av eftersom de är direkt beroende av att ha kreatörer som är nöjda och stannar kvar, men jag vet inte jag...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
shadowskimmer skrev:Jag har en hel del insikt i musikbranschen fram till för typ 10 år sen och jag tycker det är precis där som överallt annars. "Standardavtal" är något man drar till med och de som är ovana, rädda att missa en deal eller inte bara orkar förhandla sväljer det och skriver under.

Jotack...är ytterst benägen att hålla med.... Men det är tydligen annorlunda när det gäller förlag. Då behöver man inte tänka och granska. bara att köra på...det är "standard"... :roll:
Om vi håller oss borta från avtal med subförlag, avtal för enstaka låtar där det finns flera upphovsmän utan koncentrerar oss på exklusiva avtal med t.ex. Sony Publishing och Universal Music Publishing, skulle du kunna berätta för oss hur dessa förlagsavtal skiljer sig åt? Det vore ju lite intressant att få lite inblick i. Vad mer än vilka verk det handlar om, avtalstid, territorier, förlagets rättigheter/skyldigheter/informationsplikt, hur materialet ska presenteras, fördelning av ersättning, hur man avslutar avtalet och hur man löser tvistemål är det du tycker skiljer så mycket åt så länge vi håller oss till exklusiva avtal i jämförelse med olika större förlag?

Min erfarenhet är att detta är grunden i i stort alla förlagsavtal och man slipper en himla massa förhandlingsdetaljer som ingår i ett artistavtal. T.ex. marknadsföring, merch, royaltyavdrag, optioner, videos och finansiering/ersättning från detta, inskränkningar för artisten etc..... Ett artistavtal innehåller många många fler detaljer som man förhandlar om. Och är över lag mer komplicerat i stort. Dom flesta anlitar jurister innan dom skriver på ett artistavtal. Jag känner inte många som går till en jurist när det är dags att skriva på ett förlagsavtal. Och jag har en känsla att det finns en orsak till detta. Men upplys mig gärna om dom stora skillnaderna som förekommer i exklusiva förlagsavtal hos Sony, Warner och Universal.
shadowskimmer
Medlem+

Man får såklart göra precis som man vill men jag skulle definitivt kolla upp det med en insatt jurist och förmodligen också jämföra med någon annans avtal. Det senare är ju inte säkert att man kan få tillgång till men om man till exempel har någon bekant som är signad så borde det ju kunna gå.

Jag har en teori att om alla inte vore så hemliga med sina kontrakt så skulle man i slutändan få rimligare villkor överlag.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ah... "Man kan åka vart man vill utan pass"-tråden revisited... Nu förstår jag.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+

Inlägg av SuperSwede »

F-n oxå... Efter en knippe öl så styper man på denna tröttsamma tråd, varför ska sakfrågan drunkna i ett Stim (-:)) av tjafs... Jag blir så trött, kan vi inte bara släppa taget och vara civiliserade bassister?

Kram;-)

/P
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Det blir alltid problem när folk uttalar sej med en säkerhet som gud fader skulle vara avundsjuk på.
Men som sagt,jag skulle ALDRIG ta med mej pass till Bulgarien. Finns ingen anledning.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Det blir alltid problem när folk uttalar sej med en säkerhet som gud fader skulle vara avundsjuk på.
Men som sagt,jag skulle ALDRIG ta med mej pass till Bulgarien. Finns ingen anledning.
Svara på frågan istället. Det vore intressant att få veta från någon så erfaren och kompetent vad det är som skiljer olika förlagsavtal åt gällande storbolagen i Sverige. MIN erfarenhet är att det är ungefär samma förhandlingspunkter och dom är inte direkt många. Men jag har kanske fel så upplys oss gärna.

Det var framförallt Tyskland som diskuterades gällande pass. Bulgarien var gällande om passet vart tvunget att ha längre giltighetstid än resans längd. Det behövs bara när man reser till länder där man sökt visum till. Vilket jag gjort idag då jag sökte visum till Ryssland. Gällande Bulgarien skrev jag också att jag aldrig behövt visa pass vid inresan över huvudet taget. Dom har vinkat förbi mig och sagt: -"Good bye". Inom Schengen räcker det med ett nationellt id-kort där nationaliteten står. Sen skrev jag som vanligt att man gör som man vill. Ta med passet om ni har lust. Sök visum till Danmark om ni har lust.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Aha... ett fackföreningsmöte.

Jag tar nästa rum ->
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Cuba skrev:Aha... ett fackföreningsmöte.

Jag tar nästa rum ->
:lol:

Har du någonting emot en rumskompis? Eller vet du om det är ledigt i rummet intill? Jag byter också rum. Nu är det definitivt dags. Och det utan nidnamn eller spydiga kommentarer. Hej då!!
Wizball
Medlem

Inlägg av Wizball »

shadowskimmer skrev:Jag har en teori att om alla inte vore så hemliga med sina kontrakt så skulle man i slutändan få rimligare villkor överlag.
För oss som basar på fritiden och har ett helt vanligt lönejobb så stämmer det iallfall. Den enda som tjänar på att kollegor inte berättar sin lön för varandra är arbetsgivaren, som därmed sitter med alla kort på handen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:
f-bass skrev:Det blir alltid problem när folk uttalar sej med en säkerhet som gud fader skulle vara avundsjuk på.
Svara på frågan istället. Det vore intressant att få veta från någon så erfaren och kompetent vad det är som skiljer olika förlagsavtal åt gällande storbolagen i Sverige. MIN erfarenhet är att det är ungefär samma förhandlingspunkter och dom är inte direkt många. Men jag har kanske fel så upplys oss gärna.

Det var framförallt Tyskland som diskuterades gällande pass. Bulgarien var gällande om passet vart tvunget att ha längre giltighetstid än resans längd. Det behövs bara när man reser till länder där man sökt visum till. Vilket jag gjort idag då jag sökte visum till Ryssland. Gällande Bulgarien skrev jag också att jag aldrig behövt visa pass vid inresan över huvudet taget. Dom har vinkat förbi mig och sagt: -"Good bye". Inom Schengen räcker det med ett nationellt id-kort där nationaliteten står. Sen skrev jag som vanligt att man gör som man vill. Ta med passet om ni har lust. Sök visum till Danmark om ni har lust.
Jag förstår att det känns angeläget för dej att få veta vad skillnaderna är men jag har varken tid eller lust att slösa på ditt nerderi så om du verkligen är intresserad så får du väl leta på lite polare med kontrakt ifrån alla förlag i hela världen.
Till alla andra , som eventuellt kommer att skriva på kontrakt , så säger jag bara "lyssna inte på idioter som säger'standardkontrakt' och framför allt ta inte det som en fras som gör att man inte behöver anlita juridisk expertis eller ens läsa igenom kontraktet. LÄS igenom ordentligt. Ett kontrakt ska stämma till punkt och pricka annars finns det ingen anledning att skriva på. Har strukit klausuler och punkter i MÅNGA kontrakt som oftast är kvarlevor från en svunnen tid.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:

Jag förstår att det känns angeläget för dej att få veta vad skillnaderna är men jag har varken tid eller lust att slösa på ditt nerderi så om du verkligen är intresserad så får du väl leta på lite polare med kontrakt ifrån alla förlag i hela världen.
Till alla andra , som eventuellt kommer att skriva på kontrakt , så säger jag bara "lyssna inte på idioter som säger'standardkontrakt' och framför allt ta inte det som en fras som gör att man inte behöver anlita juridisk expertis eller ens läsa igenom kontraktet. LÄS igenom ordentligt. Ett kontrakt ska stämma till punkt och pricka annars finns det ingen anledning att skriva på. Har strukit klausuler och punkter i MÅNGA kontrakt som oftast är kvarlevor från en svunnen tid.

Ok. Du kör på i din gamla vanlig stil du. "Lyssna inte på idioter...." och vägra att svara på frågor efter att ha skövlat folk längs anklarna efter elaka påståenden..... Det är väl SJÄLVKLART att man ska läsa igenom avtalet ordentligt. Det säger väl sig själv. Och, nej, JAG behöver inte få skillnaden förklarad för mig. Tänkte mer för andra här som kanske kunde vara intresserade. Jag har skrivit på en hel del avtal själv i mina dagar och känner ett par musikjurister personligen så jag har hyfsad koll på detta. Och har för övrigt också hållit föredrag på några musikskolor/studieförbund där grundläggande musikjuridik varit en del av föredragen. Men jag hävdar fortfarande att ett förlagsavtal inte kommer i närheten av ett artistavtal vad det gäller antalet punkter som man faktiskt förhandlar om. Och om man har Musikerförbundets/Stims standardavtal till hands så klarar nog alla som åtminstone sett ett förlagsavtal tidigare och inte är fullständigt färska att förstå innebörden av avtalet och att kunna skriva på utan att anlita en jurist. Och nu för tiden innehåller Musikerförbundets/Stims förlagsavtal en förklarande definitionsdel som brukar räta ut dom flesta frågetecken. Så var det inte för 15 år sedan.
Skriv svar